"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Lantaarndakontluchting Extase '81

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Di 24 Mei 2005 13:29    Onderwerp: Lantaarndakontluchting Extase '81 Reageren met citaat

Ik schijn de allernieuwste Extase ter wereld te bezitten... ...mijn 4L is afgeleverd in april 1981.

Het lantaarndak is echter niet voorzien van dakontluchters! De zijkanten zijn gewoon dicht. Van Jeroen Bolks (taxatie) begreep ik dat de ventilatieroosters in het lantaarndak "bij de laatste Extases inderdaad achterwege is gelaten." Maar of dit nu een bezuinigingsmaatregel of een verbeteringsmaatregel (bv.lekkage?) betreft is mij niet duidelijk.

In de oude folders wordt juist de lantaarndakontluchting als belangrijk pluspunt geroemd. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, het lijkt me erg comfortabel. En daarbij vind ik de lantaarndakontluchting charme verlenen aan de caravan. Ik wil het misschien alsnog aanbrengen...

Ik gooi daarom het volgende in de groep:

1) weet iemand waarom de laatste lichting Extases geen dakontluchters hebben gekregen?

2) wat zijn jullie ervaringen met lantaarndakontluchting? Is het effectief? Comfortabel? Regent het wel eens in? Zou je het aanraden?


Groeten,
Peter Glas
Barsingerhorn
(4L '81)
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 24 Mei 2005 14:43    Onderwerp: Re: Lantaarndakontluchting Extase '81 Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
1) weet iemand waarom de laatste lichting Extases geen dakontluchters hebben gekregen?

Geen idee. Luiigheid? Gemakzucht? 1 dakluik plaatsen is waarschijnlijk eenvoudiger dan 6 lantaarntjes.
Misschien hebben ooit mensen geklaagd over slechte ventilatie. Je ziet tenslotte ook Extases met lantaarntjes waar later een dakluik geplaatst is.
Persoonlijk vind ik zo'n dakluik op een Extase geen gezicht.
Peter Glas schreef:

2) wat zijn jullie ervaringen met lantaarndakontluchting? Is het effectief? Comfortabel? Regent het wel eens in? Zou je het aanraden?

Wij hebben altijd voldoende gehad aan de lantaarntjes. Inregenen alleen in extreme omstandigheden.
Ze (van blauw/groen plastic) worden wel slechter op de lange duur, zodat ze tzt vervangen moeten worden. Ze zijn nog steeds te krijgen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Di 24 Mei 2005 15:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Oh? is het of-of? Ik wist niet dat Extases òf lantaarndakontluchters, òf een dakluik hebben.
Wel, als het dakluik inderdaad in de plaats van de lantaarndakontluchting is, dan kan ik me voorstellen dat dit uit bezuinigingsoverweging is gedaan.
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 24 Mei 2005 19:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter , gefeliciteerd met jullie aanwinst!
Wij vinden de dakontluchters wel heel prettig en funktioneel !
Ik heb ook Experts gezien waar later een dakluik bij in gemaakt is. maar dat vind ik persoonlijk minder mooi.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 24 Mei 2005 20:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Deze bijvoorbeeld:


_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo 25 Mei 2005 21:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik doelde niet speciaal op die van jullie , maar er zijn er veel meer die er later een dakluik ingezet hebben!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Wo 25 Mei 2005 22:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Weet ik Laughing Laughing Laughing
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Do 26 Mei 2005 12:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Abel, bedankt voor de spontane felicitaties! Mijn toedreding tot het poly-ei-gilde bevalt me ook uitstekend.

Mijn caravan is helaas niet wat je noemt een erg historisch verantwoord origineel exemplaar.

Na aanschaf ben ik begonnen met de eerste modificaties: het verwijderen van de tientallen campingstickers & bruine plakhaken, het behandelen van de raamrubbers en het inwrijven van het interieur met olie. Verwijderen van de blauwe striping buitenom volgt ongetwijfeld deze zomer!

Bij het eventueel aanbrengen van lantaarndakventilatie heb ik de vrijheid om te kiezen in welke vorm ik dat doe. Standaard roostertjes zijn een optie, maar wellicht ook zeer kleine uitklapbare, langwerpige raampjes uit de nautische hoek. Ik kan de openingen maken hoe ik ze wil, want het lantaarndak is nu nog geheel gesloten.

Bij mijn overwegingen welt een vraag op aan het B.O.M.A.R. (Biod Onderdelen Magazijn Abel-Roos N.V.):
kun jij me gemakkelijk zeggen wat de afmetingen van de standaard roostertjes zijn? Ik ben benieuwd naar alledrie de roostermaten:
- buitenwerks aan de buitenkant
- de gatmaat
- buitenwerks aan de binnenkant

Hartelijke groeten,
Peter
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Do 26 Mei 2005 14:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Peter, mag ik even vragen, met welke olie heb je het interieur behandeld? Heb je ook eventuele strepen, oneffenheden kunnen verwijderen met de olie? Ik was zelf van plan om het houtwerk lichtjes te schuren en te lakken.
En waar heb je de raamrubbers mee behandeld?
Succes met het verder "modificeren" van je Extase.
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Do 26 Mei 2005 16:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Frank,

Mijn ervaringen zijn nog erg beperkt. Ik heb de Extase 4L gekocht, de mij het meest irriterende wanstaltelijkheden verwijderd. Denk aan de eerder door mij genoemde bruine plakhaken, die stonden met stip voorop, al wedijverden zij met de stickers aan de binnenzijde van de deur.

Omdat de caravan na een Bovag-inspectiebeurt de overdekte winterstalling in zou gaan, heb ik tevens die week het houtwerk en de rubbers behandeld. De gedachte hierbij was natuurlijk dat de onderhoudsmiddelen direct aan hun beloofde heilzame werking zouden kunnen beginnen.

De meubelolie stonk ontzettend. Goed dat ik hiermee aan de slag ging voordat de caravan de winterstalling in ging, hopelijk is het tegen de tijd dat we met de caravan weg willen uitgestonken. Het merk weet ik niet uit mijn hoofd. Het was een meubelolie die ik bij de drogist haalde. De flesetiket beloofde dat de inhoud ook kringen en donkere plekken zou verwijderen. Eerst uitproberen op een onopvallend plekje hout, luidde de waarschuwing.

Het werd wel beter, de olie deed duidelijk goed, maar als het hout erg verweerd is helpt het onvoldoende. Gelukkig is de vorige eigenaar van mijn extase in de periode '87 tot '04 een zeer zorgvuldig en net man gebleken, iets dat de vraagprijs van mijn standpunt uit bezien niet ten goede is gekomen maar de onderhavige caravan des te meer. Het houtwerk vertoont dienovereenkomstig overwegend geen ernstige kringen en schade. De olie moest je aanbrengen, enkele uren in laten trekken en na afloop overtollige olie wegwrijven. Het houtwerk is zoals gezegd niet sensationeel opgeknapt, maar het glanst nu wel meer dan eerst en is ook een toontje donkerder geworden van kleur.

De raamrubbers heb ik behandeld met een silliconenstick van de Halfords. Ik kocht twee sticksL in mijn 4L zitten nog de fraaie originele witte rubbers in de sponningen. De rubbers waren echter behoorlijk uitgedroogd. In de rondingen van de watergootjes binnen zittten plaatselijk ernstige scheuren. Ik heb ze daarom twee à drie keer dik in de tjet gezet met de stick, met telkens een paar dagen tussentijd. Binnen en buiten behandeld, ook de sluitrubbers van de deur. Daarna is de caravan de stalling ingegaan.
Het echte effect van de silliconenstick kan ik pas beoordelen als ik de m'n 4L straks uit de stalling haal. Ik hoop dat de silliconen opgenomen worden door het materiaal, zodat de rubbers iets soepeler geworden zijn.

Groeten,
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)


Laatst aangepast door Peter Glas op Di 06 Sep 2005 13:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
wendy



Geregistreerd op: 10 Nov 2004
Berichten: 77
Woonplaats: Uden

BerichtGeplaatst: Do 26 Mei 2005 18:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Hoi Peter, mag ik even vragen, met welke olie heb je het interieur behandeld? Heb je ook eventuele strepen, oneffenheden kunnen verwijderen met de olie? Ik was zelf van plan om het houtwerk lichtjes te schuren en te lakken.
En waar heb je de raamrubbers mee behandeld?
Succes met het verder "modificeren" van je Extase.


hoi, ook wij hebben van de week het houtwerk aangepakt en overtollige stickers/haakjes verwijderd (roze, geel en bruin)
houtwerk ingesmeerd met teakolie, op sommige plekken licht opgeschuurd en daarna ook behandeld met teakolie.
onze caravan knapte er erg van op.
Cool
_________________
extase 2L bezitster
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Do 26 Mei 2005 20:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat het voor onze Expert het beste is om het houtwerk te schuren en te lakken. We hebben wat lichte strepen waar waterdruppels uit de ontluchtingsroostertjes zich een weg naar beneden hebben gezocht. Verder wil ik het houtwerk zo licht mogelijk houden. Ik kan kiezen tussen hoogglans en zijdeglans, waarbij ik een voorkeur heb voor zijde denk ik. Peter, zijn je rubbers aan de buitenkant ook wit? Zou het niet mogelijk zijn om de scheuren op te vullen met siliconenkit in dezelfde kleur? Blijft heel lang mooi en soepel.
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 26 Mei 2005 21:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Zou het niet mogelijk zijn om de scheuren op te vullen met siliconenkit in dezelfde kleur? Blijft heel lang mooi en soepel.


Gebruik liever die Polymax, want waar je ooit met je siliconenvingers bent geweest, krijg je vaak schilderproblemen!
Elasticiteit en hechting zijn eender...

Groeten,
Peter
Terug naar boven
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo 29 Mei 2005 21:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Dakvenstertjes van het oude type vind ik persoonlijk het fraaiste staan. Praktisch vind ik ze minder. Inregenen komt in bescheide hoeveelheid voor. Niet zo zeer direct, maar door het opspatten van regendruppels op het dak naast het venster spettert er af en toe wat naar binnen. Niet ernstig, maar genoeg om je gezicht mee te verfrissen als je er met je neus onder staat. Goed afsluiten tegen wind en muggen gaat nog niet zo gemakkelijk. Ik heb een dakluik overwogen, maar vind het de fraaie lijn van de koets verpesten, dus die komt er niet.
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.