"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Constante stroomdraad
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 19:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja hallo zeg, dan vergeet je een ding.
Smile

Weet je wat je nu aan het doen bent bent?
Volle sluiting maken over de plus en de min, je legt een bandenlichter of een ander dik stuk ijzer over beide polen, en daar gaat Lex samen met de ontploffende accu de lucht in. Sad
Dan is er toch geen uitwendige weerstand.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 20:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Sorry Joop, ik had voor mijn 46e bericht wat meer tijd nodig en miste jouw 2 berichten.Ja inderdaad de rotor wordt gevoed en heeft daarom relatief kleine borstels en draad nodig.
Lex je zet 1 nul teveel bij de Ri van een accu.
Ik ga vanavond toch laadspanning en stroom opmeten
Johan.
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 20:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Lex je zet 1 nul teveel bij de Ri van een accu.

In de berekening van de kortsluiting had ik al de juiste waarde gebruikt.

Ben heel benieuwd naar de uiteindelijke conclusie Question Question Question Question
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 20:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Zet zo dicht mogelijk in de voedende draad naar de caravanaccu een zekering, en klaar ben je.
Waarom zou ik dit zo doen, zonder verdere aanpassingen?
Bij twee parallele accu's gaat de beste accu zich aanpassen aan de mindere.
Omdat je in die paar weken toch nooit constant met de caravan rijdt, en ook solo onderweg bent kan die autoaccu dat volgens mij wel hebben.
Electroboek heb ik niks aan dat gaat over wissel/draaistroom.
Maar internet geeft bijv.
www.camperfreaks.nl www.stroomwinkel.nl www.vaartips.nl bij A
www.bootelectro.nl
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 20:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex, heb je nu in de gaten dat je kortsluiting berekening hebt gemaakt. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 20:41    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Lex, heb je nu in de gaten dat je kortsluiting berekening hebt gemaakt. Smile

Nou, nee. Theoretisch niet Wink Wink Wink

Uit http://www.vaartips.nl :

Hieronder vijf methoden voor het gebruik van 2 accu's of accugroepen. Methode 1 maakt van de twee accu's eigenlijk één grote en is dus af te raden. Methode 3 werkt prima, maar is ongeschikt voor vergeetachtige schippers. Methode 5 wordt steeds meer toegepast omdat het een verliesvrije oplossing is.
1) Gebruik van 2 accu's zonder schakelaar of scheidingsdiode:
De 2 accu's of groepen zijn parallel geschakeld. Hier doet zich een probleem voor, want als twee accu's parallel geschakeld staan, gedragen ze zich als één accu. Als een van beide slechter begint te worden zal de goede (volste) accu lading afstaan aan de slechtere. Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen. Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere weerstand dan een volle. De laadstroom heeft de onhebbelijke gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de vollere accu. Resultaat: de leegste accu wordt niet of nauwelijks bijgeladen en de twee accu's samen leveren nooit het volle vermogen.
2) Gebruik van 2 accu's met eenvoudig parallel scheidingsrelais:
De 2 accu's of groepen worden afzonderlijk gebruikt, de een als startaccu, de ander als lichtaccu. Tijdens varen worden ze door het in werking stellen van het contactslot middels een zwaar relais parallel geschakeld en gezamelijk geladen. Ook hier geldt bovengenoemd bezwaar, de vollere accu zal stroom afgeven aan de andere (vereffenings- of vereveningsstroom). Kijk hier voor een schema.
3) Gebruik van 2 accu's met speciale accuschakelaar:
Deze methode kan prima werken maar vergt aandacht.
Accuschakelaars hebben niet alleen stand 1 en 2, maar ook nog een derde stand om beide accu's parallel te schakelen. Gebruik die stand om bovenstaande reden niet, want door het verschil in ladingstoestand zal de volste accu ontladen tot beide accu's dezelfde lading hebben. De startaccu, als regel de volste, zal dus lading afstaan aan de lichtaccu en weg is het voordeel van 2 accu's. Gebruik stand 3 alleen als passeerpunt tijdens het schakelen van 1 naar 2 en omgekeerd.
Ter voorkoming van ongelijke slijtage is dit nog niet zo'n gekke methode. De twee accu's van hetzelfde type zijn uitwisselbaar via de accuschakelaar. Na een vaartocht waarbij één van beide accu's werd geladen wordt overgeschakeld naar de andere voor gebruik tijdens stilliggen, waarop ook weer gestart zal worden. Het voordeel is dat beide accu's op dezelfde wijze worden belast en in noodgevallen heeft de andere accu altijd genoeg spanning om te kunnen starten. Het systeem is echter af te raden voor vergeetachtige schippers!
4) Gebruik van 2 accu's met scheidingsdiode:
Een scheidingsdiode (diodebrug) bestaat uit twee (of meerdere) diodes. Als de dynamo niet draait zijn beide diodes gesperd waardoor geen overdracht kan plaats vinden van accu 1 naar 2 of omgekeerd.
Als de dynamo stroom gaat leveren zal de leegste accu gevuld worden tot de spanning gelijk is aan de volste; vanaf dat moment worden beide accu's verder geladen. Het kan echter zijn dat de accu's nooit "vol" worden. Dit ligt aan de spanningsregelaar. Er dient een type gebruikt te worden dat een iets hogere spanning afregelt, omdat de sperlaag van de diode een beetje energie gebruikt. Die sperspanning staat soms op de scheidingsdiode aangegeven en moet als compensatie opgeteld worden bij het afregelen van de spanningsregelaar. Meestal 0,7 Volt.
Er zijn ook scheidingsdiodes in de handel met een ingebouwde compensatie, een z.g.n. verliesvrije diodebrug. Raadpleeg hierover de leverancier.
5) Gebruik van 2 accu's met processor gestuurd scheidingsrelais:
Dit type scheidingsrelais (battery separator) is een hoog vermogen mechanische schakelaar welke door een microprocessor gestuurd wordt. De processor "bekijkt" en vergelijkt de spanning van de accu's en zal naar behoefte laden. Een uitstekend systeem dat altijd voldoende startstroom waarborgt en indien nodig tijdens starten zelfs de tweede accu bijschakelt.


Hier moeten we toch wat mee kunnen Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 23:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou Lex, eigenlijk geeft bovenstaande verhaal een beetje gelijk aan mijn verhaaltje daarboven (wil niet eigenwijs zijn). Helemaal niets doen. Misschien toch een ladertje van een paar euro's, voor je weet maar nooit, dat lijkt me dan nog het simpelste.
Op een boot zit dat maanden op dezelfde manier geinstalleerd, en bij een caravan zijn de omstandigheden steeds verschillend zoals ik reeds aanstipte. Smile
Je verhaal over grote stromen geleverd door een accu bij een mover is logisch, dat heeft dat ding nodig evenals een startmotor, bij twee parallele accu's heb je dat echt niet, trouwens je zekert die draad toch af, maar dat doe je voor eventuele kortsluiting.
Ja, Peter, we zijn misschien wel erg aan het uitdiepen, morgen misschien weer een ander onderwerp, kijken waar Leen mee komt Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 00:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben niet degene, die moeite heeft met brainstormen... Wink
Uiteindelijk komt er iets uit, waar we wat aan hebben!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 00:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik ben niet degene, die moeite heeft met brainstormen... Wink
Uiteindelijk komt er iets uit, waar we wat aan hebben!

Nou, ik ben blij dat je er zo over denkt, en dat alles niet voor niets is geweest.
Maar om eerlijk te zijn zit ik hier in ieder geval op m'n tandvlees, ben helemaal tot het uiterste gegaan. Smile
Je zal wel denken wat regeert die knaap snel, maar dat komt door mijn sophisticated alarmmelding bij beantwoorden.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 01:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb net m'n proe fje gedaan met een acculader op 8 oplopende voltages en de laadstromen gemeten. Veel wijzer word ik daar niet van. Wel dat als de accuspanning oploopt tgv het laden de laadstroom afneemt.
Dat correspondeert niet met de stelling in het citaat van Lex onder punt 1 .
Maar de conclusie in deze draad blijft : wil je de caravanaccu opladen vanuit de auto; goede draaddikte heen en terug, de juiste diode en goed zekeren.Kent iemand het typenr van een goede diode anders duik ik erin.
En onderwerpen voor een nieuw draadje zijn er toch genoeg!
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 14:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Op deze interessante site http://www.vego.nl/kemo/24/24.htm vond ik het volgende:
"De maximale laadstroom van 8 A verdeelt zich automatisch tussen de twee accu's en wel zo dat de accu die het meest ontladen is de grootste laadstroom ontvangt."
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 20:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Wel dat als de accuspanning oploopt tgv het laden de laadstroom afneemt.
Dat correspondeert niet met de stelling in het citaat van Lex onder punt 1

Ik ga nog even herkauwen Smile
Misschien gaan we het netjes afsluiten.
Ik vond een verhaaltje voor punt 1, dat het net even duidelijker aan geeft.
Ik citeer:
De mindere accu heeft door de wat hogere inwendige weerstand een hogere spanning nodig om volledig op te laden, dan de goede accu.
Die hogere spanning krijgt die niet omdat die parallel staat aan de goede accu. De mindere accu wordt dus nooit meer volledig geladen en dat nekt hem.
Dan wat verdere informatie, alleen parallel schakelen met accu's van dezelfde sterkte en dezelfde leeftijd, en ook alleen loodaccu's, dus nooit in de caravan onder deze omstandigheden een ander soort accu plaatsen.
Dan heeft Lex het over een stroombegrenzer, daar is in 2001 een discussie over geweest in nl.reizen.caravan, die dingen schijnen vrij duur te zijn, maar door toepasen van "accudraad", wat dat dan ook mag zijn, is dat te voorkomen. Ook stelt men dat de maximale stroom naar de caravan toch niet hoger wordt dan 30Amp, door gebruikers in de auto.
Citaat:
De maximale laadstroom van 8 A verdeelt zich automatisch tussen de twee accu's en wel zo dat de accu die het meest ontladen is de grootste laadstroom ontvangt.

Leen, een handig apparaat alleen kan ik er niet uit opmaken of die helemaal compleet is, als je dan toch 220V moet gebruiken is een opladertje voor alleen de caravan misschien ook te overwegen.
Dan het toepassen van een diode in de voedingsdraad naar de caravanaccu, wat is daar het nut van? Daardoor kan volgens mij bij aansluiten van auto en caravan, de accuspanning auto zakken naar spanning caravan, want in die richting kan stroom lopen. Zie ik hier iets finaal over het hoofd. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 21:02    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Leen, een handig apparaat alleen kan ik er niet uit opmaken of die helemaal compleet is, als je dan toch 220V moet gebruiken is een opladertje voor alleen de caravan misschien ook te overwegen.

De 230V staat slechts in het schema.
Volgens mij vraagt het apparaatje zo'n 15V.

_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 22:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik wil nog even terug op wat Johan schreef
Citaat:
Wel dat als de accuspanning oploopt tgv het laden de laadstroom afneemt. Dat correspondeert niet met de stelling in het citaat van Lex onder punt 1 .

Johan zijn waarneming stemt overeen met wat ik vond in de website van Kemo dat de accu die het meest ontladen is, de grootste laadstroom ontvangt. Dat lijkt in tegenspraak met de stelling in het citaat van Lex.
Omdat ik niet deskundig ben op het terrein van de elektrotechniek, probeer ik het maar mijn boerenverstand te begrijpen. Na de bijdrage van Joop kom ik tot de conclusie dat het in het laatste geval gaat om een kwalitatief slechtere accu parallel aan een kwalitatief betere accu waarbij de laadtoestand niet van belang is. Is dit juist?
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 22:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen schreef:
Johan zijn waarneming stemt overeen met wat ik vond in de website van Kemo dat de accu die het meest ontladen is, de grootste laadstroom ontvangt. Dat lijkt in tegenspraak met de stelling in het citaat van Lex.

Punt 1 van Vaartips.nl beschrijft een opstelling zonder hulpmiddelen.
Misschien is de functie van het Kemo-apparaatje wel het verbeteren van de laadverdeling.
Weet ik veel Wink ik weet het ook niet Embarassed
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.