"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Waar laat je het reservewiel?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo 02 Nov 2003 23:15    Onderwerp: Waar laat je het reservewiel? Reageren met citaat

Herkent iemand het volgend probleem en heeft een tip?

Onze Extase heeft een verstevigd onderstel. Het reservewiel hangt onder dit onderstel en voorbij de as, dus achteraan. Ik weet niet of dit ook zo is bij een originele onderstel van de Extase, maar bij ons ontstaan er problemen bij het (beheerst) nemen van een drempel in de weg. Vooral nu we een andere auto hebben, waarbij de trekhaak ook nog eens hoger is geplaatst, hangt de achterzijde van de Extase onevenwichtig naar beneden en is het nemen van een drempel echt een handicap. Het reservewiel hebben we maar verwijderd, voordat de straatklinkers dat voor ons doen. We hebben gepiekerd waar het wiel te laten. Voor de disselbak is een optie, maar niet de beste vanwege het verhogen van de kogeldruk. De Extase is van het type 2L, heeft een verbouwde en daardoor verzwaarde kopkeuken en de grote kast zit ook voor de as, dus extra gewicht toevoegen aan de voorzijde is niet gewenst. We, of liever gezegd, ik zit te denken aan een plek op de achterkant van de caravan. Ik kwam op dit idee door een foto in de Kampeer & Caravan Kampioen van september 2003. Bij een artikel over het stallen staat een foto met een Biod met het reservewiel achterop. Dat lijkt me praktisch vanwege de goede bereikbaarheid en voegt in ons geval iets toe aan een betere gewichtsverdeling. Ook vind ik het wel stoer staan, het heeft iets van een globetrotter en dat is net wat wij van plan zijn met onze "pas" verworven Biod. Het nieuwe probleem is waar het kenteken en de bijbehorende kentekenverlichting dan te plaatsen, immers zoveel ruimte is er niet aan de achterzijde van een Extase.
Het wordt winter, dus is er tijd genoeg om na te denken over oplossingen. Tips hierbij zijn welkom. Wie heeft ze?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 02 Nov 2003 23:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je dat wiel aan de achter kant wil hangen, kun je volgens mij slim gebruik maken van bestaande modellen fietsdragers, zodat verlichting en nummerplaat niet zullen worden afgeschermd. Misschien kun je eens vragen bij een kampeersuper of ze er een hebben liggen met verkreukelde wielgoten, die heb je toch niet over de volle lengte nodig.

Zet de steunen meteen vast met een goede verlijmende kit en zorg aan de binnenkant voor een plaatje in plaats van de veel te kleine standaard volgringetjes. Vaak zijn de beugels afneembaar van de steunen, zodat je het eventuele raam verder kan openen. (Ik kan op de foto niet zien, of er behalve hoekramen ook nog een beweegbaar achterraam in zit)

Een andere, mooiere optie is een echte wielbak te maken met deksel. Zie bv de foto's van de 510.......... Maar dan moet je wel een beetje kunnen polyestheren Wink

Veel plezier met uitdenken!
Groeten,
Peter
Terug naar boven
Lex
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 03 Nov 2003 00:08    Onderwerp: Re: Waar laat je het reservewiel? Reageren met citaat

Dick Extase schreef:
Herkent iemand het volgend probleem en heeft een tip?


Als het nog niet gebeurd is, is het meestal ook mogelijk hem wat hoger op de wielen te zetten. Misschien is dat een alternatief?
Terug naar boven
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Vr 07 Nov 2003 14:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter bedankt voor je tip, helaas zal jouw oplossing niet de mijne kunnen zijn omdat het raam ook nog open moet kunnen en er eigenlijk niet zoveel ruimte overblijft voor een frame. Ik vind het geen gek idee, misschien hebben anderen er iets aan!
Het valt mij op bij de foto waarop jij en Lex met de combinatie staan dat ook jouw caravan achterover hangt. Heb jij geen last van drempels, of rij je daar omheen Wink


Lex jouw tip zou een prima oplossing zijn geweest wanneer ik mijn vorige auto nog had, maar ik ben bang dat een beetje ophogen nu niet voldoende zal zijn. Toch bedankt voor je advies, wie weet zijn er lezers die door jou op een idee komen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 07 Nov 2003 20:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij de Amerikanen op http://www.fiberglassrv.com/board zie je ook veel het wiel achterop.

Trouwens, toen wij nog een Extase hadden, legde ik het wiel (in een hoes) in de caravan op de grond. Kon ik ook nog wat spelen met de gewichtsverdeling. Op de standplaats schoof ik het wiel onder de caravan.
Nog eerder had ik het op de dissel staan tegen de disselkast in een hoes, vastgezet met van die 'spin'-elastieken.

Wat vind je van deze oplossing, Dick?
Een fietsendrager, maar dat kan ook een wieldrager zijn.
Gezien achterop een 3kleur, gemonteerd aan het onderstel.


Laatst aangepast door Lex op Za 08 Nov 2003 13:49; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 08 Nov 2003 01:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Dick Extase schreef:
Peter bedankt voor je tip, helaas zal jouw oplossing niet de mijne kunnen zijn omdat het raam ook nog open moet kunnen en er eigenlijk niet zoveel ruimte overblijft voor een frame. Ik vind het geen gek idee, misschien hebben anderen er iets aan!
Het valt mij op bij de foto waarop jij en Lex met de combinatie staan dat ook jouw caravan achterover hangt. Heb jij geen last van drempels, of rij je daar omheen Wink


Zoals ik al zei, veel van die beugels zijn afneembaar. Op de camping zou je de beugel kunnen afhaken...........
Onlangs heb ik gezien, dat er kant en klare wiel"dozen" te koop zijn voor jeeps. Past dat niet onder het raam?

Mijn caravan heeft geen moeite met drempels, want hij staat redelijk hoog op de poten. Maar met die h200 moet ik sowieso heel rustig over drempels.......... Wink
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Di 11 Nov 2003 12:05    Onderwerp: reserve wiel Reageren met citaat

Hallo Dick
even een berichtje van mij, een wieldrager van een jeep (japanner) is volgens mij de beste oplossing, die zijn niet zwaar en simpel te monteren Very Happy
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo 16 Nov 2003 23:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de tips, ik zal er aan denken. Weet iemand van wie die 'BIOD-met-reservewiel-achterop' is die ik aan het begin van deze story aanhaalden, of is de eigenaar misschien ook een bezoeker van dit forum? Ik ben namelijk benieuwd naar de constructie van de reservewielophanging bij deze BIOD.
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 08 Dec 2003 11:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Reservewiel,
Hopelijk krijgen we nooit een lekke band bij de caravan. (nu spreek ik voor iedereen). Maar als het wel zover is, dan vind ik die plaats onder de caravan maar knudde. weet precies wat er dan gebeurd, dan gooi ik die lekke band in de kofferbak, daar word je ook niet vrolijk van. Je kan er pas goed bij, en het reservewiel kan er pas onder vandaan, als de caravan bij het neuswiel helemaal naar beneden is gebracht, dus hij moet van de kogel af, zie je dat gebeuren langs de snelweg.
Ben daarom begonnen met een mal te maken voor een deksel zoals bij de 510. Als dit is gelukt gaat de decoupeerzaag in de achterkant van de caravan om daar een gat met een dia van ongeveer 70cm uit te halen.
Er is wel ruimte om een en ander bij de achterbank aan te passen.Het is de bedoeling dat het reservewiel half in de achterkant van de caravan valt. Je moet toch ook wat te rommelen hebben.
gegroet joop brand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 09 Dec 2003 09:28    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Reservewiel, .. [knip].. Je moet toch ook wat te rommelen hebben.

Zo is dat , Joop Wink

Aan de andere kant: ik reis nu met 'caravans' sinds 1975 en heb nog nooit een lekke band gehad. Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.