"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Dak ingezakt.

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Japio



Geregistreerd op: 27 Mei 2013
Berichten: 13
Woonplaats: Land van Altena

BerichtGeplaatst: Wo 19 Jun 2013 15:38    Onderwerp: Dak ingezakt. Reageren met citaat

Heb toch een caravan met meer problemen gekocht dan ik dacht. ( eigenlijk rijp voor de sloop, maar dat is toch zonde?)
Ik zou het dakluik vervangen door een nieuwe, maar nu blijkt dat de constructie die het dak omhoog houdt in het midden om het dakluik helemaal is weg gerot.
Dat betekent dat het polyester van het dak flink is ingezakt.
Als ik er zo maar een nieuw dakluik in zet met een nieuw randje, zakt ie gewoon verder door.
In het dak zitten kennelijk spanten om de ronde vorm te houden en als die van turfmolm zijn doen ze het niet meer.
Oorzaak is het gebruik van siliconenkit om het dakluik af te dichten. Siliconenlit is goed voor in de badkamer of het aquarium maar niet tussen twee kunststof delen van de caravan aan de buitenkant.
Als de houten delen behandeld waren geweest was het waarschijnlijk ook nog wel goed gegaan, maar nu dus niet.
Nu sta ik dus voor het probleem dat ik nieuwe dakspanten moet maken, maar waarvan?
En hoe krijg ik ze er in?
Eerst eens de vorm van het dak kopiëren op een plek waar het nog origineel lijkt, en een Aluminium koker profiel van 25x25mm in die vorm buigen.
Dan zien dat ik de oude er uit krijg en het polyester van binnen "schoon, droog en vetvrij" .
Dan de nieuwe gebogen aluminium spanten maar van buitenaf met schroeven vastzetten en aan de binnenkant met Sikaflex lijmen.
Dit allemaal door het gat in de hemelbekleding.
Weet iemand hoe die dopjes vastzitten?
Wordt vervolgd.
_________________
Groeten,
Jaap
Biod 350TL 1988
3kleur getrokken door een Audi A2 of een VW bus van 1988 met 4 wiel aandrijving.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Wo 19 Jun 2013 22:38    Onderwerp: Spanten Reageren met citaat

Hallo jaap
ik denk dat je het beste via deze site kontackt kumt opnemen mer
jeroen Bolks
hij heeft bij BIOD gewerkt en kan je zeer waar schijnlijk verder helpen
met dit probleem
in iedergeval veel sterkte gewenst
groeten
Bob.
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 19 Jun 2013 22:45    Onderwerp: Re: Dak ingezakt. Reageren met citaat

Japio schreef:
Heb toch een caravan met meer problemen gekocht dan ik dacht. ( eigenlijk rijp voor de sloop, maar dat is toch zonde?)
Ik zou het dakluik vervangen door een nieuwe, maar nu blijkt dat de constructie die het dak omhoog houdt in het midden om het dakluik helemaal is weg gerot.
Dat betekent dat het polyester van het dak flink is ingezakt.
Als ik er zo maar een nieuw dakluik in zet met een nieuw randje, zakt ie gewoon verder door.
In het dak zitten kennelijk spanten om de ronde vorm te houden en als die van turfmolm zijn doen ze het niet meer.
Oorzaak is het gebruik van siliconenkit om het dakluik af te dichten. Siliconenlit is goed voor in de badkamer of het aquarium maar niet tussen twee kunststof delen van de caravan aan de buitenkant.
Als de houten delen behandeld waren geweest was het waarschijnlijk ook nog wel goed gegaan, maar nu dus niet.
Nu sta ik dus voor het probleem dat ik nieuwe dakspanten moet maken, maar waarvan?
En hoe krijg ik ze er in?
Eerst eens de vorm van het dak kopiëren op een plek waar het nog origineel lijkt, en een Aluminium koker profiel van 25x25mm in die vorm buigen.
Dan zien dat ik de oude er uit krijg en het polyester van binnen "schoon, droog en vetvrij" .
Dan de nieuwe gebogen aluminium spanten maar van buitenaf met schroeven vastzetten en aan de binnenkant met Sikaflex lijmen.
Dit allemaal door het gat in de hemelbekleding.
Weet iemand hoe die dopjes vastzitten?
Wordt vervolgd.

Kijk eens hier, vooral de fotoos: http://biod.info/biod/ww/bezoek/index.htm
De prikkers zijn 'gelijmd'.
Ik weet bijna zeker dat het dak niet verstevigd is.
Het advies van Bob om Jeroen Bolks om advies te vragen is prima. Dat kan via: jb-verzekeringen@home.nl
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Japio



Geregistreerd op: 27 Mei 2013
Berichten: 13
Woonplaats: Land van Altena

BerichtGeplaatst: Do 20 Jun 2013 17:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Lex,
Dat van die prikkers was een goede tip, er zit een kapje op gedrukt met een plastic dekseltje er over.
Als je het dekseltje er af wipt, kun je met een tangetje de kapjes er af draaien.
Er zit ongeveer elke 40-50 cm een spant in van 25x20mm die Bestaat uit twee latjes met een strookje triplex er tussen gelijmd. Dit is in een boogvorm samen gelijmd en dan aan het dak gekit.
Ook is er nog een klein strookje in polyester gedrenkt verband of zo tegen aan geplakt met polyester.
Omdat ik niet zo een voorstander ben van ( onbehandeld ) hout op polyester gekit zonder het in te lamineren, kies ik nu voor geëloxeerd aluminium.
Dit heb ik met behulp van een hydraulische pers in de garage in model gebogen, met als voorbeeld de nog goede helft van een van de originele spanten.
Ik ga nu een zien of ik het goed gebogen heb zodat vanavond de caravan weer dicht is. paraplu
_________________
Groeten,
Jaap
Biod 350TL 1988
3kleur getrokken door een Audi A2 of een VW bus van 1988 met 4 wiel aandrijving.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Do 20 Jun 2013 18:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Japio,

maak je niet al te druk over de kromming van de spanten, maar maak je druk over "werken".

Polyester werkt. Meer dan je lief is.
Ooit heb ik een verbouwing zover doorgevoerd dat mijn BIOD geen interieur meer had. Met warm weer. Mijn plan was om de BIOD door middel van de kastwanden stevigheid te geven. Ik heb achteraf de staande wanden van de kasten best wel fors moeten bijsnijden omdat het polyester kromp als het kouder werd.

Jij gaat aluminium inbrengen als spant.
Hou rekening met het werken van aluminium ten opzichte van polyester.
Het zou bijzonder lullig zijn als je alu spanten door het werken van het polyester los komen te hangen. Toch?
Maakt niet uit waar je de boel mee verlijmt denk ik.

Succes!

Peet.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Japio



Geregistreerd op: 27 Mei 2013
Berichten: 13
Woonplaats: Land van Altena

BerichtGeplaatst: Do 20 Jun 2013 21:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat werken van het polyester is nou net het probleem geweest waarom de boel is gaan lekken.
Er is een kit gebruikt die maar beperkt soepel blijft, en die heeft zich los gewerkt van het kunststof van het dakluik.
hierdoor is de boel vochtig geworden en gaan schimmelen en rotten.
Nu gaat de boel in elkaar met butyleen en geklemd, en voor de spanten aan de binnenkant die worden met Sikaflex gemonteerd.
Eerst schroef ik ze vast en later stop ik de schroefgaatjes weer dicht als de lijm is uitgehard.
Probleempje gaat nog worden om de bekleding weer netjes te krijgen want die was ook al flink verkleurd.
Dank aan iedereen die mee denkt/leeft!
_________________
Groeten,
Jaap
Biod 350TL 1988
3kleur getrokken door een Audi A2 of een VW bus van 1988 met 4 wiel aandrijving.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Japio



Geregistreerd op: 27 Mei 2013
Berichten: 13
Woonplaats: Land van Altena

BerichtGeplaatst: Za 29 Jun 2013 00:43    Onderwerp: Dak zakt niet meer door. Reageren met citaat

Zo!
Het dak is weer waterdicht en blijft weer omhoog zitten waar het hoort.
Wel kwam ik nog een lekke plek tegen, nl de contactdoos voor de paalstroom deze zat los in en het plankje ter versteviging is ook al weggerot.
Ook hier was de kit niet goed maar hard geworden en losgelaten.
Maar weer even de butyleen te voorschijn gehaald en na het weekend maar even kijken of ik het plankje er uit krijg achter de vinyl vandaan.
De toiletruimte rook nog erg muf maar nu weet ik waar dat van kwam, dat was het vocht in de rand achter het vinyl.
Dat is nu weer gedroogd en het zou dan ook gouw weer goed moeten zijn.
_________________
Groeten,
Jaap
Biod 350TL 1988
3kleur getrokken door een Audi A2 of een VW bus van 1988 met 4 wiel aandrijving.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.