"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Camping en glamping
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 13 Jan 2015 00:31    Onderwerp: Camping en glamping Reageren met citaat

"Nieuw model/uitvoering BIOD"

Vergis ik me of is er in dit draadje iets weggevallen?
Als ik de link van Pieter H volg vind ik het
niet.

Er staat me iets bij van een bericht waarin vermeld werd dat de nieuwe BIOD de mogelijkheid heeft alles zelf te kiezen. Zelfs de positie van de deur.

Mooi man. Als dat mogelijk zou zijn.
Kan iedereen zijn eigen caravan bouwen.
Voor mij moet dan ook de achterkant nog open kunnen....maar goed, kleine stap. Hoop ik.

In de link lees ik verhalen over de kleur van het interieur.
Daar zou het niet over moeten gaan.
Ik lees ook, in dezelfde link, dat camperbezitters de nadelen van de camper gaan ontdekken en weer een caravan willen.
Maar dan wel naar eigen idee neem ik aan.

Camping wordt Glamping. Al een tijdje.
En terwijl wij het hier nog steeds hebben over de goedkoopste adresjes voor kamperen en onderhoud en het onderhouden van onze klassiekers, staat er een nieuwe groep gebruikers op voor wie geld geen rol speelt.
Hun probleem is dat ze iets willen dat er niet is, maar er is niemand die aan hun wensen tegemoet komt. Of lijkt te willen komen.

Sinds eeuwen zijn caravans op dezelfde, suffe, manier gebouwd.
Als je lekker onder je luifeltje zit heb je naast je hoofd het ventilatierooster van de koelkast. De koelkast kan ook aan de linkerkant. Denk ik. Toch?
Mijn grootste frustratie toen ik een caravan aanpaste aan eigen smaak. Die ventilatiegaten zaten er, dus daar moest de koelkast komen. Onder de luifel, dus....

Inderdaad, de CD / LP staat op repeat.

Lang Leve De Nieuwe Caravan!
En laten we in de tussentijd onze klassiekers koesteren.

Peet.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 13 Jan 2015 23:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Sinds eeuwen zijn caravans op dezelfde, suffe, manier gebouwd.

Wat is daar zo suf aan? Ik wil zitten, zo makkelijk mogelijk (helaas) ombouwen naar een bed om te pitten. Ook nog wat drank kunnen lozen, dus niet achter de caravan, kokkerellen gaat ook goed heb ik gehoord, wat wil je nog meer?
Natuurlijk loop ik ook wel eens met de gedachte om iets te gaan veranderen, maar op die kleine ruimte is het volgens mij moeilijk uitvoerbaar, helaas. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jan 2015 13:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Vergis ik me of is er in dit draadje iets weggevallen?


De link naar caravantrekker werkt nog steeds. Of bedoel je dat niet?
Overigens begint er op de site van biod.nl ook al wat meer over de grote BIOD te komen (prijslijst e.d.).

Overigens stond op de website ook dat er een BIOD geleverd kan worden in carbon uitvoering i.p.v. glasvezel. Nog lichter en sterker. Dan wordt het met de ideale stroomlijn echt de Formule1 onder de caravans


Citaat:
De koelkast kan ook aan de linkerkant.

Inderdaad is dat lastig als de koelkast op een snikhete zomer je voortent/luifel nog wat extra staat op te warmen. Maar als je de koelkast naar de linkerkant verplaatst zou hebben zijn een paar ongebruikte roosters aan de rechterkant toch niet ontsierend?

Of een model kiezen die toch de koelkast links of achter heeft zitten zoals onze 420TLH maar ook bij veel TL's. De gekozen plek zal ook met de gewichtsverdeling te maken hebben.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
mennovdh



Geregistreerd op: 21 Mrt 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Wageningen

BerichtGeplaatst: Do 15 Jan 2015 00:48    Onderwerp: Reageren met citaat

De positie van de deur is vrij te kiezen en natuurlijk kan ook de achterkant open als je dat zou willen.

Als je kampeert op plaatsen waar stroom is kan je beter kiezen voor een compressorkoelkast. Heb je geen gaten meer nodig in de wand Smile

Juist de laatste jaren worden caravans niet meer op dezelfde suffe manier gebouwd! Zelfs de kaartenhuis caravans hebben tegenwoordig houtloze wanden en goede hoekprofielen en kunststof vloeren. BIOD had dat allemaal (hoekprofielen natuurlijk niet) al als eerste! En met de huidige vacuüm injectie zijn de wanden van de huidige BIOD's onvergelijkbaar met de oudjes. De volgende stap is inderdaad Carbon. Huub's nieuwste project is er van gemaakt.
De vernieuwde prijslijst staat op de BIOD site en binnenkort zullen er ook wel wat foto's geplaatst worden.
_________________
BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 15 Jan 2015 01:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Gaten in polyesterwanden kunnen door een vakman heel netjes worden gesloten, maar dat kost wel het een en ander aan geld en/of moeite, want er gaat heel veel tijd in zitten om het onzichtbaar af te werken.
Terug naar boven
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Do 15 Jan 2015 21:00    Onderwerp: Reageren met citaat

@pieterh: bij werkte de link idd in eerste instantie niet, nu dus wel.

@joop: "helaas ombouwen naar bed". Dat is zo'n dingetje.
Als je dat niet wilt moet er een model zijn dat wel aan je ultieme comfort voldoet
En in alle caravans zit alles op dezelfde plek.
Bovendien vind ik het erg achterhaald dat je kunt kiezen uit, pakweg, twee kleuren interieur.
"Op die kleine ruimte is het moeilijk uitvoerbaar"?
Toen ik een lege BIOD (8 m2) had en met ruitjespapier aan de slag ging was ik verbaasd over de mogelijkheden. Als de gaten van ramen, deur en koelkast er niet al geweest waren dan had ik nog iets veel beters (voor mijn wensen dan!) gebouwd.

@pietrh en pieter:
Die gaten dichtmaken is inderdaad een hele klus als je het netjes wilt doen, en dat wil ik, en open laten was voor mij geen optie.

@ mennovdh:
Een compressorkoelkast is voor mij geen optie vanwege de herrie, daar heb ik echt wel aan gedacht. Veel goedkoper ook.
Fijn dat de caravans tegenwoordig "houtloze wanden, goede hoekprofielen en kunststof vloeren" hebben. Doet lekker veel met de beleving als je in een muisgrijs interieur over de geraniums heen zit te turen.
Geen idee wie of wat je bent Menno, naar mijn idee ben je in ieder geval een beetje gelieerd aan de BIOD-fabriek?, maar als dat je antwoord is op de stelling dat caravans al eeuwen op dezelfde suffe manier gebouwd worden heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt.
Waarvoor excuses!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
mennovdh



Geregistreerd op: 21 Mrt 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Wageningen

BerichtGeplaatst: Za 17 Jan 2015 01:45    Onderwerp: Reageren met citaat

@Peter

Een goede caravan compressor koelkast maakt nauwelijks lawaai en is zeker niet goedkoper dan een absorptie koelkast. Ik slaap op 20 cm van zo'n ding en moet heel goed luisteren of die aanslaat. Koelen doet hij als de beste ook als het erg warm is.

Ik ken Huub van BIOD goed en spreek hem nog wel eens, mijn caravan staat bij de fabriek gestald. Ik heb er ook nog een paar jaar gewerkt dus denk ik redelijk iets te weten wat er komt kijken bij het fabriceren van caravans Very Happy
Daarnaast heb ik ruim 10 jaar geleden Caravantrekker opgericht, en zorg daar nog steeds voor, en ken de branche heel aardig.
Heb je mijn verhaal over mijn eigen BIOD gelezen?

Ik neem aan dat je met een 'muis grijs interieur voor bejaarden' bedoeld dat de interieurs niet jouw smaak en indeling hebben?
Dat kan heel goed zo zijn, maar een interieur op maat leveren of in vele varianten is onbetaalbaar. Dus maken fabrikanten interieurs die het gros van de mensen aanspreekt zodat ze nog enig volume kunnen maken. Bovendien zijn er maar weinig klanten die echt weten wat ze willen. Het mooie van de huidige BIOD is dat bijna alles kan maar dat heeft wel een prijs. Een hele hoge als je het echt anders wil (en het werk helemaal uitbesteed).
_________________
BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Za 17 Jan 2015 20:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Uiteraard heb je helemaal gelijk Menno.
Het interieur vrij te kiezen geeft torenhoge kosten en over de interieurs is goed nagedacht.
Joop geeft ook heel terecht aan dat we het over een kleine ruimte hebben en het is (soms) verbazingwekkend wat er allemaal op een paar vierkante meter zit.
Maar iets meer keuzemogelijkheden in kleur van de kastjes en de kussens hoeft misschien niet zo veel extra te kosten?

Er lopen echter, wat mij betreft, twee draadjes door elkaar heen.
Enige tijd geleden las ik ergens over mensen die de nadelen van een camper inzien, of: nadelen aan een camper ervaren. Net hoe je het wilt zien.
Die mensen hebben een apparaat van soms meer dan een ton op de oprit staan om vakantie mee te vieren en willen misschien wel (terug) naar een caravan. Zij hebben misschien al een auto die een grote caravan kan trekken en anders kunnen zij er, wederom misschien, een kopen. Veel misschiens, dat dan weer wel.

Vanuit mijn beperkte denkmodel zie ik dan een leuke markt voor de inventieve caravanbouwer. Een T@B XL, maar dan van goede kwaliteit, daar dacht ik aan. (Geen ervaring met de T@B XL, maar de gewone T@B rammelt echt aan alle kanten). En zo'n XL kost toch serieus geld.

Ik heb al een paar keer geprobeerd de discussie aan te zwengelen: Wat is nou een ideale caravan?
Voor de levendigheid op dit forum, om zelf ideeën te krijgen en in de hoop dat er misschien ooit iets op de markt komt waarvan ik zeg: "die ga ik kopen".
Er kwam steeds weinig respons op. Dat geeft jou des te meer gelijk. De mensen vinden het best zo. En ik dus ook.

Ja ik heb jouw project gezien en ook dat van die andere chassisloze BIOD.
Fantastisch toch, allebei. Een caravan helemaal naar wens. En voor minder dan een camper denk ik als een VW bus al 50.000 kost.

BIOD heeft een probleemje met de communicatie denk ik.
Hele fijne en uiterst innovatieve caravan, maar als je een mailtje stuurt en geen antwoord krijgt......
Het zal de gemiddelde gebruiker worst zijn dat de wanden houtloos zijn en de vloeren van kunststof. Wel dat het gewicht laag is, want dan kunnen er meer aardappels mee. Maar communiceer dat dan beter.

Het merk is uiterst innovatief, helemaal mee eens, maar de website is wel heel erg vorige eeuw. Neem een voorbeeld aan de autoboeren, die hebben het ook moeilijk, maar volgens mij is er op elke autosite een "configurator".
Kun je lekker je ultieme vervoermiddel samenstellen, schrikken van de prijs van al dat moois en uiteindelijk een standaardmodelletje kopen.
Maar je hebt wel de keus gehad !

Het fijne van een configurator is dat je als slimme ondernemer kunt kijken wat mensen vaak aanklikken als wens en dat dan in nieuwe modellen kunt verwerken. Maar dat is wel heel erg tegenwoordige tijd misschien? Wink

I rest my case Menno.
Te vooruitstrevend allemaal of misschien wel helemaal van de pot gerukt (mag ik dat zeggen op deze site? Ik ben al eens eerder gecorrigeerd?!)

Ik wacht het allemaal wel af, want ik wil niet op m'n steen dat ik zo lekker tegen de windmolens te keer ging Very Happy.

Wat ik leuk vind is het feit dat de positie van de deur bij BIOD tegenwoordig vrij te kiezen is. Dat heb ik al eens als wens gehad.
Wie weet wat er nog meer komt.
Voorlopig heb ik een totaal verbouwde caravan op de oprit en ben ik al twee jaar niet met vakantie geweest vanwege drukte. Misschien ben ik over een paar jaar aan iets anders toe en dan kijk ik wel wat er mogelijk is.
Een caravan waar de achterkant van open kan......lekker je eigen terras.
Maar dat kan ook al.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jan 2015 20:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou Joop, twee dagen verder en geen enkele reactie.
Dit onderwerp kan "op slot" zou ik zeggen...?!
Niet weggooien, even de toekomst afwachten om te kijken of het een relevant onderwerp blijkt te zijn. Achteraf. Cool
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 19 Jan 2015 20:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Slotjes zijn nergens voor nodig, onderwerpen stoppen vanzelf Wink
Terug naar boven
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jan 2015 21:38    Onderwerp: Reageren met citaat

"Onderwerpen stoppen vanzelf".
Klopt helemaal Pieter.
Ik zou willen zeggen "helaas", maar dat slaat nergens op.

Maar als we met z'n allen uitgel*ld zijn kan het onderwerp op slot dacht ik.
Tot ik me besefte dat er over enige tijd (dagen, weken, maanden, jaren) weer stof kan zijn om een onderwerp onder het stof uit te trekken.

Bedankt voor de wijze les, oude vriend Wink .

Gelukkig hebben we Marijke uit Canada.
Kunnen we de komende tijd weer lekker bezig zijn met enen (enen is bewust gekozen) caravan verbouwen. En dat is niet cynisch bedoeld! Tenzij het zou impliceren dat wij oude caravans verbouwen omdat er geen model voorhanden is dat wij apprecieren, maar daar kan bij een bruine band als uitgangsmodel geen sprake van zijn lijkt mij.

Ik kijk er naar uit iemand die een BIOD mooier en/of beter wil maken van positieve input te voorzien.

Win-Win-Win. Wij kakken niet in, het forum blijft levendig en er ontstaat iets moois. Nog een keer Win: aan de andere kant van de oceaan ook nog.
BIOD all over the world!
Mooi toch?

Bovendien schijnt er de komende tijd veel moois uit de BIOD-koker te komen.
Misschien vinden we het niks, misschien kunnen we het ons niet veroorloven, maar we kunnen er wel lekker over dromen denk ik dan.
Bovenal kunnen we er in ieder geval lekker over filosoferen (bijna had ik l*llen gezegd!) en dat houdt het forum levend(ig).

Nee, (nogmaals) je hebt gelijk Pieter.
Laat deze draad maar lekker openstaan.

Toch even cynisch.
Ongelooflijk dat BIOD.nl hier niet meeleest.
Hun reactie had een leuke discussie op gang kunnen brengen en naar mijn idee misschien ook bij kunnen dragen aan een beter product en eventueel zelfs verhoogde productie.
Dat laatste is misschien niet wenselijk, de capaciteit kan zomaar aan het plafond zitten?
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jan 2015 21:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Nou Joop, twee dagen verder en geen enkele reactie.
Dit onderwerp kan "op slot" zou ik zeggen...?!


Niet nodig, "Peet", men vliegt elkaar toch niet in de haren?
Hoewel dat ook amusant kan zijn.
Ik begon, door jouw bericht, weer te denken: "Hoe kan ik het nog makkelijker maken in die caravan".
Ik ben een ontzettende zeur met dat bed ombouwen, nee, nee, vallen jullie me nu niet aan. Sad
Ik heb vandaag alles zitten te bedenken , allemaal net niet uitvoerbaar, zonde van m'n tijd.
Opklapbed, gaat niet werken.
Ophijsbed, kunnen de kastjes niet meer open. Rolling Eyes
Slide-out, wel erg rigoureus, beetje duur waarschijnlijk.
Van die simpele hangbedjes, zoals tussen twee bomen gespannen. Maar dan in de caravan.
In de disselbak een hele kleine afgesloten ruimte maken voor de gasfles, de wand tussen disselbak en leefruimte caravan weghalen en daar de matras en toebehoren dumpen.
Is wel uitvoerbaar maar zie eigenlijk geen voordeel.
Andersom gaan slapen in lengterichting met de voeten in de disselbak, moet ik verder uitwerken.
Op die ene gasfles na wordt die ruimte niet gebruikt, eigenlijk zonde.
De zaag overdwars door de caravan tussen zijramen en voorkant en er 50cm tussen plakken, dat lijkt me wel wat. Smile
Ik weet het niet,het blijft knagen. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jan 2015 21:59    Onderwerp: Reageren met citaat

TLH, dat betekent een kontkeuken denk ik?
(Sorry, ik doe altijd heel bijdehand maar ken de indelingen van een BIOD niet uit m'n hoofd)

Als ik het goed ingeschat heb: heb jij wel eens een treinreis met couchettes meegemaakt?
Er zijn meerdere varianten van , maar er is een variant dat je de zitting naar voren trekt waardoor de leuning horizontaal komt te liggen zodat er een tweepersoonsbed ontstaat. Als je dat in jouw caravan van twee kanten zou kunnen doen zodat de zittingen elkaar precies in het midden raken......
Topmatrasje van Ikea eroverheen en heerlijke nachtrust verzekerd.
Maar waar laat je dat heerlijke topmatrasje als je voor het slapen gaan nog even lekker aan tafel wilt zitten?
Dat is dan je huiswerk voor deze week? (Jongen).

Suc6!

Een bed vanaf het plafond laten zakken.
Daar heb ik ook aan gedacht toen ik ging verbouwen, maar dat is praktisch niet uitvoerbaar ben ik bang.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jan 2015 22:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Als ik het goed ingeschat heb: heb jij wel eens een treinreis met couchettes meegemaakt?
Er zijn meerdere varianten van , maar er is een variant dat je de zitting naar voren trekt waardoor de leuning horizontaal komt te liggen zodat er een tweepersoonsbed ontstaat. Als je dat in jouw caravan van twee kanten zou kunnen doen zodat de zittingen elkaar precies in het midden raken......
Topmatrasje van Ikea eroverheen en heerlijke nachtrust verzekerd.
Maar waar laat je dat heerlijke topmatrasje als je voor het slapen gaan nog even lekker aan tafel wilt zitten?


Ja de nachttrein naar Bangkok
Verder gebeurt het hier zoals je beschrijft, met hetzelfde IKEA matrasje , dit is het resultaat :bed opgeborgen

_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jan 2015 22:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Het spijt me Joop.
Mijn enige advies kan dan zijn: zoek een caravan met twee tafeltjes.
Dat is geen optie, begrijp ik helemaal.

Ter overweging:

Ga naar een warm land als je regelmatig van plek wisselt.
Je kunt dan het bed laten liggen omdat je voornamelijk buiten leeft.
Een zaklluifel en een tafel met een paar stoelen zijn dan genoeg voor je verdere kampeerbehoeften.

Maak een vast bed, vergeet de zithoek en zet op elke plek een voortent op met daarin een tafel met stoelen waar je kunt zitten.

Er zijn geen problemen Joop, alleen oplossingen Cool
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.