"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Constante stroomdraad
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 02:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, daar is dit forum voor.
Als ik je raden mag; neem dan wel het 13 polig systeem WEST. Dan blijf je compatible met aanhangers die nog een 7 polige stekker hebben.
succes, groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 07:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
En daarom is een 13 polige aansluiting wenselijk omdat daar 2x plus en 2x min leidingen lopen. En 6mm2 monteer je moeilijk in een stekker.

De betrokken draden in een 13pool zijn 2,5 mm2, dus geen 4, laat staan 6 mm2.
Johan de Jong schreef:

Wij maken meerdaagse tochten naar zuid-europa en dan is het uitlaten van de koeling bij 30-40 graden absoluut geen optie.Bovendien vul ik thuis het vriesvak met ijsblokjes, 1 diepgevroren 1literpaksap in het koelvak en alles blijft bevroren of goed koud en daar hebben wij de koelkast ook voor.

Heb je het wel eens geprobeerd met de koelkast uit? (je kunt dan natuurlijk geen diepvriesproducten meenemen).
Ik sta er steeds weer van versteld hoe koel hij blijft.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 08:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan, je lijkt nogal veel verstand te hebben van elektra.
Ik heb al lang vragen bij de stroomvoorziening vanuit de autodynamo, maar ben er nog niet toe gekomen dat uit te zoeken of te vragen.
Ik ga uit van veronderstellingen, als ze onjuist zijn, dan hoor ik het wel.
Bij draaiende motor levert de dynamo een spanning van 14,zoveel Volt en een aantal amperes. Er zal wel een maximum zitten aan het aantal. Laat ik er eens vanuit gaan dat verlichting 100W vraagt (zal wel meer zijn maximaal), een koelkast 100W, caravanaccu ??W. Dus de dynamo zal toch zeker wel 20 Amp kunnen leveren.
Stel nu dat de motor draait en alleen de stroomvoorziening van autoaccu en caravanaccu is aangesloten. Hoe wordt de stroomafgifte van de dynamo bepaald en beperkt? Is de impedantie van de accu bepalend daarvoor? Kun je door een accu teveel stroom sturen?
Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van mijn eerder beschreven schroeiprobleem? Ik had een 4mm2 draad gelegd in de auto.
Oftewel, ben jij in staat de werking van stroomvoorziening in auto/caravan, ihb mbt de dynamo, uit te leggen?
Zo ja, bijvoorbaat mijn dank.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 10:11    Onderwerp: Reageren met citaat

De vraag is aan Johan, dus ik bemoei me er niet mee.
Maar toch, Lex denk eens aan het nivo van twee reservoirs, waarvan eentje in hoogte verstelbaar is. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 10:26    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
De vraag is aan Johan, dus ik bemoei me er niet mee.
Maar toch, Lex denk eens aan het nivo van twee reservoirs, waarvan eentje in hoogte verstelbaar is. Smile

Ieder die denkt dat hij/zij mijn vragen mbt de rol van de dynamo kan uitleggen, wordt uitgenodigd dat vooral te doen.
Maar zoals ik al zei: het gaat me om de rol van de dynamo.
Dat van die communicerende vaten weet ik al, Joop. Als je dat tenminste bedoelt, want als slechts van één vat het niveau regelbaar is, ....
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 17:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je kaatst kun je...... Ok Lex, ik weet er wel iets van, maar mijn interesse gaat toch meer uit naar een van mijn hobbies, gelicenseerd zendamateurisme.
Dus ik moest met jouw vraag er ook even induiken en dat leidde tot de volgende info:
De huidige autodynamo's zijn 3 faze wisselstroomgeneratoren, waarbij de stator ipv een permanent magneet ook een spoel is die wordt gevoed vanuit de accu. De 3 faze wisselspanning wordt door 6 dioden gelijkgericht. Bij 800 toeren = stationair ontstaat er al voldoende spanning voor de verzorging van de boordspanning en het laden van de accu. Zet al je stroomverbruikers aan en je kunt waarschijnlijk al horen dat de motor er iets meer voor moet doen.
Tevens vindt er op de een of andere wijze een spanningsregeling(stabilisatie) plaats. Zo rond de 14+volt. Daar zijn kennelijk meerdere systemen voor.
Het te leveren vermogen van de generatoren varieert nogal, ik las van 50 tot 150 ampere. Voor een wat grotere auto met veel elektra schijnt 100 ampere niet abnormaal te zijn. Dat is wel bijna 1,5 KW
De spanning (12v) en de weerstand van de aangesloten stroomverbruiker bepalen de stroom die er gaat lopen en niet het vermogen van de generator. Sluit je niets aan dan loopt er geen stroom, sluit je een 60 watt koplamp aan dan loopt er 5 ampere etc.Dit gaat zolang door totdat je teveel stroom vraagt die niet kan worden geleverd, dan stuikt de spanning in elkaar en loopt er weer minder stroom

Jouw schroeiprobleem kan ik niet verklaren. De retour (min) leiding in dezelfde dikte uitgevoerd, grotere overgangsweerstand bij lassen, plugcontacten. Dat zijn dingen waar ik het eerst naar zou kijken.

Jawel wel eens zonder koeling gereden. Als je vergeet bij het wegrijden de koelkast om te zetten van 220 naar 12 v. En het blijft wel koel. Maar elke gek heeft z'n.........en ik wil aan het eind van de reis een blokje ijs in mijn drankje!
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 17:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
De spanning (12v) en de weerstand van de aangesloten stroomverbruiker bepalen de stroom die er gaat lopen en niet het vermogen van de generator. Sluit je niets aan dan loopt er geen stroom, sluit je een 60 watt koplamp aan dan loopt er 5 ampere etc.Dit gaat zolang door totdat je teveel stroom vraagt die niet kan worden geleverd, dan stuikt de spanning in elkaar en loopt er weer minder stroom

Dat is mij wel bekend.
Maar blijft de vraag: hoe gedraagt de accu zich als stroomverbruiker Question Question Question

Johan de Jong schreef:
Jawel wel eens zonder koeling gereden. Als je vergeet bij het wegrijden de koelkast om te zetten van 220 naar 12 v. En het blijft wel koel. Maar elke gek heeft z'n.........en ik wil aan het eind van de reis een blokje ijs in mijn drankje!

Dan zijn we het toch helemaal eens proost Wink Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 18:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan,
Dit gaat een hele interessante discussie worden, waar we elkaar waarschijnlijk aan zullen vullen.
Johan, niet de stator maar de rotor wordt d.mv. de kleine borsteltjes gevoed vanuit het boordnet(accu). Hoe meer de dynamo moet leveren, hoe hoger de veldversteking voor de stator. De dynamo heeft van z'n eigen al een veldversterking en kan zodoende al bij minimale boord (accu) spanning stroom leveren.De stromen worden ook opgewekt in de stator, en hoeven niet via borstels te lopen zoals vroeger in de gelijkstroom dynamo.
Ergens kan ik nog wel een tekening opduiken van een spanningsregelaar uit de tijd voordat de electronica zijn intrede deed, ook bij een wisselstroomdynamo, die dingen hebben een spanningsspoel en een stroomspoel. aan de hand van een tekening zie je duidelijk de werking.
Wat vermogen betreft heb je helemaal gelijk, het "petjesvolk" met die herrie in hun auto's hebben ook vaak zwaardere dynamo's van 100 Amp. om het vermogen te kunnen leveren.
Wat je duidelijk ziet , wanneer de accu niet volledig geladen is, dat de spanning ongeveer 12V is, de dynamo levert volle vermogen, de spanning stijgt aan de hand van de ladingstoestand van de accu tot ongeveer 14,5V en stabiliseert daarbij.
De dynamo levert dan ongeveer wat er gevraagt wordt.

Citaat:
Dit gaat zolang door totdat je teveel stroom vraagt die niet kan worden geleverd, dan stuikt de spanning in elkaar en loopt er weer minder stroom

Bovenstaande doet de spanningsregelaar bestaande uit een spanningsspoel van uiteraard dun draad en veel weerstand en een stroomspoel van dik draad en weinig weerstand.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 18:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
hoe gedraagt de accu zich als stroomverbruiker

Moeilijk te beantwoorden vraag, de accu verbruikt alleen stroom als die opgeladen wordt, nodig voor de chemie inwendig waardoor de spanning stijgt.
Moet nu stoppen maar kom er op terug.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 18:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Sorry, ik had je vraag niet goed gelezen en dus niet goed beantwoordt.
De Ri ( inwendige weerstand van een autoaccu is meen ik 0,001 ohm. De begrenzing van stroomdoorloop zal dus worden bepaald door de aangelegde voedingsspanning en deze inwendige weerstand en uiteraard door voedingskabels, dwz de weerstand van de leidingen in z'n totaal. In de draad btr, de voeding van de magnetron en de mover zagen we al dat dat heel bepalend kan zijn. Ik heb thuis de caravanaccu en een lader waarvan ik de spanning in een aantal stappen kan opvoeren, dan ontstaat er een laadgrafiek. Ik meet het vanavond. Zou de Ri van de accu misschien ook oplopen bij toenemende lading? Ik weet dat niet.
tot vanavond
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 18:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Is het soms zo dat als je een caravanaccu wilt laden vanuit de autoaccu (en/of vanuit de dynamo), je er eigenlijk altijd een stroombegrenzer voor moet plaatsen?

Iemand een idee waar deze vraag het beste gesteld kan worden teneinde een optimaal antwoord te krijgen?
Ik ben al even aan het zoeken geweest, maar nog niets geschikts kunnen vinden.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 18:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Is het soms zo dat als je een caravanaccu wilt laden vanuit de autoaccu (en/of vanuit de dynamo), je er eigenlijk altijd een stroombegrenzer voor moet plaatsen?

Of ik je een optimaal antwoord kan geven weet ik niet, maar van die stroom begrenzer is flauwekul. Als je tenminste denkt dat de stromen ontoelaatbaar hoog worden.
Denk maar even mee.
Je staat met een lege accu. De buurman helpt je met zijn auto, hij sluit de twee kabels aan, de situatie is nu extreem, gaat toch prima, geen begrenzing nodig. Daarna start hij zijn auto en die dynamo gaat vol leveren. Daarna start jij jouw wagen en gaan er honderden Amp. door die kabels, dus helemaal extreem. Dus wat maakt die 50/60 Amp nou uit. Kijk maar eens bij je dynamo zo extreem dik is die stroomdraad niet, ja naar je startmotor maar dat is een ander verhaal.
Ik heb in een paar berichten hiervoor al gehad over een diodebrug, daar worden twee accu's onafhankelijk van elkaar geladen door een en dezelfde dynamo, waar de accu's elkaar niet kunnen beinvloeden. Worden veel in campers en boten toegepast .
Je kan natuurlijk nooit de caravanaccu laden vanuit de autoaccu, misschien spijkers op laag water zoeken,. maar dat gaat niet.
Hij kan alleen geladen worden bij draaiende motor, de dynamo moet het doen.
Eigenlijk zie ik helemaal geen probleem, op de camping haal je de stekkers uit de auto dus de autoaccu kan niet leeg getrokken worden samen met de caravanaccu. En ben je op weg dan gaat het eerste kwartier/half uur, langer duurt het echt al het dynamo vermogen naar de caravan.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Di 07 Feb 2006 19:21; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 19:07    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
Is het soms zo dat als je een caravanaccu wilt laden vanuit de autoaccu (en/of vanuit de dynamo), je er eigenlijk altijd een stroombegrenzer voor moet plaatsen?

Of ik je een optimaal antwoord kan geven weet ik niet, maar van die stroom begrenzer is flauwekul.
Denk maar even mee.
Je staat met een lege accu. De buurman helpt je met zijn auto, hij sluit de twee kabels aan, de situatie is nu extreem, gaat toch prima, geen begrenzing nodig. Daarna start hij zijn auto en die dynamo gaat vol leveren.

Dat weet ik zo net nog niet.
De autoaccu wordt geladen bestuurd door elektriek van de auto.
Als ik een caravanaccu laad via een constante stroomdraad, aangesloten op de autoaccu, ....
Een accu kan beste stromen afgeven, zie draadje over de mover.
joop brand schreef:
Ik heb in een paar berichten hiervoor al gehad over een diodebrug, daar worden twee accu's onafhankelijk van elkaar geladen door een en dezelfde dynamo, waar de accu's elkaar niet kunnen beinvloeden.

Dan wordt het geheel bestuurd door de autoelektriek. Hopelijk kan dat dat aan.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 19:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex, sorry, ik zie geen problemen.
Maar ik zal even in de boeken duiken, kijken of ik je met getalletjes kan overtuigen. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 19:39    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Je kan natuurlijk nooit de caravanaccu laden vanuit de autoaccu, misschien spijkers op laag water zoeken,. maar dat gaat niet.
Hij kan alleen geladen worden bij draaiende motor, de dynamo moet het doen.

En hoe zit het dan met V = I * R ?
Oftewel, wat is de 'R' van de caravanaccu? Volgens Johan: 0,001
Dus 12/0,001 = 12000 Amps Question Question Question
Dat geloof ik zelfs niet Wink Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Di 07 Feb 2006 20:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 2 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.