"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Doorbuigen langsliggers

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 21:55    Onderwerp: Doorbuigen langsliggers Reageren met citaat

Bij het uitdraaien van de steunen merk ik dat de metalen balken die in de lengte liggen behoorlijk buigen. Ik schat het verschil tussen normale stand (iets doorgebogen) en stand met uitgedraaide pootjes (precies recht) wel een paar centimeter. Is dit normaal en hoort het bij "een flexibele caravan"?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 23:01    Onderwerp: Re: Doorbuigen langsliggers Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Bij het uitdraaien van de steunen merk ik dat de metalen balken die in de lengte liggen behoorlijk buigen. Ik schat het verschil tussen normale stand (iets doorgebogen) en stand met uitgedraaide pootjes (precies recht) wel een paar centimeter. Is dit normaal en hoort het bij "een flexibele caravan"?

Dat doorbuigen is normaal. Dat gebeurt bij elk profiel dat op deze wijze belast wordt.
Echter, dat doorbuigen treedt pas op als je de pootjes als hefwerktuig gaat gebruiken.
Daar zijn ze niet voor bedoeld: ze dienen om de caravan stabiel te krijgen.
Maar de caravan moet blijven rusten op de as en niet op de steunen.
Bij de Extase gebruikte ik de steunen wel als heftoestellen.
De langsliggers zijn daar wel een stuk korter.
Het lijkt er op dat de romp van een BIOD dat wel kan hebben (gokje).
Bij traditioneel gebouwde dozen is het gebruik van de steun als hefwerktuig ten strengste verboden.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 23:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Is dit normaal en hoort het bij "een flexibele caravan"?

Het lijkt me niet normaal.
Als jij dat verschil in die langsliggers op die manier aan kan brengen dan zit er wat los of je bent de caravan aan het torderen.
Of je drukt de bodem in.
Doe dat nog eens en kijk of je verschil ziet in speling bij de deur.
Dat verschil van een paar centimeter moet ergens blijven.
Ik heb de bruine band wel eens flink met de steunen proberen op te krikken dat lukte me niet. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Wo 02 Aug 2006 18:58; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 23:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb Lex wel eens zijn 400tl zo ver uit de vering zien draaien, dat ik dacht dat het wiel vrij zou komen. Nog steeds heb ik het idee, dat het mogelijk moet zijn.. Wink Maar evengoed is dat dubbel, want het lijkt me niet, dat het onderstel op dergelijke krachten is gebouwd...
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 17 Sep 2006 21:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Tijdens het Biod-weekend overleg gehad met Jan, een mede Expert bezitter. Onder onze Expert kijkend bleek dat ze al verstevigde balken heeft: Tegen de balken zijn aan de zijkanten aluminium L-profielen bevestigd Laughing Laughing Laughing !



Dat was voor mij een verrassing, dacht dat wat ik had orgineel was...
Met Abel had ik al eens de conclusie getrokken dat er al een keer een nieuwe as onder is gekomen, dus we kunnen zo wel twintig jaar vooruit!!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75


Laatst aangepast door Frank Selen op Wo 21 Nov 2007 22:30; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 19 Sep 2006 19:52    Onderwerp: Reageren met citaat

De reden dat ze bij de Biodfabriek de Expert niet op meer laadvermogen kregen was ook omdat de RDW het chassis te licht vond!
Op het kenteken van de Expert staat 660 kg ledig gewicht (alleen als je zelf de caravan weegt zal de weegschaal al hoger uitslaan.
Ook diverse Expertbezitters hebben zelf ook na het monteren van een zwaardere as (soms 1300 kg) geprobeerd bij de RDW het max toelaatbaar gewicht ophoog te krijgen (maar zonder succes!)
En als het resultaat ziet van de zwaardere as : kromme chassisbalken!!! (heb een aantal gezien!)
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.