"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Tip voor 12V-kabel naar auto

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nico Wittebrood



Geregistreerd op: 15 Aug 2011
Berichten: 9
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Zo 21 Aug 2011 02:08    Onderwerp: Tip voor 12V-kabel naar auto Reageren met citaat

Van de vorige (en eerste) eigenaar van mijn Expert 6L kreeg ik een tip om te voorkomen dat de (misschien iets te lange) 12V-kabel over de grond (drempel) sleept tijdens het rijden. Die tip wil ik met jullie delen; voor wie er wat aan heeft. :idea:

De stekkerdoos zit doorgaans links van de trekhaak. De 12V-kabel komt uit het midden van de dissel en de meesten zullen de stekker direct inpluggen waardoor de kabel over links vrij (naar beneden) hangt.
De tip is dat je de kabel RECHTS naar de trekhaak brengt, dan achter de kogel langs (tussen bumper en haak) naar links en dan pas de stekker inprikken.
De kabel wordt dan ondersteund door de trekhaak waardoor er geen buigspanning op de bovenste draadjes van de elektrische verbinding komt. Ook minder kans op over de grond slepen van een te lange kabel.
En omdat de kogel het draaipunt van auto en caravan is, zorgt deze geleiding nimmer voor trekkrachten in de 12V-kabel bij extreme hoeken tussen auto en caravan. Bij mij werkte dat bij BMW 318 en diverse Omega's altijd uitstekend.
Bijkomend voordeel is dat de breekkabel, die soms ook aan de lange kant is, op zijn beurt weer ligt op de 12V-kabel (tie rap). Schuurt die tenminste ook niet meer over de grond.

Overigens adviseerden mensen van TrioRep me dat je de breekkabel gewoon in een lus om de trekhaak moet doen. Die clip van de breekkabel aan dat oog aan de rechterkant van de trekhaak bevestigen is geen betrouwbare constructie gebleken. (Verzekeraars en politie hadden TrioRep gevraagd uit te zoeken waarom/waardoor in enkele gevallen de breekkabel zijn werk niet had gedaan.) De RDW en politie waren op de hoogte en zouden het lussen tolereren.

Groeten

Nico Wittebrood
_________________
Expert 6L (1974) getrokken door Opel Omega 2,6SE
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 21 Aug 2011 08:59    Onderwerp: Re: Tip voor 12V-kabel naar auto Reageren met citaat

Nico Wittebrood schreef:
Overigens adviseerden mensen van TrioRep me dat je de breekkabel gewoon in een lus om de trekhaak moet doen. Die clip van de breekkabel aan dat oog aan de rechterkant van de trekhaak bevestigen is geen betrouwbare constructie gebleken. (Verzekeraars en politie hadden TrioRep gevraagd uit te zoeken waarom/waardoor in enkele gevallen de breekkabel zijn werk niet had gedaan.) De RDW en politie waren op de hoogte en zouden het lussen tolereren.

LOL

Kun je dat zwart-op-wit krijgen van de bonnenschrijvers?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 21 Aug 2011 10:12    Onderwerp: Re: Tip voor 12V-kabel naar auto Reageren met citaat

Nico Wittebrood schreef:
...mijn Expert 6L...


Hallo Nico, mag ik vragen welk chassisnummer jouw Expert heeft?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
BigF



Geregistreerd op: 25 Mei 2008
Berichten: 47
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Zo 21 Aug 2011 16:21    Onderwerp: Re: Tip voor 12V-kabel naar auto Reageren met citaat

Nico Wittebrood schreef:

En omdat de kogel het draaipunt van auto en caravan is, zorgt deze geleiding nimmer voor trekkrachten in de 12V-kabel bij extreme hoeken tussen auto en caravan. Bij mij werkte dat bij BMW 318 en diverse Omega's altijd uitstekend.


Ik zou het toch eerst maar even héél voorzichtig proberen: het zou heus niet de eerste keer zijn, dat iemand héél beteuterd met een bosje draad in de hand naar zijn nog in de auto zittende stekker staat te kijken.
En dat is voor veel mensen bijster ingewikkeld: het zijn n.l. duidelijk meer dan twee draadjes!!
Hoe verder n.l. het stopkontakt van de trekhaak afzit en hoe langer de trekhaak, hoe groter de kans op "ongelukjes".
Waarom met die tywrap niet rechtstreeks die kabel ingekort/vastgemaakt aan de hals van de koppeling? (Dus zonder bocht over de trekhaak?)

Nico Wittebrood schreef:

Overigens adviseerden mensen van TrioRep me dat je de breekkabel gewoon in een lus om de trekhaak moet doen.


Als je de kleine lettertjes over trekhaken goed leest mag de breekkabel helemáál niet aan de trekhaak. Niet in een lus en ook niet aan het oog maar aan een "ander vast deel van het voertuig"
Dit omdat de trekhaak, bij zwaardere aanhangers, ook wel eens helemáál af wil breken: helpt je kabeltje niks.

Deze wijsheid, omdat ik pas geleden een dikke Volvo met trekhaak ingevoerd heb (niet voor mezelf) en die dingen hebben geen vast trekoog, maar zo'n inschroefgeval.
Niet goed volgens RDW: een stuk ketting met harpsluiting om een chassisbalk mocht wel.

groeten,

Frans
_________________
Biod Expert 1973. Aan trekker wordt gewerkt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nico Wittebrood



Geregistreerd op: 15 Aug 2011
Berichten: 9
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Ma 22 Aug 2011 14:12    Onderwerp: Re: Tip voor 12V-kabel naar auto Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Nico Wittebrood schreef:
...mijn Expert 6L...


Hallo Nico, mag ik vragen welk chassisnummer jouw Expert heeft?


Natuurlijk, Frank.

Ik heb de 590.011. Ik heb een bladwijzer van jouw verzameling Experts gemaakt. Te gelegener tijd zal ik wat foto's opsturen.

Nico
_________________
Expert 6L (1974) getrokken door Opel Omega 2,6SE
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nico Wittebrood



Geregistreerd op: 15 Aug 2011
Berichten: 9
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Ma 22 Aug 2011 14:37    Onderwerp: Re: Tip voor 12V-kabel naar auto Reageren met citaat

Citaat:
Waarom met die tywrap niet rechtstreeks die kabel ingekort/vastgemaakt aan de hals van de koppeling? (Dus zonder bocht over de trekhaak?)


Omdat ik de caravanstekker a) in zijn houder wil kunnen stoppen als hij op zijn pootjes staat en b) in een los 12V-verlengsnoer wil kunnen stoppen om de auto te bereiken als die op afstand staat. Maar voor wie deze eisen niet gelden, is jouw suggestie ook bruikbaar.

Citaat:
Als je de kleine lettertjes over trekhaken goed leest mag de breekkabel helemáál niet aan de trekhaak. Niet in een lus en ook niet aan het oog maar aan een "ander vast deel van het voertuig"
Dit omdat de trekhaak, bij zwaardere aanhangers, ook wel eens helemáál af wil breken: helpt je kabeltje niks.

Deze wijsheid, omdat ik pas geleden een dikke Volvo met trekhaak ingevoerd heb (niet voor mezelf) en die dingen hebben geen vast trekoog, maar zo'n inschroefgeval.
Niet goed volgens RDW: een stuk ketting met harpsluiting om een chassisbalk mocht wel.

groeten,

Frans


Ik zal eens kijken bij de rapporten van SWOV of er onderzoek is gedaan naar dergelijke ongevallen. Mijn inschatting is dat in de meeste gevallen de koppeling van de aanhanger faalt, dat dat de zwakke schakel is.
Interessante materie, als je er over nadenkt.

Nico
_________________
Expert 6L (1974) getrokken door Opel Omega 2,6SE
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 22 Aug 2011 16:58    Onderwerp: Re: Tip voor 12V-kabel naar auto Reageren met citaat

Nico Wittebrood schreef:
Citaat:
Als je de kleine lettertjes over trekhaken goed leest mag de breekkabel helemáál niet aan de trekhaak. Niet in een lus en ook niet aan het oog maar aan een "ander vast deel van het voertuig"
Dit omdat de trekhaak, bij zwaardere aanhangers, ook wel eens helemáál af wil breken: helpt je kabeltje niks.

Deze wijsheid, omdat ik pas geleden een dikke Volvo met trekhaak ingevoerd heb (niet voor mezelf) en die dingen hebben geen vast trekoog, maar zo'n inschroefgeval.
Niet goed volgens RDW: een stuk ketting met harpsluiting om een chassisbalk mocht wel.

groeten,

Frans


Ik zal eens kijken bij de rapporten van SWOV of er onderzoek is gedaan naar dergelijke ongevallen. Mijn inschatting is dat in de meeste gevallen de koppeling van de aanhanger faalt, dat dat de zwakke schakel is.
Interessante materie, als je er over nadenkt.

Nico


NB Er staat niet "ander vast deel van het voertuig", maar "vast deel van het voertuig".

Dit is al heel oude problematiek.
Kijk bijvoorbeeld in http://www.caravanhandboek.nl bij 'Losbreekreminrichting'.
Ook op http://www.caravantrekker.nl is het nodige te vinden.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Ma 22 Aug 2011 20:50    Onderwerp: Re: Tip voor 12V-kabel naar auto Reageren met citaat

Nico Wittebrood schreef:
Te gelegener tijd zal ik wat foto's opsturen.

Dank je, ik verheug me er op! op naar de 37!!
expert expert expert expert expert expert expert expert expert expert expert
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Nico Wittebrood



Geregistreerd op: 15 Aug 2011
Berichten: 9
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Di 23 Aug 2011 22:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Lex, dank voor je verwijzing naar het onvolprezen Caravanhandboek en de daarin opgenomen Engelstalige links. In het handboek kwam ik overigens de volgende passage tegen en dat was een volkomen verrassing:

Citaat:
Overigens is het misschien goed te vermelden dat de noodremkabel geen kabel is die zal breken. Ervaring heeft geleerd dat 'als hij in werking treedt', de ring onderaan de handremhefboom opengetrokken zal worden, waarna de caravan los komt van de auto.


Punt is dat ik die ring heb verwijderd (sic) om het geheel wat in te korten. Ik heb de haak opengebogen, aan de handremhendel vastgemaakt en hem toen weer dichtgeknepen. Dit alles in de veronderstelling dat de breekkabel zijn eer aandoet en zichzelf opoffert. Die kabel heeft overigens de helft van de dikte van die stalen ring. Op welke ervaring is de 'breekring' als zwakste schakel gebaseerd?

Ik voel de neiging opkomen om de techneuten van TrioRep in deze discussie te betrekken! Ik heb sterk de behoefte aan enkele do's-and-don'ts.

Nico
_________________
Expert 6L (1974) getrokken door Opel Omega 2,6SE
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 23 Aug 2011 23:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Nico Wittebrood schreef:
Punt is dat ik die ring heb verwijderd (sic) om het geheel wat in te korten. Ik heb de haak opengebogen, aan de handremhendel vastgemaakt en hem toen weer dichtgeknepen. Dit alles in de veronderstelling dat de breekkabel zijn eer aandoet en zichzelf opoffert. Die kabel heeft overigens de helft van de dikte van die stalen ring. Op welke ervaring is de 'breekring' als zwakste schakel gebaseerd?

De breekkabel is een 'gekeurd' ding, daar mag je niets aan veranderen. Je bent dus in overtreding.
De ring breekt niet, hij wordt open getrokken. O.a. gebaseerd op eigen ervaring.
Je kunt het zelf proberen: koppel onzorgvuldig zodat hij van de kogel komt als je wegrijdt.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Nico Wittebrood



Geregistreerd op: 15 Aug 2011
Berichten: 9
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Wo 24 Aug 2011 00:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Valt mee, Lex, met dat in overtreding zijn. Na mijn reactie ben ik verder gaan speuren op deze website. En dat leverde een geruststellend bericht op. In een ander forum stond een link naar het artikel in Verkeersknooppunt van Theo Gerrits. Een heel verhelderend artikel, moet ik zeggen.
Daarin stond ook dat fabrikant Alko rembreekkabels maakt met breekring of met breekhaak. Die laatste versie heb ik. De breekring van een vorige kabel heb ik dus verwijderd zonder in overtreding te zijn!

Nico
_________________
Expert 6L (1974) getrokken door Opel Omega 2,6SE
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 24 Aug 2011 12:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Nico Wittebrood schreef:
In een ander forum stond een link naar het artikel in Verkeersknooppunt van Theo Gerrits.

Daar had je niet voor naar een ander forum gehoeven. Die verwijzing staat ook in http://www.caravanhandboek.nl bij 'Losbreekreminrichting'.
En hier ook: http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=963
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
macm
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 26 Aug 2011 16:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik wil hier ook als tip meegeven dat je het neus-wieltje zo moet zetten dat ie
- vrij kan draaien
- iets schuin staat zodat je losgebroken caravan de juiste berm in rijd en niet de verkeerde weghelft ;-)

L.S. op mijn dissel zit/zat een stalen kabel aan een oog vastgebout en dat is dus ook niet toegestaan c.q. mag je niet gebruiken, maar dat snap je wel als je voorgaande berichten hebt gelezen in deze topic.

Martijn
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.