Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Di 24 Sep 2013 15:25 Onderwerp: Move control II Reich/Lood-calcium accu |
|
|
Bijna 7 jaar heeft de mover én accu uitstekend gewerkt, toen was het na 14 dagen kamperen plotseling weer drukken en trekken. Ach, hulp van omstanders is altijd aanwezig. De accu was wel wat (te?) warm, terwijl de acculader (AccuGard 1800) bleef laden tot maximaal "half-vol" stand.
"Verklikkertje" acculading gaf wel groen aan. Het lijkt er m.i. op dat de zwavelzuur concentratie goed is, maar de vraag is of dit geldt voor alle cellen; ik vermoed dat één of meer cellen kortsluiting heeft.
De ontvanger van de Mover reageert enkel met een relais-klik, en geeft verder geen sjoege. M.a.w. dondert te spanning in elkaar van de accu?
We staan dus volgend jaar voor de aanschaf van een nieuwe tractie-accu. Kiezen uit Lood-calcium semitractie óf de AGM accu?
Wie heeft er al ervaring of goede raad?
Is een acculader met druppellading als eerder genoemde, geschikt voor AGM?
Winteropslag van de accu's is naar ik begrijp optimaal door een (kleine) lamp op de polen aan te sluiten, tot de accu leeg is. Of dit alleen geldt voor oude lood-accu's weet ik niet.
Dan pas weer opladen met overgang op druppellading _________________ 3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Di 24 Sep 2013 19:59 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | We staan dus volgend jaar voor de aanschaf van een nieuwe tractie-accu. Kiezen uit Lood-calcium semitractie óf de AGM accu? |
Die keuze moest ik dit voorjaar maken.
Waarom heb ik gekozen voor Optima YTS 4.2?
De loodaccu Centurion X-celler woog 29 kg, dat was me een beetje veel.
De Optima weegt 19 kg, geeft tijdens lading geen gassen af.
Grootste voordeel, kan tijdens stalling in de caravan blijven, mits opgeladen en afgeschakeld van het systeem (losse pool of schakelaar).
De prijs is een nadeel ik ga er van uit dat die accu de twee jaar garantie wel overleefd, daarom dat ding uit Duitsland laten komen.
Citaat: | Is een acculader met druppellading als eerder genoemde, geschikt voor AGM? |
Volgens mij wel, hier staat er een C-tek druppellader op tijdens gebruik van de caravan.
Citaat: | Winteropslag van de accu's is naar ik begrijp optimaal door een (kleine) lamp Idea op de polen aan te sluiten, tot de accu leeg is. Of dit alleen geldt voor oude lood-accu's weet ik niet. |
Als je dat doet kan je de lood-accu weg gooien, en waarschijnlijk overleefd de AGM de garantieperiode ook niet. Nooit een accu "leeg " laten gaan.
Note:
Schakel niet de 220V weer op de caravan als de accu losgekoppeld is van het caravannet. De lader heeft geen referentiespanning en gaat jutteren tussen min. en max. laden. ( ik dus)
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=63&t=20583
Hier zou ik zelf geen probleem mee hebben. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Wo 26 Feb 2014 13:35 Onderwerp: |
|
|
Alle tijd nog voor oriëntatie accu ontwikkelingen. Ik was onlangs bij een behoorlijk gesorteerde accu leverancier.
De vraag was: "waar gaat u de accu voor gebruiken?"
tent-mens-caravan met een Reich mover; gewicht max een 1000 kg
accu-man-dus enkel én alléén voor de mover?
tent-mens:in principe wel!
accu-man: er is nu iets nieuws: de Lithium-Fe accu met als electrolyt PO4
In het kort: LiFePO4; 12 Volt, een 22Ah.
Grootte twee "halve liter melk(vla)pakjes tegen elkaar gezet, met een gewicht geschat op slechts een kilo of twee.
Desgevraagd: Deze accu's worden al toegepast bij caravanmovers.
Ook was de capaciteit meer dan voldoende om een zwaardere caravan op z'n plek te zetten.
Ik had van dit type accu nog nooit van gehoord! Lijkt wel een onwikkeling uit de ruimtevaart. Bij Conrad kan ik hem nog niet vinden.
Kosten van dit ultra light geval een twintig euri duurder dan de Yellow TOP 55 Ah mét laadapparaat.
Wie van onze club, die geen club is, heeft hier kennis van of ooit van gehoord.
Er zijn ook Yellow tops verkrijgbaar. Voor mij is slechts de kwestie die geld t van de "remmende voorsprong" en aantal gebruiksjaren.[/i] _________________ 3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998) |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Wo 26 Feb 2014 17:24 Onderwerp: |
|
|
In de KCK van december 2013 staat een uitgebreide test van mover accu's.
De winnaar is de LIAO Enginely Power mover LAF12V30Ah, maar die kost wel 479 Euro inclusief lader. Weegt 6,6 kg.
Alle goede LiFePO4 accu's zitten in deze prijsklasse.
Zelf zou ik kiezen voor voor de AGM accu Optima Yellow Top S 2,7 L
Weegt 13,1 kg., is goed genoeg voor jouw BIOD en kost 221 Euro.
Even naar de bieb? _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Zo 20 Apr 2014 13:16 Onderwerp: |
|
|
[quote=Even naar de bieb?[/quote]
Kopietje van de KCK inmiddels gekregen, en de Optima Yellow Top S 2,7 L komt er als "tussenfase" van loodzuur accu naar de Lithium variant goed uit.
Naar de Caravan handelaar stelt : "alle huidige caravans worden uitgerust met LiFePO4 accu's" dat zegt me nog niet zoveel. Ik hoorde van een monteur dat je de Enduro Li 1220 (€ 395) vooral af moet halen van de lader al tie volledig opgeladen is. Schijnt te maken te hebben met het aantal laadcycli wat in inwendig geheugen/electronica wordt bijgehouden.
Mijn idee: het is allemaal zo "state of the art." Wat is de levensduur! Des te ingewikkelder hoe meer kans op storingen.
Voor de komende jaren is de keus niet zo moeilijk
Aan Allen: "Kommen Sie gut nach Hause".
TenT _________________ 3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998) |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Zo 20 Apr 2014 13:50 Onderwerp: |
|
|
Als gewicht belangrijk is is li-po de juiste keuze.
Wil je gewoon een accu die voor meerdere doeleinden
geschikt is is een semi-tractie goed genoeg.
En als je hem moet vervangen dan kost hij niet de hoofdprijs.
Die van mij heb ik inmiddels 8 jaar en hij werkt nog als de dag
dat ik hem kocht.
Hij staat het hele jaar aan de druppellader.
Rond de 100 euro heb je al een semi-tractie accu. _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|