"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Diameter vuilwaterpijpje

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nom-Ad



Geregistreerd op: 13 Jun 2011
Berichten: 56
Woonplaats: Twente

BerichtGeplaatst: Ma 08 Aug 2011 21:31    Onderwerp: Diameter vuilwaterpijpje Reageren met citaat

We staan momenteel op een camping waar de vuilwatertank niet onder de caravan past vanwege de banaan en de zeer drassige grond. Weten jullie wat de diameter van het vuilwater pijpje is? Zijn die bij Biod universeel? Plan is om zo snel mogelijk een slang erop aan te sluiten, en die vervolgens weer in de vuilwatertank te doen.

Zoals misschien bekend: we hebben de caravan nog niet zo lang. Kwamen er dus recent achter dat het met de watertank vrij krap is, vooral als de achterkant omhoog moet. (gezien vanaf de deur).

Heeft iemand bijvoorbeeld zo'n Fiamma flexibele slang met schroefdop (zoals je ook moet hebben voor Zweden), past die standaard op de afvoerpijp? Dan gaan we die snel kopen. We kunnen er even niet onder gaan liggen om te kijken en op het gemak uitproberen.
_________________
Biod Nomade 450 TD (2004) getrokken door Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)
Ad & Judith
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 08 Aug 2011 23:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Stuur een PB met deze vraag naar mennovdh, met een beetje goede wil kan hij je vrij snel antwoorden.
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Di 09 Aug 2011 23:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Onze 'voorlopige' oplossing (Nomade): 32mm diameter grijze flexibele grijze buis van ongeveer 20 cm lang (kan dus korter of langer / soort harmonikamodel dat in alle bochten kan liggen). Die flexibel hangt los onder de caravan te bengelen (permanent, sleept absoluut niet op de grond, wordt wel wat vuil vind ik). Kan in de afvoertank gestoken worden indien de caravan op normale hoogte staat. Indien te weinig ruimte onder de caravan: bak aan buitenkant en dan steek ik er een kort stukje in (32mm x 10cm?) met daarop een recht bocht die dan de bak vasthoudt… De afvoer komt dan naast de caravan te liggen …
De flexibele buis die ik ervoor gevonden heb wordt gebruikt in gewone waterafvoerwerken (Belgie = in Brico= doe het zelf winkelketen http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p489963/magische-elleboog-recht-32-mm.do) om twee niet loodrecht tegenover elkaar staande afvoerbuizen te verbinden. Ik heb de flexibel NIET gekleefd maar het inpassende stuk met teflontape omwonden (lekker dik) en afgesloten met tuinslangklem op de flexibel. Ik hoopte namelijk een ‘Skandinavie’ -verbinding te vinden in de caravanshop maar helaas… .
Hopelijk is de uitleg duidelijk en anders weet je alvast de maat van afvoer van onze Nomade….. ? Succes!
Groeten vanuit Belgie (helaas alweer terug uit vakantie)...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nom-Ad



Geregistreerd op: 13 Jun 2011
Berichten: 56
Woonplaats: Twente

BerichtGeplaatst: Wo 10 Aug 2011 06:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Very Happy Bedankt toller, hier kunnen we wat mee! We gaan kijken of we ook zoiets kunnen fabrieken.

Groeten, Ad
_________________
Biod Nomade 450 TD (2004) getrokken door Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)
Ad & Judith
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Wo 10 Aug 2011 12:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Ad

Nog wat bijkomende info over het afvoersysteem dat er nu is.

De waterafvoerton die wij voor de Nomade gebruiken: https://www.campshop.nl/shop/watersanitair/watertank/vuilwatertank/?id=3212&page=1&view=5. Afvoerslang (flexibel) ligt in het midden op de horizontaal geplaatste tank.

VROEGER gebruikten we hierbij deze aansluitslang (=vorige caravan) https://www.campshop.nl/shop/watersanitair/watertank/vuilwatertank/?id=3213&page=1&view=5.

Deze aansluitingsslang paste perfect (waterdicht) op de vorige caravan (op afvoerslang). Was geldig voor gebruik in Skandinavie (niet perfect in gebruik want dan loopt het grijze water niet snel weg omdat lucht niet weggaat uit die ton).
Dan zijn de platte zakken beter : https://www.campshop.nl/shop/watersanitair/watertank/vuilwatertank/?id=4910&page=1&view=5. Ik was beducht voor mogelijke lekkage (volle zak in auto zetten…?) en daarom koos ik voor 'hard' plastiek.

Ik krijg de gesloten afvoer niet aangesloten op de Nomade (geen mof te vinden hier/ ik zal de diameter van die aansluitslang nog eens opmeten).

We waren de laatste jaren een paar keer in dat gebied (oa ook over en weer naar Noordkaap). Het viel me echter dik tegen wat we zagen op campings én ‘in het wild’. Veel mensen hadden NIET perfect afgesloten systemen. Campers wel in orde : inbouw. Helaas een heel dure camper betrapt op illegale lozing van grijs water, dan nog aan de rand van het meer ipv op de grond (10 meter weg van de rand van water is een aangeraden om natuurlijke filtering te hebben….) . Op diverse plekken (achter hoekjes edm) zagen we vaak illegaal geleegde chemische toiletten (of emmertjes?), hopen blikjes en rommel… De boetes mogen dan hoog zijn, het gedrag van de vervuilers wordt blijkbaar daardoor niet helemaal veranderd.

Een niet perfect aangesloten grijswatertank lijkt me dan nog niet zo slecht… Ik vermoed dat ik met deze afvoertank dus wel Skandinavië zou induiken.

Door de flexibel en eventueel nog wat langere buis (of slang?) kan je de watertank overigens aan verschillende kanten van je caravan zetten!

Mocht je een aansluiting vinden van de 32mm op een niet al te dure waterafvaltank dan hoor ik het graag. Alvast bedankt en nog veel plezier op reis!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nom-Ad



Geregistreerd op: 13 Jun 2011
Berichten: 56
Woonplaats: Twente

BerichtGeplaatst: Wo 10 Aug 2011 12:40    Onderwerp: Reageren met citaat

We hebben een Fiamma roltank van 23 liter in grijs , zie aub http://www.kampeerwinkel.nl/kampeeraccessoires/jerrycans/fiamma-roltank-23-liter/ ; en zijn nu op zoek naar een verloopstukje voor deze koppeling: http://www.kampeerwinkel.nl/kampeeraccessoires/jerrycans/fiamma-tank-flex/ . Die hebben we ooit eens gekocht maar nog nooit gebruikt.

Dat stukje moet dus van 32 mm buitenmaat naar 30 mm buitenmaat.
even denken ... zou dat 28 mm binnenmaat zijn? Embarassed
_________________
Biod Nomade 450 TD (2004) getrokken door Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)
Ad & Judith
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nom-Ad



Geregistreerd op: 13 Jun 2011
Berichten: 56
Woonplaats: Twente

BerichtGeplaatst: Wo 10 Aug 2011 12:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zit even hardop te denken. Zou dit wat zijn? http://www.autosportcompany.nl/silicone-slangen/silicone-bocht-45-graden-verloop/verloopbocht-45-graden-4612.html
Misschien moet ik het gewoon simpel maken, en dan geen afsluitende oplossing want ik vind het niet fijn als het water niet goed wegloopt. Ik denk dat ik misschien van pvc en haring als steun wat ga knutselen.

Groeten, Judith
_________________
Biod Nomade 450 TD (2004) getrokken door Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)
Ad & Judith
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Wo 10 Aug 2011 17:19    Onderwerp: Reageren met citaat

De buis van de biod is 32mm buitenmaat. Binnenmaat zal dan wat minder zijn maar gezien er zo warm- en koudwaterbuizen zijn (dunner) is de binnenmaat wisselend. Koud water heb ik ‘ongeveer’ kunnen meten: 29.5 mm diameter binnenin. Heet water buizen zijn dikker dus zal de binnendiameter kleiner zijn… Onder mijn Biod is een tussenstukje (blijft gewoon 32mm echter onderaan) gekleefd door de vorige eigenaar dus is dat is niet origineel (wel buiten 32mm dus). Ik heb helaas ook slechts een schuifmaat van een 5 euro of zoiets die niet zo precies is…

Die siliconeslangen voor auto’s lijkt me wel wat! Goed gevonden. Je zou dat met een tuinslangklem permanent kunnen bevestigen aan de Biod. Waarom overigens een bocht en geen verloopstuk? [url]http://www.autosportcompany.nl/silicone-slangen/silicone-verloop-slangen.html [/url]. Of een rechte hoek? Als de silicone echt goed flexibel is dan kan je rechtstreeks overgaan naar jullie reeds bestaande slang? Die staat op het net als 30 mm aangegeven… De bocht die jij aangaf is een konisch verloop (32 naar 25) dus zou wel ‘ergens’ moeten passen (stukje voor stukje afsnijden tot de gewenste diameter). Verloop van 32 naar 28 zou ook goed zijn voor jullie omdat dat dan mooi past in jullie 30mm slang (beetje ‘vast te duwen’ dus)? Wel even binnenmaat van jullie slang meten? [url]http://www.autosportcompany.nl/silicone-slangen/silicone-bocht-90-graden-verloop/verloopbocht-90-graden-564.html [/url].

Betreffende het niet goed weglopen hebben we een truukje wat jullie ook kunnen doen: de tweede dop van jullie tank wat open draaien (lucht kan dan weg) en geen kat die het merkt. Daarom hebben wij de afvoer op de grote zijkant en dan kan kleine dopje in het midden (als hij horizontaal ligt) een beetje los gezet worden. Wel regelmatig waterbidon legen om overstroming te vermijden…

Indien echt nodig is er misschien nog een noodoplossing: zelf maken. Er is een soort vloeibare pasta (twee componenten te mengen om zo katalysering te hebben) in de handel. Ik heb nog wat vervallen spul liggen om te experimenten. Er is dikke en dunne materie ( vb ‘impregum penta’). Ik wil wel verder onderzoek doen indien nodig als er niets bruibaars gevonden wordt. Impregum gebruikt wordt in de tandartspraktijken: om in te bijten voor tandafdrukken. Het wordt hard en dan is er de omgekeerde afdruk van je gebit en daar kan men dan een tand in namaken (perfect passend). De mengeling hardt uit door de warmte van de mond (sneller dan in kamertemperatuur omdat je anders lang met dat spul in je mond moet zitten). Dan moet het nog steeds flexibel zijn om er uit te halen. Ik heb al een paar dingen gemaakt er mee en die zijn nog steeds flexibel (al een paar jaar). Het is dus een soort kneedspul en je zou er een overgang mee kunnen maken (gewoon handmatig) op de twee stukken… Wat het doet eens het de hele tijd aan de lucht is blootgesteld weet ik niet…
Lateraal denken zorgt er in alle geval al voor dat autospullen en tandartsenspullen creatief zouden kunnen gebruikt worden?

Succes en bedankt voor de tip!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.