"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Reparatie polyester schade

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EdwinKamsma



Geregistreerd op: 20 Nov 2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jan 2012 00:20    Onderwerp: Reparatie polyester schade Reageren met citaat

Ik heb een schade in het polyester van mijn 400TL. Ik wil die graag zelf gaan repareren en had graag tips van jullie. Gezien de restauratieprojecten hier zijn er vast mensen met meer verstand van polyesterreparaties dan ik.

Op de foto's in de url zie je dat er een hele hoop barstjes zijn in een soort spinnewebvorm. Wat ik wil doen is eerst in de uiteindes van de barsten ondiepe gaatjes boren, zodat de barsten niet meer verder kunnen scheuren. Daarna wil ik met een Dremel in de barsten een V-vorm frezen, zodat de barsten gevuld kunnen worden.

Wat ik graag zou willen weten is:
Is dit de goede manier om zo'n repatatie te doen?
Hoe diep kan/moet ik boren en frezen voor een goed resultaat.
Met welk materiaal kan ik het beste gaan repareren.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Edwin

https://plus.google.com/photos/106002593772723361742/albums/5693530781687354305
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jan 2012 13:01    Onderwerp: Re: Reparatie polyester schade Reageren met citaat

EdwinKamsma schreef:
Ik heb een schade in het polyester van mijn 400TL. Ik wil die graag zelf gaan repareren en had graag tips van jullie. Gezien de restauratieprojecten hier zijn er vast mensen met meer verstand van polyesterreparaties dan ik.

Op de foto's in de url zie je dat er een hele hoop barstjes zijn in een soort spinnewebvorm. Wat ik wil doen is eerst in de uiteindes van de barsten ondiepe gaatjes boren, zodat de barsten niet meer verder kunnen scheuren. Daarna wil ik met een Dremel in de barsten een V-vorm frezen, zodat de barsten gevuld kunnen worden.

Wat ik graag zou willen weten is:
Is dit de goede manier om zo'n repatatie te doen?
Hoe diep kan/moet ik boren en frezen voor een goed resultaat.
Met welk materiaal kan ik het beste gaan repareren.

Het lijkt op slechts barsten in de gelcoat.
Gaatjes boren lijkt me totaal overbodig.
Frezen zou kunnen, maar misschien is schuren al voldoende.
Dan bijwerken met polyesterplamuur en proberen de juiste kleur verf te vinden.
Maar, ik ben geen expert. Die melden zich nog wel.
Kijk ook eens bij 'Tips' op http://biod.info
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 04 Jan 2012 13:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarschijnlijk kan dit gewoon met gelcoat hersteld worden.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jan 2012 17:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb wat voor je opgezocht.
Vooral het gedeelte bij: Opmerkingen, het eerste gedeelte is meer voor het iets grovere werk.

Gelcoat reparatie
Het zelf repareren van beschadigingen en kleine gaatjes in de gelcoat is goed mogelijk.

Stappenplan gelcoatreparatie
1. Met een dremel met een klein bolkopfreesje (doorsnede ca 3mm) de rand van het beschadigde stuk / het gat uitfresen zodat alle losse schilvers weg zijn en de rand niet meer 'haaks' is (min of meer schuine randen dus). Wegfresen in ieder geval tot het onbeschadigde gelcoat. De onderliggende polyester met glasvezels zo min mogelijk raken.

2. Met een smalle strook schuurpapier 240 de randen opschuren tot ze niet meer scherp aanvoelen

3. Met een doek met Aceton de plek vuil- en stofvrij maken. Let op: Aceton lost vrijwel alles op met uitzondering van polyester. Pas dus op met andere materialen in de buurt.

4. Bij een gaatje aan de achterzijde een tijdelijke ondersteuning maken met tape oid

5. Een ruime lik gelcoatplamuur op een glad plankje doen en met pigment op kleur mengen. Dit is het moeilijkste deel en moet op het oog gebeuren.

6. met een spatel (houten roerstaafjes van de IKEA!) een heel klein likje plamuur op de beschadiging aanbrengen ter controle van de kleur. Nog geen verharder gebruiken! De kleur eventueel aanpassen door pigment bij te mengen. Beter iets te licht houden dan te donker! Test-likje(s) met Aceton weer verwijderen.

7. Nu de verharder bijmengen. Direct daarna de plamuur met de spatel in/op de beschadiging aanbrengen. De vulling moet net boven het omliggende oppervlak uitsteken.

8. De reparatie direct na het aanbrengen van de filler afdekken door er gladde, professionele Scotch afplak/schilderstape overheen te plakken. Dit zorgt er voor dat de plamuur goed uithard en het oppervlak niet plakkerig blijft als gevolg van blootstelling aan de lucht. Het hardingsproces is een chemische reactie en heeft geen 'lucht' nodig!

9. Na het uitharden (enkele uren) de reparatie door schuren (240 - 400 - 600 - 1000) gelijk maken met de omgeving. Gebruik waterproof schuurpapier in smalle stroken en gebruik een vierkant stukje metaal (pakweg 3x3cm) als schuursteun. Dit voorkomt dat het oppervlak bobbelig wordt.

10. Na het schuren polijsten (bv met Riwax polijstpasta) en als het helemaal glanzend en vlak is in de was zetten.

Opmerkingen
De beschreven reparatie is alleen bedoeld voor reparaties aan de gelcoat. Kleine gaatjes vullen gaat ook wel. Voor grote gaten en beschadigingen van het glasvezel versterkte polyester moet je (eerst)andere technieken gebruiken om weer een sterke constructie te maken.
Ik noem de filler 'gelcoatplamuur' omdat deze ook onder die naam verkocht wordt. In feite is het een polyester die je aanbrengt.
De beschreven methode is ook geschikt voor het repareren van scheurtjes en 'spin' beschadigingen in de gelcoat. Frees scheurtjes helemaal uit (dit vereist wat moed!) en volg verder dezelfde procedure.
Je kan op kleur gebrachte gelcoatplamuur in een potje bewaren. Omdat er geen verharder bij zit zal deze wel langzaam verharden, maar is zeker enige maanden tot soms zelfs jaren nog verwerkbaar (mist koel bewaard). Handig om in het seizoen eventuele kleine beschadigingen snel te kunnen repareren.

Voor verdere info kan je bellen naar Poly Service 0180 31477, zitten in Amsterdam en Nieuwerkerk a/d Ijssel.
Dekker Zaandam 075-6163362
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jan 2012 21:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Het vorige bericht was één van de methoden.
Ik heb het zelf ook aan de hand gehad.
De overheaddeur zat lager dan ik dacht. stomstom
Het gedeelte ontvetten.
De ergste krassen/scheurtjes klein beetje uitslijpen, niet teveel.
Even opschuren zodat de overgang niet te scherp is.
Goed stofvrij maken.
Twee componenten polyesterplamuur Alabastine (Gamma Praxis) aanmaken.
Aanbrengen, hard laten worden, vlak schuren.
Waarschijnlijk nogmaals aanbrengen en schuren.
Als laatste met waterproof 400 met water
Je kan eerst grondverf gebruiken, heb ik niet gedaan.
Verf er bij zoeken, en dat wordt hier het moeilijkste.
De kleur van de caravan is waarschijnlijk ietsjes geler geworden en kleur moeilijk te laten maken. Neem kwaliteitsverf, er zit een groot verschil in.
De kleur zat er dicht tegen aan , maar was het net niet, iets te donker.
Neem een deksel van een spuitbus, doe daar wat verf in, en ga wat mixen met een beetje wit ( in mijn geval).
Je moet het weten, maar na een paar dagen buiten staan zie je het haast niet meer.
Het is al weer twee jaar geleden maar is nog picobello.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EdwinKamsma



Geregistreerd op: 20 Nov 2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jan 2012 23:56    Onderwerp: Reparatie polyester schade Reageren met citaat

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik de eerste methode van Joop ga proberen. Dat uitfrezen van de scheuren had ik inderdaad zelf al bedacht, maar van die gelcoatplamuur had ik nog nooit gehoord. Het op kleur krijgen lijkt me nog wel het lastigste. Ik ga er het voorjaar mee aan de slag, De reultaten laat ik nog wel zien.

Ik woon niet ver van Polyservice in Amsterdam. Ik ben daar wel eens geweest toen ik iets voor mijn motor moest maken. Erg vriendelijke en behulpzame mensen. Aan hun had ik nog niet gedacht.

Groeten,

Edwin
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.