"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ben hier nieuw !
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 30 Nov 2016 11:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je toch met de dissel bezig bent, test de demper van de oplooprem, mijn ervaring is dat je dat het beste kan doen met de caravan achter de auto, op een parkeerplaats o.i.d., optrekken en afremmen, begint het te bonken bij afremmen, of plotseling een schok met optrekken, is de demper verdacht.
Het is niet prettig om ook met een slechte demper in een file rijden. Sad

Ben je klaar mee, met die badderende kraaien. Shocked
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 30 Nov 2016 19:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Naar mijn idee is het dak van een BIOD wel degelijk verstevigd met hout.
Inderdaad zit er rond het dakluik ook een houten vierkant.

Dakspanten dus.
Ze zijn verlijmd met extra bevestiging door middel van polyestermatjes, net zoals het steunhout van de staande wanden bevestigd is.

Bij mijn caravan heb ik ooit, na het strippen, de ruimtes tussen de spanten opgevuld met isolatie en daaroverheen 4 mm triplex gelegd. Dat triplex heb ik aan de spanten geschroefd met 4x20 schroeven. Ik schat dat de spanten ongeveer 5 cm breed zijn en ongeveer 2 cm dik. Zonder de spanten zou het dak naar binnen doorhangen trouwens.

Het triplex heb ik met de boog naar boven onder enige spanning aangebracht om extra ondersteuning aan het dak te geven en ik heb het beplakt met vinyl van vivavinyl.nl.

Als je langere tijd met de caravan op en rond wilt trekken Eric, en dat wil je volgens mij, dan is mijn advies om niet spaarzaam te zijn met je maatregelen.
Naar mijn idee is de BIOD een ontzettend mooie en fijne caravan maar, in ieder geval de oudere modellen, ik heb een driekleur uit 1990, hebben serieuze (vocht)problemen. Die problemen uiten zich voornamelijk in het (steun)hout.
Half werk betekent meermaals geld uitgeven Eric. Hollanders hebben daar een hekel aan. Very Happy

Er zijn niet veel mensen op dit forum die wel eens een BIOD helemaal uit elkaar getrokken en daarna weer helemaal opgebouwd hebben. Ik denk dat alleen Abel er alles van weet?

Succes verder en als je vragen hebt: stel ze.
"Wij" vinden het leuk om mee te denken.

Vriendelijke groet,

Peet.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Zo 04 Dec 2016 19:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Deze raad benadert meer de werkelijkheid denk ik.Ik 'voel' trouwens dat er wel degelijk een versteviging loopt aan beide zijden van het dakluik.Eén ervan is zonder twijfel doorgebroken met doorzakken van het dak als gevolg.Vermoed in dat verband dat een herstelling niet zo eenvoudig is.Temeer daar er veel over 'lijmen' wordt gesproken.Hoewel,mijn inziens kan een spant evengoed dmv een aantal onroestbare bouten met platte kop (of rondellen) aan en door het dak stevig verankerd worden.Het moeilijkste lijkt me de plafondbekleding nadien terug behoorlijk in orde te brengen.
En ja,wat geld uitgeven betreft... De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ook bepaalde Vlamingen daar een hekel aan hebben...!!! (waaronder ondergetekende.)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 04 Dec 2016 21:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Hoewel,mijn inziens kan een spant evengoed dmv een aantal onroestbare bouten met platte kop (of rondellen) aan en door het dak stevig verankerd worden.

Dat moet je dus niet doen, lijkt nergens op. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 05 Dec 2016 01:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Als die breuk vlak bij het luik zit, kan je beter het luik verwijderen en tussen dak en vinyl een spalk aanbrengen tegen de zijkant van het gebroken spant.
Dat kan met een goed stuk hardhout of een dik stuk multiplex dat je in vorm hebt gezaagd. Dat moet je niet alleen schroeven of bouten, maar ook lijmen met een polymeerkit. Dat hoeft niet al te precies, zolang het maar sterk wordt, het oude spant heeft al de goede vorm...
Terug naar boven
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Ma 05 Dec 2016 22:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Lijkt realistisch en uitvoerbaar.De breuk situeert zich trouwens 'voelbaar' ter hoogte van het dakluik.Kan het luik in dit geval van boven af gedemonteerd worden? in dat geval moet het mogelijk zijn de versteviging aan te brengen zonder het vinyl te beschadigen.(moet dan wel een stelling/ brug bouwen om naar behoren te kunnen werken bovenop de caravan...)
Of moet het van binnenuit gebeuren ? alvast dank voor de technische tips hieromtrent...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 06 Dec 2016 00:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb Jeroen Bolks geraadpleegd. Zijn antwoord:

"De BIOD bruine band heeft wel dakspanten die net als de andere houten regels
zijn verlijmd met destijds `warme` lijm.
Die lijm laat vaak los en de spant werd destijds vaak d.m.v twee latjes
verlijmd zodat deze daarnaar in de juiste ronding blijft zitten.
Ben nu met een bruine band biod bezig waar bijna alle houten regels weer
opnieuw moest worden verlijmd. Dus inclusief de balkjes van de bovenkasten."

Op een zeker moment zijn ze ermee gestopt. Vanaf wanneer kan hij zich niet meer herinneren.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 06 Dec 2016 00:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Eric,

Om de een of andere reden is je handelen er tot dusver op gericht de binnenbekleding te sparen.
Ik zeg: niet doen!

Die binnenbekleding heeft aan de achterzijde een schuimlaag.
Gezien de leeftijd van je caravan heeft die schuimlaag over de jaren best een beetje vocht opgenomen. Daardoor is de schuimlaag helemaal verpulverd. Die "pulver" is vochtig en verzadigd van schimmels.
Van schimmels uit de lucht maken jullie Belgen heel fraaie bieren, maar om in te slapen, wat je in een caravan toch af en toe doet, is het niet fijn. Ook om wakker in te zijn is dat niet fijn (het is 5 december hè jongens).

Best wel wat extra werk, maar als je van plan bent langere tijd met de caravan samen te wonen: trek de binnenbekleding er uit!

Ouwe troep, zoals een BIOD, is ontzettend leuk.
Maar het blijft ouwe troep.
Als je er met plezier in wilt wonen zijn er financiële offers die gedaan moeten worden.

Peet.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 06 Dec 2016 02:27    Onderwerp: Reageren met citaat

In heel dit verhaal blijkt uiteindelijk een gebroken spantje het probleem te zijn en volgens Jeroen Bolks ook nog eens de lijm.

Het dakluik kan meestal van binnenuit verwijderd worden en met je kop door het luik kun je de kit tussen het dak en het luik doorsnijden en de zaak optillen. Meestal is de kit al ingedroogd en til je het luik zo weg. Je kan het luik diagonaal door het gat naar binnen halen.

Waarschijnlijk zit de binnenbekleding rond het luik geniet, die nieten kun je met een stevig zakmes of een platte, dunne schroevendraaier aan 1 kant opwippen en dan met een tangetje uittrekken.

Dat de achterkant van het vinyl verpulverd is, kan geen kwaad zolang je na het werk de zaak maar weer luchtdicht afsluit. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het te vervangen, maar dan praat je ineens over een heel intensief karwei.

Het gebroken spant hoef je niet te vervangen, dat is vaak te ingrijpend, je kan het gewoon spalken, zoals ik al eerder schreef. Je kan beide tegelijk omhoog drukken met behulp van lange latten tussen vloer en plafond. Je schat in, hoe lang die lat moet zijn als het dak terug in vorm zou zijn en telt daar nog eens drie centimeter bij op. Zoiets noemen ze een stempel. Je moet zelf weten of je die stempel tegen het vinyl drukt, met schade als gevolg, of dat je tussen het vinyl en de stempel ook nog een lat legt en die met de stempel klemdrukt. Wink

Het lijmen van het spant doe je met polymax of pattex polymeerkit, beide hebben een goed verlijmende werking bij blijvende flexibiliteit.
Je zult waarschijnlijk het dak niet meer terug in topvorm krijgen, maar je komt wel ver..

Na een dag stempelen haal je de latten weg en niet je het vinyl weer vast en breng je het luik weer aan. Hier moet je kitten met butylkit.

Veel plezier er mee en laat weten of het je lukt!
Terug naar boven
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Wo 07 Dec 2016 21:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Met deze raadgevingen kom ik al een heel eind.Ben intussen het interieur aan 't verfraaien (gordijnen,verlichting enz...) het ligt in de bedoeling in het prille voorjaar met de Bruine Band een camping op te zoeken (Ardennen of zo) om zo te ervaren wat we sinds tientallen jaren niet meer gedaan hebben,nl KAMPEREN.Vermoedelijk zal dat de aanzet vormen om de BIOD nog verder 'aan te pakken' oa het verstevigen van één van de dakspanten .Van zodra ik van start ga,laat ik bericht omtrent die klus.Ik bedank alvast mijn Noorderburen voor de erg bruikbare tips !!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 08 Dec 2016 18:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Graag gedaan!

We hebben ooit eens een klusweekend gehad, waarbij ingrijpende reparaties en zelfs een verbouwing is uitgevoerd, misschien kunnen we dat nog eens doen?
Terug naar boven
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Do 08 Dec 2016 21:50    Onderwerp: Reageren met citaat

In geval dat er ergens een Biod zowaar 'ontmanteld' is,of er ingrijpende dingen te aanschouwen zijn,heb ik er wel tochtje naar Nederland voor over... Als ik commentaren lees ga ik ervan uit dat er een paar flinke klussers tussenzitten !! Heb in dat verband trouwens diverse contacten gehad met Nederlandse liefhebbers van een SPARTAMET.Hier in Belgie onbekend overigens. Die hobby noodgedwongen moeten stopzetten omdat nu ook hier een nummerplaat verplicht is,en die kan je pas krijgen na het voorleggen van een gelijkvormigheidsattest.En dat is niet meer voorhanden...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Zo 18 Dec 2016 21:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Vermits het dan toch voorzien is in de 'geplande werken' zal ik zowat genoodzaakt zijn de dakbekleding volledig te vervangen.Me bewust dat het niet onmiddellijk een sinecure klus betreft,wil ik ze toch zelf uitvoeren.Inmiddels maak ik de bedenking of de bekleding nadien ev. kan uitgevoerd worden met: TAFELBEKLEDING...!! Is het een gek idee ? ik ga ervan uit dat een goede kwaliteit zelfs weerstaat aan UV-licht,duurzaam en waterdicht is en bovendien kan gekozen worden uit diverse motiefjes die het geheel wat speelser kunnen maken. Ik vermoed dat de isolatie (die uiteraard meteen kan vernieuwd worden) wel ergens te koop is,of betreft het gewone ISOMO ? Die wordt dan rechtstreeks op het polyester gelijmd,of ben ik mis ? Ik lees gretig de antwoorden die me telkens weer wat slimmer maken. met groet
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 20 Dec 2016 01:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor de isolatie van het dak heb ik X-trem isolatiemateriaal van 2 cm. dik gebruikt. Past precies tussen de spanten Very Happy
De Wit in Schijndel verkoopt het. € 13,99 per (vierkante) meter, 1 meter breed, dus dezelfde prijs per strekkende meter.
Er is nog een paar meter over. Mag je gratis op komen halen.

Zoals reeds vermeld heb ik daarna triplex aangebracht om een vlakke onderlaag te krijgen waar ik het vinyl op kon plakken, maar dat is natuurlijk wel weer een paar kilo extra gewicht.

Succes met nadenken!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Do 29 Dec 2016 22:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij deze wens ik als nieuwkomer hier,de liefhebbers van een 'BIOD' het allerbeste toe voor het nieuwe jaar.Veel reisgenoegens/klusgenoegens en tevens dank ik diegenen die me raad hebben gegeven omtrent het opknappen van mijn 'Bruine Band' !! Eric
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.