"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Constante stroomdraad
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
n zolang jij er alleen maar dit soort uitspraken tegenover kunt zetten, blijf ik het redelijk vinden.

Wat is er mis, als ik dat theoretisch geleuter vind?
In de praktijk gebeurt dat toch allemaal niet.
En als iemand een systeem heeft waar die content mee is, wie ben ik om dat af te kraken, daar gaat het helemaal niet om.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 01:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Natuurlijk kan de caravanaccu vermogen afgeven aan de auto(accu) als de klemspanning van de car.accu hoger is. Dat zal in de praktijk niet gauw voorkomen, maar het kan. En daarom die diode in de doorlaatrichting naar de caravan en dus in de sper terug.
Er zijn volgens mijn catalogi 3 schottky-diodes die dit zouden kunnen
SB 530 5a 30v
SB 550 5a 50v
SB1020 10a 20v kosten alledrie tussen de 1 en 2 euro p/st
Ik zoek de specs m.n. de doorlaatverliesspanning nog even op.
Blijft na 5/6 pagina's draad mijn conclusie: wil je de caravanaccu vanuit de auto opladen, voldoende draaddikte, diode ertussen en goed zekeren.

Het Kemer- apparaat is m.i. een stroomverdeler, dwz geeft prioriteit vwb het laden aan de accu die de laagste klemspanning heeft. Maar wat een onzinnig voorbeeld! Op een accu de tv en op de ander de koelkast voor als je met de camper niet aan de paal staat. Alleen de koeling op 12 v en op de ene accu neemt continue 8 ampere. Je moet dan dus met je camper per 24uur meer dan 12 uur aan de paal staan wil je de overige tijd
kunnen koelen en tv kijken.
Dit tikken heeft even geduurd en benieuwd of de discussie nog hoger is opgelopen.
keep it cool,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 02:03    Onderwerp: Reageren met citaat

heb nog even wat gevonden vwb de specs van de schottky-diode.
De normale voorwaartse spanningsval van een Si(licium) diode is 0,7-0,8V en bij een laadspanning van 0ng.14V is dat veel. Bij een schottky is dat de helft dus 0,35V.
Er zijn er nog met een veel groter vermogen dan in mijn vorige bericht.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 11:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:

Er zijn volgens mijn catalogi 3 schottky-diodes die dit zouden kunnen
SB 530 5a 30v
SB 550 5a 50v
SB1020 10a 20v kosten alledrie tussen de 1 en 2 euro p/st
Ik zoek de specs m.n. de doorlaatverliesspanning nog even op.

Ik heb een BY329/1200 PHm9528.
Zie: http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/datasheets/BY329_SERIES_2.pdf
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 23:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mijn informatiebronnen, dwz vergelijkingstabellen, catalogi en schema's waarin de BY329 wordt genoemd , is het een sliciumdiode speciaal bedoeld voor hoogspanningsgelijkrichters (800-1200V) vooral zgn schakelende voedingen (zonder trafo) met een max stroom van 7 A en m.i. niet het ideale type voor het doel waar we het hier over hebben.
Met hoeveel ampere laadt je ermee Lex?
vr. gr.
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 10 Feb 2006 00:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Met hoeveel ampere laadt je ermee Lex?

Tis al weer een tijdje geleden, maar dat was de oorspronkelijke vraag van mij Wink Wink Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 10 Feb 2006 01:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik dacht dat we (m.n. Joop) die oorspronkelijke vraag wel beantwoord zouden hebben.
Tijdens opladen loopt de klemspanning op en de laadstroom af,totdat laadspanning en klemspanning gelijk zijn en stopt het laden,
Zeker bij het laden van caravanaccu zal de laadstroom gematigd zijn tgv van draadweerstand en de tussengeplaatste diode. Jij hebt/had een silicium- ipv een Schottky diode toegepast en deze heeft een 2x zo hoge voorwaartse spanningsval ( en misschien bij deze hoogspanningsdiode nog wel meer) vandaar dat ik benieuwd was of je de laadstroom ook had gemeten.
Maar ik ben nu zo nieuwsgierig geworden naar de echte praktijk, dat ik het met een Schottky diode en accu in de kofferbak en volt- en amperemeters erop en ertussen ook ga uitproberen.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 10 Feb 2006 12:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Nu ik er nog eens induik, konstateer ik dat ook Schottky diodes siliciumdiodes zijn maar met een anders samengestelde junction, d.i. de overganszone van 2 materialen waardoor de doorlaat/sper wordt bepaald en waardoor de spanningsval over de diode wordt bepaald.
Maar of de BY329 ook een Schottky is, dat heb ik nog niet gevonden
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 10 Feb 2006 23:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor een duidelijke uitleg van een spanningsregelaar.
www.volvo-classic.com/index.php?itemid=98
Het is de ouderwetse uitwendige met spoeltjes en contacten en daardoor makkelijk te volgen.
In principe maakt het niet uit , of die dient voor wissel/gelijkstroom dynamo.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Za 11 Feb 2006 15:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat is een heledere uitleg van de spanningsregelaar Joop. De afgegeven spanning komt mij wat laag voor. In mijn Omega ligt deze onafhankelijk van toerental tegen de 14 V.

Meten is weten:
3 Schottky diodes // geschakeld ( vanwege een evt piekstroom en deze kunnen samen 15 A aan type SB 540 a 1euro20) en dat in de kofferbak met lange snoeren om plaatsing in de caravan te simuleren.
Bij een lege accu ( 11,5-11.75 loopt er een laadstroom van 5a6 ampere en bij een redelijk volle accu loopt dit terug naar 1 a 2 ampere. Dit onafhankelijk van toerental.
De verliesspanning over de diodes is 0,35V. En het maakt verder niet uit of er nu 1 of 2tot 3 diodes // geschakeld worden toegepast. het kijkt mij safe ook ivm warmteontwikkeling in de diode het op 3 te houden.
Als de motor uit is loopt er bij een geladen autoaccu en een niet volledig geladen caravanaccu nog een stroom van 0,1-1 ampere.
Dit lijkt me dus een goede oplossing voor jou Leen.
De BY 329 is geen Schottky diode en heeft dus een verliesspanning van minimaal 0,8Volt en dat verlaagt de laadstroom zeer aanmerkelijk.
Vanuit de theorie kunnen we veel veronderstellen en beredeneren. Ik wilde het ook graag in de praktijk uitproberen en monteer e.e.a ook in de caravan met een schakelaar voor het geval ik het onderweg nodig heb.
groeten,
Johan Kijk voor de verkoop van de diode even op www.dos.nl
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za 11 Feb 2006 19:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt Johan en Joop voor alle uitleg. Ik ben een hoop wijzer geworden, hoop ik. Very Happy

Even voor mijzelf de zaken op een rijtje zettend. Ik ga 2 c.s. = 2 * 4 mm2 trekken voor koelkast en voor laden caravanaccu en ik neem maar gelijk een draad voor een eventuele mistlamp mee. Die mistlamp weet ik niet of ik die nog wel zal aanbrengen, maar ik kan nu beter de draad in een keer meenemen.
Verder de 7-polige stekker vervangen door een WeSt.
In de cs voor de koelkast zet ik een scheidingsrelais (10 A) met schakeldraad aftakkend van de D+ draad van de dynamo met Zenerdiode 3 V, 1 W.
In de caravan nagaan hoe de koelkast is aangesloten. Is het zinvol en is het te doen om de koelkastaansluiting ook in 4 mm2 aan te leggen c.q. te vervangen?

Als dat goed werkt dan de tweede c.s. aansluiten met eigen scheidingsrelais, gebruikmakend van de zelfde schakeldraad en verder in serie stroombegrenzer autolamp (2 * 3 Ampere) + 3 parallelgeschakelde Schottkydodes type SB 540.
Mocht er nog wat te verbeteren zijn, dan hoor ik dat graag.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 11 Feb 2006 19:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
De BY 329 is geen Schottky diode en heeft dus een verliesspanning van minimaal 0,8Volt en dat verlaagt de laadstroom zeer aanmerkelijk.

Dan wist de man die hem mij verkocht heeft ooit, er blijkbaar niet genoeg van. Crying or Very sad
Desondanks was de laadstroom blijkbaar voldoende voor bijladen Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za 11 Feb 2006 20:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij nader inzien kan ik de 2 c.s. eigenlijk beter via 1 scheidingsrelais op de accu aansluiten.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Ma 13 Feb 2006 23:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn vraag van za 11-2 herhalend: Is de diameter van de c.s. in de caravan naar de koelkast voldoende groot? En zo niet, is het zonder al te veel sloopwerk wel mogeljik om die te vervangen? Ik vermoed dat hij in de isolatie is opgenomen en dat je, om hem te vervangen, nogal wat overhoop moet halen. Maar misschien vergis ik mij.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Ma 13 Feb 2006 23:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen schreef:
Mijn vraag van za 11-2 herhalend: Is de diameter van de c.s. in de caravan naar de koelkast voldoende groot? En zo niet, is het zonder al te veel sloopwerk wel mogeljik om die te vervangen? Ik vermoed dat hij in de isolatie is opgenomen en dat je, om hem te vervangen, nogal wat overhoop moet halen. Maar misschien vergis ik mij.

Leen, oude draad gewoon laten zitten en nieuwe er naast leggen Laughing Laughing
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 5 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.