Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Vr 18 Nov 2011 00:17 Onderwerp: 7-polige of 13-polige stekkerdoos |
|
|
Vandaag een andere auto gekocht om de caravan te trekken, een Skoda Octavia 2.0 Automaat bj. 2003 met nog maar 63.000 km achter de rug met 116 paarden in het vooronder. Volgens Caravantrekker moet dat goed vooruit kunnen.
Maar daar gaat het me nu niet om. Op de auto zit een 7-polige stekkerdoos zonder Constante Stroomdraad (CS). Dus pin 2 is leeg. Met de autohandelaar heb ik afgesproken dat hij een CS trekt en aansluit. Maar al denkend vraag ik mij nu af of het toch niet beter is om ook een 13-polige Multicon WeSt te monteren. Dan kan er zonder bezwaar eventueel een andere caravan worden aangehangen of zou ik op mijn BIOD 3-kleur mistachterlichten kunnen aanbrengen. 'k heb ze wel nooit nodig gehad, maar het geeft wel een goed gevoel dat je ze kan aandoen als het moet.
Van de ene vraag komt de andere. Een 13-polige stekker heeft 2 CS-en. Ik ga er van uit dat in de CS t.b.v. de koelkast op pinnummer 10 een scheidingsrelais moet komen ter voorkoming van ontladen van de autoaccu bij stilstand. Nu lees ik in het onvolprezen CaravanHandboek dat er ook een relais moet komen in de caravan. Citaat: | Pin 9 is de "constante stroom"-draad. Volgens ISO 11446 is hij bedoeld voor òf accu laden òf verlichting.
Als pin 10 aangesloten is, dan accu laden via pin 9, anders verlichting via pin 9. Hiervoor moet een relais aanwezig zijn in de caravan.
De gedachte hierachter is: als de koelkast via pin 10 werkelijk aangesloten is, dan wordt verondersteld dat de combinatie rijdt. Dan is de verlichting niet nodig in de caravan en kan pin 9 gebruikt worden voor accu laden; als de koelkast niet aangesloten is via pin 10, dan wordt de caravan geacht losgekoppeld stil te staan en pin 9 is beschikbaar voor verlichting (constante stroom). | Aangezien in mijn caravan een goed functionerende Avento lader/omvormer zit met 1 car-aansluiting, denk ik dat zo'n relais in dit geval niet nodig is. CS pin 10 (met scheidingsrelais) direct op koelkast en CS pin 9 op Avento-lader t.b.v. laden accu en verlichting. Zie ik dit goed of zie ik iets over het hoofd? _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Vr 18 Nov 2011 01:46 Onderwerp: |
|
|
Als ik me goed herinner, zit er één geschakelde CS op een MC en die gaat naar de KK. De andere CS loopt rechtdoor naar de accu.
Ik heb die 13 aders op de caravan aan laten leggen, want ik had absoluut geen zin om gek te worden van al die bossen draad in 27.000 kleuren en dertig diktes. Ik heb toen meteen de gele reflectoren laten vervangen door verlichte reflectoren.
En zowaar: toen ik het spul ophaalde, werkten de achteruitlijverlichting en de mistachterlichten en stopte de koelkast, toen ik de sleutel omdraaide.
Alles helemaal perfect.
Ja, inderdaad: twee mistachterlichten.
Bij echt dikke mist kun je achterop maar beter zoveel mogelijk licht aan de praat hebben, omdat er altijd oostindisch blinden zijn, die denken dat ze radar-ogen hebben en vervolgens met geweld achter in een file knallen.
Ik heb enkele keren gereden met tien meter zicht (of minder) en in al die gevallen kwamen er vreselijke berichten op de radio.
In één van die gevallen is een goede collega van me doodgereden op die manier.
Ik heb bij dergelijke mist dus aan de achterkant de hele kerstboom aan, inclusief alarmlichten. Het kan je in de winter zomaar overvallen...
Maar, om op jouw bedrading terug te komen: laten aanleggen kost een paar centen, maar is wel heel snel en goed voor elkaar. |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Vr 18 Nov 2011 02:19 Onderwerp: |
|
|
Ik heb mijn zelfgemaakte bedradingsschema er eens op nagekeken. De nu nog enkele CS splitst zich 1. direct naar de Avento lader/omvormer en 2. naar de KKast. Worden het dadelijk 2 CS-en, dan kan de bestaande op de kkast blijven aangesloten en komt de nieuwe vanaf de stekker bij te leggen CS op de lader/omvormer vanwaaruit de accu wordt gevoed.
Lijkt mij wel wat, aan beide kanten mistachterlichten. Heb je de bestaande achterlichtunits kunnen gebruiken of heb je geheel nieuwe units geplaatst? En verlichte reflectoren. Hoe werkt dat? Dan worden het toch extra lichten? _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Vr 18 Nov 2011 18:49 Onderwerp: |
|
|
Hella heeft gele lampjes met reflectoren, die de oude gele reflectoren nagenoeg helemaal afdekken. Gaatje boren, dingetje er in drukken en vastschroeven, daarna aan de binnenkant de zaak met de achterlichten verbinden dmv ampjes.
Bij de Albino's is de achterlichtunit volledig bedraad gemonteerd, dus dat was een makkie
De koelkast komt op de geschakelde CS-draad, dus loopt de accu niet leeg bij stilstand.
Als je je verveelt, kun je die bedrading meteen uitvoeren in vierkwadraat en de massa in zes... Dan ben je zeker van een goede stroomvoorziening.
Vlak bij de accu afzekeren met 20A en klaar is kees |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Vr 18 Nov 2011 21:16 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Hella heeft gele lampjes met reflectoren | Wanneer de caravan volgend voorjaar uit de stalling komt ga ik er achteraan. Bedankt voor de tip.
Citaat: | Bij de Albino's is de achterlichtunit volledig bedraad gemonteerd | Bij mijn driekleur is er, voor zover mij bijstaat, niet gerekend op mistachterlichten. Andere units monteren lijkt mij nogal een klus. 't Zou wel heel bijzonder zijn als die in dezelfde maten nog verkrijgbaar zouden zijn. Misschien dat de units in de Albino's even groot zijn als van de driekleur.
De beide CS-en wil ik als 4-kwadraat aan (laten) leggen. Past 4-kwadraat wel in de stekkerpinnen? Anders verjongen.
Voor in de caravan hetzelfde en voor de aarde een dubbele 4 kwadraat aan te sluiten op de beide aardpinnen. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Vr 18 Nov 2011 23:20 Onderwerp: |
|
|
Leen schreef: | Misschien dat de units in de Albino's even groot zijn als van de driekleur. |
Driekleur heeft opbouw achterlichten, Albino heeft inbouw. _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Vr 18 Nov 2011 23:48 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar de mijne is kennelijk een grote uitzondering, want hij heeft een opgebouwde achterbumper waarin verlichtingsbakken zijn ingebouwd. Ik heb niet zo een foto voor het grijpen waar de achterkant van de caravan op staat, anders kon ik het 'bewijzen'.
Kan het ook niet verklaren waarom deze wel. Mogelijk dat in 1992 er al een zekere overgang was naar de Albino, maar dat is maar gissen van mij.
De verlichtingsbakken zijn dieper dan de bumper dik is, ze steken daarom nog ca. 5 cm de caravan in, in uitgespaarde koofjes in de achterwand. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Vr 18 Nov 2011 23:55 Onderwerp: |
|
|
oh dan heb jij een van de laatste driekleuren. _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Za 19 Nov 2011 00:42 Onderwerp: |
|
|
Maar niet de allerlaatste. 'k Weet niet wanneer de laatsten zijn gemaakt, maar bij de 'modellen' op deze website staat een 3K350 van 1993. Of die wel of niet van een bumper is voorzien, kan ik niet zien. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 19 Nov 2011 12:02 Onderwerp: |
|
|
Waneer er hier een andere trekauto komt voor de komende jaren , ga ik het waarschijnlijk anders doen.
De 13-pool blijft zitten op de auto en caravan.
In de auto komen dikkere draden die naar een aparte aansluiting voor de caravan gaan, deze dikkere draden hebben aftakkingen naar de 13 pool, daar verandert dus niets.
In de 13-pool van de caravan blijft ook alles hetzelfde.
De twee voedingsdraden vanaf de 13-pool worden bij de klemmenstrook in de caravan los gehaald en vervangen door de nieuw aangelegde draden met bijbehorende massa.
Waarom ???
Ik wil geen nieuwe discussie opstarten van "werking koelkast onderweg", dat doet die redelijk.
Daarnaast is er een booster geinstalleerd voor de accu in de caravan.
Ik vind de uitvoering van die 13-pool dingen maar een zielige vertoning.
Mocht de combinatie auto/caravan (tijdelijk)veranderen dan is het zonder gepiel aan de 13-pool binnen één minuut in de oorspronkelijke toestand te veranderen.
Schiet het maar lek als ik iets over het hoofd zie. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Za 19 Nov 2011 13:21 Onderwerp: |
|
|
Leen schreef: | een 3K350 van 1993. Of die wel of niet van een bumper is voorzien, kan ik niet zien. |
Als je boven de rechterarm van de man kijkt dan zie je een achterbumper met inbouw achterlicht. _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Za 19 Nov 2011 13:27 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | In de auto komen dikkere draden die naar een aparte aansluiting voor de caravan gaan |
Hoe had je dit gedacht, die aparte aansluiting, een extra stekkerdoos, zoiets als de engelse oplossing? Dat is zeker geen slechte oplossing. Maar probeer maar eens aan een 'engelse' 7-polige stekkerdoos te komen, zo'n verkeerd-om exemplaar. Moet je echt in Engeland bestellen en dat valt niet mee. Duurdere producten zijn eenvoudiger te importeren dan iets uit de autosupermarkt. Daar begint men niet aan.
Nog een probleem: waar laat je die extra stekkerdoos? Aan de andere kant van de trekhaak? Zal je toch nog een bevestigingsplaat aan de trekhaak moeten lassen. Dat is voor de gemiddelde caravanner geen optie, dus die moet het laten doen. Wat kost dat?
Citaat: | Ik vind de uitvoering van die 13-pool dingen maar een zielige vertoning. | Wel en niet mee eens. Op zich een bruikbare oplossing maar in een te klein formaat. Voor de fabrikant/trekhaak-leverancier geen probleem, want die legt toch geen CS in de auto.
Citaat: | Mocht de combinatie auto/caravan (tijdelijk)veranderen dan is het zonder gepiel aan de 13-pool binnen één minuut in de oorspronkelijke toestand te veranderen. | Dit begrijp ik niet, wat valt er dan te pielen? _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 19 Nov 2011 14:56 Onderwerp: |
|
|
Leen,
Citaat: | Nog een probleem: waar laat je die extra stekkerdoos? Aan de andere kant van de trekhaak? Zal je toch nog een bevestigingsplaat aan de trekhaak moeten lassen. Dat is voor de gemiddelde caravanner geen optie, dus die moet het laten doen. Wat kost dat? |
Niks lassen. Er valt altijd wel een beugeltje te maken, of een plaatje tussen de 13-pool en waarop die vast zit.
Ik heb nog geen flauw benul over de stekker/contrastekker die ik eventueel ga gebruiken, er bestaan legio uitvoeringen met 3 pennen, het moet niet te grof worden.
Citaat: | Dit begrijp ik niet, wat valt er dan te pielen? |
Als ik de constante stroomdraden plus massa uit de 13-pool zou halen en overbreng naar de tweede stekker, wat ik dus niet zou doen, en de combinatie auto/caravan verandert, dan heeft één van de twee, of de caravan of de auto geen twee aansluitingen en dus geen constante voeding.
Om nu niks aan de 13-pool te veranderen , kan er met elke combinatie, mits de juiste 13-pool, op stap worden gegaan. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 19 Nov 2011 18:06 Onderwerp: |
|
|
Joop, in een multicon kun je gewoon met vierkwadraat werken en waarschijnlijk ook nog met zes...
Zo op het oog mag dat stopcontact een beetje zielig lijken, maar in de praktijk is er helemaal mis mee.
Die twee draadjes in de auto kun je dus gewoon vervangen door dikkere... |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Za 19 Nov 2011 18:36 Onderwerp: |
|
|
Pieter schreef:
Citaat: | in een multicon kun je gewoon met vierkwadraat werken en waarschijnlijk ook nog met zes... |
Pieter, ik neem aan dat je uit ervaring spreekt, want ik had er niet zoveel vertrouwen in dat dit zou lukken. Als je zegt dat 4-kwadraat geen probleem moet zijn voor beide CS-en en ook voor de beide aarddraden, dan ga ik hiermee door. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|