Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Di 24 Jul 2007 00:00 Onderwerp: Stabif... |
|
|
Net terug van vakantie gaan we toch maar eens denken over een stabilisator. Wat meer rust met rijden en minder kans op slingeren.
Nu heb ik eens iets gehoord over een Stabifox of Stabifel of zo. Is er hier misschien iemand die daar iets van af weet of er nog een heeft liggen voor een paar tientjes?
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 24 Jul 2007 09:08 Onderwerp: Re: Stabif... |
|
|
Frank Selen schreef: | Net terug van vakantie gaan we toch maar eens denken over een stabilisator. Wat meer rust met rijden en minder kans op slingeren.
Nu heb ik eens iets gehoord over een Stabifox of Stabifel of zo. Is er hier misschien iemand die daar iets van af weet of er nog een heeft liggen voor een paar tientjes?
|
http://www.stabifix.nl
Nog meer weten? Kijk ook eens in http://www.caravanhandboek.nl/ bij 'Welke stabilisator?' _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Di 24 Jul 2007 17:11 Onderwerp: |
|
|
Ik weet natuurlijk ok wel dat Stabifix dè stabilisator is en dat er hier mensen op het forum zijn die bijna vertegenwoordiger zijn!!
Maaruh Peter, heb jij die Stabifix 3 nog te koop? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 24 Jul 2007 21:01 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Ik weet natuurlijk ok wel dat Stabifix dè stabilisator is en dat er hier mensen op het forum zijn die bijna vertegenwoordiger zijn!!
Maaruh Peter, heb jij die Stabifix 3 nog te koop? |
Frankie, ga jij nou lekker voor die S4, die past beter bij Peitz-koppelstukken! Je geeft er één keer geld aan uit en daarna hoef je nooit meer een andere te kopen. En dat ingebouwde slot telt natuurlijk ook lekker mee in de berekening. Dat stomme slot is overigens buitengewoon goed ingebouwd...
En vanzelfsprekend heb ik die 3 niet meer, want ik ben niet zo gek op onnodige voorraad... |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Di 24 Jul 2007 22:32 Onderwerp: |
|
|
Aanbieding:
Stabifix 4, 280 euri. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Za 28 Jul 2007 12:37 Onderwerp: |
|
|
Begin toch een beetje te twijfelen. Was paar dagen geleden bij de caravanhandelaar om de hoek en we hadden het over stabilisatoren. Hij wees me er op dat het effect van een stabilisator niet zo heel groot is. Belangrijkste is (verdeling van de) belading, bandenspanning en verhouding gewicht auto en caravan. Hij vertelde over een niet gepubliceerde test van de ANWB.
Op onze terugreis een paar dagen geleden vonden we de caravan soms wat onrustig. Tweemaal vertoonde zij de neiging tot slingeren. Achteraf beredenerend was de gewichtsverdeling in de Expert waarschijnlijk niet ideaal. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 28 Jul 2007 12:53 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Begin toch een beetje te twijfelen. Was paar dagen geleden bij de caravanhandelaar om de hoek en we hadden het over stabilisatoren. Hij wees me er op dat het effect van een stabilisator niet zo heel groot is. Belangrijkste is (verdeling van de) belading, bandenspanning en verhouding gewicht auto en caravan. Hij vertelde over een niet gepubliceerde test van de ANWB.
Op onze terugreis een paar dagen geleden vonden we de caravan soms wat onrustig. Tweemaal vertoonde zij de neiging tot slingeren. Achteraf beredenerend was de gewichtsverdeling in de Expert waarschijnlijk niet ideaal. |
Lees eens: http://caravanhandboek.biod.info/ch3-rijden.htm#stabilisator
en de andere teksten die met stabiliteit te maken hebben (zie index van http://www.caravanhandboek.nl ).
Een stabilisator werkt comfortverhogend en verhoogt de kritieke snelheid.
Voor mij krijgen caravanhandelaren niet het voordeel van de twijfel.
Ze moeten mij eerst duidelijk maken dat ze verstand van zaken hebben.
"Een niet gepubliceerde test van de Anwb" is voor mij per definitie leuterkoek.
Als ze iets wezenlijks te melden hebben, moeten ze dat doen en anders: mond houden _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 28 Jul 2007 13:40 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Begin toch een beetje te twijfelen. Was paar dagen geleden bij de caravanhandelaar om de hoek en we hadden het over stabilisatoren. Hij wees me er op dat het effect van een stabilisator niet zo heel groot is. Belangrijkste is (verdeling van de) belading, bandenspanning en verhouding gewicht auto en caravan. Hij vertelde over een niet gepubliceerde test van de ANWB.
Op onze terugreis een paar dagen geleden vonden we de caravan soms wat onrustig. Tweemaal vertoonde zij de neiging tot slingeren. Achteraf beredenerend was de gewichtsverdeling in de Expert waarschijnlijk niet ideaal. |
Frank, over het rijden mét en zonder stab kan ik kort zijn: Die stabs brengen rust in het rijden. Aan het eind van een rit ben je doodgewoon wat minder moe dan na het rijden van die zelfde rit zonder stab.
Dan het verschil tussen alko en Stabifix:
Die Stabifix dempt het doordeinen erg goed en dat is vooral heerlijk bij trekauto's met een wat lange oversteek. De horizontale demping vind ik zelf beter dan van Alko, maar dat is mogelijk meer gevoel dan wijsheid.
En ja: je moet sowieso de gewichtsverdeling in de gaten houden...
En die niet-gepubliceerde test van de an*b? Kul!! |
|
Terug naar boven |
|
|
MAD
Geregistreerd op: 16 Jul 2007 Berichten: 23 Woonplaats: Westervoort
|
Geplaatst: Zo 29 Jul 2007 15:22 Onderwerp: |
|
|
Misschien een open deur , maar ik heb nooit de stabilisator bekrachtigd (ALKO) omdat:
1) Mijn Vivaro zelf al een respectabel gewicht heeft (leeg 1750kg) en daardoor zich niet zo gauw van de wijs laat brengen door mijn caravan en
2) Ik graag wil voelen wat de caravan achter de auto doet. M.a.w. als de stabilisator bekrachtigd is, dan zou je al in een gevarenzone kunnen zitten, terwijl de bestuurder dat niet merkt.
Ik rij gemiddeld ± 105 a 110km/u en heb mijn BIOD nooit voelen slingeren.
Ik ben mij er terdege van bewust dat andere trekvoertuigen zeer verschillende karakteristieken hebben, ik geef alleen mijn ervaring en mening.
Groet
Michiel _________________ "Normade TD 2003"
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 29 Jul 2007 15:59 Onderwerp: |
|
|
MAD schreef: | Misschien een open deur , maar ik heb nooit de stabilisator bekrachtigd (ALKO) omdat:
1) Mijn Vivaro zelf al een respectabel gewicht heeft (leeg 1750kg) en daardoor zich niet zo gauw van de wijs laat brengen door mijn caravan en
2) Ik graag wil voelen wat de caravan achter de auto doet. M.a.w. als de stabilisator bekrachtigd is, dan zou je al in een gevarenzone kunnen zitten, terwijl de bestuurder dat niet merkt.
Ik rij gemiddeld ± 105 a 110km/u en heb mijn BIOD nooit voelen slingeren.
Ik ben mij er terdege van bewust dat andere trekvoertuigen zeer verschillende karakteristieken hebben, ik geef alleen mijn ervaring en mening.
Groet
Michiel |
Van mij mag je, maar ...
... waarom zou je, als hij er toch op zit, hem niet gebruiken?
Hij vergroot je veiligheidsmarge en dat is alleen maar goed.
Tenzij je daarom harder zou gaan rijden.
Verkoop hem anders, dan vang je nog een paar centen,
waarmee je misschien wel een automatische acculader kunt kopen _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Sep Raben
Geregistreerd op: 28 Aug 2005 Berichten: 18 Woonplaats: Berkel-Enschot
|
Geplaatst: Do 02 Aug 2007 23:01 Onderwerp: Stabifix 4 |
|
|
Frank,
Ik heb dit jaar voor het eerst met een Stabifix 4 gereden en het beviel prima. Ook het slot vind ik top, ze koppelen hen niet zo maar af en/of zouden hem zo maar mee kunnen nemen om elders uit te plunderen (niet dat er veel te halen valt of je moet van lezen houden) Al dat gedoe met wielsloten etc vind ik maar niets.
ik ben wel een jaar op zoek geweest naar een betaalbaar koppeling. Gewoon een "zoekwekker" (www.zoekwekker.nl met tekst stabilisator) plaatsen en wachten tot er een langs komt om op te bieden. Bij de derde lukte het. _________________ Sep Raben
Biod 2/3K 350 TL ['94] |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 05 Aug 2007 10:48 Onderwerp: |
|
|
Hoi Sep, bedankt voor je info. Je tip mbt de zoekwekker is een hele goeie. Ik had hier al eens gebruik van gemaakt, maar nu niet meer aan gedacht... _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 12 Aug 2007 10:21 Onderwerp: |
|
|
De Zoekwekker maakt me attent op een Stabifix 3. Tenminste hij ziet er uit als een Stabifix 3. Bestaat 2 (of 1) ook nog en lijkt die op 3?
Vraagprijs 75 euro. Is de stabiliserende werking gelijk aan die van een Stabifix 4? Maw verschil is minder fraaie vormgeving en geen slot? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 12 Aug 2007 12:04 Onderwerp: |
|
|
De "3" heeft een slot en de werking verschilt. Tot nu vind ik de "4" een stuk prettiger in gebruik, met de DRIE loop je meer kans om met je knokkels langs de handrem te schaven. De DRIE is ook aanmerkelijk zwaarder door het gebruik van gietstaal. Ook de demping verschilt.
Mijn advies zou zijn om toch maar te gaan voor een VIER, omdat je het ding toch gewoon kan meenemen naar elke volgende caravan en de jaarbijdrage wordt daardoor flink gedrukt... |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 12 Aug 2007 12:23 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | ....omdat je het ding toch gewoon kan meenemen naar elke volgende caravan.... |
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|