"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Doorgebogen draagbalken (lengterichting)

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di 06 Jan 2015 16:31    Onderwerp: Doorgebogen draagbalken (lengterichting) Reageren met citaat

Zomer vorig jaar werd door mijn caravanstallingbeheerder, annex BOVAG caravan reparatiebedrijf, aangegeven dat de BOVAG-keuring niet tot 100% kon worden uitgevoerd (dus geen sticker 2014) omdat vermoedelijk de as naar de vaantjes was (torsiebladen). Dus met de caravan naar TRIO-REP voor een nadere analyse. Een van de medewerkers belde terug met de verheugende mededeling dat er met de torsiebladen niets aan de hand was, maar... dat de in de lengte lopende balken iets doorbogen. Vermoedelijk een ouderdomsverschijnsel. Of het gevaarlijk was om mee te blijven rijden? Het antwoord was dat het geen direct gevaar was maar bij langere vakanties, zeker in het buitenland, was het toch wel raadzaam er wat aan te doen. Wat... er moet op de een of andere manier een I-balk of een U-balk worden aangebracht die zodanig past dat de vervorming (doorbuiging) een halt wordt toegeroepen. Heeft iemand een tekening hoe die lengte-balken precies lopen? WIE HEEFT ERVARING MET DIT PROBLEEM? Ik verneem het graag voor ik (te) grote uitgaven doe.
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 06 Jan 2015 17:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat merk je er van?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di 06 Jan 2015 19:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Niet veel, maar het geeft mij en zeker Jola een ongemakkelijk gevoel. Zeker als we toch nog proberen een lange reis naar Zuid-Frankrijk te gaan maken. Niet alleen D.V., maar S.V. Spaarpot Volente. Confused
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 06 Jan 2015 19:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Simpele oplossing?
Een strip van 6 mm. rechtop tegen de balken aan lassen.

Niet te veel extra gewicht, er zijn ongetwijfeld mensen die het extra gewicht exact uit kunnen rekenen, en het gaat zeker nooit meer doorbuigen.
Omtrent wettelijke regels kan ik alleen zeggen: als ik het veilig vind is het veilig. Very Happy
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Di 06 Jan 2015 19:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Conclusie van eigen caravanstallingbeheerder/reparatiebedrijf was 100% op de as na. Trio-rep zegt dat de as o.k. is. Dan is technisch gezien de Biod veilig en was die een sticker waard. Zou Trio-rep op basis van de doorbuiging de Biod afgekeurd hebben?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 06 Jan 2015 19:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou een 2e-mening vragen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 07 Jan 2015 01:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoeveel is het verschil tussen het hoogste en laagste punt van de doorbuiging?
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 07 Jan 2015 12:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad, hoe ver is die doorbuiging?
Eigenlijk kunnen we er op afstand helemaal niks mee.
Hoe ziet het materiaal, dus die lengtebalken er uit.
Gegalvaniseerd, of niet, roestplekken?
Hoe lang heb je de caravan? Is het de eerste controle? In het verleden verkeerd opgekrikt? Zodat de doorbuiging precies andersom is.
Je gaat van alles bedenken.
Niks aan de opbouw gemerkt? Deur, bevestiging, enz. Valt dus mee.
Als het geen verroeste balken zijn, opmeten en lekker op vakantie gaan als je gemoedstoestand dat aan kan.
En na de vakantie nogmaals opmeten. Smile
Duidelijk dat ik helemaal niks met de BOVAG heb, blijkt ook hier weer, dus topic starter waarschijnlijk ook niet aan dit bericht. Sad
Maar er is heus wel een bedrijf waar je die sticker kan halen.

Je gaat nu niet voor je lol onder de caravan een fotootje in lengterichting maken, maar je maakt me (ons) wel nieuwsgierig. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Do 08 Jan 2015 23:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij mijn verkochte 400td was dat ook een door Jeroen Bolks ontdekt probleem ,
namelijk de padden van de as (waar de as de balken dragen) zijn voor het mooi te kort,
het is op te lossen door tussen de padden en de balken een langer hoek profiel van minimaal 60x60 mm te leggen van ongeveer een meter ,
het zit dan vast door dat de bouten van de as-bevestiging ook door de gaten in het nieuw geplaatste hoekprofiel gaan .
Door het langere punt van ondersteuning van de balken zullen deze niet meer doorzakken
Ik hoop dat je er wat aan hebt en anders even met Jeroen bellen.
GRTN,
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 09 Jan 2015 11:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Er begon door het bericht van Arie bij mij een lampje te branden
http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=696&start=0&postdays=0&postorder=asc&highligh
Zie vorige bericht van mij in dit draadje maar als nutteloos geleuter. Sad
Op de BOVAG na dan.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.