Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 10:54 Onderwerp: |
|
|
pm3 schreef: | plafondbekleding herstellen / vastzetten.... |
Peter, heb je al enig idee wat voor een soort spul dit is? En of het te lijmen is of dat het vervangen moet worden? Wanden zijn nog goed? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 11:10 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | pm3 schreef: | plafondbekleding herstellen / vastzetten.... |
Peter, heb je al enig idee wat voor een soort spul dit is? |
Het 'spul' is het zelfde materiaal als de bekleding van de modellen Bambi, Extase en Expert vanaf 1973.
Dat is bij de Excellent niet direct op het polyester geplakt.
In de Excellent is die bekleding geplakt op een laag isolatiemateriaal (hardschuim-achtig).
Het grootste probleem is het plafond.
De wanden zijn niet zo'n probleem.
In de hoeken zit het meestal ook los (spanning), maar door bijvoorbeeld de schapjes boven de ramen wordt het redelijk op de plaats gehouden.
Voor het plafond zijn er verschillende mogelijkheden:
- aanwezige bekleding (anders) opnieuw vastmaken (Hans Key),
- bekleding vervangen door dunne hardboardplaten (Henk Schippers),
- nieuw vinyl bevestigen op 'prikkers' zoals in de BB, 3kleur, Albino (Bob Hissink).
- .......
Meer alternatieve ideeën zijn van harte welkom. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Laatst aangepast door Lex M op Zo 08 Jan 2006 12:59; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 11:22 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | Het 'spul' is het zelfde materiaal als de bekleding van de modellen Bambi, Extase en Expert vanaf 1973.
|
Dus met de schuimrubberenlaag die bijna is verpulverd of bijna gaat verpulveren? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 11:42 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Lex M schreef: | Het 'spul' is het zelfde materiaal als de bekleding van de modellen Bambi, Extase en Expert vanaf 1973.
| Dus met de schuimrubberenlaag die bijna is verpulverd of bijna gaat verpulveren? |
, maar het zal wel schuimplastiek zijn.
_________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
pm3
Geregistreerd op: 02 Jan 2006 Berichten: 259 Woonplaats: Heusden
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 13:26 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | pm3 schreef: | plafondbekleding herstellen / vastzetten.... |
Peter, heb je al enig idee wat voor een soort spul dit is? En of het te lijmen is of dat het vervangen moet worden? Wanden zijn nog goed? |
Het is een sooert dunne vinyl, ik las dat Lex er ook al iets over schreef. Het schuim eronder begint inderdaad te verpulveren.
Op dit moment denken we erover om:
het aan de zijkanten los te maken (is grotendeels al los) de voor en achterkant vast te laten zitten (zit achter de kastjes)
Dan losse schuim verwijderen, grote strip klittenband van voor tot achter in het midden aan te brengen. Op het vinyl dan elke 25 cm. of zo dwars een strip van 15 cm klittenband aanbrengen, daarmee kan je het vinyl dan aan het plafond bevestigen.
Tot slot aan de zijkanten een balkje langs de kastjes monteren, op 3 mm van het plafond, en daartussen dan over de hele hoogte dunne latjes spannen, die door eigen spanning klem tegen het plafond komen te liggen. Die houden dan het vinyl op de plaats.
Tot slot tussen plafond en balkje ook latjes lijmen, voor het zicht.
Nog een mogelijkheid is dan om nieuwe vinyl te gebruiken, dat je wat ruimer snijdt, en dat mee te schroeven/plakken achter het latje (G). Je kan dan ipv een latje ook een mooie plafondplint gebruiken. _________________ vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl |
|
Terug naar boven |
|
|
antonzwart
Geregistreerd op: 09 Mei 2004 Berichten: 34 Woonplaats: Doetinchem
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 14:08 Onderwerp: Risico bij deze oplossing! |
|
|
Technisch gesproken aardig bedacht maar wel een groot risico: vocht!
Het bekleden van de wand heeft behalve een estetische functie ook een ander effect, namelijk voorkomen dat er condens ontstaat (eenvoudig natuurkundig begrip: warme lucht die op een koud oppervlak overgaat in een ander aggregatietoestand) Door een luchtlaag te creëren is het risco van vochtverzameling niet denkbeeldig. Dit zal het ontstaan van nare luchtjes en het verpulveren of verrotten van materialen bevorderen. Daarom is het aan te bevelen om de bekleding met een goede lijm (spuiten i.p.v. strijken) direct op de wand te plakken!
Succes.
Groet,
Anton Zwart _________________ Biod Extase 4L 1968 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 14:26 Onderwerp: Re: Risico bij deze oplossing! |
|
|
antonzwart schreef: | Daarom is het aan te bevelen om de bekleding met een goede lijm (spuiten i.p.v. strijken) direct op de wand te plakken! |
Anton, de Excellent heeft in tegenstelling tot de Extase c.s. een isolatielaag tegen de romp geplakt. De vinylbekleding ligt op die isolatielaag en niet direct op de gvp-romp. Zo zit het ook in de jeugdiger modellen. Mbt de laatste heb ik nog nooit gehoord van de door jou genoemde vochtproblemen. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 14:38 Onderwerp: |
|
|
Peter, ik begrijp niet goed waarom je met klittenband wil gaan werken. Het hoeft er toch niet later nog eens een keer vanaf? Waarom niet gewoon alles lijmen? Is de "schuim-plastic-rubberen-rug" van het spul nog goed? En ook, nog over vijf jaar goed?
Heb je mijn Strijd met het vinyl al gelezen? En de discussie hierover?
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:02 Onderwerp: |
|
|
Ik kan Anton geen ongelijk geven.
Voorkom dat er tegen het uiteindelijke dak een luchtlaag zit/ontstaat, deze luchtlaag zal altijd via kiertjes en spleetjes verbinding hebben met de binnenruimte van de caravan. Gevolg: condens.
Ik ben in het gelukkige bezit van een week-end kruiser waarvan het plafond niet geheel is afgesloten, op het ogenblik hangen daar de druppels aan, dit onderwerp, condensatie is al eens voorbij gekomen.
Peter, probeer die plafondafwerking zo "massief" mogelijk te maken.
Moet even precies lezen wat je nu wilt.
Ok, is het de bedoeling dat je alleen tussen de kastjes gaat werken?
Zo ja, dan heb je geluk, ik begrijp uit je tekening dat er nog isolatie tegen dat plafond zit?
Als dat zo is, en dat heeft een bepaald dikte, waarom krab je dat niet op verschillende plaatsen een beetje kaal, plak daar een klein stukje hout in dikte ietsjes smaller dan de isolatie (paar mm),En monteer die platen, neem de dunste die er zijn, die zet je vast met die latjes langs de kasten, maar zo dat die latjes nog te demonteren zijn. Neem nu mooi vinyl, plak het op die platen en klaar is Peter. Die platen kunnen geen kant op, zolang de kastjes blijven zitten.
Jammer dat Heusden toch wel een tikkie uit de buurt is.
Klittenband, voor dit doel, vergeet het. _________________ Joop, helaas zonder Biod
Laatst aangepast door joop brand op Zo 08 Jan 2006 16:20; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
pm3
Geregistreerd op: 02 Jan 2006 Berichten: 259 Woonplaats: Heusden
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:10 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Peter, ik begrijp niet goed waarom je met klittenband wil gaan werken. Het hoeft er toch niet later nog eens een keer vanaf? |
Het werkt veel gemakkelijker, omdat je een en ander bij plaatsing kan corrigeren als je met klittenband werkt.
Citaat: | Waarom niet gewoon alles lijmen? Is de "schuim-plastic-rubberen-rug" van het spul nog goed? En ook, nog over vijf jaar goed? |
Wie het weet, mag het zeggen... Ik denk het wel, maar het isolatieschuim wat er tussen zit (het is een wintercaravan) is wel grotendeels vergaan.
Ja, ik word al moe al ik er naar kijk...
Ook gelezen ja... _________________ vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:12 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Voorkom dat er tegen het uiteindelijke dak een luchtlaag zit/ontstaat, deze luchtlaag zal altijd via kiertjes en spleetjes verbinding hebben met de binnenruimte van de caravan. Gevolg: condens. |
Ooit problemen gehad met je ex-BB ? Daarin is de bekleding ook niet gelijmd, maar hangt los. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
pm3
Geregistreerd op: 02 Jan 2006 Berichten: 259 Woonplaats: Heusden
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:13 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Peter, probeer die plafondafwerking zo "massief" mogelijk te maken.
Moet even precies lezen wat je nu wilt. |
Volgens mij is de bekleding nooit massief geweest, als ik het goed zie. van buiten naar binnen: polyester-schuim-vinyl, en daar zit dus ook lucht tussen, dat is de isolatie. Of begrijp ik nou iets verkeerd? _________________ vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:22 Onderwerp: |
|
|
pm3 schreef: | Volgens mij is de bekleding nooit massief geweest, als ik het goed zie. van buiten naar binnen: polyester-schuim-vinyl, en daar zit dus ook lucht tussen, dat is de isolatie. Of begrijp ik nou iets verkeerd? |
Beter: gvp, laag isolatiemateriaal, vinyl-op-schuimplasticrug.
Die schuimplasticrug is het probleem: die verteert in de tijd als gelijmd.
Wat hem (PM3) niet zal lukken, is klittenband tegen het gvp (=GlasVezelversterkt Polyester) te lijmen (B). Tenzij hij eerst de isolatielaag open snijdt. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Laatst aangepast door Lex M op Ma 09 Jan 2006 12:13; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:25 Onderwerp: |
|
|
Lex, het plafond kan dan wel los hangen , maar ik zou me wel heel erg vergissen als er niks tegen het dak zit.
En mocht dat wel zo zijn, dan is die ruimte zo afgesloten dat de lucht daar niet wordt ververst.
En dat wordt juist nu, met het werken met massieve platen toch wel een beetje riskanter. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:28 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | massieve platen |
Wat versta jij hieronder, Joop? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|