"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Klemmend schuifstuk en de prachtige oplossing

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nico Wittebrood



Geregistreerd op: 15 Aug 2011
Berichten: 9
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Zo 28 Aug 2011 23:46    Onderwerp: Klemmend schuifstuk en de prachtige oplossing Reageren met citaat

Op weg naar de Pyreneeën deed de Expert 6L steeds minder zijn best bij het remmen. Pas bij hard remmen van de auto ging het schuifstuk door de knieën, daarbij vervolgens weer moeizaam loskomend bij het optrekken. Zo wilde ik de bergen niet in, dus kamperen langs de kust en het probleem onderzoeken.
Punt was namelijk dat 's morgens de remmen goed werkten. Pas 's middags gingen ze moeilijk doen. Leek dus temperatuurgevoelig. Dat was inderdaad het geval. Enfin, met oude handdoeken om het schuifstuk gewikkeld die we elke 2 uur met water begoten, zijn we met redelijk goed werkende remmen thuis gekomen.
Terug op het honk het schuifstuk uit elkaar gehaald. Wat bleek: de nylonbussen waren vervormd. Het waren niet de originele, de vorige eigenaar had ze al eens vervangen. Bij de documentatie zat een zelfgemaakte technische tekening van hoe het schuifstuk in elkaar steekt.
Op het oog was al te zien dat de nylon bussen vervormd waren, de bus het dichtst bij de koppeling het meest. Aan boven- en onderkant was het nylon samengedrukt, waarbij het materiaal naar de zijkanten was geperst. Zeg maar dat de ooit ronde opening een ovaal was geworden. De versmalling aan de zijkanten zorgden voor de klemming als de temperatuur steeg en de materialen gingen uitzetten.
Ik heb nieuwe bussen besteld, die op maat gedraaid moesten worden. Daarvoor belde ik mijn oom Sjon, die in zijn garage een draaibankje heeft staan. Oom Sjon was toen dik 80 en heeft zijn leven lang verpakkingmachines ontworpen en gebouwd, dus ik heb respect voor zijn technische kennis en kunde. Hij adviseerde om die nylon bussen te negeren en bronzen bussen te plaatsen. "Die gaan een leven lang mee."
Hij kocht in Venlo een stukje bronzen buis die we in zijn garage gingen bewerken: licht klemmend in de buitenbuis, geborgd met een rvs-boutje. Verder vetgroeven en enige speling natuurlijk voor de verchroomde binnenbuis. Het werd een puik stukje vakwerk! Wat een genot om de oude baas aan de draaimachine aan het werk te zien.
De kosten van het brons vielen me enorm mee (je betaalt per kilo), vooral dankzij het kunnen gebruiken van buismateriaal. En daarna natuurlijk nooit meer een klemmend schuifstuk gehad.
Ik vermoed dat ik de enige caravan in NL (of zelfs daarbuiten) heb met bronzen bussen in het schuifstuk. En dan is het ook nog eens een Biod!
De oplossing is buitengewoon, maar is het probleem ook uitzonderlijk? Hier op het forum kom ik niets tegen. Wie vertelt over zijn ervaringen met de nylon bussen in het schuifstuk? Ik ben benieuwd.

Nico
_________________
Expert 6L (1974) getrokken door Opel Omega 2,6SE
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 29 Aug 2011 14:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb dat probleem zo ongeveer ook gehad, maar bij onze caravan ging het schuifstuk een beetje klappen geven. De kop bleek op en neer te kunnen, doordat een van die nylon blokken heel vreemd waren uitgesleten.
Caravancentrum Meerkerk heeft dat heel mooi opgelost, ze steken daar heel veel tijd in het passend maken van dat schuiflager.
Het gaat nu al heel wat jaren uitstekend...
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.