"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Wat is onze caravan nog waard?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 19 Jul 2013 22:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Wat ik niet begrijp is jouw rekenmethode.
Ik heb X gegeven voor de caravan en hij schrijft Y per jaar af.
Misschien heb je slecht onderhandeld of juist heel goed en misschien is jouw onderhoud helemaal super of juist niet.
En hoe kom je op 300/jaar?


Het volgende weet je ook wel, een dure nieuwe auto schrijft in 4 jaar evenveel af als een goedkopere auto, in %, bij de dure echter 40.000 euro, bij de goedkopere 6000. Ongeveer de helft van de nieuwprijs.
Zo is het ook met mijn caravan, afschrijving gaat misschien minder snel, die heeft de eerste 8 jaar een afschrijving van 10.000 euro, trek ik dat door dan is de caravan tijdens mijn bezit nu 1000 euro waard, dat kan natuurlijk niet. De afschrijving wordt elk jaar minder, daarom heb ik een slag in de lucht gemaakt en 300/jaar aangenomen.
Degene die dat leuke caravannetje voor 1500 euro koopt en daarmee direct Spanje en Portugal onveilig maakt, lacht zich na twee jaar misschien een kriek. Hij vangt met een beetje geluk minimaal hetzelfde bij verkoop.
Je hebt gelezen dat de aanschafpriis vijf jaar geleden 7250 was voor een caravan met meer extra's en een mover, het laatste voor mij belangrijk vanwege toegang tot de carport, in de toegang zit een draai, ik vind de prijs t.o.v. de Marktplaatscaravan gunstig.
De caravan krijgt een zéér goed onderhoud, voorbeeld is de onderkant van de vloer.
De kosten van veranderingen/verbeteringen vallen altijd tegen, die waren totaal 1500 euro, hobbie mag wat kosten toch, de leveller kostte nieuw al ongeveer 2000 euro, voor een prikkie op Marktplaats, de grootste uitgaven waren de serviceluiken, laat het maar eens doen, en de voortent.
Op een paar kleine dingen na is de caravan naar m'n zin.
Het is een openhartig verhaal geworden over de kosten van mijn caravan en de waarde die ik er aan geef. (in een vorig bericht.)
Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 20 Jul 2013 09:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Arie,
Het was natuurlijk niet de bedoeling je op het verkeerde been te zetten, maar je hebt wel gelijk. Je moet wat om handen hebben. Aan de caravan rommelde ik meestal vlak voordat we op vakantie gingen. Nieuwe uitdagingen zijn er op heden nog niet. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Za 20 Jul 2013 12:29    Onderwerp: rommelen Reageren met citaat

GOEDE middag Joop
ik heb een voorstel voor je: neem een volkstuintje Laughing
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 20 Jul 2013 23:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee Bob dat gaat het niet worden.
Ik weet wel iemand die het een pracht idee zou vinden. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jul 2013 11:15    Onderwerp: tuintje Reageren met citaat

O JA WIE DAN? Wink
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jul 2013 12:19    Onderwerp: Reageren met citaat

indewar indewar indewar indewar indewar indewar indewar rotfl rotfl rotfl rotfl rotfl rotfl

Sinterklaas.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jul 2013 17:16    Onderwerp: volks tuintje Reageren met citaat

ola Wink ja ja die oude man met de schimmel tussen de benen
is te oud voor een volkstuin JOOP Wink
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Ma 22 Jul 2013 10:46    Onderwerp: zon Reageren met citaat

Morgen Joop
ook al wakker?
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 22 Jul 2013 10:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
ja ja die oude man met de schimmel tussen de benen
is te oud voor een volkstuin JOOP Wink

Bob, hij is goed.
Zelf wil ik het nu bij het oorspronkelijke onderwerp houden, ik hoop tenminste dat er nog reacties komen over ervaringen betreffende de waarde van iemands caravan.
Het is komkommertijd (ja,ja ik weet het) zullen we maar denken, echt flitsend is het onderwerp nou ook weer niet. Het kost uiteindelijk allemaal een hoop geld. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 22 Jul 2013 13:06    Onderwerp: Reageren met citaat

De aantallen BIODs in de verkoop fluctueren nog al. Ook is het aantal exemplaren bescheiden en de doelgroep is gebleken beperkt te zijn. De leeftijd van de aangeboden exemplaren is voor het grootste deel 10 jaar of ouder. Bij dat soort leeftijden kan de staat van onderhoud heel wisselend zijn. Bepalend kan ook zijn hoe snel de eigenaar er van af wil.
Kortom, nmbm is er weinig van te zeggen. Trek daarom je eigen plan.
NB. In het algemeen is het wel zo dat de 2tafel-modellen meer gevraagd zijn dan de 1tafel-exemplaren.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Ma 22 Jul 2013 16:24; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Ma 22 Jul 2013 15:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, inderdaad wat is de waarde van een 420TLH ?
Toevallig enkele maanden geleden een 420TLH van 1999 van een particulier gekocht. Dus maar een jaartje ouder dan die van Joop Brand.
Duurde wel lang voordat we er eindelijk één hadden naar onze zin, voor een normale prijs en niet te ver uit de buurt. Vanaf augustus vorig jaar zijn we op zoek geweest. Met name de Biod's die volgens de advertentie in 'zeer goede staat' waren bleken niet te zijn wat wij ons bij 'zeer goede staat' voorstelden... Nu is dat op zich geen probleem als de prijs daar dan ook maar mee overeenstemt.
Dus behoorlijk wat 420 uitvoeringen, bouwjaren en vraagprijzen voorbij zien komen wat ik allemaal netjes heb bijgehouden. Twee weken geleden dat papiertje weggegooid dus de extremen maar even uit het hoofd.
Laagste vraagprijs €3500 (1995)
Hoogste vraagprijs €8500 (2001). Deze was naar zeggen zeer compleet met alles erop en eraan en inclusief een volledige kampeeruitrusting.

Nu hebben we zelf een 420TLH die weliswaar niet in nieuwstaat is maar die in de basis goed is en waar we wel leuk aan kunnen klussen zodat ie helemaal ons eigen gaat worden. Gekocht van de 2e eigenaar met alle papieren erbij en hij had regelmatig een BOVAG-beurt gehad.

Onze uitvoering is als volgt:
420TLH met voortent, wintertent en luifel
met als extra's
-uitzetraam toiletruimte
-vloerverwarming
-mover + nieuwe accu
-radio
-reserve wiel+krik
-fietsendrager op dissel
-stabilisator (Winterhoff)
-disselslot
-hoekkussens
-extra schoonwateraansluiting binnen
-airmix comfort pakket
-verlichting in disselbak

Technische staat volgens BOVAG beurt (na aankoop uit laten voeren): bijna prima. Alleen twee nieuwe banden gemonteerd (>7 jr) en een nieuw frictieblokje voor de stabilisatorkoppeling (was versleten).

Natuurlijk heeft ie ook wat minpunten:
-gelcoat heeft hier en daar wat barsten. Naar zeggen ontstaan in eerste 5 jaar door temperatuurextremen tijdens vakanties in Scandinavië.
-hoewel binnen gestald geweest was de gelcoat aan bovenzijde behoorlijk verweerd. Gaf wit af als je er met de hand overheen ging. Paar dagen met Seapower aan de gang geweest en de kleur werd zo waar RAL9001.
-is op een paar kleine onlogische plaatsen wat bijgespoten (fabriek?); wel goed kijken...
-afgebroken hoekje op één van de raamlijsten.

En ja, hij is 14 jaar oud. Dus ook wat (kleine) onvolkomenheden die aangepakt zijn of nog worden.

Kortom, door het werk dat we erin gestoken hebben is de Biod ons nu veel meer waard dan we ervoor betaald hebben (dat was inclusief de nieuwe banden+frictieblok ca € 5000). En die betaalde prijs is volgens mij
een reële prijs geweest, ontdaan van emotionele waarde.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Ma 22 Jul 2013 17:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Arie,
Het was natuurlijk niet de bedoeling je op het verkeerde been te zetten, maar je hebt wel gelijk. Je moet wat om handen hebben. Aan de caravan rommelde ik meestal vlak voordat we op vakantie gingen. Nieuwe uitdagingen zijn er op heden nog niet. Sad


Je hebt mij wel effe laten schrikken Laughing
er is altijd wel wat te doen toch?

Ik heb nu een Bambi, nieuw asje er onder,vloerverwarming er in, ik wil nu een extra berg plank te maken, alleen hoe kom je aan essen triplex voor een redelijke prijs? indewar
Sterkte met de waardebepaling!
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 23 Jul 2013 00:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Arie, misschien heb je hier iets aan, al is het alleen een beginnetje voor het vinden van goede steekwoorden?

http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 23 Jul 2013 20:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter H
Citaat:
En die betaalde prijs is volgens mij
een reële prijs geweest, ontdaan van emotionele waarde.

Dat is zeker een mooie prijs.
De caravan van ongeveer 3500 euro. Hoe was die er aan toe?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Di 23 Jul 2013 21:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Excuses. Nog even in de mail nagekeken. Prijs van de goedkoopste was €3700 en geen €3500.
Die Biod was van binnen in zeer nette staat. Zelfs de zitkussens hadden nauwelijks gebruikssporen. En nergens schroefgaatjes in het houtwerk! Duidelijk wie binnen de baas was Wink
De buitenkant daarentegen was zeer droevig. Gelcoat bovenzijde volledig verkrijt. Zijkanten verkleurt (gele waasvlekken op beide voor -en achter flanken). Disselklep zat niet meer vast in rail. Disselklep en deur duidelijk afwijkende kleur. Geen map/papieren/onderhoudshistorie. Onderzijde bodem helemaal kaal. Schroeven bovenste deurscharnier geen grip meer (dus onderliggend hout verrot). Ook nog wat kleinere gebreken. Alleen vanderHorn luifel. Verder geen opties. Was bij een Bovag bedrijf. Prijs was zo meenemen.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.