Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Ma 22 Nov 2004 22:31 Onderwerp: Sneeuwkettingen voor modderige veldjes |
|
|
Voor modderige veldjes heb ik altijd sneeuwkettingen bij me. Eurootje of achttien in de aanbieding bij Gamma, Praxis en Halfords.
Omleggen best simpel. Camping blijft netter, geen bruine sporen en geulen.
Toegevoegd 13 jan 2009:
Mijn laatste sneeuwkettingen zijn van Blokker.
Eind 2006, maatje 185/65R15, € 9,90. _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Di 13 Jan 2009 16:55; in totaal 7 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 22 Nov 2004 23:07 Onderwerp: |
|
|
Wat een goed idee.
Je hoort alleen maar mensen praten over 4x4.
Dit lijkt met een goedkoop en waardig alternatief _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
BartP
Geregistreerd op: 26 Nov 2017 Berichten: 66 Woonplaats: Den Haag
|
Geplaatst: Zo 01 Apr 2018 14:01 Onderwerp: Re: Sneeuwkettingen voor modderige veldjes |
|
|
Onlangs heb ik ervaren dat een ervaren campingeigenaar ook onbetaalbaar is _________________ Vriendelijke groet,
Bart
BIOD 420TLH 2002 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 02 Apr 2018 00:58 Onderwerp: |
|
|
Wij kamperen ook op onbeheerde terreinen waar je soms alle trukendozen moet opentrekken om weer uit de wei te komen. AWD helpt! |
|
Terug naar boven |
|
|
Belgische toller
Geregistreerd op: 10 Jul 2010 Berichten: 135 Woonplaats: België
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2018 23:09 Onderwerp: |
|
|
De auto was (afgelopen weken) vastgelopen in mul zand in een bos, geen mens te bespeuren en al zeker geen 4 x 4. Hittegolf. Mul zand strook van ongeveer 4 meter (in natuurgids van North East Polen noemt dit "dirt road"). Wielen groeven zichzelf in mede door gewicht caravan en helling.
Auto losgekoppeld, raakte er alleen uit. Caravan op mover doch neuswiel ging er ook erg diep in. Reisgenoot is in achtervenster gaan 'hangen' langs buitenzijde (tegengewicht) waardoor neuswiel minder diep ging.
Met mover er moeiteloos uit. Later op de reis helaas mover uitgevallen (manueel moeten verwijderen) maar ik twijfel nu niet meer over de zinvolheid van de mover (zat er op bij aankoop en we betwijfelden aanvankelijk het nut een beetje).
Wel een pak duurder dan en kettingen en heel wat zwaarder... |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Do 09 Aug 2018 10:56 Onderwerp: |
|
|
Belgische toller schreef: | De auto was (afgelopen weken) vastgelopen in mul zand in een bos, ......................................................
Wel een pak duurder dan en kettingen en heel wat zwaarder... |
Bij mijn huidige auto heb ik geen passende sneeuwkettingen. Voor modder- en mul zand heb ik een ALKO-lier op de dissel. Ook de anti-slip regeling van de moderne auto helpt wat.
In verband met de beperkte ruimte in de Peugeot 2008 is de fiets van de auto verhuisd een aluminium rek op de dissel.
En hier ontstaat en dilemma: Er is op de best wel lange dissen plek voor óf de lier óf het fietsenrek. Bovendien heeft de lange slinger van de lier door het fietsenrek te weinig bewegingsruimte. Ook qua gewicht is het niet mogelijk beide tegelijk op de dissel te hebben.
Er wordt gedacht over een hulpframe waarop de lier indien nodig snel en eenvoudig gemonteerd kan worden.
Over een mover is wel gedacht. Gewicht, prijs, betrouwbaarheid, beperkte bodemvrijheid en esthetisch bederf van de Biod 420 hielden dit vooralsnog tegen.
Een 4x4 auto is wel eens overwogen maar afgewezen. De Goodyear 4-seizoenenband waarmee bepaalde uitvoeringen van onze Peugeot 2008 zijn uitgerust veroorzaken volgens de autopers een aanzienlijk langere remweg bij droge en natte omstandigheden. De Crossclimate van Michelin zou een verbetering kunnen zijn. _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Vr 10 Aug 2018 01:02 Onderwerp: |
|
|
Ik heb die goodyears gehad, waren best wel goed, maar de Vredestein quatrac 3 waarmee ik nu rijd, bevalt me echt uitstekend.
Ooit had ik ook een uitstekende elektrische lier, maar als het erop aankwam, haalde die het net niet. Er valt veel te zeggen voor het idee van Benno, die met een (korte?) lus zijn caravan uit elk probleem weet te trekken.
Ik heb dat later eens moeten nabootsen met de sleepkabel, toen ik met zes wielen in hele vette klei met gras stond, als enige op dat terrein... Met veel moeite wist ik af te haken en heb toen een poging gewaagd om met de mover achteruit te rijden met veel gewicht achterin de caravan, maar de mover slipte op die vettigheid.
Daarna heb ik de banden van de auto een eind leeg laten lopen en ben toen de volle lengte van de sleepkabel vooruit gereden, naar een hogere plek. Daarna de sleepkabel aan de stang van het neuswiel bevestigd en ja, het werkte! Van lieverlee de kabel korter gemaakt en uiteindelijk kon ik weer aanhaken en manoeuvreren.
Ik weet zeker, dat ik het zonder de sleepkabel, de AWD en het kunstje uit mijn diensttijd zeker niet uit dat dalletje was gekomen! |
|
Terug naar boven |
|
|
BartP
Geregistreerd op: 26 Nov 2017 Berichten: 66 Woonplaats: Den Haag
|
Geplaatst: Vr 10 Aug 2018 10:52 Onderwerp: |
|
|
Ja, de sleepkabel hoort vast in de caravan _________________ Vriendelijke groet,
Bart
BIOD 420TLH 2002 |
|
Terug naar boven |
|
|
BartP
Geregistreerd op: 26 Nov 2017 Berichten: 66 Woonplaats: Den Haag
|
Geplaatst: Vr 10 Aug 2018 10:54 Onderwerp: |
|
|
Toen wij onze BIOD hadden gekocht, dacht ik ook: die mover gaat er als eerste af met als zijn gewicht. Maar hij blijkt toch erg handig in de praktijk, niets te bewijzen
[quote= maar ik twijfel nu niet meer over de zinvolheid van de mover (zat er op bij aankoop en we betwijfelden aanvankelijk het nut een beetje).
Wel een pak duurder dan en kettingen en heel wat zwaarder... [/quote] _________________ Vriendelijke groet,
Bart
BIOD 420TLH 2002 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 11 Aug 2018 00:47 Onderwerp: |
|
|
Ik heb die sleepkabel toch maar liever in de auto. Ooit heb ik er een camper mee uit een zompig grasveld getrokken, de eigenaar had niet gedacht zo'n klein autootje hem er uit zou krijgen. Nou was het ook niet een hele beste chauffeur, zijn voet kende maar twee standen: diep en dieper met dat gaspedaal... |
|
Terug naar boven |
|
|
BartP
Geregistreerd op: 26 Nov 2017 Berichten: 66 Woonplaats: Den Haag
|
Geplaatst: Za 11 Aug 2018 09:29 Onderwerp: |
|
|
Helemaal juist
Pieter schreef: | Ik heb die sleepkabel toch maar liever in de auto. Ooit heb ik er een camper mee uit een zompig grasveld getrokken, de eigenaar had niet gedacht zo'n klein autootje hem er uit zou krijgen. Nou was het ook niet een hele beste chauffeur, zijn voet kende maar twee standen: diep en dieper met dat gaspedaal... |
_________________ Vriendelijke groet,
Bart
BIOD 420TLH 2002 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|