Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Do 09 Aug 2018 12:58 Onderwerp: 12V Voorziening op de schop |
|
|
50Hz brom
De 230/12V omvormer die standaard in onze 420TL zat gaf een steeds luidere 50Hz brom. De ventilator van de luchtverwarming liep op de auto-accu geruisloos, aan de omvormer bromde ook deze. Kennelijk werd de secundaire spanning in de omvormer onvoldoende afgevlakt.
Zelf een nieuwe omvormer samengesteld
Ik verving in 2011 de omvormer door een configuratie van componenten in een kunststof behuizing bovenin de garderobekast.
Op de foto van links naar rechts:
- Een schakelende voeding 230V~/12V= als 12V voorziening voor verlichting en luchtverwarming (beveiligd met een zweefzekering),
- een schakelende voeding t.b.v. de stuurstroom voor het gelijkstroomrelais,
- een 230V contactdoos t.b.v. de eerste schakelende voeding,
- een kWh-meter,
- de standaard aardlekautomaat
- een battery guard (nog aan te sluiten)
Functie en werking relais:
Zodra de caravan op de netspanning is aangesloten bekrachtigt de 2e (blauwe) schakelende voeding het relais C. Dit wissel-wissel gelijkstroomrelais schakelt de constante stroomdraad en de bijbehorende massa die van de auto komen af. Dit om te voorkomen dat de eerste schakelende voeding de auto-accu gaat laden.
De combinatie van de blauwe schakelende voeding en het gelijkstroomrelais vervangt sinds kort een wisselstroomrelais. Dit aanvankelijk geruisarme wisselstroomrelais ging steeds luider brommen (50Hz). Er was niet mee te leven.
Battery Guard
Rechts op de foto een battery guard die de koelkast uitschakelt zodra de accuspanning (van de auto) beneden een in te stellen waarde komt. Het apparaatje moet nog worden aangesloten. De battery guard is gemonteerd op afstandhouders zodat de warmte aan de achterzijde kan worden afgegeven middels convectie. De battery guard wordt beveiligd met een zweefzekering.
Sinds 1988 overkwam me twee keer een startprobleem door een vergeten koelkast.
Overzichtelijkheid
De oorspronkelijke omvormer had Biod achter de kachel, onder de luchtslangen verstopt. Voor een elektrotechnicus onaanvaardbaar. Alle elektrotechniek op een toegankelijke plaats is mijn devies.
De modulaire opbouw van de installatie maakt het traceren en oplossen van een storing eenvoudiger dan bij de oorspronkelijke omvormer.
De meeste componenten en de kunststof kastjes komen van conrad.nl.
Deurbel
Het brommende wisselstroomrelais bewaar ik. Wie weet wil ik ooit een deurbel.
_________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 08 Okt 2018 22:35; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 18 Aug 2018 17:00 Onderwerp: |
|
|
Goed bezig, Hans. Sjapoo.
Dit hoort zeker 'onder de streep' _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|