Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Zo 05 Feb 2006 18:12 Onderwerp: Delaminering bodemplaat |
|
|
Toen ik vorig najaar een kluisje monteerde in mijn rechterbankkast merkte ik dat bij een deel van de bodemplaat van het triplex of multipex? de onderste houtlaag, zeg maar fineerlaag, los was van de rest. Ik had toen te weinig tijd om er veel aandacht aan te kunnen besteden, maar het zal er dit jaar wel van moeten komen. Zijn er anderen die dit hebben meegemaakt, en zo ja wat is de remedie? Ik dacht zelf om er epoxyhars tussen te spuiten. Maar hoe? |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 05 Feb 2006 19:19 Onderwerp: |
|
|
Waarschijnlijk kun je dan beter een plaatje wbp er tegenaan lijmen.
wbp is een code voor watervaste verlijming. Occoumé triplex voldoet aan die eis.
Vooraf goed borstelen met een staalborstel en losse vellen verwijderen. Daarna (let op, Frank!) ringen polymax aanbrengen en met behulp van een dikkere plaat (voor de drukverdeling) en een krik het plaatje ter plekke aandrukken. Polymax is een overschilderbare elastische, verlijmende kit van Bison en o.a. verkrijgbaar bij Praxis.
De elasticiteit is bijna vergelijkbaar met siliconenkit, evenals de verlijmende werking.
Gebruik van siliconenkit wordt niet aanbevolen, omdat je de plekken, die je met je vieze vingers hebt aangeraakt niet of nauwelijks meer kan schilderen. Bijna altijd gaat de verf daar bladderen, dat geldt dan dus ook voor een nog aan te brengen coating.
Succes! |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 05 Feb 2006 19:28 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Daarna (let op, Frank!) ringen polymax aanbrengen... |
Ik had niet anders verwacht!
Maar spreken we hier over de onderkant van de caravan? Kijk je bij een Biod 400TL onder tegen een multiplex plaat aan???
Jullie merken al ik heb helemaal geen verstand van Biods...
Dan zou het na het door Peter geadviseerde klusje misschien goed zijn de onderzijde met Tectyl ML (die vloeibare) met een kwast te behandelen.
Gaat het om de multiplex bodemplaat in het interieur dan is het belangrijk te controleren of en ergens water naar binnen kan komen en of alles nu goed droog is. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 05 Feb 2006 20:02 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Peter schreef: | Daarna (let op, Frank!) ringen polymax aanbrengen... |
Ik had niet anders verwacht!
Maar spreken we hier over de onderkant van de caravan? Kijk je bij een Biod 400TL onder tegen een multiplex plaat aan???
Jullie merken al ik heb helemaal geen verstand van Biods...
Dan zou het na het door Peter geadviseerde klusje misschien goed zijn de onderzijde met Tectyl ML (die vloeibare) met een kwast te behandelen.
Gaat het om de multiplex bodemplaat in het interieur dan is het belangrijk te controleren of en ergens water naar binnen kan komen en of alles nu goed droog is. |
Ja Frank, de bodem is een sandwichplaat, problemen aan de onderkant komen dus zelden van bovenaf. Delaminatie komt af en toe voor door al te grofdradig fineer of door een te dunne coating.
WBP blijft minstens 15 jaar aan elkaar zitten, maar wordt onbehandeld erg lelijk.
Ik vergat nog iets in dat verhaal aan Leen: Gebruik een 6 mm plaatje en over een zo groot mogelijke breedte. Je kunt dan ook beter de lijm met een grove lijmkam verdelen.
Voor dit werk is een beetje aangename temperatuur niet alleen goed voor jou, het maakt ook de kit wat soepeler. Rond de twintig graden zit je al gauw goed..
Om de druk te verdelen, zal je dan ook een balk en misschien twee krikken moeten gebruiken.
Vooraf de randen behandelen met coating is ook een goed idee. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 05 Feb 2006 20:10 Onderwerp: Re: Delaminering bodemplaat |
|
|
Leen schreef: | Toen ik vorig najaar een kluisje monteerde in mijn rechterbankkast merkte ik dat bij een deel van de bodemplaat van het triplex of multipex? de onderste houtlaag, zeg maar fineerlaag, los was van de rest. Ik had toen te weinig tijd om er veel aandacht aan te kunnen besteden, maar het zal er dit jaar wel van moeten komen. Zijn er anderen die dit hebben meegemaakt, en zo ja wat is de remedie? Ik dacht zelf om er epoxyhars tussen te spuiten. Maar hoe? |
Als het echt om delamineren gaat, dan kun je daar het nodige over vinden in http://www.caravanhandboek.nl bij 'Vloerplaat repareren'. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 05 Feb 2006 20:57 Onderwerp: |
|
|
Het gaat niet over delamineren van de sandwichconstructie, maar om het delamineren van de onderste fineerlaag van de onderste vloerplaat.
Dat is echt een heel ander onderwerp, Lex.
Hier is het echt nodig om een nieuwe toplaag aan te brengen, omdat anders het delamineren niet stopt. Plamuren helpt niet, want dat zal steeds weer losbreken, ook opnieuw vastlijmen is geen optie omdat je ingewaaid vuil daar nooit meer tussenuit krijgt.
Door een nieuw, niet té buigzaam plaatje aan te brengen, breng je weer spanning op de toplaag en met deze manier van verlijmen pers je alle kiertjes vol met kit, zodat daar geen vocht terecht kan komen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Ma 06 Feb 2006 01:42 Onderwerp: |
|
|
Peter, hartelijk dank voor de goede raad.
Het gaat inderdaad om delaminatie van de onderste triplexplaat. De onderste fineerlaag is nog niet kapot, ogenschijnlijk is er niets aan de hand, alleen omdat ik ter plekke bezig was met het aanbrengen van het kluisje, merkte ik dat een deel van het fineer los was geraakt. Er zal geen vuil zijn ingewaaid, zodat het mijn idee was om er epoxyhars tussen te spuiten. Maar jouw idee om er een watervast verlijmd stuk triplex tegenaan te plakken. lijkt mij veel eenvoudiger.
Maar hoe watervast is watervast? Mijn ervaring met watervast triplex als bekleding van de zijwangen van mijn dakkapel zijn niet echt positief. Vanonder zuigt het vocht op en dan begint het toch los te laten. Ik heb er nu maar kunststofbeplating tegenaan gebracht. Ik meen dat jouw advies om de randen te behandelen met coating daar ook op slaan.
Vriendelijke groet,
Leen |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 06 Feb 2006 20:10 Onderwerp: |
|
|
Je hebt Occoumé triplex nodig van 6 mm. Triplex van deze houtsoort is standaard wbp. Wbp is goed genoeg om de zaak jarenlang onbehandeld te laten, maar op de koppen kan wel op den duur delaminatie ontstaan in een wat hoger tempo. Toch is het beter om het hout wel te behandelen, het is en blijft natuurlijk materiaal... WBP betekent, dat de verlijming bestand is tegen kokend water en dergelijke.
Andere WBP houtsoorten zijn bij deze plaatdikte ongeschikt voor deze klus.
Occoumé, ook wel Okumé genoemd, is een vrij hechte houtsoort, die niet snel uiteen zal vallen. Je kan het zelden bij een bouwmarkt kopen, maar vaak wel bij een zelfstandig bouwmaterialenbedrijf. |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Ma 06 Feb 2006 20:19 Onderwerp: |
|
|
Nogmaals bedankt voor het advies. Prima oplossing.
Onbehandeld laten was ik niet van plan. Bovendien de rest van de vloer kan ook wel een beurt hebben. Wat raad je mij aan om er onder tegenaan te smeren? Een ademende beits? _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 06 Feb 2006 20:26 Onderwerp: |
|
|
Leen schreef: | Wat raad je mij aan om er onder tegenaan te smeren? Een ademende beits? |
Ja. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 06 Feb 2006 20:48 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | Leen schreef: | Wat raad je mij aan om er onder tegenaan te smeren? Een ademende beits? |
Ja. |
Nee.
Dat wil zeggen: Als triplex of multiplex wordt gemaakt, komen die lagen fineer op een druipende lijmlaag terecht en worden dan echt doordrenkt van die lijm. Daar ademt dus geen ene mallemoer meer aan.
Bovendien zit boven die plaat een fikse laag isolatie, die ook geen water opneemt en daarboven weer een triplex plaat, die uit dezelfde lijmteil komt, afgedekt met een laag vastgelijmde vinyl.
Kortom: er komt niets in, dus hoeft er ook niets uit.
Op massief hout daarentegen, werk je met een combinatie van gesloten en doorlaatbare lagen, want massief hout neemt nou eenmaal vocht op...
Zou ik zo denken....
Maar als je het echt wil weten, bel je een vrachtwagencarosseriebedrijf en vraagt daar, wat ze aan de onderkant van multiplex vloeren smeren en vraag je om een overgeschoten potje... Zij hebben altijd goed spul, want ze moeten erg lang garantie geven...
Je vindt zo'n bedrijf het snelst, door een vrachtwagengarage te bellen. Zij kennen elk bedrijf in de omgeving. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 06 Feb 2006 20:57 Onderwerp: |
|
|
Leen,
Kijk ook eens bij, Onderhoud Aanpassingen, Conserveren vloerplaat 400TL 1983, daar hebben we een hele discussie over gehad, met toch wel een goede oplossing dacht ik. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 06 Feb 2006 21:10 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Maar als je het echt wil weten, bel je een vrachtwagencarosseriebedrijf en vraagt daar, wat ze aan de onderkant van multiplex vloeren smeren en vraag je om een overgeschoten potje... Zij hebben altijd goed spul, want ze moeten erg lang garantie geven... |
Ach, een vrachtwagen wordt waarschijnlijk iets frequenter gebruikt dan een caravan.
Je hoort ook wel dat een caravanvloer helemaal geen dekking nodig heeft, omdat hij altijd weer snel droog waait.
Maar volgens Peters theorie kan welke dekking dan ook geen kwaad, zeker niet als dat ademende beits is.
Wat is er eigenlijk mis met ademende beits, Peter?
Jeroen Bolks zei dat BIOD altijd tectyl gebruikte. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Ma 06 Feb 2006 21:41 Onderwerp: |
|
|
Indien je de bodem hebt gerepareerd, zou ik met een kwast Tectyl ML aanbrengen. Dus de vloeibare vorm.
(Tectyl UBC (under body coating; zwarte teer-achtige substantie) wordt op den duur hard, kan gaan barsten en vocht kan er goed onder blijven zitten.)
Elke vijf jaar kwasten met ML en je kunt jaren vooruit. Eigenlijk heeft een bodemplaat niet heel veel te lijden. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 06 Feb 2006 22:00 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Indien je de bodem hebt gerepareerd, zou ik met een kwast Tectyl ML aanbrengen. Dus de vloeibare vorm. |
Dat gebeurde in Oldenzaal ook volgens Jeroen B.
Frank Selen schreef: | Tectyl UBC (under body coating; zwarte teer-achtige substantie) wordt op den duur hard, kan gaan barsten en vocht kan er goed onder blijven zitten. |
Daar heb ik ooit het nietgegalvaniseerde chassis van mijn Extase mee ingesopt. Heeft jarenlang het chassis adequaat beschermd.
Frank Selen schreef: | Elke vijf jaar kwasten met ML en je kunt jaren vooruit. Eigenlijk heeft een bodemplaat niet heel veel te lijden. |
Alles overziende lijkt dit een zinnige en simpele aanpak: lekker soppen
Overigens sopt beits ook lekker _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|