"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Sneeuwkettingen voor modderige veldjes

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Ma 22 Nov 2004 22:31    Onderwerp: Sneeuwkettingen voor modderige veldjes Reageren met citaat

Voor modderige veldjes heb ik altijd sneeuwkettingen bij me. Eurootje of achttien in de aanbieding bij Gamma, Praxis en Halfords.
Omleggen best simpel. Camping blijft netter, geen bruine sporen en geulen.

Toegevoegd 13 jan 2009:
Mijn laatste sneeuwkettingen zijn van Blokker.
Eind 2006, maatje 185/65R15, € 9,90.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Di 13 Jan 2009 16:55; in totaal 7 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 22 Nov 2004 23:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat een goed idee. Idea
Je hoort alleen maar mensen praten over 4x4.
Dit lijkt met een goedkoop en waardig alternatief applaus
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 01 Apr 2018 14:01    Onderwerp: Re: Sneeuwkettingen voor modderige veldjes Reageren met citaat

Onlangs heb ik ervaren dat een ervaren campingeigenaar ook onbetaalbaar is Very Happy
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 02 Apr 2018 00:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij kamperen ook op onbeheerde terreinen waar je soms alle trukendozen moet opentrekken om weer uit de wei te komen. AWD helpt! Laughing
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jul 2018 23:09    Onderwerp: Reageren met citaat

De auto was (afgelopen weken) vastgelopen in mul zand in een bos, geen mens te bespeuren en al zeker geen 4 x 4. Hittegolf. Mul zand strook van ongeveer 4 meter (in natuurgids van North East Polen noemt dit "dirt road"). Wielen groeven zichzelf in mede door gewicht caravan en helling.

Auto losgekoppeld, raakte er alleen uit. Caravan op mover doch neuswiel ging er ook erg diep in. Reisgenoot is in achtervenster gaan 'hangen' langs buitenzijde (tegengewicht) waardoor neuswiel minder diep ging.
Met mover er moeiteloos uit. Later op de reis helaas mover uitgevallen (manueel moeten verwijderen) maar ik twijfel nu niet meer over de zinvolheid van de mover (zat er op bij aankoop en we betwijfelden aanvankelijk het nut een beetje).
Wel een pak duurder dan en kettingen en heel wat zwaarder... Sad
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Do 09 Aug 2018 10:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Belgische toller schreef:
De auto was (afgelopen weken) vastgelopen in mul zand in een bos, ......................................................
Wel een pak duurder dan en kettingen en heel wat zwaarder... Sad


Bij mijn huidige auto heb ik geen passende sneeuwkettingen. Voor modder- en mul zand heb ik een ALKO-lier op de dissel. Ook de anti-slip regeling van de moderne auto helpt wat.
In verband met de beperkte ruimte in de Peugeot 2008 is de fiets van de auto verhuisd een aluminium rek op de dissel.
En hier ontstaat en dilemma: Er is op de best wel lange dissen plek voor óf de lier óf het fietsenrek. Bovendien heeft de lange slinger van de lier door het fietsenrek te weinig bewegingsruimte. Ook qua gewicht is het niet mogelijk beide tegelijk op de dissel te hebben.
Er wordt gedacht over een hulpframe waarop de lier indien nodig snel en eenvoudig gemonteerd kan worden.
Over een mover is wel gedacht. Gewicht, prijs, betrouwbaarheid, beperkte bodemvrijheid en esthetisch bederf van de Biod 420 hielden dit vooralsnog tegen.
Een 4x4 auto is wel eens overwogen maar afgewezen. De Goodyear 4-seizoenenband waarmee bepaalde uitvoeringen van onze Peugeot 2008 zijn uitgerust veroorzaken volgens de autopers een aanzienlijk langere remweg bij droge en natte omstandigheden. De Crossclimate van Michelin zou een verbetering kunnen zijn.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 10 Aug 2018 01:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb die goodyears gehad, waren best wel goed, maar de Vredestein quatrac 3 waarmee ik nu rijd, bevalt me echt uitstekend.

Ooit had ik ook een uitstekende elektrische lier, maar als het erop aankwam, haalde die het net niet. Er valt veel te zeggen voor het idee van Benno, die met een (korte?) lus zijn caravan uit elk probleem weet te trekken.

Ik heb dat later eens moeten nabootsen met de sleepkabel, toen ik met zes wielen in hele vette klei met gras stond, als enige op dat terrein... Met veel moeite wist ik af te haken en heb toen een poging gewaagd om met de mover achteruit te rijden met veel gewicht achterin de caravan, maar de mover slipte op die vettigheid.

Daarna heb ik de banden van de auto een eind leeg laten lopen en ben toen de volle lengte van de sleepkabel vooruit gereden, naar een hogere plek. Daarna de sleepkabel aan de stang van het neuswiel bevestigd en ja, het werkte! Van lieverlee de kabel korter gemaakt en uiteindelijk kon ik weer aanhaken en manoeuvreren.

Ik weet zeker, dat ik het zonder de sleepkabel, de AWD en het kunstje uit mijn diensttijd zeker niet uit dat dalletje was gekomen!
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Vr 10 Aug 2018 10:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, de sleepkabel hoort vast in de caravan Smile
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Vr 10 Aug 2018 10:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Toen wij onze BIOD hadden gekocht, dacht ik ook: die mover gaat er als eerste af met als zijn gewicht. Maar hij blijkt toch erg handig in de praktijk, niets te bewijzen Smile

[quote= maar ik twijfel nu niet meer over de zinvolheid van de mover (zat er op bij aankoop en we betwijfelden aanvankelijk het nut een beetje).
Wel een pak duurder dan en kettingen en heel wat zwaarder... Sad[/quote]
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 11 Aug 2018 00:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb die sleepkabel toch maar liever in de auto. Ooit heb ik er een camper mee uit een zompig grasveld getrokken, de eigenaar had niet gedacht zo'n klein autootje hem er uit zou krijgen. Nou was het ook niet een hele beste chauffeur, zijn voet kende maar twee standen: diep en dieper met dat gaspedaal... Laughing Laughing Laughing
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za 11 Aug 2018 09:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Helemaal juist Smile


Pieter schreef:
Ik heb die sleepkabel toch maar liever in de auto. Ooit heb ik er een camper mee uit een zompig grasveld getrokken, de eigenaar had niet gedacht zo'n klein autootje hem er uit zou krijgen. Nou was het ook niet een hele beste chauffeur, zijn voet kende maar twee standen: diep en dieper met dat gaspedaal... Laughing Laughing Laughing

_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.