"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Stabif...
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 24 Jul 2007 00:00    Onderwerp: Stabif... Reageren met citaat

Net terug van vakantie gaan we toch maar eens denken over een stabilisator. Wat meer rust met rijden en minder kans op slingeren.
Nu heb ik eens iets gehoord over een Stabifox of Stabifel of zo. Is er hier misschien iemand die daar iets van af weet of er nog een heeft liggen voor een paar tientjes?
Laughing Laughing Laughing

Wink
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 24 Jul 2007 09:08    Onderwerp: Re: Stabif... Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Net terug van vakantie gaan we toch maar eens denken over een stabilisator. Wat meer rust met rijden en minder kans op slingeren.
Nu heb ik eens iets gehoord over een Stabifox of Stabifel of zo. Is er hier misschien iemand die daar iets van af weet of er nog een heeft liggen voor een paar tientjes?
Laughing Laughing Laughing

Wink

http://www.stabifix.nl
Nog meer weten? Kijk ook eens in http://www.caravanhandboek.nl/ bij 'Welke stabilisator?'
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 24 Jul 2007 17:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik weet natuurlijk ok wel dat Stabifix dè stabilisator is en dat er hier mensen op het forum zijn die bijna vertegenwoordiger zijn!!
Maaruh Peter, heb jij die Stabifix 3 nog te koop?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 24 Jul 2007 21:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Ik weet natuurlijk ok wel dat Stabifix dè stabilisator is en dat er hier mensen op het forum zijn die bijna vertegenwoordiger zijn!!
Maaruh Peter, heb jij die Stabifix 3 nog te koop?


Frankie, ga jij nou lekker voor die S4, die past beter bij Peitz-koppelstukken! Je geeft er één keer geld aan uit en daarna hoef je nooit meer een andere te kopen. En dat ingebouwde slot telt natuurlijk ook lekker mee in de berekening. Dat stomme slot is overigens buitengewoon goed ingebouwd...

En vanzelfsprekend heb ik die 3 niet meer, want ik ben niet zo gek op onnodige voorraad... Rolling Eyes
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 24 Jul 2007 22:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Aanbieding:
Stabifix 4, 280 euri. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Za 28 Jul 2007 12:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Begin toch een beetje te twijfelen. Was paar dagen geleden bij de caravanhandelaar om de hoek en we hadden het over stabilisatoren. Hij wees me er op dat het effect van een stabilisator niet zo heel groot is. Belangrijkste is (verdeling van de) belading, bandenspanning en verhouding gewicht auto en caravan. Hij vertelde over een niet gepubliceerde test van de ANWB.
Op onze terugreis een paar dagen geleden vonden we de caravan soms wat onrustig. Tweemaal vertoonde zij de neiging tot slingeren. Achteraf beredenerend was de gewichtsverdeling in de Expert waarschijnlijk niet ideaal.
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 28 Jul 2007 12:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Begin toch een beetje te twijfelen. Was paar dagen geleden bij de caravanhandelaar om de hoek en we hadden het over stabilisatoren. Hij wees me er op dat het effect van een stabilisator niet zo heel groot is. Belangrijkste is (verdeling van de) belading, bandenspanning en verhouding gewicht auto en caravan. Hij vertelde over een niet gepubliceerde test van de ANWB.
Op onze terugreis een paar dagen geleden vonden we de caravan soms wat onrustig. Tweemaal vertoonde zij de neiging tot slingeren. Achteraf beredenerend was de gewichtsverdeling in de Expert waarschijnlijk niet ideaal.

Lees eens: http://caravanhandboek.biod.info/ch3-rijden.htm#stabilisator
en de andere teksten die met stabiliteit te maken hebben (zie index van http://www.caravanhandboek.nl ).
Een stabilisator werkt comfortverhogend en verhoogt de kritieke snelheid.
Voor mij krijgen caravanhandelaren niet het voordeel van de twijfel.
Ze moeten mij eerst duidelijk maken dat ze verstand van zaken hebben.
"Een niet gepubliceerde test van de Anwb" is voor mij per definitie leuterkoek.
Als ze iets wezenlijks te melden hebben, moeten ze dat doen en anders: mond houden Twisted Evil
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 28 Jul 2007 13:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Begin toch een beetje te twijfelen. Was paar dagen geleden bij de caravanhandelaar om de hoek en we hadden het over stabilisatoren. Hij wees me er op dat het effect van een stabilisator niet zo heel groot is. Belangrijkste is (verdeling van de) belading, bandenspanning en verhouding gewicht auto en caravan. Hij vertelde over een niet gepubliceerde test van de ANWB.
Op onze terugreis een paar dagen geleden vonden we de caravan soms wat onrustig. Tweemaal vertoonde zij de neiging tot slingeren. Achteraf beredenerend was de gewichtsverdeling in de Expert waarschijnlijk niet ideaal.


Frank, over het rijden mét en zonder stab kan ik kort zijn: Die stabs brengen rust in het rijden. Aan het eind van een rit ben je doodgewoon wat minder moe dan na het rijden van die zelfde rit zonder stab.

Dan het verschil tussen alko en Stabifix:
Die Stabifix dempt het doordeinen erg goed en dat is vooral heerlijk bij trekauto's met een wat lange oversteek. De horizontale demping vind ik zelf beter dan van Alko, maar dat is mogelijk meer gevoel dan wijsheid.
En ja: je moet sowieso de gewichtsverdeling in de gaten houden... Wink

En die niet-gepubliceerde test van de an*b? Kul!!
Terug naar boven
MAD



Geregistreerd op: 16 Jul 2007
Berichten: 23
Woonplaats: Westervoort

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 15:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien een open deur Cool , maar ik heb nooit de stabilisator bekrachtigd (ALKO) omdat:
1) Mijn Vivaro zelf al een respectabel gewicht heeft (leeg 1750kg) en daardoor zich niet zo gauw van de wijs laat brengen door mijn caravan en
2) Ik graag wil voelen wat de caravan achter de auto doet. M.a.w. als de stabilisator bekrachtigd is, dan zou je al in een gevarenzone kunnen zitten, terwijl de bestuurder dat niet merkt.
Ik rij gemiddeld ± 105 a 110km/u en heb mijn BIOD nooit voelen slingeren.
Ik ben mij er terdege van bewust dat andere trekvoertuigen zeer verschillende karakteristieken hebben, ik geef alleen mijn ervaring en mening.

Groet

Michiel
_________________
"Normade TD 2003"
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 15:59    Onderwerp: Reageren met citaat

MAD schreef:
Misschien een open deur Cool , maar ik heb nooit de stabilisator bekrachtigd (ALKO) omdat:
1) Mijn Vivaro zelf al een respectabel gewicht heeft (leeg 1750kg) en daardoor zich niet zo gauw van de wijs laat brengen door mijn caravan en
2) Ik graag wil voelen wat de caravan achter de auto doet. M.a.w. als de stabilisator bekrachtigd is, dan zou je al in een gevarenzone kunnen zitten, terwijl de bestuurder dat niet merkt.
Ik rij gemiddeld ± 105 a 110km/u en heb mijn BIOD nooit voelen slingeren.
Ik ben mij er terdege van bewust dat andere trekvoertuigen zeer verschillende karakteristieken hebben, ik geef alleen mijn ervaring en mening.

Groet

Michiel

Van mij mag je, maar ...
... waarom zou je, als hij er toch op zit, hem niet gebruiken?
Hij vergroot je veiligheidsmarge en dat is alleen maar goed.
Tenzij je daarom harder zou gaan rijden.
Verkoop hem anders, dan vang je nog een paar centen,
waarmee je misschien wel een automatische acculader kunt kopen Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Sep Raben



Geregistreerd op: 28 Aug 2005
Berichten: 18
Woonplaats: Berkel-Enschot

BerichtGeplaatst: Do 02 Aug 2007 23:01    Onderwerp: Stabifix 4 Reageren met citaat

Frank,

Ik heb dit jaar voor het eerst met een Stabifix 4 gereden en het beviel prima. Ook het slot vind ik top, ze koppelen hen niet zo maar af en/of zouden hem zo maar mee kunnen nemen om elders uit te plunderen (niet dat er veel te halen valt of je moet van lezen houden) Al dat gedoe met wielsloten etc vind ik maar niets.

ik ben wel een jaar op zoek geweest naar een betaalbaar koppeling. Gewoon een "zoekwekker" (www.zoekwekker.nl met tekst stabilisator) plaatsen en wachten tot er een langs komt om op te bieden. Bij de derde lukte het.
_________________
Sep Raben
3kleur Biod 2/3K 350 TL ['94]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 05 Aug 2007 10:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Sep, bedankt voor je info. Je tip mbt de zoekwekker is een hele goeie. Ik had hier al eens gebruik van gemaakt, maar nu niet meer aan gedacht... Embarassed
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 12 Aug 2007 10:21    Onderwerp: Reageren met citaat

De Zoekwekker maakt me attent op een Stabifix 3. Tenminste hij ziet er uit als een Stabifix 3. Bestaat 2 (of 1) ook nog en lijkt die op 3?
Vraagprijs 75 euro. Is de stabiliserende werking gelijk aan die van een Stabifix 4? Maw verschil is minder fraaie vormgeving en geen slot?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 12 Aug 2007 12:04    Onderwerp: Reageren met citaat

De "3" heeft een slot en de werking verschilt. Tot nu vind ik de "4" een stuk prettiger in gebruik, met de DRIE loop je meer kans om met je knokkels langs de handrem te schaven. De DRIE is ook aanmerkelijk zwaarder door het gebruik van gietstaal. Ook de demping verschilt.

Mijn advies zou zijn om toch maar te gaan voor een VIER, omdat je het ding toch gewoon kan meenemen naar elke volgende caravan en de jaarbijdrage wordt daardoor flink gedrukt... Wink
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 12 Aug 2007 12:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
....omdat je het ding toch gewoon kan meenemen naar elke volgende caravan....


Question Shocked Question Shocked Question Shocked Question
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.