"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

's Nachts rijden: hoe vind je dat?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Vr 31 Mrt 2006 17:02    Onderwerp: 's Nachts rijden: hoe vind je dat? Reageren met citaat

Biodvrienden,

Ik kan deze vraag natuurlijk niet op een willekeurig caravanforum stellen, want caravannen met een Biod (of zelfs een B.I.O.D.) is een verhaal apart.

Daarom in de babbelbox: Shocked 's nachts rijden!

Wij hebben twee kleine kinderen & willen naar "ver weg."
's Nachts rijden lijkt ons een aantrekkelijke optie: geen hitte, geen drukte, kindertjes slapen.
Daar staat tegenover dat je wordt zelf op een gegeven moment ook gevaarlijk moe kan worden. zz
De Belgische politie waarschuwt hiervoor in de folder
http://www.politieminos.be/brochures/slapen_en_rijden.pdf?uri=666970386&action=viewStream&language=nl

Hebben jullie ervaringen met 's nachts rijden? Very Happy
Of rijden jullie liever overdag?
Welke vertrektijd bevalt jullie het best, en hoe laat stop je ermee?
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Vr 31 Mrt 2006 17:19    Onderwerp: Re: 's Nachts rijden: hoe vind je dat? Reageren met citaat

Peter Glas schreef:

Hebben jullie ervaringen met 's nachts rijden? Very Happy
Of rijden jullie liever overdag?
Welke vertrektijd bevalt jullie het best, en hoe laat stop je ermee?

Wij hebben ervaring met snachts rijden. We doen het al sinds 1993, het eerste jaar dat we met kinderen ver weg gingen. Eerst naar het Zuiden, (Cote d'Azur) toen nog zonder vouwwagen, later met vouwwagen naar Tsjechië en elders in Oost Europa (2000, 2001, 2002 en 2003) Portugal en Spanje (2004) en zelfs Bretagne (2005).

Wij rijden alleen de heenweg 's nachts. Op de terugweg vinden we dat we te weinig vooraf kunnen uitrusten, en de terugreis is dan ook altijd in meerdere etappes, waar we zelfs regelmatig 2 of 3 nachten op de laatste camping staan, die een paar honderd km. van huis is.

Op de heenweg zorgen we dat alles 's morgens is ingepakt, en de boel klaar staat, zodat we weg kunnen. Afhankelijk van de te rijden afstand in de nacht, vertrekken we tussen 18.00 en 23.00 uur. We proberen zo te plannen dat we de volgende ochtend rond koffietijd op de eerste camping zijn, tijd om rustig op te zetten, uit te rusten en vakantie te vieren.

Wij rijden allebei, imo is dat een voorwaarde om 's nachts te kunnen rijden. Ik ben een nachtmens, Merina is een ochtendmens, dus plannen we het zo dat ik in het holst van de nacht 2-4 uur rijd, en zij de zonsopgang meemaakt achter het stuur. De meiden slapen prima achterin, zittend in de riemen. Wij kunnen ook rustig slapen als de ander rijdt, alleen als de weg even niet bekend is, moet de ander wakker zijn om kaart te lezen, maar dat is eigenlijk die eerste etappe nooit moeilijk, allemaal autobaan.

Waarom we dit doen? Omdat we gebonden zijn aan hoogseizoen, en omdat we een bloedhekel hebben aan files. De reisdag is altijd in het weekend, en dan kunnen we dus kiezen: Vrijdagavond na het werk inpakken, slapen, zaterdag overdag rijden, 's avonds opzetten, rustig slapen en zondag eerste kampeerdag, of zaterdag rustig inpakken, zaterdagavond vertrekken, zondagochtend aankomen en opzetten, en dan ook zondag eerste kampeerdag. We missen dan de drukke zaterdag als reisdag, en dat bevalt ons prima.

Zodra de kinderen niet meer meegaan en we buiten seizoen en 6 weken of langer kunnen, gaan we het anders doen. Wink)
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 31 Mrt 2006 17:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Een van de dingen, die je van jezelf moet weten is: Wat vind je prettiger: van licht naar donker rijden of van donker naar licht. Allebei meemaken is wat veel met een caravan aan de haak. Drink onderweg veel water, het helpt! (En je moet er op tijd van plassen) Wink
Ik heb veel ervaring met nachtritten en waarschijnlijk ben ik nog steeds in staat om een hele nacht door te rijden met elke drie uur een lange stop en tussendoor een "benenstrekker".

Tegenwoordig doen we het liever anders: We rijden eerst naar een "onthaastcamping". Daar plukken we de lading uit de bus en richten we de caravan in. Vaak doen we dat rechtstreeks uit ons werk en eten dan onderweg lekker langzaam in een wegrestaurantje. Uiteindelijk staat de caravan nog voor het donker is.
Als we de andere dag veel moed hebben, en de inrichting klaar, vertrekken we. En als dat niet lukt, blijven we nog een nachtje. Alles onder het motto: "We zijn niet op de vlucht, maar op vakantie!"

De adviezen op die Belgische site zijn echt uitstekend: Vecht niet tegen de slaap, maar stop en/of laat je aflossen!
Terug naar boven
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Vr 31 Mrt 2006 19:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij zijn ook nachtrijders, maar we vertrekken wel rond 3 uur 's nachts.
De avond ervoor gaan we vroeg slapen, en alles staat vertrekkensklaar.
Je hebt dan het gevoel 'heel vroeg op te staan', maar dit lijkt mij makkelijker dan van licht naar donker rijden.
De zoon slaapt nog wanneer we vertrekken, en eens die wakker is, nemen
we wat vaker en langere tussenstops.
Meestal geraken we dan in de vroege namiddag, gewoonlijk zonder files tot in de Provence.
En echt vermoeiend is deze manier van rijden niet. Je hoeft de eerste dag van aankomst niet zo nodig te rusten.
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 01 Apr 2006 23:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb het een keer gedaan, s'nachts rijden.
Vanuit Wenen naar huis, met de losse auto, begin jaren 70, s'middags om vijf uur weg. Was een spoedklus anders was ik er nooit aan begonnen.
Ik vind het niks, dat getuur in het kleine wereldje.
Met de caravan gaan we de laatste jaren eind mei en begin september, op zaterdag na de koffie weg en we zien wel. File onder weg? Pech gehad.
Tot nu toe eenmaal een beetje oponthoud gehad bij Hamburg richting Vor-Pommern
Bevalt ons prima.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 02 Apr 2006 11:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik vind het niks, dat getuur in het kleine wereldje.


Ik ben blij dat je dit zo neerzet, want hier omschrijf je in een paar woorden dé valkuil van het nachtrijden.
Turen moet je dus niet doen! Gewoon ontspannen op je werk kijken, je ziet echt alles wel op tijd. Op die manier leer je ook sneller om de betekenis van al dat rode licht vóór je beter te begrijpen. In het begin van de rit zie je al gauw drie remmende auto´s voor een file aan
En ook niet in de koplampen van een tegenligger kijken, kijk er langs, let vooral op jouw rechterkant van de weg, meestal heb je dan geen/minder last van verblinding.

Vooral belangrijk: Zorg dat je op je ogen kan vertrouwen en laat zo af en toe, liefst een maandje of twee voor je vakantie, je bril checken.

Aldus sprak hij belerend en betuttelend...
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 02 Apr 2006 21:02    Onderwerp: Reageren met citaat

's Nachts rijden?
Wij hebben het een stuk of achtmaal gedaan. Naar het Lago Maggiore, voor ons ruim 850 km. De kinderen waren nog klein en we reden in een keer door met Citroen DS en de Tabbert Embarassed . We vertrokken meestal rond zes uur 's avonds. De laatste van de kinderen vielen rond middernacht in slaap en de eersten melden zich weer rond 5 uur. Lekker geslapen? Ja hoor en heb jij ook lekker geslapen, papa? De voordelen zijn legio. Geen last van warmte voor onszelf en de auto Wink . Het schiet sneller op omdat het rustiger is op de weg en omdat de kinderen niet om het uur moeten plassen, poepen of wat dies meer zij. Nadelen: je krijgt bijna altijd een inzinking aan het begin van de ochtend. Ga je dan even slapen en de rest moet maar even wachten?? Opbouwen terwijl je doodmoe bent en het duurt een paar dagen voor dat je weer helemaal fit bent.... We hebben ook ritten meegemaakt dat er altijd wel een kind wakker was.
Succes met jullie keuze, benieuwd wat het gaat worden.
En zo ziet dat dan uit:


_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Ma 03 Apr 2006 13:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Turen moet je dus niet doen!
en laat zo af en toe, liefst een maandje of twee voor je vakantie, je bril checken.


Shocked Niet turen! Shocked Bril checken... ...dat is een tip waar ik wat mee kan! Ik wel, ik heb namelijk een bril, dus valt er wat te checken ook. Wink Ik dacht daar in mijn achterhoofd al aan, maar nu jij dit zegt ga ik het doen ook.

Op zich heeft 's nachts rijden mijn voorkeur trouwens niet: Rolling Eyes het liefst zou ik gewoon in etappes ergens naartoe rijden en per dag wel zien hoe ver we komen. Toen we in 2004 echter voor het eerst met een caravan op stap gingen, moest ons zoontje zodanig wennen aan de nieuwe slaapomgeving dat we pas na vier nachten een normale nachtrust hadden. In etappes rijden is er dan niet bij. De eerste dagen ben je telkens 's nachts wakker, daar raak je gebroken van. Zelfs overdag rijden is dan af te raden.

We zien daarom voor de komende jaren twee alternatieven:
1) 's nachts rijden en meteen aankomen waar je wat langer blijven wilt, of
2) de eerste vier dagen relatief dicht bij huis doorbrengen en dan pas verder.

Bedankt voor jullie ervaringen allemaal!
We gaan verder met de voorbereidingen van onze eerste Biodreis.
Ik ga NU de lijst "wat neemt u zoal mee in de caravan?" uit ons INSTRUCTIEBOEKJE printen!
extase http://biod.info/biod/overdrukken/inst7380/inst7380.htm extase

En als we leuke vacantiefoto's hebben dan laat ik jullie daar straks allemaal natuurlijk volop van meegenieten.
Hieronder een mooi kiekje als voorproefje: Wink

_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)


Laatst aangepast door Peter Glas op Ma 03 Apr 2006 16:05; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 03 Apr 2006 13:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
We gaan verder met de voorbereidingen van onze eerste Biodreis.
Ik ga NU de lijst "wat neemt u zoal mee in de caravan?" uit ons INSTRUCTIEBOEKJE printen!

Voor een paklijst kun je beter op http://www.caravanhandboek.nl bij Lijsten kijken.

NB. Wanneer ga je weg en waarheen?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Ma 03 Apr 2006 13:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank voor je goedbedoelde tip Lex, maar ik kan zo al een quartet aan redenen bedenken waarom ik beter met die authentieke lijst uit de voeten kan:

1) "schrijfgerei, lectuur" in plaats van dingen als cai-kabel, snoer video e.d. Smile
2) "cacaobus, meelbus" in plaats van fratsen als frisolac comfort of olvarit groente & fruit Confused
3) De "Kurketrekker, koekepan & prullemand" neem ik mee zonder stomme tussen-n! en: Twisted Evil
4) in al die uitgebreide andere lijsten mis ik toch echt telkens de zeem! Shocked

Die oude lijst is wat mij betreft kóstelijk

Oh ja, en we gaan in 't voorseizoen, naar Frankrijk.
Daar zijn we nog nooit geweest.

(Ah; à propos, en ik vergat nog het "naaigerief" te noemen Exclamation )
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)


Laatst aangepast door Peter Glas op Ma 03 Apr 2006 16:06; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 03 Apr 2006 14:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Dank voor je goedbedoelde tip Lex, maar ik kan zo al een quartet aan redenen bedenken waarom ik beter met die authentieke lijst uit de voeten kan:

Ik heb er zo m'n best op gedaan Twisted Evil Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 03 Apr 2006 19:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Toen we in 2004 echter voor het eerst met een caravan op stap gingen, moest ons zoontje zodanig wennen aan de nieuwe slaapomgeving dat we pas na vier nachten een normale nachtrust hadden.


En, hoe was dat in 2005?
Terug naar boven
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Di 04 Apr 2006 08:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
En, hoe was dat in 2005?


Laughing In 2005 sliep ons zoontje als een roos, want Rolling Eyes toen lag hij thuis in zijn vertrouwde bedje... ...want Crying or Very sad we zijn toen helemaal niet weggeweest!

Ons dochtertje Vera werd in 2005 geboren Very Happy , daardoor hebben we de caravan dat seizoen in de stalling gelaten.
Eind 2004 onze 4L gekocht, begin 2006 nog steeds niet mee weggeweest.
Kun je je indenken hoeveel voorpret we wel niet hebben...? Wink
We gaan onze achterstand straks keer allemaal inhalen Exclamation
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 04 Apr 2006 18:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
In 2005 sliep ons zoontje als een roos, want toen lag hij thuis in zijn vertrouwde bedje.


Mwa, dan is hij intussen ook al twee jaar groter.. Wink
Zulke grote mannen kunnen heel goed in een ander bed slapen in de vakantie... jazeker jazeker jazeker
Terug naar boven
Boeskool



Geregistreerd op: 28 Jul 2005
Berichten: 27
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 20 Apr 2006 16:05    Onderwerp: Snachts rijden? Reageren met citaat

Wij hebben geen kinderen en gaan ieder jaar naar Italië op vakantie. Wij rijden via Oostenrijk naar het Garda meer en vertrekken vroeg in de ochtend en rijden tot een uur of 19 uur en gaan daar dan overnachten om de volgende morgen fris naar de plaats van bestemming te rijden en in alle rust de Caravan/ BIOD op te zetten.....De terug weg hebben we in 1 keer gereden....

Dit jaar gaan we naar het Lago Maggiore toe en dat willen we toch echt in 1 dag doen. Als dit niet lukt dan overnachten we gewoon. Hopen dat ik niet opgepakt word in Zwitserland Wink Heb er nog een veroordeling/ inbeslagname/ bekeuring liggen van 6 jaar terug??? Wegens te hard rijden, 200 km/ uur waar je 100 km/ uur mag.

Ik kan niet snachts rijden dan vallen mijn ogen bijna automatisch dicht Embarassed Ik rijd het liefst overdag dit houd ik zonder problemen 8 a 10 uur vol......maar ja geen kinderen op de achterbank hé
_________________
BIOD Bambino 300
bouwjaar 1981
Verkocht
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.