"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

fietsen op 370 TL, hoe?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jan



Geregistreerd op: 08 Jul 2004
Berichten: 5
Woonplaats: Arnhem

BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 12:48    Onderwerp: fietsen op 370 TL, hoe? Reageren met citaat

Beste mede-BIOD-liefhebbers,

Een klassiek probleem, volgens mij en ik dub er nu mee. Ik bezit een 370 TL - schitterend wat een caravan! - en wil nu een fietsendrager. Gemak en comfort zeggen me om een drager achterop (die mijn dealer me ernstig ontraadt) te plaatsen. Gewichtsverdeling en veiligheid vragen om een drager op de dissel. Ik ben geneigd voor het gemak te kiezen (het gaat om 2 lichtgewichtfietsen van ongeveer 13 kg per stuk). Wie kan mij adviseren? Wie heeft ervaring met een fietsendrager achter op een 370 TL?
Ik lees het graag.

Met vriendelijke groet,
Jan Vermeulen
370 TL (1995)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 13:18    Onderwerp: Re: fietsen op 370 TL, hoe? Reageren met citaat

Jan schreef:
Wie kan mij adviseren?

Ik heb geen ervaring met fietsen achterop een 370TL.
Algemene info over het vervoer van fietsen staat in http://www.caravanhandboek.nl bij 'Fietsen mee'.
In het algemeen is achterop kwa weggedrag de slechtste optie.
Maar de 370 is relatief kort. Dat is voordelig.
Nadeel is de keuken achterin, zodat je relatief veel moet corrigeren voorin.
Het blijft een afweging tussen stabiliteit op de weg en gemak.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 18:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij ben je met een eindkeuken in het voordeel. als je fietsen op de dissel wilt plaatsen. Al die blikvoorraad en smokkelwijn bezorgen een mens een voortdurend té lage kogeldruk... Wink

En verder inderdaad www.caravanhandboek.nl, het is een uiterst vaak besproken onderwerp.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 21:02    Onderwerp: Re: fietsen op 370 TL, hoe? Reageren met citaat

Jan schreef:
Wie kan mij adviseren?

Ik kom er nog even op terug, Jan.
Ik heb zelf op de dissel een balk-met-kogel. Op de kogel plaats ik een simpel 'schaar'-rek. Daar hang ik 2 fietsen aan, vastgeboden met sjorbandjes.
Het voordeel is: fietsen op dissel (betere gewichtsverdeling), lichte constructie, het 'schaar'-rek kan ook op de autotrekkogel gebruikt worden. Het rekje is erg goedkoop. (€ 10 bij mij in de buurt).
Nadelen: disselbak kan niet open (dat vergt dus enige planning), fietsen kunnen beschadigen (ik gebruik geen nieuwe fietsen), misschien iets meer werk.
Ik vind zo'n rek achterop ook ontsierend.
Mijn dissel is vrij kort, maar het kan net. Ik dacht dat de dissel van de 370 redelijk lang is.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Jan



Geregistreerd op: 08 Jul 2004
Berichten: 5
Woonplaats: Arnhem

BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 21:29    Onderwerp: fietsendrager op 370 Reageren met citaat

Volgens mij is de dissel van de 370 TL ook vrij kort. Maar een fietsenrek voor twee kan erop. Nu lees ik op internet dat er kantelbare fietsendragers voor op de dissel zijn. Dat neemt al een comfortbezwaar weg: je hoeft de fietsen er niet af te tillen om de disselbak te openen. Verder neemt het ook alle "achter-op"-de-caravan-bezwaren" weg. Heeft iemand ervaring met zo'n fietsenrek op de dissel van de 370?

Jan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 23:36    Onderwerp: Re: fietsendrager op 370 Reageren met citaat

Jan schreef:
Nu lees ik op internet dat er kantelbare fietsendragers voor op de dissel zijn. Dat neemt al een comfortbezwaar weg: je hoeft de fietsen er niet af te tillen om de disselbak te openen.
Ik vraag me af of er voldoende ruimte is om de klep te openen.
Maar, waar gaat het nu om? Bij mij om water en gas.
Ad water: de tank voorin is toch leeg vanwege de kogeldruk, een los 5 litertankje voldoet goed onderweg.
Ad gas: je zou de gaskraan kunnen laten openstaan. Ik doe hem dicht. Maar ik heb wel een Camping Gaz-tank met Cadac Outdoor Chef.
En als de nood helemaal aan de man komt, kunnen de fietsen er ook nog af Idea
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 23:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Heeft iemand ervaring met zo'n fietsenrek op de dissel van de 370?


Hoewel ik er geen persoonlijke ervaring mee heb, heb ik er wel eens naar staan kijken. Het is natuurlijk wat zwaarder allemaal, maar het is wel handig. Overigens vraag ik me af of de disselklep er wel langs kan, want dat is natuurlijk ook geen kleintje.

Heb je eigenlijk nooit overwogen om je fietsen op je autodak te zetten? Voor de stroomlijn maakt het niet heel veel uit...
Er bestaat ook een systeem waarmee je fietsen plat op je dak kunnen. Je kunt de fietsen dan heel makkelijk eerst op dat rek zetten en daarna langs een rail op je dak schuiven. Ik heb alleen geen idee meer, waar die site te vinden is met een voorbeeld.
Terug naar boven
Jan



Geregistreerd op: 08 Jul 2004
Berichten: 5
Woonplaats: Arnhem

BerichtGeplaatst: Vr 11 Mrt 2005 23:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Wellicht aardig om te lezen welke keuze ik heb gemaakt. Een fietsenrek achter op de caravan is het geworden. Uiteindelijk lijkt mij dat de beste mogelijkheid. De disselbak blijft vrij. De fietsen kunnen bij een enkele overnachting op het rek blijven staan. Ook denk ik dat de kogeldruk prima te "regelen" valt. En uiteindelijk ziet het geheel er toch nog acceptabel uit.

Groet,
Jan
370 TL (1995)
_________________
BIOD 370TL 1995
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 12 Mrt 2005 00:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Een fietsenrek achter op de caravan is het geworden. Uiteindelijk lijkt mij dat de beste mogelijkheid.


Och, ik heb er ook een achter op mijn 420, dus met een 370 moet het helemaal goed gaan...

Veel plezier er mee!
Terug naar boven
Astrid & Louis



Geregistreerd op: 31 Mei 2005
Berichten: 1
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di 31 Mei 2005 23:28    Onderwerp: Fietsen op Bambi Reageren met citaat

Graag wil ik laten weten hoe wij het fietsenprobleem hebben opgelost.
Wij hebben een Bambi 2L uit 1969 en hebben het eerste jaar dat we de fietsen meenamen ze op het dak van de auto gezet. Dit vonden we toch niet zo erg handig omdat je - ook als je ergens maar kort blijf - het toch best een gedoe is om ze er weer af te halen (met name bij stedenbezoek).

Het jaar daarna heeft mijn (erg handige) vader een beugel op de disselstang gezet met een soort knik erin. Op deze beugel kun je dan een normale Twinny Load zetten (de achterlichten halen we er dan vanaf). De fietsen staan vrij hoog waardoor je de disselbak nog makkelijk open kunt doen. Het probleem met de kogeldruk lossen we eveneens op met het plaatsen van zware spullen (zoals reservewiel ed) achterin de Bambi.

Hier een wazige foto Wink
Later komt er een betere Very Happy


Groeten,
Astrid
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.