"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Buitendeur stellen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 13 Okt 2005 23:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
- Wat vonden de forumleden van de voorbereidingen, het inwinnen van informatie door de klusser?
- Hoe werden de suggesties gegeven door de forumleden?
- Hoe was de onderlinge sfeer tussen de de forumleden en de klusser?
- Werd er efficiënt gecommuniceerd, of werden er ook zaken bij gehaald die niet ter zake waren?
- Hoe verliep de eigenlijke klus? Werd voldoende rekening gehouden met de vereiste veiligheidsvoorschriften?


Getver, wat een suggestieve vragen! Wink

Maar okee, er is efficiënt voorgelicht. Tevens werd er tussen de herkenbare voorlichting in ook herkenbaar gebabbeld, beide in een uitstekende sfeer zoals je dat onder de luifel mag verwachten.

En kennelijk is het goed gegaan met de veiligheid, want Egbert typte met al z'n vingers! schaamte
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 13 Okt 2005 23:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
We hebben Egbert van alle kanten geholpen, en wat doet die?
Drie lullige ringentjes plaatsen en daarbij het probleem proberen op te lossen.
Nou weet ik nog niet of die deur op de scharnieren verzakt is.


Citaat:

Nou is er zoveel geschreven over het afhangen van de buitendeur, ieder van jullie inclusief mijzelf is langer bezig geweest alle berichten te lezen als dat ik bezig ben geweest met het plaatsen van de drie rvs vulringen en het weer inhangen van de deur.


Citaat:
De deur sluit weer perfect en je kunt hem nu ook goed op slot krijgen.(deed hij eerder niet)


Joop, hij heeft het in de correcte volgorde verwerkt.
Van proberen was geen sprake.

Noch het slot, noch de sluitplaat komen normaliter van hun plek tijdens standaard gebruik. Slijtage veroorzaakt hoogstens een slecht werkend slot, maar geen sluitproblemen van een complete deur.

Dientengevolge ligt het voor de hand om het aan de hangkant te zoeken (na eerst gekeken te hebben of de schoot te laag uitkomt bij de sluitplaat)
Vooral daaraan valt te zien of scharnieren zijn ingezakt of ingesleten, zeker aan paumelle-achtige scharnieren zie je op het eerste gezicht geen slijtage of een geringe zetting.
Bovendien is van paumelles bekend, dat die harder afslijten dan fitsen en kogelscharnieren.

Deuren zakken zelden omhoog, dus moet er bij een paumelle meestal een vulring bij om de originele staat weer te herstellen.

Pas na het aanbrengen van die ringen ga je kijken naar een eventuele verwringing van deur of kozijn. Hierdoor kan het nodig zijn om de sluitplaat iets te verzetten.

Een timmerman zal dus nooit aan de stand van het slot zelf hoeven en/of willen klooien, omdat
a] alle voorgaande handelingen eenvoudiger zijn en geen gevolgen hebben voor het zicht en
b] het verzetten van het slot vaak veel prutswerk is en bijna altijd zichtbaar blijft.
Terug naar boven
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 08:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Confused Confused
Citaat:
We hebben Egbert van alle kanten geholpen, en wat doet die?
Drie lullige ringentjes plaatsen en daarbij het probleem proberen op te lossen.
Nou weet ik nog niet of die deur op de scharnieren verzakt is.
De feed-back is een beetje magertjes.
Ik heb hier geen goed gevoel bij.
Confused Confused

Arrow Ik zal uitleggen waarom ik gelijk met de ringen begonnen ben Joop, de deur zelf liep goed wou makkelijk uit de schanieren komen en alle schanieren zitten goed vast.
Als de schanieren verzakken moeten ze alledrie in lijn verzakken anders loopt de deur niet soepel meer en vaak zit er dan ook minimaal 1 niet vast meer. Dus toen de deur er gemakkelijk uit kwam alle schanierdelen vast zaten heb ik besloten om eerst de ringetjes te plaatsen.

Wink Dus simpelweg de makkelijkste oplossing eerst proberen en dan maar het resultaat bekijken is niet gebeurd. Ik heb eerst goed gekeken naar wat ik aan trof, en toen de in mijn ogen meest doeltreffende oplossing gekozen. Wink

Zo voldoende feed-back Question

Het klussen is zo wel erg gezellig, volgend jaar toch naar het weekend komen.

galant


Egbert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 09:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk, nu heb ik de informatie die ik nodig had.
Egbert bleek de deur al van top tot teen te hebben bekeken, alles zat vast enz.
Dan kom je makkelijk op die scharnieren uit.
Trouwens, weer een paar nieuwe woorden geleerd betreffende sluitwerk deuren Very Happy
Egbert, er zijn nog meer scharnieren in je caravan!
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 14:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Als de schanieren verzakken moeten ze alledrie in lijn verzakken anders loopt de deur niet soepel meer en vaak zit er dan ook minimaal 1 niet vast meer. Dus toen de deur er gemakkelijk uit kwam alle schanierdelen vast zaten heb ik besloten om eerst de ringetjes te plaatsen.


Door de relatief grote hefboom merk je niet zo heel veel van slecht draaiende scharnieren, bij scheefstand van de caravan, waarbij de deur normaliter zou moeten openvallen, zou het in sommige gevallen kunnen voorkomen, dat de deur op een bepaald punt blijft hangen.

Ik zal, louter voor de nieuwsgierigen onder ons, nog iets vertellen over scharniersoorten.
De bekendste zijn de fitsen met losse scharnierpen en soms een kleine inbraakbeveiliging in de vorm van een klein uitgebogen lipje.
Deze scharnieren hebben elk 4 draagvlakjes en slijten dus traag.
Ze kunnen wel gemakkelijk verbuigen, waardoor de deur gaat klemmen.

Een afgeleide hiervan is de kantelaaf-fits, waarvan de bladen langer zijn, zodat een wat dieper in de muur liggende deur toch nog 180 graden open kan.

Het kogelscharnier of kogelfits zag je vroeger veel op zwaardere (voor)deuren en winkeldeuren. Elke scharnier heeft twee kogellagers en gaat daardoor erg lang mee.
Er bestaat ook een variant met nylon lagers.
Ook dit type bestaat in kantelaaf-uitvoering.

De derde veel voorkomende soort is de paumelle. Daarvan steekt van 1 deel een pen uit, waarover een deel met een huls schuift.
Dit scharnier heeft standaard 1 draagvlak, maar de meeste oudere soorten werden voorzien van een messing ring.
De kans op verbuigen was enorm en de slijtage van dat ene draagvlak was ook berucht.
Daarom is er een nieuwe soort uitgevonden met een stalen kogeltje op de pen en veel bredere bladen als van een fits. Deze scharnieren zijn aan te bevelen op deuren met de scharnieren aan de buitenkant. Die slijten ook nauwelijks, verbuigen minder makkelijk en zijn ook in kantelaaf-uitvoering leverbaar.

Het pianoscharnier en het box-scharnier kennen we allemaal, evenals de staart-, duim- en kruisgehengen.

Zo, als nu iedereen iets uit zijn (ouwe) vak vertelt, zijn we binnenkort het slimste forum van Internet!



opjagen
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 18:56    Onderwerp: Reageren met citaat

het begint mij nu een beetje te duizelen! Ik weet niet of dit van de zeelucht komt of van de openslaande deur!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 20:13    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
het begint mij nu een beetje te duizelen! Ik weet niet of dit van de zeelucht komt of van de openslaande deur!

Oke, dan is het nu tijd geworden om te evalueren hoe het evalueren verlopen is:
- Hoe vonden ju....

Laughing Laughing Laughing

Ik denk Abel dat het van de zeelucht is gekomen Exclamation
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 21:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,
Interessant, kijk nu toch wel even anders tegen het woord scharnier aan.
Zag via google een tekening van een fits, met een beetje fantasie het deurscharnier van de bruine band.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 22:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Zag via google een tekening van een fits, met een beetje fantasie het deurscharnier van de bruine band.


Sorry Joop, het lijkt er een beetje op, dat het moderne taalgebruik de ouderwetse werkelijkheid heeft ingehaald.

De fitsen die jij hebt gezien, zijn in werkelijkheid een afgeleide van paumelles. Ik wist niet, dat tegenwoordig deze scharnieren zo worden genoemd.

De ouderwetse fitsen bestaan uit twee delen die met een losse, vaak messing pen, zijn verbonden op het scharnierpunt. Het ene blad heeft drie krullen en het andere twee. Die krullen passen in elkaar en dan gaat die pen er door.

Ik zal straks eens zoeken naar de site van een vakhandel, misschien leer ik nog wat bij op m'n ouwe dag Wink
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 23:05    Onderwerp: Reageren met citaat

http://axa.intermix2.nl/index.asp?page=http://axa.intermix2.nl/offer/items.asp?id=1

Joop, als je hier gaat kijken wordt het allemaal wat duidelijker.

De naam "fits" heb ik daar niet zo gauw gezien, maar de eerste scharnieren die je daar tegenkomt lijken er verdacht veel op. Smile

Veel plezier met je ontdekkingsreis door scharnierend Nederland!
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 23:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
het begint mij nu een beetje te duizelen! Ik weet niet of dit van de zeelucht komt of van de openslaande deur!


Of heb je misschien een klap van een virtuele molen opgelopen?

Hoewel, als je hier lang naar kijkt, word je ook helemaal wiebeldewobbel....

geintje geintje geintje geintje geintje

vrolijk vrolijk vrolijk vrolijk vrolijk vrolijk vrolijk vrolijk vrolijk
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 23:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ga zo even kijken.
Maar als je fits en scharnier googled, dan kom je bij schreinwerk een pdf bestand, even naar beneden scrollen en daar is de fits.
Interessante site trouwens.
Egbert ben je er ook nog?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 14 Okt 2005 23:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Even bij AXXA gekeken, de meeste scharnieren heb ik nog nooit gezien.
Nu kom ik niet verder dan de Gamma. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Zo 16 Okt 2005 01:06    Onderwerp: Ringetjes Reageren met citaat

En welk idee werkte na veel gezwets Question

de Ringetjes van deze oude Biod fan Wink danku
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 16 Okt 2005 10:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou,nou Bob.
Dus als jij aan een Opel een lekke band hebt, begin je direct met oppompen want dat moet je uiteindelijk toch doen?
zwetsen:grote woorden gebruiken, sterke verhalen doen, opsnijden.
Denk niet dat het op dit draadje van toepassing was.
Alles is de revue gepasseerd.
Het nadeel van het forum is uiteraard dat de onderdelen niet te zien zijn,
het technisch inzicht van de vragensteller niet bekend is, en men antwoord probeert te geven aan de hand van eigen ervaringen.
Dat hebben we hier gedaan, voor het "probleem"is het inderdaad een lang draadje geworden.
Wat geeft dat nou, er is geen onzin verteld, niemand is aangevallen, en ik vond het nog leerzaam ook.
No hard feelings Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.