"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Hoe komt men bij een BIOD terecht?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Ma 07 Jul 2014 21:39    Onderwerp: Hoe komt men bij een BIOD terecht? Reageren met citaat

Misschien is het al eerder op het forum aan de orde geweest maar er niet zo snel iets over kunnen terugvinden.
Hoe is men op het spoor van een BIOD gezet?
Zelf hebben we een kennis die bij (het nieuwe) BIOD gewerkt heeft en er enthousiast over vertelde. Toen we jaren later onze eerste caravan wilden kopen daarom maar eens op internet wat over BIOD ge-googled en op deze website uitgekomen. Toen was de keuze voor een gebruikte BIOD snel gemaakt.
Het aanschaffen duurde wat langer maar is uiteindelijk een 420 TLH geworden... met wat werk eraan (dat maakt het nog leuker)!

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen bij hun (1e) BIOD uit zijn gekomen.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 07 Jul 2014 22:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee Pieter je bent de eerste over dit onderwerp. Smile
Vóór de Biod had ik een Lander Graziëlla 460, die is in 1997 verkocht. In 1995 is nog een Pierre Cardin uitvoering geweest, mooi maar peperduur. Ik ben altijd gecharmeerd geweest van polyester caravans (ook van Predom). In de straat had iemand een 350, zodoende wist ik van het bestaan van Biod Ik zocht weer een caravan en via internet kwam ik, denk ik ,op deze site terecht die net in de lucht was, waar een 350 bruin band werd aangeboden. Ik zocht een oude caravan ook om een beetje te prutsen. Ergens bij Rotterdam de caravan van een weduwe, via haar zoon, overgenomen. De caravan was van 1985 met de originele banden,toen dus ongeveer 17 jaar oud en daarmee naar de tuinen van Monet getuft en weer terug. Veel schik met die caravan gehad.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 08 Jul 2014 00:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kwam Lex tegen met zijn driekleur 400...
En ik was meteen verkocht! Wink
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 08 Jul 2014 09:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Roos zag jaren terug(volgens mij 1998) een eitje (lees extase) in een weiland staan in Willemsoord.
Ze vond haar zo mooi dat ze de eigenaar vroeg of het "eitje" te koop was.
De Extase was niet te koop,maar de eigenaar zou zich melden als de extase toch ooit verkocht werd.
Een paar jaar later belde de eigenaar en kochten wij een extase.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Di 08 Jul 2014 10:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Nooit gedacht dat wij (tent-mens dus) nog eens een caravannetje zouden nemen. Als jochie begonnen met een tentje van Neef, Raadhuisstraat Amsterdam. In "andere tijden" hadden opa en oma een Tabbert, een trekker-trek geval, die soms als vast onderkomen diende voor het gezin voor een weekje of meer. Ook wel eens een auto met caravan-. een VW-Joker- en een Camplet vouwwagen gehuurd.

Als import Tukker was de BIOD ons zeker bekend. "Wijd-verbreid" op het instituut en meerdere (inmiddels) ex-collega's kamperen er ook mee.

Zeven jaar terug weer eens gekeken op Marktplaats: JB had een aantal staan w.o. een bruine band. Maar ook stond er een 350TL in Broek in Waterlandse stalling, die graag weer terug wilde naar Twente Rolling Eyes

Collegiaal consult met, toen nog collega HW: kijk in Volendam; een '88-er is al voorzien van een mover slechts één seizoen gebruikt.
Verkoper Confused (op vrijdagavond 31-8-'07) "zien is meenemen" (na betaling uiteraard)

Afgesproken bij de stalling (zaterdag 01-09), daarbij was er koffie én koek! Jammer voor de toenmalige bezitters, wij zijn er al weer 7 jaar mee onderweg.
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 08 Jul 2014 11:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Zes jaar geleden ging kamperen niet meer vanwege lichamelijke ongemakken.
Een paar keer vakantie gevierd in een hotel of huurhuis, maar dat was het niet voor mij.

Vanuit mijn tentje had ik altijd een beetje met medelijden naar caravanners gekeken, maar omdat ik toch op de camping wilde staan naar een caravanboer gereden voor een Beijerland.

Die stond naast een 400 TL en de Beijerland is dus blijven staan.
Na een paar kleine aanpassingen was en is de BIOD helemaal naar onze zin met een vast bed, een kleine zithoek en een middenkeuken.

Maar telkens als ik een Expert of Extase op Marktplaats zie staan gaan het toch kriebelen, dus wie weet, ooit.... Very Happy
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
HansKok



Geregistreerd op: 14 Apr 2013
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Di 08 Jul 2014 13:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Het merk BIOD ken ik al. Mijn schoon ouders kamperen er al jaren mee en zijn zeer tevrede over de kwaliteit en de weg ligging van hun BIOD.
Zelf waren we altijd fanatieke tent kampeerders tot dat ik een jaar of acht geleden rug klachten kreeg en het slapen op de grond een probleem werd.
We hebben toen in een opwelling een tweede hands Adria caravan gekocht van een particulier.
Geld voor een nieuwe was er niet.
Dit was een regelrechte miskoop.
Al snel kwamen we er achter dat hij lek was en binnen een paar jaar was de gehele voorkant verrot.
Het kamperen met een caravan beviel echter wel zodat we op zoek gingen naar een andere.
Tijdens mijn zoek tocht op het internet werd mijn aandacht getrokken door het project van Teake de Jong, “Het pimpen van een 400 TD” op de site voor BIOD liefhebbers.
Zo een caravan met zo een indeling wilde we hebben.
Na een lang zoektocht hebben we er een gevonden.
Een 420 T special uit het jaar 2000.
Vanuit de fabriek is de toilet ruimte vervangen door een hoge legkast en een laag kastje.
Bijna de zelfde indeling als die van Teake.
Ik weet niet of er meerdere zo gebouwd zijn.
Rug klachten heb ik niet meer maar we willen niet meer terug naar de tent en genieten nu al drie jaar van onze BIOD.
_________________
BIOD 420 T uit 2000 getrokken door Ford C-Max Titanium 1.5 EcoBoost uit 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Za 12 Jul 2014 21:56    Onderwerp: Reageren met citaat



Op een tweedehandsboekenbeurs.... Klik!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
GerardvdK



Geregistreerd op: 20 Mrt 2011
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Ma 14 Jul 2014 16:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kwam bij BIOD via de jaarlijkse koopgids in de KCK. Onze Adria (1991) zouden we vervangen als we een caravan vonden waarin ik languit kon liggen en rechtop kon staan op ongeveer dezelfde opbouwlengte als de Adria (4,5 m). In de Adria kon ik onder het dakluik (zonder hor) staan en diagonaal in het bed liggen (rondzit). En er moest ook nog een 2e zitje in.
Het werd dus een Cruiser (2009) met eigen indeling: rondzit voor, toiletruimte direct links naast de deur en treinzit tegenover de ingang.
_________________
Biod Cruiser (2009) met Volkswagen Passat 1.4 (7-DSG) op aardgas
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
MarkvG



Geregistreerd op: 19 Sep 2013
Berichten: 14
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Za 19 Jul 2014 11:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij kwamen bij een Biod terecht nav de motorbeurs in Utrecht, daar stond , ik geloof in 2010, een prototype van een Biod waar een motor in vervoerd kon worden. Zie de site van Biod.
Naar eerst ook de mogelijkheden van een buscamper te hebben bekeken (deze zouden ruim de 3500 kg overschrijden) buiten nog de kosten en het extra onderhoud van nog een motorvoertuig.
Daarna gezocht naar een Knaus Sport & Fun met een verzwaarde as, deze zijn in Duitsland nog wel te vinden maar de toegangsdeur was te smal voor een motorstuur.
Knaus heeft momenteel ook een grote vierkante Deseo caravan voor motortransport maar dat is weer een tamdemasser van 1500 kg, te zwaar voor mijn auto en nogal een lomp ding.
Uiteindelijk in kontakt gekomen met Huub van Elswijk en zelf een ontwerp aangeleverd voor een motorvan op basis van een Scout. (zie mijn " even voorstellen" voor wat foto's)
Voordeel van de Biod is dat deze relatief licht is en veel laad vermogen heeft, verder is het een voordeel dat de stahoogte ruim voldoende is voor mij, de caravan is verder redelijk smal achter de auto wat het rijden ook op smallere wegn weer makkelijker maakt.
Inmiddels met de Biod met motor zowel in Italie als in Zuid frankrijk geweest en alles probleemloos verlopen.
Tot op heden vinden wij op deze manier kamperen icm motorrijden in mooie (berg-)streken de optimale manier.

Groet Mark
_________________
Biod Scout Motorvan met een Seat Leon 2.0TDI ervoor en een BMW R1200GS erin.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
TomSanders



Geregistreerd op: 17 Aug 2014
Berichten: 8
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Zo 16 Nov 2014 21:34    Onderwerp: Reageren met citaat

5 jaar geleden zaten we op een camping in Italie, we kampeerden in een tent. Omdat ik last had van mijn rug had, waren we aan het uitkijken naar een caravan. We vonden eigenlijk geen enkele caravan echt mooi. Tot dat er een auto met een fraaie nomade de camping op kwam rijden. Toen bleek dat het een polyester caravan was, was ik overtuigd. 2 maanden later hadden we een Scout. Deze hebben net verkocht en een 2 jaar oude nomade motorvan gekocht.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
MvdWinden



Geregistreerd op: 24 Sep 2014
Berichten: 58
Woonplaats: ut wilde westen

BerichtGeplaatst: Vr 20 Feb 2015 14:11    Onderwerp: Reageren met citaat

De maand augustus 2014 in Frankrijk gekampeerd met de CombiCamp, zoals zo vaak daarvoor. Op gegeven moment was ik het spuugzat om voortdurend met allerlei bagage van het bed van de CC naar het deksel en vandaar naar de auto en vice versa te sjouwen. Later bleek dat ook een gezondheidsprobleempje mee speelde. Op de terugweg naar huis besloten weer "aan de caravan" te gaan, maar niet zomaar een sleurhut. Al lezend kwam ik tot de conclusie dat het een Lander of een Biod moest worden: stevige constructie, onverwoestbare buitenwand en een tijdloze stroomlijn. Naar het Biod weekend gereisd en daar ogen en oren de kost gegeven: het zou een Biod moeten worden. De maanden daarna advertenties gespeurd en via via in kontakt gekomen met een liefhebber die een 3K 400TD te koop heeft staan. Door dat gezondheidsprobleempje moet ik nog 4 weken wachten met autorijden, maar dan gaat het snel! Als er dan nog plek is kom ik graag naar het kampeerweekend, maar nu al geniet ik van de voorpret!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
macm
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 10 Mei 2015 22:27    Onderwerp: Reageren met citaat

In 1992 had ik een Fiatje 500 waarmee ik evenementen bezocht en ik wilde eigenlijk een vouwwagentje of mogelijk een klein caravannetje. Dat werd via een lange zoektocht en een gelukstreffer via de Oldtimer Caravan Club, een Cosmopoliet Nomade uit 1957, waarvoor ik vanuit het Zuiden op "auditie" moest komen in Sneek. Kamperen was net tent+ en de combinatie was te gek. Aangezien het vrijwel alleen maar hout was, vergde het erg veel onderhoud, waarvoor de tijd en plaats ontbrak wat ook de reden was dat ik de Fiat niet meer had. Op een OCC treffen in het Noorden troffen we in 2002 een paar dat een - door ons eerder bekeken- Belgische WaWa 400 SL uit 1968 aanbood waarvoor we even naar Friesland op en neer reisden en deze uiteindelijk kochten.
Kinderen kwamen en de WaWa werd te klein, dus moest er een gezins-oldtimercaravan komen.
Gezien onze voorkeur voor vormgeving en gerichte voorkennis kwamen we al snel uit op de Suleica. Diversen hebben we bekeken, maar gezien de staat, de prijs en de kosten voor onderdelen en dergelijke was de 430 eigenlijk net te klein en de 500 weer te zwaar op kenteken voor enkel een B rijbewijs en een middenklasse auto.
De pijlen stonden ook al op een Levante of BIOD gericht en zo reisden we het hele land door om polyester caravans en een 5 tal Experts -die toen op de markt waren- te bekijken. Mede door tips en advies van Abel en Arie. Ook werd er een "Expert gezocht" op de BIOD site geplaatst. We zochten gezien de beperkte klusmogelijkheden eigenlijk iets wat er niet was, of had de verkeerde indeling, was een te grote klus en ga zo maar door. Tot er uit het niets een aardige man mailde of ik nog op zoek was? Op Flevoland vonden we rond 2008 onze Expert 6L uit 1975 .
Terug naar boven
MarijkeW



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 92
Woonplaats: Edmonton AB Canada

BerichtGeplaatst: Ma 11 Mei 2015 00:13    Onderwerp: Biod babbel/ hoe komt men bij een BIOD terecht? Reageren met citaat

Nazomer 2014, aan het kamperen met tentje en twee teckeldames in de Rockies/ Icefields Parkway:
Aanvankelijk heerlijk weer, gewandeld, met de kayak (en de hondjes) veel plezier gehad, tot de laatste nacht: 's morgens sneeuw op de bergen, mieselregen te dal. Tent en bed klam, koud, spieren stijf, operatie "kom de tent uit op knieen en handen" ging net nog, maar niet leuk meer al die vochtige kille handel op te ruimen en te verstouwen. Op dat moment ontstond de wens naar een kleine lichte caravan. Rond woonplaars en in radius van plm. 300 km gezocht, oud, vies, zwaar, lomp, en schreeuwend duur. Met als grootste manko slechte stahoogte, tenzij je onder 160cm blijft. Ben ik niet ;-((
M'n zusje en zwager vonden de Bambino 300T bij Schoonhoven, samen transport geregeld en "Truusje" staat nu in onze achtertuin.
Kan haar meteen verkopen. Zag de Extase 4L op vraag en aanbod, en dat lijkt me nog veel leuker, dus hoop ik dat het lukken mag. Want aan Hollandse BIODjes kunnen ze nog een puntje zuigen hier Wink
_________________
Marijke Rietveld
Biod 300T 1982
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.