Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 18 Mrt 2006 10:35 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Terloops zij opgemerkt dat de betekenis van de naam BIOD impliceert dat montage der vensterbanken en bedopleggingen vóór aflevering indertijd door het ijkwezen (thans Verispect) op horizontale montage gecontroleerd en in orde bevonden zullen zijn. jazeker |
De ervaring leert, dat juist dit onderdeel van het fabricageproces behoorde tot de veelbezochte valkuilen van het bedrijf....
|
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Di 28 Mrt 2006 20:36 Onderwerp: |
|
|
Peter Glas schreef: |
....Erop lettend, <uiteraard!> dat de sleufjes der schroeven netjes in de rijrichting wijzen. Dat verkleint ongetwijfeld de luchtweerstand bij het rijden met geopend venster... .... |
Tja, Peter, hoe moet ik dan in het licht van jouw lumineuze luchtweerstandsgedachte deze schroefjes draaien????
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Peter Glas
Geregistreerd op: 26 Aug 2004 Berichten: 86 Woonplaats: Barsingerhorn
|
Geplaatst: Wo 29 Mrt 2006 09:15 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Tja, Peter, hoe moet ik dan in het licht van jouw lumineuze luchtweerstandsgedachte deze schroefjes draaien???? |
FRANK, STOP!!
Pfff.... Láát het zo, zo staan ze goed.
In tegenstelling tot wat op Internet vaak wordt beweerd, is de extra luchtweerstand als gevolg van een verkeerde stand van kruiskopschroeven en/of kruiskopparkers verwaarloosbaar klein. Dit in schrille tegenstelling tot de klassieke schroeven, waarbij de juiste stand der schroefsleuven de CW-waarde (=luchtweerstand) significant omlaag brengt. Bij klassieke bolkopschroeven, zoals mijn messing exemplaren, treedt dat effect nog sterker op.
Bij kruiskopmodellen speelt slechts de esthetica een rol van betekenis: netjes recht in het gelid is de leuze. Ofschoon de meningen verdeeld zijn, en ikzelf wel eens tegendraads, geef ik in dit geval de meerderheid gelijk: rechte plusjes staan mooier dan diagonale kruisjes. Ergo: Bitte nicht berühren! _________________ Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981) |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Wo 29 Mrt 2006 10:07 Onderwerp: |
|
|
Oh Peter, bedankt voor je verduidelijking en je advies. Had vannacht al bijna geen oog dicht gedaan Maar nu voel ik me weer top!!
Ich berühre die Kreutzkopfschrauben nicht!! _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Do 25 Jun 2009 16:59 Onderwerp: |
|
|
Mag ik dit draadje nog eens wat nieuw leven inblazen?
De reden is het volgende. Laatst hoorde ik van een medecaravanner dat hij op advies van zijn dealer altijd een disselhoes gebruikte. UV-straling zou nl. het kunststof van de handgrepen van de Alko-stabilisator aantasten waardoor dit bros wordt en gemakkelijk zou afbreken.
Op zich lijkt mij dit een plausibele reden voor het gebruik van een disselhoes, zo ongeveer vergelijkbaar met hoezen om de banden ter afscherming van de zon. Nu heb ik weliswaar geen Alko-stabilisator, maar de Stabifix heeft, dacht ik, ook een kunststof handgreep. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Do 25 Jun 2009 19:57 Onderwerp: |
|
|
Ik neem een caravanpyama mee. Uit voorzorg.
Zonder dollen, het is wel zo dat die handgrepen van ALKO gauw flets worden wat kleur betreft. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Vr 26 Jun 2009 00:11 Onderwerp: |
|
|
Als in kunststof bij de fabricage onvoldoende UV-stabilisator is ingebracht, zal onder invloed van de zonnestraling een langzame afbraak plaatsvinden. Ik kan me niet voorstellen, dat daar bij het maken van deze onderdelen geen rekening mee is gehouden. O.K. de kunststofdelen verkleuren, dwz de buitenste huid van mijn stab.4 en de rode knoppen van de handrem en het neuswiel worden flets. Dat los ik op met inwrijven van een goede polymeer/teflon was, bijv. van het in de watersport bekende merk 'Schoonschip". Daar behandelde ik in het verleden jaarlijks m'n Extase en later de 420 ook mee. Een heel seizoen glimmendeglad als een aal.Maar bros worden en afbreken en verpulveren, forget it. Trouwens, wie wil mij eens duidelijk maken , dat hoesjes om de banden ook nut heeft.
Ze staan bij mij van de 6 jaar dat ze dienst doen 4 jaar binnen in de stalling zonder zon.
Mijn auto staat 4-5 jaar buiten in weer en wind en om die banden doe ik nooit hoesjes!
groeten,
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Vr 26 Jun 2009 01:51 Onderwerp: |
|
|
Mogelijk dat het een 'broodje aap verhaal' is, hoewel het m.i. niet onmogelijk is, afhankelijk van de kwaliteit kan de zonzijde verpoederen. Daarom doe ik er toch maar een disselhoes overheen, kost niks.
Wat de banden betreft is bekend dat caravanbanden worden vervangen vanwege droogtescheurtjes die ontstaan o.a. t.g.v. UV-straling, en niet omdat het loopvlak is versleten. Een band zonder droogtescheuren hoeft niet te worden vervangen, ook al is hij 8 jaar oud. Wanneer bandenhoesjes het ontstaan van droogtescheuren vertragen, heb ik de moeite van het erom doen graag ervoor over. Maar ik geef toe dat bij mijn weten nooit wetenschappelijk is gemeten, hoeveel vertraging de hoesjes opleveren. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|