"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Escape 5dewiel
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 06 Mei 2014 22:42    Onderwerp: Escape 5dewiel Reageren met citaat

Van een Canadase goeie kennis kreeg ik het volgende bericht:
"Though I'd let you know to be on the look out for an Escape 5.0 on the roads of Holland. A forum member Seef at www.escapeforum.org are having one shipped to them in Leeuwarden. It will take some time before they get it and then they will have to convert the electric supply and refrigerator to European current values."
Allemaal goed opletten dus
http://escapetrailer.com/
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Seef



Geregistreerd op: 24 Mei 2014
Berichten: 11
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Wo 28 Mei 2014 22:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo allemaal,

Hoewel wij geen Biod caravan hebben zijn we toch terecht gekomen op het Biod forum, zoals Lex al vertelde hebben wij de stap gewaagd om een zgn 5th wheel aan te schaffen bij Escape Industries in Canada, voor wie het niet weet dat is een soort trailer welke middels een zgn kingpin, op de laadbak van een pick-up gekoppeld wordt.

De overeenkomst met een Biod caravan is dat de Escape 5.0 ook van glasvezel is gemaakt en dat je vanaf de fabriek bijna helemaal naar je eigen idee kunt laten indelen.

Het aanschaffen van een 5th wheel is 1 ding, het transport is nummer 2 maar daarna begint het pas echt, de trailer moet speciaal gekeurd worden, remmerij moet aangepast worden, de elektrische inrichting moet aangepast worden aangezien ze in Canada 110V gebruiken en zullen we nog wel wat dingen tegenkomen.

Bijgaand vinden jullie een paar foto's van de Escape 5.0.

Als het jullie leuk lijkt wil ik jullie hier wel op de hoogte houden over het wel en wee van de 5th wheel.

Have fun!

Groeten Seef en Yvonne




Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Do 29 Mei 2014 11:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Seef schreef:

Als het jullie leuk lijkt wil ik jullie hier wel op de hoogte houden over het wel en wee van de 5th wheel

Zeker!!
Ik ben wel benieuwd naar nog wat foto's van het interieur. Wat vinden jullie het voordeel boven een normale caravan? Welke pickup mag het vijfde wiel gaan trekken? Of gewoon je Kever er voor hangen: Klik!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 29 Mei 2014 16:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank, de Escapes worden gebouwd op een manier die vergelijkbaar is met die van BIOD-Oldenzaal. Wij hebben een bezoekje gebracht aan de fabriek in Chilliwack (BC). Een paar fotoos: http://biod.info/2009na/015.htm
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Seef



Geregistreerd op: 24 Mei 2014
Berichten: 11
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Do 29 Mei 2014 19:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:

Zeker!!
Ik ben wel benieuwd naar nog wat foto's van het interieur. Wat vinden jullie het voordeel boven een normale caravan? Welke pickup mag het vijfde wiel gaan trekken? Of gewoon je Kever er voor hangen: Klik!


Very Happy Je kever ervoor hangen, mooi filmpje is dat. Very Happy

Wat is het voordeel t.o.v. een gewone caravan? Dat is er niet echt denk ik, wij zijn beide verzot op Amerikaanse spullen en dit is een prachtige oplossing voor een niet bestaand probleem. Very Happy
Wij vinden in elk geval de styling van een 5th wheel mooier dan een caravan, het lijkt wat meer 1 geheel met de auto. Als je er een voordeel voor moet bedenken dan is het wel dat je alle ruimte van de trailer benu. Hij is 6 meter maar je gebruikt ook alle 6 meters, als je een caravan neemt van zeg 4.5 meter dan kom je met de dissel ook al gauw op 6 meter, dat is 1- 1,5 meter nutteloze ruimte achter je auto. Crying or Very sad

We slapen straks in het bovenste gedeelte en daar ligt een queen size 2 persoonsbed (153 x 203) zeg maar een mooi ruim 2 persoonsbed. Het zal even wennen zijn, tot nu toe gingen we altijd met de tent kamperen. Het gemiddelde luchtbed is toch wat smaller. Very Happy Very Happy

Het schijnt dat een 5th wheel stabieler op de weg ligt en niet of in elk geval een stuk minder "dweilt" dan de gemiddelde caravan omdat de koppeling niet achter de auto zit maar net voor de achteras van het trekkende voertuig.

De beoogde pick-up is een Toyota HiLux, volledig in tegenspraak met onze bovenstaande uitgesproken liefde voor Amerikaanse spullen maar het moet wel praktisch blijven. Een Dodge RAM is super maar ons een tikje te groot, zeg maar iets te robuust, het is meteen de dagelijkse auto en ik moet ook bij klanten langs. Wink
De nieuwe pick-up is nog niet besteld, we hebben nog een week of 6...... Wink

Onderstaand vindt je nog wat foto's van het interieur, redelijk Amerikaans maar niet over de top (gelukkig), dat is denk ik het voordeel van een Canadese fabrikant, het neigt wel naar Amerika maar het blijft toch een beetje Europees.
Wat wel amerikaans is, is de koelkast, groter dan menigeen in zijn huis heeft, voorheen gebruikten we een koelkist, ik hoef mij geen zorgen meer te maken of er wel ruimte voor wat flesjes bier is. Very Happy

De opstap naar de slaapkamer

Zicht op de zithoek

Het aanrecht met hier nog witte kookplaten gootsteen (zijn vervangen).

Het aanrecht met de juiste kookplaten

De hangkast

Douche en toilet

Zicht vanuit de zithoek
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Zo 06 Jul 2014 15:22    Onderwerp: fifth wheel Reageren met citaat

Eind mei-begin juni ook een "fifth wheel" als buur gehad in Dompierre-Les_Ormes. Uit het contact met deze mensen vernomen dat ze in Wales worden gemaakt door een familie-bedrijf. Het is een tandem-asser, getrokken door een Nissan Navarro, met hetzelfde "schotelsysteem" als de Canadees. De linker zijkant was als uitbouw uitschuifbaar. (voorzien van een Chesterfield bank leek wel). Resultaat: behoorlijk grote huiskamer, masterbedroom en een grote natte cel. Opbouw ook in polyester-glasvezel.

Kortom "een plaatje" logo op de "trailer" een "5" en "Fifth Wheel".
Uitgebreid gefotografeerd door mij zal ik separaat wat beelden doorzenden.
Ben onkundig in direct inbrengen: wie mag ik wat sturen?

nader gezocht
Te vinden onder Fifth Wheel Company type Celtic Rambler

tent-mens.
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Seef



Geregistreerd op: 24 Mei 2014
Berichten: 11
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Wo 16 Jul 2014 15:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Intussen zijn we weer een paar weken verder. De Escape 5th wheel is aangekomen in de haven en (als was het een kadootje) door ons uitgepakt.

Hij ziet er precies zo uit als op de foto's. Very Happy Dat hoop je natuurlijk ook maar het is altijd even afwachten of zo'n lange reis zonder schade doorstaan wordt.

In ons geval, nog geen krasje. Het had even wat voeten in de aarde om de velgen met banden op de trailer te zetten maar uiteindelijk is alles gelukt.

De Escape is vervolgens op een aanhanger geladen en richting carrosseriebouwer gestuurd om de nodige aanpassingen te laten uitvoeren teneinde een Nederlands kenteken op de 5th weheel te krijgen.

We moeten nog een paar weken geduld oefenen maar als alles meezit kunenn we eind augustus met de 5th wheel op vakantie.

Binnenkort plaats ik wat foto's van het uitladen.

Ik ben erg benieuwd naar de foto's van de 5th wheel uit Engeland.

have fun!

Seef
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 20 Jul 2014 19:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Tent-mens gaf de volgende twee fotoos door.


_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Seef



Geregistreerd op: 24 Mei 2014
Berichten: 11
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Wo 30 Jul 2014 16:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Da's een mooi apparaat, ons iets te groot met die slide-out aan de zijkant en tandem as maar een mooi ding. Very Happy

Hij heeft in elk geval een berg ruimte binnen in. Very Happy

Have fun!

Seef en Yvonne
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Seef



Geregistreerd op: 24 Mei 2014
Berichten: 11
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2014 15:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Beter laat dan nooit, bijgaand nog wat foto's van het uitladen van de 5th wheel.

Op dit moment staat de 5th wheel bij een carrosserie bouwer om de boel "streetlegal" te maken.

Zodra dat gereed is laat ik dat weten.

Groeten Seef en Yvonne

[/URL]

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Seef



Geregistreerd op: 24 Mei 2014
Berichten: 11
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2014 15:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Beter laat dan nooit, bijgaand nog wat foto's van het uitladen van de 5th wheel.

Op dit moment staat de 5th wheel bij een carrosserie bouwer om de boel "streetlegal" te maken.

Zodra dat gereed is laat ik dat weten.

Groeten Seef en Yvonne

[/URL]

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Seef



Geregistreerd op: 24 Mei 2014
Berichten: 11
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2014 15:16    Onderwerp: Reageren met citaat



Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Seef



Geregistreerd op: 24 Mei 2014
Berichten: 11
Woonplaats: Leeuwarden

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2014 15:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaar voor transport
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2014 16:54    Onderwerp: Reageren met citaat

toppie
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2014 17:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk, de fotoos.
Volgens mij moet er een rode vlag aan, hij steekt uit. Wink
Wat wordt er allemaal aan gedaan voordat hij 'straatlegaal' is?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.