"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verwarming, hoe verhelp ik brom in kachelventilator?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Wo 05 Jan 2005 16:18    Onderwerp: Verwarming, hoe verhelp ik brom in kachelventilator? Reageren met citaat

Onze kachelventilator bromt naar ons idee te hard, onafhankelijk van het toerental.
Hoe is dit te verbeteren?
Ik heb de kachel al in de steenwol gezet, ook om de warmte wat uit de hangkast te weren.
De ventilator is met een dikke bocht van 90 graden met de kachel verbonden. Dit in verband met de Truma Airmix tussen de kachel en de ventilator.

1 juni toegevoegd:
Onlangs stookten wij ons kacheltje zonder netspanning, de ventilator van de luchtverwarming draaide op de accu van de auto.
Het viel mij op dat de ventilator dan aanzienlijk stiller is.
Er viel een kwartje...

12V is niet altijd 12V! De accu geeft een 100% rimpelloze gelijkspanning.
De 230~/12V= omvormer van de caravan transformeert naar 12V en richt gelijk. D.w.z.: hij maakt van 12V wisselspanning 12V gelijkspanning.
Op de gelijkspanning zit kennelijk nog een 50 Herz rimpel. Deze moet weg te werken zijn met een condensator, een zgn. Elco met een capaciteit van pakweg 1000 microFarad.
Deze kan parallel over de 12V uitgang van de omvormer worden aangesloten of eventueel over de aansluiting van de ventilator.
Ga ik binnenkort proberen.

En dan ben ik notabene elektrotechneut! Had ik dus eerder op horen te komen. Dat krijg je als je je vak uitsluitend met de mond en met de pen bedrijft.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Vr 01 Jun 2007 16:49; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 06 Jan 2005 22:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Hans,
Denk even met je mee.
Ventilatoren gaan snel irriteren.
Begrijp dat de ventilator toeren geregeld is. En bromt ook bij elk toerental.
Kan je die ventilator uit het systeem halen en als los apparaat laten draaien?
Dan elimineer je alle eventuele resonanties. Bromt die ook als "stand alone"
dan is het duidelijk de ventilator zelf, versleten? Geen idee.
Waarschijnlijk wel bekend, voor geluidsisolatie heb je zwaar spul nodig in tegenstelling tot warmte isolatie.
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Do 11 Jan 2007 18:40    Onderwerp: Re: Verwarming, hoe verhelp ik brom in kachelventilator? Reageren met citaat

Beste Hans,
Ik heb dit ook gehad,
allereerst even de ventilator los maken en uitblazen met perslucht (mondkapje op hoor!) ongelofelijk wat daar uit komt en dat zorgt voor behoorlijk wat onbalans in de waaier! geintje

Als je dan toch bezig bent kijk ook even onder de caravan,
Hier zit het aanzuigrooster van de Airmix, een zeefje met een diameter van 5 centmeter maak dit even schoon met een borsteltje (meestal helemaal dicht van het stof!!) Embarassed Embarassed
Hierna zal het geheel weer redelijk kunnen ademhalen!!
Veel succes,
Arie Engels proost
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Do 11 Jan 2007 22:38    Onderwerp: Reageren met citaat

We spreken over zoiets?

Standaard in een Biod 420TL?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Do 11 Jan 2007 23:18    Onderwerp: luchtinlaat Airmix Reageren met citaat

We spreken over zoiets?

Ja Frank ,bij het blauwe pijltjeonder de caravan,daar zit een heel klein gaas wat als je op gras staat heel snel "vol"zit. Evil or Very Mad
een oplossing Exclamation kan zijn een luchtfilter van een auto er omheen te zetten en vastzetten met een plaatje hout of aluminium en een draadeindje. Very Happy
Groetjes
Arie Engels
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 12 Jan 2007 01:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Waarschijnlijk wel bekend, voor geluidsisolatie heb je zwaar spul nodig in tegenstelling tot warmte isolatie.


Daarom is steenwol een heel redelijke keuze. Glaswol is lichter, isoleert ook beter temperaturen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.