"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Lekker bezig.. ;)

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 11 Jul 2017 00:39    Onderwerp: Lekker bezig.. ;) Reageren met citaat

Door allerhande ditjes en datjes zit vakantie er even niet in, dus ben ik maar eens even stevig aan de gang gegaan met de caravan. Een tweede zonnepaneel aangebracht, de bierblik-antenne een prominente plek gegeven en drie wisselstroomstopcontacten toegevoegd, met een keurig stopcontact er naast voor de 12V van de TV..

Ik kan me nog herinneren hoe ik ongelofelijk aan het klooien ben geweest met het eerste paneel, toen ik nog alles moest uitvinden, maar nu was ik klaar in zo ongeveer twee uur.

Nog steeds zijn zonnekracht en 12V de hofleveranciers van de verlichting en de accu(utjes), bijgestaan door een apart inschakelbare oplader voor donkere tijden zoals in de garage.

De koelkast werkt op gas, de TV op 12V en wij werken voornamelijk op koffie... En nu maar hopen, dat de ditjes en de datjes eindig zijn, zodat we weer tijd hebben voor langer kamperen dan weekendjes...

Wij zijn er klaar voor!
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Wo 20 Dec 2017 10:31    Onderwerp: Re: Lekker bezig.. ;) Reageren met citaat

Ha Pieter,

Je setup met Forester 2.0X plus Albino is precies hetzelfde als onze nieuwe "rig" . Kun je wat meer vertellen over de zonnepanelen, foto's misschien. Ik zag pas geleden een paar mooie Lensun semi flexibele panelen die de daklijn mooi zouden kunnen volgen. Maar gewoon mobiel houden voor een betere bestralingshoek is natuurlijk ook een idee. Schijnt echter in de praktijk niet eens zoveel uit te maken qua laadstroom. De 12V off grid setup wil ik ook hebben en ik hoor graag hoe je een en ander hebt gedaan. Ook zal ik graag van je horen hoe de combi bevalt met de Forester ervoor. Hoeveel weegt je Albino geladen en wel, denk je? Met een mover plus accu en gasfles en een beetje water, kom ik al gauw op 1000kg "leeg" Smile. Hoeveel voeg je zelf nog toe aan gewicht en hoe rijdt dat in de praktijk?

Bedankt alvast,
Bart

Pieter schreef:
Door allerhande ditjes en datjes zit vakantie er even niet in, dus ben ik maar eens even stevig aan de gang gegaan met de caravan. Een tweede zonnepaneel aangebracht, de bierblik-antenne een prominente plek gegeven en drie wisselstroomstopcontacten toegevoegd, met een keurig stopcontact er naast voor de 12V van de TV..

Ik kan me nog herinneren hoe ik ongelofelijk aan het klooien ben geweest met het eerste paneel, toen ik nog alles moest uitvinden, maar nu was ik klaar in zo ongeveer twee uur.

Nog steeds zijn zonnekracht en 12V de hofleveranciers van de verlichting en de accu(utjes), bijgestaan door een apart inschakelbare oplader voor donkere tijden zoals in de garage.

De koelkast werkt op gas, de TV op 12V en wij werken voornamelijk op koffie... En nu maar hopen, dat de ditjes en de datjes eindig zijn, zodat we weer tijd hebben voor langer kamperen dan weekendjes...

Wij zijn er klaar voor!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 21 Dec 2017 02:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Doordat het dak een bolletje is, zal het niet meevallen om er klevende panelen op te plakken, dus heb ik twee vaste panelen gemonteerd voor en achter het luik. Dat wordt allemaal geregeld door een solarregelaar en aangevuld met een kleine, maar hardwerkende lader.
De draden heb ik met een gewone schroefwartel onder elk paneel door het dak gevoerd en achter de plafondbekleding naar de hangkast geleid. Na de regelaar gaat het naar de accu en vandaar wordt alles verdeeld in vier gezekerde groepen.

We hebben standaard drie 5kg-flessen gas aan boord, want we doen meestal alles bij de caravan, koelen, koken, afwassen, koffiezetten en verwarmen.

In volledig beladen toestand, dus met ook nog eens 2 e-fietsen, komen we met gemak in de buurt van de 1300 kilo bij een kogeldruk van 70 à 80.

De Forester trekt het met gemak en we komen overal weg. Sinds de kleppen opnieuw gesteld zijn, is het echt een beest Wink We rijden altijd op gas, behalve als het niet verkrijgbaar is en dat maakt niets uit... Dat kleppen stellen is trouwens een dure grap!

Ik ben niet van de fotootjes, maar je kan altijd langskomen om te kijken..
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Do 21 Dec 2017 17:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Erg bedankt voor je uitgebreide antwoord en uitnodiging:) Pieter!

Ik zag bij de bezichtiging dat de 420TLH inderdaad erg rond loopt op het dak. Zou inderdaad kunnen dat flexibele panelen daar net niet op aansluiten, hoewel ik wonderen heb zien verrichten met 3M VHB tape. Dan zou de aerodynamica behouden blijven. Dat je desondanks met 1300 kg BIOD nog lekker rijdt, is fijn om te horen. Ik vind mijn eigen 2.0X erg fijn en denk dat ie al goed trekt. Waar merkte je trouwens aan dat de kleppen gesteld moesten worden? En hoe ben je achter de plafondbekleding gekomen? Heb je die losgehaald? Klinkt netjes! Wat mooi dat je setup goed werkt met solar en gas. Wil ik ook snel bereiken.
Ik moet nu zelf nog even wachten tot mijn TLH klaar is om op te halen in januari, ik kan haast niet meer wachten want ik word steeds enthousiaster.

Vriendelijke groeten,
Bart



Pieter schreef:
Doordat het dak een bolletje is, zal het niet meevallen om er klevende panelen op te plakken, dus heb ik twee vaste panelen gemonteerd voor en achter het luik. Dat wordt allemaal geregeld door een solarregelaar en aangevuld met een kleine, maar hardwerkende lader.
De draden heb ik met een gewone schroefwartel onder elk paneel door het dak gevoerd en achter de plafondbekleding naar de hangkast geleid. Na de regelaar gaat het naar de accu en vandaar wordt alles verdeeld in vier gezekerde groepen.

We hebben standaard drie 5kg-flessen gas aan boord, want we doen meestal alles bij de caravan, koelen, koken, afwassen, koffiezetten en verwarmen.

In volledig beladen toestand, dus met ook nog eens 2 e-fietsen, komen we met gemak in de buurt van de 1300 kilo bij een kogeldruk van 70 à 80.

De Forester trekt het met gemak en we komen overal weg. Sinds de kleppen opnieuw gesteld zijn, is het echt een beest Wink We rijden altijd op gas, behalve als het niet verkrijgbaar is en dat maakt niets uit... Dat kleppen stellen is trouwens een dure grap!

Ik ben niet van de fotootjes, maar je kan altijd langskomen om te kijken..
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 22 Dec 2017 02:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat de stroomlijn betreft durf ik gewoon met zware windvlagen over de Zeelandbrug, want met 650 kilo op elk wiel zal er niet snel geschoven worden Wink
Dat is een kwestie van zowel de auto als de caravan goed beladen.
Die Forester sloeg steeds af bij het rangeren en we konden, na een hele partij afstrepen, niets anders overhouden dan kleppen stellen. Hij rijdt nu weer echt als nieuw.

De plafondbekleding kan je losmaken als je aan de binnenkant het dakluik losschroeft en daar met behulp van een priem de nieten aan 1 puntje loswrikt en ze dan met een tang verwijdert. Dat is meteen een mooie gelegenheid om te onderzoeken of de kit van het luik nog een beetje in goede staat is.
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Vr 22 Dec 2017 14:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat klinkt erg goed Pieter.
Denk dat mijn kleppen dan ook nog goed staan afgesteld, want trekt goed en slaat alleen af al ik te snel koppel.
Bedankt voor de how to voor de bedrading.


Pieter schreef:
Wat de stroomlijn betreft durf ik gewoon met zware windvlagen over de Zeelandbrug, want met 650 kilo op elk wiel zal er niet snel geschoven worden Wink
Dat is een kwestie van zowel de auto als de caravan goed beladen.
Die Forester sloeg steeds af bij het rangeren en we konden, na een hele partij afstrepen, niets anders overhouden dan kleppen stellen. Hij rijdt nu weer echt als nieuw.

De plafondbekleding kan je losmaken als je aan de binnenkant het dakluik losschroeft en daar met behulp van een priem de nieten aan 1 puntje loswrikt en ze dan met een tang verwijdert. Dat is meteen een mooie gelegenheid om te onderzoeken of de kit van het luik nog een beetje in goede staat is.

_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 23 Dec 2017 02:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Je hoeft niet persé te quoten, Bart.. aan je antwoord zie ik vanzelf wel waar het over gaat Rolling Eyes Very Happy
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za 23 Dec 2017 10:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je Pieter. Ik zie geen toets anders dan alleen de quote. Als ik nieuw antwoord toets, moet ik een onderwerp invullen.
Nu quote ik dan maar en wis de quote zelf. Very Happy
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 24 Dec 2017 01:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Die bovenste regel hoef je niet in te vullen Laughing
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.