"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Zonnepanelen op Avento-lader
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 21 Aug 2006 18:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou snap ik het helemáál niet meer! Laughing
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 21 Aug 2006 20:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Inmiddels heb ik heel weinig vertrouwen meer in die Avento-lader en heb besloten het ding op termijn te gaan vervangen door (waarschijnlijk) een Schaudt automatische lader met bijbehorend display.

Momenteel wordt de accu met 0,3 A ontladen, terwijl er geen gebruikers zijn.
Daar is met zo'n klein zonnepaneeltje bij de huidige druilerige weersomstandigheden niet tegenaan te laden.

Ik kan je wel vertellen, dat ik het nu goed zat ben met die aventoladers! In relatief weinig tijd is dit de derde al en er mankeert altijd nog wel iets aan als je een gerepareerde terugkrijgt. Het lijkt er op, dat het reparatiebedrijf zonder proefopstelling werkt...

Maar Okee, van Schaudt hoor/lees ik niets dan lof. Nu nog een type zien te vinden, dat meerdere groepen baas kan, anders kan ik een week in die caravan gaan zitten studeren hoe dat destijds in Oldenzaal is verdeeld en in welke kleuren. Mooie project voor bij ons nieuwe huis! Wink
Terug naar boven
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Wo 23 Aug 2006 19:15    Onderwerp: Zonnepanelen op Avento-lader Reageren met citaat

Peter,

Heb jij voor dit project zo'n beroemde CERS gebruikt welke in de KIP en Avento worden gebruikt. Als dat zo is ben jij dan toevalig ook in het bezit van het schema? Ik vraag dit omdat ik ook van plan ben om mijn BIOD uit te rusten met een accu en zonnepanelen. En eigenlijk wil ik al die losse apparaten niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 23 Aug 2006 23:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Peter,
ik ben niet gedoken in de schema's en de werking van de laadcircuits, maar als er ontlading plaats vindt, is dat dan niet op te lossen door een schottky diode op te nemen in de kabel tussen lader en accu waardoor er geen retourstroom meer mogelijk is. Je hebt dan wel bij lading een spanningsverlies van 0,35 volt over de diode en ik kan niet beoordelen of dat het laadvermogen, lees de laadstroom erg zal beïnvloeden.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 26 Aug 2006 19:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben even op vakantie aan het klooien geweest en alles loopt nu via de solarregelaar. Waarschijnlijk heb ik de verbruiker gevonden, maar ben niethelemaal zeker. Het was in ieder geval een verbruik van 0,3 A Sad
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 27 Aug 2006 16:34    Onderwerp: Re: Zonnepanelen op Avento-lader Reageren met citaat

bleekie schreef:
Peter,

Heb jij voor dit project zo'n beroemde CERS gebruikt welke in de KIP en Avento worden gebruikt. Als dat zo is ben jij dan toevalig ook in het bezit van het schema? Ik vraag dit omdat ik ook van plan ben om mijn BIOD uit te rusten met een accu en zonnepanelen. En eigenlijk wil ik al die losse apparaten niet.


Als je van de grond af moet beginnen: Kies dan een set Kyocera panelen van minstens 180 Wp, laat het verkeer regelen door een Steca 1515 laadstroomregelaar, koop er een 120 Ah Centurion Xtender accu bij en knoop er ook nog een klein Schaudt ladertje aan, voor noodgevallen.

Dan kun je de koelkast op gas houden en verder alles via 12V laten lopen.

Voor het laden van batterijen en het klooien met een computertje kun je overwegen om dan ook nog een pocket inverter van Waeco aan te schaffen.

Die dikke Cers of die Aventolader heb je dan niet nodig, dat scheelt weer een slok op een borrel!
Terug naar boven
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Ma 28 Aug 2006 21:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Als je van de grond af moet beginnen: Kies dan een set Kyocera panelen van minstens 180 Wp, laat het verkeer regelen door een Steca 1515 laadstroomregelaar, koop er een 120 Ah Centurion Xtender accu bij en knoop er ook nog een klein Schaudt ladertje aan, voor noodgevallen


Hoeveel gewicht is dat ongeveer en weet je een richtprijs????????
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 10:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Egbert schreef:
Citaat:
Als je van de grond af moet beginnen: Kies dan een set Kyocera panelen van minstens 180 Wp, laat het verkeer regelen door een Steca PR 1515 laadstroomregelaar, koop er een 120 Ah Centurion Xtender accu bij en knoop er ook nog een klein Schaudt ladertje aan, voor noodgevallen


Hoeveel gewicht is dat ongeveer en weet je een richtprijs????????


Misschien ga je me nu flauw vinden, maar het grootste deel van de antwoorden is vrij eenvoudig terug te vinden op internet.

Google even op top50solar, daar vind je een site met een bijna gelijke naam, en op die site vind je bijna bovenaan een site over het gebruik van zonnepanelen op caravans en boten. Ik meen, dat het iets van solarwereld is oid. Alle wetenschap staat daar op pdf, maar dat kan ik hier op de camping niet downloaden.

Of je nu Cers oid gaat aanleggen of zonnepanelen: het is altijd een investering die je wel heel veel comfort gaat leveren, maar er in geld alleen maar uit te halen is, als je rond je twinstigste er aan begint.

Als je volledig op zonnepanelen overgaat, kun je ook af en toe een gewone Hella acculader gebruiken voor de donkere tijden. Die is namelijk een paar tientjes voordeliger dan een Schaudt ladertje, en net zo veilig!

Succes!
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 18:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Wegens vakantie en drukte daarna heb ik het forum wat veronachtzaamd, maar ik wil toch even reageren. Mijn caravan was, toen ik hem kocht, al voorzien van een zonnepaneel SunWare 18/1, 18 W, 18,2 V, 1,0 A. Geplaatst 1998. Functioneerde goed tot begin dit jaar, nu echter levert hij nog maar bij volle zonneschijn 0,3 A. Ik ben er nog niet helemaal zeker van dat het in het zonnepaneel ligt of dat er een andere mogelijke oorzaak is, maar ik houd het toch op een defect zonnepaneel. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je er rekening mee moet houden dat de levensduur ook van zonnepanelen beperkt is. En als je dan naar de investering kijkt, dan moet je wel dolgraag in het wild willen kamperen om toch deze uitgaaf te doen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 21:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je wel Peter voor je uitleg ik ga googlen. Veel op de camping !!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 10 Sep 2006 23:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Egbert schreef:
Dank je wel Peter voor je uitleg ik ga googlen. Veel op de camping !!


Wel, uiteindelijk heeft je zonnewens succes gehad en bracht de laatste week ons veel zon en een relaxte camping.. Smile

Meteen even naar de techniek:
180 Wp is wat veel, houd het op 120 bij een Centurion Xtender van 120 Ah.
Er is een Schaudt ladertje voor EUR 98,-- en die Steca PR 1515 doet het gewoon goed.

Inmiddels heb ik wat sluimerende gebruikers gevonden en die geblokkeerd met een doodgewoon verlicht schakelaartje per gebruiker. Ook de lader heb ik op die manier buiten het circuit gehouden. Volgens de Centurion dealer moet ik op deze manier over drie maanden nauwelijks verlies hebben geleden, als ik de caravan uit de stalling haal.
In dit geval is het best wel voordelig dat de caravan in een kas staat en dat op die manier de solar-regelaar de zaak nog wat bedruppelt.

In de kampeerpraktijk is dit een prettig werkend systeem. Het is duidelijk en begrijpelijk. Het levert je leuke plekken op...
Nadeel is het hogere gasverbruik door de koelkast, waarschijnlijk hebben we in de zomervakantie net genoeg aan twee 5 kg-flessen als de kachel op een paar kouwe avonden moet meedraaien.

Het gezeur met de Aventolader heb ik gelaten voor wat het is. Het ding is bij me op te halen, compleet met flatcable en display, in ruil voor een nader te bepalen fles van Gall en Gall... Electrotechneuten kunnen er vast veel mee..., met die lader bedoel ik dan dus... Laughing Embarassed Laughing
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 10 Sep 2006 23:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Dag Peter,
ik ben niet gedoken in de schema's en de werking van de laadcircuits, maar als er ontlading plaats vindt, is dat dan niet op te lossen door een schottky diode op te nemen in de kabel tussen lader en accu waardoor er geen retourstroom meer mogelijk is. Je hebt dan wel bij lading een spanningsverlies van 0,35 volt over de diode en ik kan niet beoordelen of dat het laadvermogen, lees de laadstroom erg zal beïnvloeden.
groeten,
Johan


Hoi Johan, helaas heb ik daar niet te veel verstand van...
Terug naar boven
ad uijl



Geregistreerd op: 20 Jul 2007
Berichten: 7
Woonplaats: middelharnis

BerichtGeplaatst: Za 28 Jul 2007 06:09    Onderwerp: zonnepaneel Reageren met citaat

Hallo Peter,

Wil je alsnog de foto's laten zien van je zonnepaneel projekt?
Ik ben hevig geintereerd. Zeker met de hype w.b.t. de opwarming van de aarde kunnen de Biods niet achterblijven.

Groet @tje
_________________
Ik ben nu na een hele verbouwing van de Expert 6l een echte liefhebber geworden.
Het is net een oud huis je komt steeds weer iets onverwachts tegen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 28 Jul 2007 13:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Ad,
Je mag gewoon bij mij thuis komen kijken, dat lijkt me veel prettiger...
Aan foto's heb je niet heel veel. Het meeste werk is nu uit het zicht.
Ik stuur je wel een PB met mijn telefoonnummer...

Overigens heb ik in de loop van de tijd mijn wensen wat bijgesteld en zou ik met max 85 Wp ook erg ver komen!
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 24 Nov 2010 01:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is inmiddels een paar jaar later en kan ik wat meer vertellen over de praktijk.

Ik kampeer zomer en winter en heb tot nu altijd genoeg aan dat kleine zonnepaneel van 60 Wp gehad, ook al ligt het plat op het dak. Toch blijf ik er bij, dat 85 Wp comfortabeler is.
Het enige nadeel: je staat nooit meer langdurig in de schaduw.
Dat heeft ook in de winter gevolgen, want onder bomen sta je minder koud dan "in de zon".

Het heeft ook even geduurd voor ik aan de gang kon met een nette installatie van alle bedrading. Vanavond hebben we dat aangepakt en afgerond. Nu blijkt plotsklaps Wink dat de regelaar een hoofdschakelaar heeft, die alle aangesloten groepen in één keer kan uitschakelen. Dat is vooral fijn als de caravan lang in de garage gaat, dan kan er ook niets lekken.

Het Schaudt ladertje bleek een goede keuze, net als de Centurion accu.

Wat gasgebruik betreft ben ik weer teruggegaan naar stalen flessen, omdat kunststof flessen in de kou niet helemaal leeg willen. Dat heeft niets met de gaskwaliteit te maken, maar ligt daadwerkelijk aan het kunststof. Het is me al twee keer uitgelegd, maar ik ben nou eenmaal slecht in natuurkunde... Embarassed
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.