"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Stabifix en kraken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 02 Jul 2006 23:00    Onderwerp: Stabifix en kraken Reageren met citaat

ik heb me een tijdje niet laten zien,'kzag jullie wel. Maar er diende zich nu een technisch interessant onderwerp aan en dat wil ik maar eens opgooien.
In de oude draad van Lex, "stabilisator en koppeling," is gereageerd op de pluspunten van de Stabifix. In april heeft de heer Sanders , inderdaad bij mij voor de deur, een vroegere uitvoering van de Stabifix gemonteerd in afwachting van nieuwe produktie van de Stabifix 4. Ik heb er met veel genoegen mee door Frankrijk gereden, inderdaad het deinen is een stuk minder. Tegen het bekende kraken, 'tkan geen kwaad, maar 'tgeeft zo'n herrie, heb ik eerst sliconen spray en later ook teflon spray gebruikt. Beiden werkten afdoende.
J.l. vrijdag, opnieuw bezoek van dhr en mevr. Sanders, ze moesten in de buurt zijn en zij leverden een nieuwe Stabifix 4 af. Ik moet zeggen een heel mooi staaltje techniek!
We kregen het over de 2 door mij gebruikte sprays. Sanders zei dat hij bij proeven had gekonstateerd, dat teflon spray ook goed werkt tegen het kraken, maar dat tot zijn verwondering de frictie, zeg maar de remwerking van de stabilisator toeneemt. Hij vond dat merkwaardig, had het tegendeel verwacht en kan het niet verklaren.
Zou zijn konstatering juist zijn? En hoe is dat dan te verklaren?
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 09:55    Onderwerp: Re: Stabifix en kraken Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:

We kregen het over de 2 door mij gebruikte sprays. Sanders zei dat hij bij proeven had gekonstateerd, dat teflon spray ook goed werkt tegen het kraken, maar dat tot zijn verwondering de frictie, zeg maar de remwerking van de stabilisator toeneemt. Hij vond dat merkwaardig, had het tegendeel verwacht en kan het niet verklaren.
Zou zijn konstatering juist zijn? En hoe is dat dan te verklaren?
groeten,
Johan


Wij zijn met z'n allen blijkbaar onvoldoende technisch onderlegd om hier een onderbouwde menig over te hebben...
Misschien is het zo dat teflon bij direct contact inderdaad het plakken vermindert, maar bij schuivend contact de wrijving vermeerdert?
Kijk, zo kan ik best wat verzinnen, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Laughing
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 10:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben destijds bezig geweest met antwoorden, maar vond het niet veel worden zodat ik gestopt ben.
Maar ik wil nog een poging wagen.
De koppeling zit geklemd om de kogel. Theoretisch/praktisch is de ruimte tussen de bussen en de kogel helemaal weg. Ga je nu op de kogel een of ander smeermiddel doen dan blijft de ruimte nog steeds niks. Theoretisch wordt dat fijne teflon in de poriën gedrukt en de rest naar buiten. Je mag zelfs iets "smeren" heb ik begrepen. Daar wordt dus ook alles weg gedrukt.
Om iets te smeren heb je een volledig laagje nodig van het smeermiddel om z'n werking te doen, waarbij dus geen metallisch contact aanwezig is en dat is hier duidelijk niet het geval
Er blijft nog steeds metaal contact tussen koppeling en kogel.
Anders zou ik het niet weten, geef mijn mening graag voor een andere. Smile


Een heen en weer gaande beweging is trouwens moeilijk te smeren, omdat de opbouw van de smeerfilm steeds onderbroken wordt.
Het mooiste is een draaiende beweging waarbij dus de smeerfilm constant aanwezig blijft om de mechanische krachten de baas te blijven.
Als voorbeeld de krachten op een drijfstang in een automotor die kunnen tonnen kg. (oude eenheden) bedragen, vooral bij veel te lage toeren, waardoor de smeerfilm onderbroken kan worden
Voor de kenner: Steinbuch deel 1. (1959)
De Queen Elizabeth 2 wordt voort geduwd via een smeeroliefilm in z'n stuwblok, waar de krachten op het schip worden over gebracht.
(bootje, Very Happy )
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 11:14    Onderwerp: Reageren met citaat

(Eén van) de nuttige werkingen van een stabilisator is het verminderen van de "beweeglijkheid" tussen caravan en auto. De stabilisator knijpt op de kogel van de trekhaak en maakt het geheel star. Ik verwonder mij er nog steeds over hoe stabiel zo'n fietsendrager is die je op de kogel klemt. Mijn vader heeft vroeger veel gereden met aanhangers met een zweefvliegtuig erin. Hij vertelde mij dat ze een stoffen lap over de kogel legden voor het aankoppelen. Voilà een van de goedkoopste stabilisatoren die er zijn!
Indien de gebruikte spray geen laagje zou vormen tussen kogel en koppeling kan ik me voorstellen dat de werking gelijk zou blijven, echter de werking neemt toe!! Er is dus iets anders aan de hand.
Belangrijk in dit soort testen is natuurlijk de vraag of en hoe de test is uitgevoerd. Hoe heeft men geconstateerd dat de werking toegenomen is? Johan eindigt zijn verhaal ook met de vraag: "Zou zijn konstatering juist zijn?"
Blijft natuurlijk dat dit een verschijnsel is dat zich schijnbaar tegenspreekt: Iets wordt gesmeerd en beweegt minder soepel!
Wellicht kunnen we zoeken in het materiaal dat gebruikt is in de Stabifix; wat klemt er tegen de kogel?
Laughing
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 11:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Iedereen, die ooit wel eens handmatig in koper heeft geboord, weet dat het boren een wat krakend geluid maakt. Op een hele stille draaibank is dat ook te horen. Volgens mij hoort dat nou eenmaal bij een contact tussen koper en staal.
Maar dat het kraken stopt, terwijl de remmende werking verbetert, is toch wel een hele vreemde gebeurtenis.
Misschien zit Joop er het dichtste bij en is een heen-en-weer gaande beweging moeilijker te smeren dan een draaiende, misschien ontstaat er een remmende pasta van teflon en bronsslijpsel die remt in plaats van glijdt?

Toch twijfel ik een beetje aan de basis van het verhaal: Ging het inderdaad wel over tefspray? Werd er geen siliconenspray bedoeld? Ik meen me te herinneren, dat John mij hetzelfde vertelde, maar dan over siliconenspray... Smile
Misschien is het sowieso goed om dat nog eens na te vragen, ik vergeet soms van die kleinigheden...
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 13:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Misschien is het zo dat teflon bij direct contact inderdaad het plakken vermindert,

Juist en waar is dat??????
In de koekepan Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 14:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Aldus sprak onze almeerse babbelaar, juist opspringend uit de hete pan... Laughing
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 14:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn 'porretje'heeft gelukkig geholpen.
Zoals al opgemerkt , is bij de Stabifix het materiaal dat de kogel omsluit brons.
Ik had zelf siliconen- en teflon spray gebruikt en heb daarbij geen verschil gemerkt. Dat is ook wel logisch met zoveel massa. John heeft mij nadrukkelijk verteld , dat zijn constatering, dwz een hogere frictie, betrekking had op teflon tov siliconen en niet andersom. Hij zal het wel met de momentsleutel hebben geconstateerd.
Ik wil nog eens, als ik tijd heb, een kogel op de sloop halen en een 6-kant erop lassen, dan kan ik mijn stabifix ook op 120 bijstellen en dit teflon-verhaal proefondervindelijk nagaan. Dat kan nog wel even duren.

groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 15:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
..... een kogel op de sloop halen en een 6-kant erop lassen, dan kan ik mijn stabifix ook op 120 bijstellen....


Johan, kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 15:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Aldus sprak onze almeerse babbelaar, juist opspringend uit de hete pan...

Peter,
Het is off-topic, waarom zou ik in een hete pan moeten opspringen.
Dat er mensen in de pan werden gestopt is al weer jaren geleden, en trouwens in donker Afrika, dat heb je ook vast op school geleerd.
Zou dat een reden zijn geweest dat je toch geen pater bent geworden, Peter. rotfl
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Ma 07 Aug 2006 16:52; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 16:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Frank,
Ik heb dat zelf nog niet eerder gedaan, maar zag wel John Sanders de klus bij mijn caravan uitvoeren. Ik weet niet of jij ook een stabifix koppeling hebt, dus begin ik maar bij het begin.
Deze koppeling wordt gekarakteriseerd door 2 bronzen remcups,een vast achter en een nastelbare voor . Deze laatste wordt met een imbussleutel aan de voorkant in het huis gedraaid. Zie voor tekening www.stabifix.nl
voor de juiste afstelling gebruikte Sanders een trekkogel op een momentsleutel ingesteld op 120 Nm en draaide dan de voorste remcup zover in dat de 120Nm werd bereikt, dwz dat hij de sleutel 120Nm had ingesteld en de kogel met sleutel door de koppeling probeerde te trekken .Hij probeerde daarna of de koppeling nog te sluiten was of juist te gemakkelijk sloot draaide de cup iets terug resp er verder in, mat eea na met de momentsleutel en fixeerde daarna de voorste cup met een imbusboutje.
De clou van deze koppeling is , dat hij nastelbaar is en dat moet na een paar duizend km ook gebeuren , omdat dan de cups op de kogel zijn íngesleten. Dat kun je min of meer op het gevoel doen, dwz controleren met de kracht die nodig is om de koppeling te sluiten.
Ik denk dat het nauwkeuriger gaat met gebruik van een momentsleutel.
Ben ik zo duidelijk genoeg geweest, of zijn er anderen die willen aanvullen/verbeteren?
Groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 21:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan, je uitleg is duidelijk!!

Heb je al een idee, hoe je een en ander wil gaan testen? Vóór en na gebruik van de spray.
Ik heb overigens geen stabilisator.
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 21:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Overigens leest ik op de website www.stabifix.nl (op twee verschillende plekken) deze twee opmerkingen over het smeren:

1. Geen last van een vervuilde of geverfde kogel en ongevoelig voor eventueel aanwezig vet en/of roest.

2. Het kan voorkomen dat de Stabifix4 onder bepaalde omstandigheden een licht krakend/bonkend geluid maakt en dat is hinderlijk maar onschuldig, alle koppelingsstabilisatoren kennen dit verschijnsel. Met een kleine hoeveelheid vet * is dit te verhelpen. Indien men overdadig smeert, wordt de stabiliserende werking drastisch verminderd.

* WD 40 is beter en ook geschikt als contactspray voor de stekerverbinding

_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 21:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De clou van deze koppeling is , dat hij nastelbaar is en dat moet na een paar duizend km ook gebeuren , omdat dan de cups op de kogel zijn íngesleten. Dat kun je min of meer op het gevoel doen, dwz controleren met de kracht die nodig is om de koppeling te sluiten.
Ik denk dat het nauwkeuriger gaat met gebruik van een momentsleutel.
Ben ik zo duidelijk genoeg geweest, of zijn er anderen die willen aanvullen/verbeteren?


Volgens mij kan ik het wel op gevoel en ervaring, dat is ook wel gebleken toen ik toch bij Sanders in de buurt was en even langs ging om mijn gevoel te testen.. Wink Hij zei, dat het goed was... toppie

Maar ik heb ook zowel de vorige versie als deze zelf op een camping staan monteren, na eerst door "the Master himself" helemaal te zijn gewaarschuwd voor de valkuilen van zelfmontage, montage door hem zelf, de an*b en alle waardeloze stabs ter wereld Wink

Je kan wel zeggen, dat hij me het gevoel min of meer heeft aangepraat! Laughing Laughing Laughing

Maar wat heb ik nou serieus gedaan om het goed te krijgen? Ik heb net zo lang uitgeprobeerd, tot de stab moeilijker van de kogel kwam en ook heel moeilijk dicht ging. Wel, die twee standen heb ik iets vergemakkelijkt en dat was het dan helemaal. jazeker jazeker jazeker
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 06 Aug 2006 22:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Een beetje off-topic:
Interview John Sanders.
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.