Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Peter Glas
Geregistreerd op: 26 Aug 2004 Berichten: 86 Woonplaats: Barsingerhorn
|
Geplaatst: Vr 10 Jun 2005 15:49 Onderwerp: Verkleurd polyester: schilderen of veredelen met Polytrol? |
|
|
Waarom schildert iedereen zijn verkleurde polyester oldtimer eigenlijk over? Is dat omdat Polytrol niet werkt, of omdat niemand van ons nog weet dat Polytrol bestaat?
En waarom zou je je caravan in de was zetten, als Polytrol langer werkt doordat het de oorzaak aanpakt? Of is dat slechts een verkiezingsbelofte van Owachem?
Op de site van de fabrikant www.owachem.nl op "assortiment" lees ik over polyesterveredeling met Polytrol:
"Brengt de kleur van polyester en kunststoffen terug.
Eigenschappen: Onder invloed van zon, regen, zout en andere milieuverontreiniging verkleuren en verpoederen alle kunststoffen.... ...De poreusheid wordt opgevuld met vocht, lucht en vuil. Door een oppervlakte behandeling b.v. met was wordt slechts een tijdelijke glans verkregen die snel verdwijnt, de oorzaak van de verkleuring niet wegneemt en geen langdurige bescherming biedt. Door behandeling met Polytrol wordt de basis van de verkleuring/verpoedering bereikt als gevolg van de uiterst lage oppervlaktespanning dus dieptewerking.
Overtollig vocht en lucht in de poriën, oorzaak van de verkleuring en verpoedering, wordt door de Polytrol verdreven. Polytrol vult het ontbrekende basismateriaal weer aan, hardt uit en een totale, langdurige bescherming is weer een feit. In tegenstelling tot andere produkten die slechts het oppervlak beschermen en dus snel hun effect verliezen, zal Polytrol langdurig beschermen tegen aantasting, ook van binnenuit. Dit geldt voor alle kunststoffen."
Mijn vraag is duidelijk: heeft er al iemand ervaring met dit goedje, de Haarlemmerolie der Polyester-ei-caravans? (zie ook m'n raamrubbervraag, alweer Polytrol)
Als het zijn verkiezingsbelofte waarmaakt, verdient dit product beslist een plaats tussen de onderhoudstips op deze website.
En oh ja, uiteraard ga ik 't dit komend jaar allemaal zelf proberen ook... (eerst maar op een onopvallend hoekje van de disselkast) _________________ Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Laatst aangepast door Peter Glas op Vr 10 Jun 2005 17:41; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Vr 10 Jun 2005 16:43 Onderwerp: |
|
|
Peter, ik heb het een en ander verder gelezen op de website van Owachem. Klinkt inderdaad heel positief. Ik gebruik al jaren van Owachem de Owatrol om mijn Citroen DS te beschermen tegen roest. Het spul werkt goed, velen met mij zijn er erg tevreden over.
Ik denk dat ik Polytrol wel wil gebruiken op onze Expert. Hoe bereken je de oppervlakte van zo'n ei? Zal toch snel 35 vierkantemeter zijn. Dus minstens twee liter heb je nodig. En dan nog Net-trol om te reinigen. En Polytrol is ook geschikt voor de raamrubbers? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Peter Glas
Geregistreerd op: 26 Aug 2004 Berichten: 86 Woonplaats: Barsingerhorn
|
Geplaatst: Vr 10 Jun 2005 17:34 Onderwerp: |
|
|
Ja Frank, Polytrol is ook goed voor raamrubbers. Voor ik hier op het forum schreef heb ik via de mail contact gelegd met dhr. Frank van Densen van Owachem. Omdat er plaatselijk witte verf op mijn caravan zit, heb ik hem de volgende drie vragen gesteld & de bijbehorende drie antwoorden gekregen:
Vraag 1) Weet u hoe ik verf van polyester kan verwijderen? Kan ik gewoneverfafbijt proberen, of beschadig ik daarmee de gelcoat? Of heeft u hiereen veilig product voor?
ANTWOORD OWACHEM: "U kunt ons product DilunettR gebruiken. Dit product tast de gelcoat niet aan."
Vraag 2) Vooraf moet ik het oppervlak reinigen met Net-trol. Verwijdert Net-trol ook een eventueelaanwezige waslaag?
ANWOORD: U kunt Net-trolR gebruiken, maar nog beter is ons product Plasti-Clean (zie www.plasti-clean.nl )
Vraag 3) Polytrol schijnt ook uitgedroogde raamrubbers op te knappen, las ik op de website caravanhandboek.nl . Klopt dat?
ANTWOORD: "Dat klopt."
Je kunt je voorstellen dat mijn interesse hiermee gewekt is, allicht de moeite om het eens te proberen.
En wat het behandelen van verkleurd polyester betreft: polyester verkrijgt zijn kleur door de gelcoat. Ik vind het aansprekender om te trachten deze originele kleur optimaal naar voren te halen, dan er overheen te verven.
Maar eh, als jij het op je prachtige Expert wilt testen... ...Voor de uitvoering zou ik dan wel even m'n licht opsteken hoe je een groot oppervlak als een caravankoets behoort te behandelen. De gebruiksaanwijzing rept immers: "Behandel een oppervlak dat u in 5 minuten kunt bestrijken. Laat hierna nog 5 minuten intrekken. (In ieder geval nooit langer dan 10 minuten)". Ik begrijp hieruit dat je de caravan in kleine stapjes/vlakjes moet afwerken, en dat 't niet 'nat-in-nat' hoeft, zoals bij b.v. muurlatex. Maar het is de moeite dit zeker te weten voor je eraan begint. We kunnen Owachem gerust bellen voor nadere informatie of advies, heeft de heer van Densen me verzekerd.
Ik hoop dat we onder dit draadje allemaal onze ervaringen met Polytrol kunnen gaan verzamelen! _________________ Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981) |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Vr 10 Jun 2005 19:28 Onderwerp: |
|
|
Peter, is het niet zo dat onze polyester gewoon gelakt is? Of zit er alleen een gelcoat op en wat is dat dan precies voor een laag?
En inderdaad zal het deel voor deel moeten gebeuren. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Peter Glas
Geregistreerd op: 26 Aug 2004 Berichten: 86 Woonplaats: Barsingerhorn
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 12:59 Onderwerp: |
|
|
Frank,
Polyester is in beginsel niet gelakt, nee. De polyesterwand is opgebouwd uit verschillende lagen met glasvezel versterkte polyesterhars. De buitenste laag is van gekleurd polyester en heeft twee functies: bescherming en afwerking. Die buitenste (dunne) laag heet de gelcoat, en die bepaalt dus de kleur van het werk.
Op deze site zie je onder "tips/Onderhoud van polyester en geschilderde oppervlakten" een bijdrage van een -naar ik aanneem- collega van Owachem, Seapower Europe BV. Die legt er ook wat over uit. Uiteraard prijst Seapower geen Polytrol aan, maar een combinatie van cleaner en wax. Hun verhaal komt trouwens aardig overeen met dat van Owachem. _________________ Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981) |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 13:25 Onderwerp: |
|
|
Peter Glas schreef: | Polytrol |
Peter, heb je al ervaring met het product?
Ik kan het opnemen bij de Tips, maar dan moeten er wel goede ervaringen mee zijn.
Ik heb zelf Seapower geprobeerd en mijn ervaringen zijn voorlopig positief. Het maakt goed schoon, inclusief de bekende zwarte strepen ("clean") en het glimt nog ook (was). _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Peter Glas
Geregistreerd op: 26 Aug 2004 Berichten: 86 Woonplaats: Barsingerhorn
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 13:38 Onderwerp: |
|
|
Dag Lex,
Nee, Polytrol heeft wel mijn interesse gewekt, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Vandaar dat ik dit onderwerp ook onder het vragenforum aanroer & nog niet bij de onderhoudtips. Ik hoop dat er iemand met Polytrolervaring is, zowel voor het polyesteronderhoud als voor toepassing op oude raamrubbers.
Zelf ben ik nu lekker aan het slopen een verbouwen thuis (tweede kindje is op komst - notabene uitgerekend rond het BIOD-weekend - maar ik krijg mijn vrouw tot nu toe nog niet zover om in de caravan te gaan bevallen) en heb daardoor nog geen gelegenheid gehad om het product zelf testen. Ik hoop zo tegen eind augustus de caravan uit de stalling te halen om er lekker aan te gaan zitten peuteren en poetsen. Zodra ik ervaringen met Polytrol heb, laat ik je dat meteen weten. Indien van toepassing, kan het onderwerp dan tot "TIP" promoveren... _________________ Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981) |
|
Terug naar boven |
|
|
abel
Geregistreerd op: 28 Apr 2004 Berichten: 933 Woonplaats: Noordwolde
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 20:09 Onderwerp: |
|
|
Dus als ik het goed begrijp zijn jullie helemaal in Extase als jullie in September een "Bambi" bij krijgen! _________________ Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage) |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 20:35 Onderwerp: |
|
|
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
pjotr
Geregistreerd op: 23 Jul 2005 Berichten: 113 Woonplaats: Den Haag
|
Geplaatst: Wo 10 Aug 2005 19:03 Onderwerp: |
|
|
En is er al iemand die zijn caravan met polytrol behandeld heeft?
want als dit goede resultaten heeft dan is mijn schilder probleem voor een groot deel opgelost. Graag een reactie van de biod klussers!! _________________ BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Wo 10 Aug 2005 22:25 Onderwerp: |
|
|
pjotr schreef: |
En is er al iemand die zijn caravan met polytrol behandeld heeft?
|
Nee nog niet. Ik realiseer me dat Polytrol niet dekkend is. Dat zou niet kunnen, omdat je er ook de raamrubbers mee kunt behandelen. Onze Expert heeft echter hier en daar dusdanige oneffenheden dat er wel een dekkende laag over heen moet. Dus ik neig er nu meer naar haar met Double coat te gaan verven zoals Wendy in een ander draadje bij "Vragen" aangeeft. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Peter Glas
Geregistreerd op: 26 Aug 2004 Berichten: 86 Woonplaats: Barsingerhorn
|
Geplaatst: Do 11 Aug 2005 15:45 Onderwerp: |
|
|
Mja, en ik?
Ik zit net over het midden van een verbouwing en we verwachten bovendien eind september onze tweede spruit... ...dus heb ik het ook nog altijd niet uitgeprobeerd!
Maar wat in het vat / de stalling zit / staat.... _________________ Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981) |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 11 Aug 2005 15:48 Onderwerp: |
|
|
Maar Peter het klopt toch dat Polytrol niet dekkend is he? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Carel
Geregistreerd op: 13 Sep 2005 Berichten: 1 Woonplaats: Berg en Dal
|
Geplaatst: Di 13 Sep 2005 14:13 Onderwerp: |
|
|
Ik heb polytrol op blank metaal en op "naakte" kunststof toegepast van mijn Mehari. Het beschermt erg goed en geeft een fraai oppervlak als je alles gewoon volgens de gebruiksaanwijzing doet.
Het doet me erg aan gewone rauwe lijnolie denken en het zal het voor een erg groot deel ook wel zijn.
Dat betekent dat je daarna ooit alleen maar kan overschilderen met de gewone verf op terpentine/benzinebasis. Ik zou het dus NOOIT op mijn gelcoat/polyester/epoxyondergrond doen. Ook polyesterreparaties kunnen dan alleen nog maar na ruim strippen van de gelcoat.
Ik zou de behandeling van het polyester beperken tot een goede was zonder siliconen en dergelijke.
groet, Carel |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Di 13 Sep 2005 15:12 Onderwerp: |
|
|
Hoi Carel, welkom hier op dit forum!
En weer een andere kant van de zaak laten zien _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|