Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
wetennapel
Geregistreerd op: 01 Aug 2006 Berichten: 9 Woonplaats: Enschede
|
Geplaatst: Wo 02 Aug 2006 21:07 Onderwerp: Vraag over polyesterreparatie |
|
|
Ik ben in sinds 1977 in het bezit van een Biod Extase en pas sinds een paar weken op de hoogte van deze site.
Dit jaar gingen we dus voor de 30e keer met veel plezier met deze Biod op vakantie maar helaas, in Istrie zijn we van achteren aangereden door een Kroaat die veel haast had, met als gevolg een enorme deuk links achter in de caravan, een enorme ravage binnen en een trekhaak die in de bumper van mijn auto was verdwenen.
Tot mijn grote verbazing sprong de deuk er even later met een enorme knal weer uit en leek de schade mee te vallen.
Terug in Nederland bleken de reparatiekosten toch weer erg tegen te vallen, dus ben ik voornemens om de polyester reparatie zelf ter hand te nemen. De vom van achterkant zit er nog goed in, alleen zitten op de randen hier en daar scheuren. Ik ben dus begonnen met het verwijderen van de banken achter en van de vloerbedekking en ik heb vervolgens de bekleding er behoorlijk goed uit gekregen. Die bleek overigens absoluut niet verpulverd te zijn. Vervolgens heb ik met een staalborstel de restanten van de bruine lijm verwijderd en het geheel geschuurd en ontvet volgens de aanwijzingen van West System.
Tot zover ben ik gevorderd. Ik zou er nu een foto bij willen zetten maar ben helaas niet thuis dus kan dat op dit ogenblik niet doen.
Heb wat geoefend met het aanmaken en mengen van epoxy en wat proefstukjes gemaakt en dat ziet er erg goed uit. Wat ik van plan ben is om de naden netjes op elkaar te laten aansluiten en dan stukje bij beetje weer aan elkaar te lijmen met behulp van glasvezelmatjes en als ik helemaal klaar ben het geheel met een aantal lagen matten te versterken. Dat allemaal aan de binnenzijde.
Is dat een goede werkwijze?
Vervolgens de buitenkant. De naden zijn natuurlijk behoorlijk gerafeld, moet ik die eerst uitslijpen en dan vullen met epoxyplamuur of alleen vullen en vervolgens schuren? Of moet ik soms die naden voor de reparatie al uitslijpen, maar dan kan ik het geheel niet zo mooi laten aansluiten.
Tenslotte vraag ik me af of ik aan de buitenkant ook matjes met epoxy moet aanbrengen of hecht dat niet goed aan de topcoat? Bovendien denk ik dat dat de vorm niet ten goede komt.
Over het aanbrengen van een topcoat heb ik al het een en ander gelezen maar dat komt wel als ik eerst de reparatie maar goed heb uitgevoerd.
Graag zou ik advies van mensen die ervaring hier mee hebben.
Bij voorbaat mijn dank.
Wijtze ten Napel |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Wo 02 Aug 2006 22:09 Onderwerp: |
|
|
Wijtze, fijn dat je het forum hier hebt gevonden!
Zo ver als ik kan beoordelen ben je goed bezig. Wellicht zal een foto een hoop verduidelijken.
Succes met je klus!! _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 02 Aug 2006 22:58 Onderwerp: Re: Vraag over polyesterreparatie |
|
|
wetennapel schreef: | Ik ben in sinds 1977 in het bezit van een Biod Extase en pas sinds een paar weken op de hoogte van deze site. |
Wijtze, welkom hier.
Je bent zelfs 1 jaar langer dan ik BIOD-liefhebber
Als je dit pas nu ontdekt, dan ben je waarschijnlijk ook niet op de hoogte dat er sinds 1995 jaarlijks een BIOD-weekeinde georganiseerd wordt.
Meer info op http://biod.net
Daar staat ook een rubriek Tips. In die rubriek staat onder andere een uitgebreide verhandeling over polyesterreparaties. In het Engels, maar misschien heb je er wat aan.
Joop Brand zal zich wel melden. Volgens mij heeft hij goed zicht op de materie.
Succes bij het herstel. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Wo 02 Aug 2006 23:52 Onderwerp: |
|
|
Wijtze,
Welkom.
Ik zal je proberen verder te helpen.
Als ik het goed begrijp is er bij Marcar al naar de caravan gekeken.
Heeft men daar niets aan het chassis kunnen ontdekken, want ik neem aan dat de langsligger de klap grotendeels heeft opgevangen.
De bevestiging van de caravan links achter op het chassis is dat niet gescheurd?
Als de vorm er echt weer goed inzit heb je geluk.
Je hebt de binnenkant al met een borstel schoon gemaakt, zorg echt dat alle lijm e.d. weg is tot 15cm. vanaf waar de scheuren zitten, naar alle kanten toe. Ga er eventueel met een schuurapparaat overheen. Neuskap gebruiken, hoe schoner het polyester wordt en ruwer des te beter.
Zit er een beetje glasvezel naar binnen en is dat buigzaam dan laten we dat zitten
Werk niet in de zon, dan kan je de pot met kwast weg gooien.
Knip alle matjes die je denkt nodig te hebben op lengte, repen van 10cm breed en 30 lang ongeveer.
Zorg dat je een paar goedkope kwasten als reserve klaar hebt liggen, ook potjes om epoxy aan te maken.
Maak epoxy aan, niet teveel, klein stukje van een mat even deppen met de kwast met epoxy, op z'n plaats brengen en vervolgens maar gaan tamponeren, steeds epoxy op dat matje aanbrengen en de lucht overal uit kwasten, je ziet duidelijk waar de lucht zit.
Dat de matjes kunnen gaan scheuren , door oneffenheden geeft niet.
Nadat je overal matjes hebt aangebracht, mag allemaal dwars over elkaar, maakt het alleen maar sterker zijn we binnen klaar.
Buiten wordt het een heel ander verhaal.
Er zal wel epoxy naar buiten zijn gelopen , geeft niet.
Slijp de polyester rafels weg, tot een klein beetje onder het oppervlak van de buiten kant.
Je begrijpt dat om die scheuren mooi weg te werken je vlees moet hebben om die twee componenten polyesterplamuur aan te brengen.
Dus de scheuren heel lichtjes inslijpen.
Opvullen met die plamuur, grof schuren, naschuren met waterproof nr.400, weer plamuur aanbrengen enz, tot je tevreden bent, grondverf aanbrengen, naschuren, verf op kleur halen enz.
Ga niet aan de buitenkant met matjes werken, dat is knoeien.
Wat je wel kan doen als er aan de buitenkant toch nog aardige kraters of iets dergelijks zijn, een klein stukje glasvezel erin tamponeren.
Plamuur doet ook een hoop, hier is het alleen voor het cosmetische, de sterkte zit aan de binnenkant
Succes. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
wetennapel
Geregistreerd op: 01 Aug 2006 Berichten: 9 Woonplaats: Enschede
|
Geplaatst: Zo 06 Aug 2006 00:47 Onderwerp: vervolg polyesterreparatie. |
|
|
Frank, Lex en Joop,
Hartelijk dank voor jullie snelle antwoord.
Ik had donderdag j.l. al een antwoord aan jullie geschreven maar kennelijk is er met de verzending iets fout gegaan. Daarna heb geen mogelijkheid meer gehad om te internetten. Inmiddels ben ik weer thuis dus kan aan het werk.
Volgens Marcel van Marcar is er met het chassis niks mis. Ga na de vakantie nog een keer bij ALKO in Hengelo langs met de caravan; de techneut daar is met vakantie.
Ik ben blij met de uitleg vooral over hoe ik de buitenkant moet aanpakken want dat was me niet duidelijk.
Heeft iemand overigens ervaring met West System voor de epoxy en Double Coat van de IJssel coating als topcoat? Die systemen kan ik nl. in enschede kopen en dat is wel zo gemakkelijk.
Ik wil er nog een plaatje bij zetten. maar ik heb zelf geen website. Kan ik die naar Lex sturen via e-mail? .
Verder hoop ik dat iemand mij kan vertellen welke kleur wit de Extase heeft.
Dat was het voor nu; ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 06 Aug 2006 09:07 Onderwerp: |
|
|
Wijtze, de kleur die ik gebruikt heb is RAL 1013 (parelwit). Deze is echter donkerder dan de kleur die de Expert hàd. Ik denk dat de kleur door de tijd lichter is geworden. Je moet dus denk ik (laten) uitzoeken welke kleur jouw Extase op het moment heeft. Na het rollen van het gerepareerde deel lijkt het me zinnig dat deel te polijsten zoals je hier op de foto's (een beetje onder het midden) kunt zien. Dan maak je de overgang tussen nieuw en oud wat fraaier.
Ik heb overigens deze draad verplaatst naar het Biod-specifieke deel hier op het forum. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Laatst aangepast door Frank Selen op Di 20 Nov 2007 20:10; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
wetennapel
Geregistreerd op: 01 Aug 2006 Berichten: 9 Woonplaats: Enschede
|
Geplaatst: Zo 06 Aug 2006 10:08 Onderwerp: |
|
|
Frank,
Bedankt voor je antwoord; ik heb je site bekeken en daar ben ik erg blij mee. Kan ik een hoop van leren.
Eerst maar eens aan het reparatiewerk beginnen.
Ik denk dat ik nog wel eens bij je aanklop voor advies.
Groeten
wijtze
En dan nog de plaatjes:
|
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Do 10 Aug 2006 21:22 Onderwerp: |
|
|
Wijtze,
Als ik dat zo zie zal het probleem wel worden, om het profiel er weer mooi in te krijgen.
Waarom maak je niet van een plaatje multiplex twee/drie horizontale mallen van de goede kant, zet die er bij de reparatiekant aan de buitenkant tegen aan en schroef die vanaf binnen vast. Nadat je alle delen op de juiste plek hebt gezet. Ga gewoon over die schroeven polyesteren. Nadat je aan de binnenkant klaar bent zaag je aan de buitenkant de mallen los, slijp die schroeven aan de buitenkant weg tot net in het polyester enz.
Waarom topcoat ? Je gaat toch aflakken,.
Succes.
Ik reageer een beetje laat, druk,druk. _________________ Joop, helaas zonder Biod
Laatst aangepast door joop brand op Vr 11 Aug 2006 01:34; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 10 Aug 2006 21:45 Onderwerp: |
|
|
wetennapel schreef: | Ik denk dat ik nog wel eens bij je aanklop voor advies. |
Prima!
Eventuele oneffenheden zullen waarschijnlijk verhuld worden door de aanwezigheid van de reflecterende driehoek en het achterlicht.
Overigens de tip van Joop om van binnenuit mallen te gebruiken lijkt me prima werkbaar, geeft toch wat meer "houvast".
Succes! _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 10 Aug 2006 22:01 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Waarom maak je niet van een plaatje multiplex twee/drie horizontale mallen van de goede kant, zet die er bij de reparatiekant aan de buitenkant tegen aan en schroef die vanaf binnen vast. Nadat je alle delen op de juiste plek hebt gezet. Ga gewoon over die schroeven polyesteren. Nadat je aan de binnenkant klaar bent zaag je de mallen los, slijp die schroeven aan de buitenkant weg tot net in het polyester enz. |
Dat zou ik nou precies andersom bedacht hebben: Mallen aan de binnenkant vanaf buiten vastschroeven. Aan de binnenkant dwars over de grootste schades een paar metalen strippen in de vorm mee polyesteren. Daarna schroeven normaal verwijderen en gaatjes plamuren. Dan op de plek van de mallen nog eens mooi na-polyesteren.
Ik bedacht dit alleen omdat ik bang ben voor roestplekjes van de half weggeslepen schroeven. Hoewel die kans klein is, zal je er verder wel mee opgescheept zitten, als die zouden ontstaan.
De metalen strippen houden het spul dan verder goed op z'n plek en doen daar alleen nog maar goed, zonder in de weg te zitten.
Maar ja, ík heb helemaal geen verstand van polyesteren, dus vraag ik me af, wat jij hiervan vindt, Joop?
|
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 10 Aug 2006 22:06 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Dat zou ik nou precies andersom bedacht hebben: Mallen aan de binnenkant vanaf buiten vastschroeven. |
Oei, zo had ik het -foutief- gelezen! _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 10 Aug 2006 22:08 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Peter schreef: | Dat zou ik nou precies andersom bedacht hebben: Mallen aan de binnenkant vanaf buiten vastschroeven. |
Oei, zo had ik het -foutief- gelezen! |
Brilleglazen meegeschilderd? |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 10 Aug 2006 22:14 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Brilleglazen meegeschilderd? |
Ja _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Vr 11 Aug 2006 01:49 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Aan de binnenkant dwars over de grootste schades een paar metalen strippen in de vorm mee polyesteren. Daarna schroeven normaal verwijderen en gaatjes plamuren. Dan op de plek van de mallen nog eens mooi na-polyesteren.
|
Peter,
Strippen zijn flexibel of je moet hele zware gebruiken en dan is de vorm weer moeilijk te maken denk ik. Maar het kan natuurlijk allemaal.
En over dat roesten hoef je niet in te zitten, zit je dat wel dan gebruik je toch messing schroeven.
Het lijkt mij, omdat de buitenkant glad is, de rechter kant vrij goed na te maken is en dat je daarmee dus ideaal die losse stukken weer over elkaar in de juiste vorm vast kan schroeven.
De binnenkant is altijd een beetje bobbelig, nu helemaal.
Als Wijtze een beetje geluk heeft zie je er na de reparatie geen barst meer van.
Welk spul je gebruikt maakt in dit geval voor de reparatie niks uit.
Neem het goedkoopste, het gaat toch al een paar centen kosten.
Ik heb spul van Albastine (Gamma) gebruikt, of je daar goedkoper mee uit bent weet ik niet, om een langsligger in een shetland motorboot te repareren (van vriend) en dat bootje gaat weer het IJsselmeer over. Bij onze eigen boot de motorfundatie 5 jaar geleden versterkt, geeft geen krimp. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Vr 11 Aug 2006 10:48 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Strippen zijn flexibel of je moet hele zware gebruiken en dan is de vorm weer moeilijk te maken denk ik. Maar het kan natuurlijk allemaal. |
Dat moet dan wel een stuk plat zijn van minstens een mm dik, anders houd je het niet in vorm. Eigenlijk is het een tijdelijke versterking, samen met de houten mallen.
Maar omdat het toch meegesmeerd wordt, kan die versterking natuurlijk net zo goed blijven zitten.
Binnen- of buitenom houten mallen maakt in werk overigens niet uit. Persoonlijk maak ik liever bolle mallen, omdat je die goed in de hoek kunt drukken.
Alleen die schroeven... |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|