"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Voeding + acculader
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 13:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Mogelijk slaan we dit jaar het BIOD-weekend over..., maar als ik me verveel kom ik misschien alsnog Wink
Terug naar boven
MAD



Geregistreerd op: 16 Jul 2007
Berichten: 23
Woonplaats: Westervoort

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 15:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Hi Allen,
Misschien zie ik het wel te simpel, maar in mijn 450 Nomade, heb ik een accu geplaatst plus een 10amp acculader (± € 25,00).
De accu en de acculader zijn parallel met elkaar verbonden en dan op de 230 / 12V omvormer (accu ingang).
Conclusie:
Als de caravan niet achter de auto hangt en niet op 230V is aangesloten, heb ik 12V spanning van de accu, zodra ik ergens weer 230V heb, wordt de accu weer fijn opgeladen.
Totale kosten zijn € 25.00 voor de acculader (accu is al 5 jaar oud).

Ik kan het nog steeds op m'n accu het ongeveer 4 dagen uithouden (voor en najaar), 's zomers minimaal een week (meer buiten zitten).

Groet,
Michiel
_________________
"Normade TD 2003"
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 15:53    Onderwerp: Reageren met citaat

MAD schreef:
Hi Allen,
Misschien zie ik het wel te simpel, maar in mijn 450 Nomade, heb ik een accu geplaatst plus een 10amp acculader (± € 25,00).
De accu en de acculader zijn parallel met elkaar verbonden en dan op de 230 / 12V omvormer (accu ingang).
Conclusie:
Als de caravan niet achter de auto hangt en niet op 230V is aangesloten, heb ik 12V spanning van de accu, zodra ik ergens weer 230V heb, wordt de accu weer fijn opgeladen.
Totale kosten zijn € 25.00 voor de acculader (accu is al 5 jaar oud).

Ik kan het nog steeds op m'n accu het ongeveer 4 dagen uithouden (voor en najaar), 's zomers minimaal een week (meer buiten zitten).

Groet,
Michiel

Ik ben bang dat het bij een simpele lader problemen kan geven als je die lader permanent aan 230V hebt hangen, en aan de accu.
Als de accu vol is, moet hij overgaan op druppelladen, anders wordt de accu overladen en dat is niet gevaarloos.
De Ctek XS 3600 is zo'n automatsche acculader.
http://www.onderhoudslader.nl/ANWBKCK.pdf
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 16:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik ben bang dat het bij een simpele lader problemen kan geven als je die lader permanent aan 230V hebt hangen, en aan de accu.
Als de accu vol is, moet hij overgaan op druppelladen, anders wordt de accu overladen en dat is niet gevaarloos.

Dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen.
De beide bootaccu's gaan in oktober mee naar huis en worden ongeveer in februari weer opgeladen. De lader kan makkelijk twee dagen aangesloten staan zonder de accu te doen "koken" ( hevig gassen en spatten).
Het blijkt dat bij een goedkope lader de laadstroom snel terugloopt bij oplopen accuspanning, zelfs zo erg dat de volle accuspanning niet eens wordt bereikt. Laadstroom nul. Dus volkomen veilig.
Blijkt ook wel, de accu van MAD is al 5 jaar oud.
Ik ben zelf ook voorstander van "zo simpel mogelijk " en verbaas me van de "high tech" spullen die worden aangeboden bij zoiets eenvoudigs Smile als kamperen. Dat ik gisteren een waternivometer heb gekocht is makkelijk, hoef ik niet meer met een zaklamp de bankkast open te doen om op die tank te schijnen.
Stel dat ik een accu ga plaatsen, dan gebruik ik waarschijnlijk een simpel ladertje en bij toepassen van een zonnepaneel gewoon een keuzeschakelaar lader/zonnepaneel. Neem tenminste aan dat een zonnepaneel uitgeschakeld kan worden? En achter de auto alleen de dynamo, relais schakelt het vorige uit. Ben dan ook niet afhankelijk van één apparaat. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 17:11    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen.

Tja Joop, dan zullen alle waarschuwingen tegen overladen wel overbodig zijn.
Allemaal broodjes-aap-verhalen dus?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 20:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Tja Joop, dan zullen alle waarschuwingen tegen overladen wel overbodig zijn.
Allemaal broodjes-aap-verhalen dus?

Och, dat zal wel weer niet.
We hadden het over een simpele lader.
Ik weet wel dat de goedkopere ladertjes, waarvan het vermogen net iets meer is dan van een druppellader, werken d.m.v. een constante spanning.
Is die bereikt dan is het laden afgelopen.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 21:28    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
Tja Joop, dan zullen alle waarschuwingen tegen overladen wel overbodig zijn.
Allemaal broodjes-aap-verhalen dus?

Och, dat zal wel weer niet.
We hadden het over een simpele lader.
Ik weet wel dat de goedkopere ladertjes, waarvan het vermogen net iets meer is dan van een druppellader, werken d.m.v. een constante spanning.
Is die bereikt dan is het laden afgelopen.

Toch vind ik het signaal dat je hiermee geeft, niet goed.
Veiligheid voor alles wat mij betreft.
Ik vind het ook weer zo typisch Nederlands: wel duizenden euros voor een sleurhut, maar bezuiningen op een goede, veilige lader.
Zie je ook regelmatig NL-caravanners klungelen met allerlei verlengsnoertjes? De paar tientjes voor een goed snoer is blijkbaar ook velen te veel Sad
En al die stijf opgerolde snoeren. Ik weet het wel, het loopt in de meeste gevallen zo'n vaart niet, maar toch Sad
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 22:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Veiligheid voor alles wat mij betreft.

Juist, en daarom heb ik iets in de caravan wat waarschijnlijk veel caravanners niet zullen hebben.
Dat ding heeft dan ook z'n nadelen.
En verder ben ik het wel met je eens, maar het wordt wel eens overdreven.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 22:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Juist, en daarom heb ik iets in de caravan wat waarschijnlijk veel caravanners niet zullen hebben.
Dat ding heeft dan ook z'n nadelen.


Een originele Vooroorlogsche Noordoostpoldersche Bietentrekker misschien? geintje
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 22:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk dit is nou duidelijk een voorbeeld van:

"hoe breng ik een lekker lopend draadje,tijdelijk, om zeep"

Citaat:

Een originele Vooroorlogsche Noordoostpoldersche Bietentrekker misschien?

Peter, ik weet wel zeker dat je op de lagere school bent geweest voordat de Mammoetwet in werking trad.
Dus je moet beter weten, dat hele ding bestaat niet.
Maar je bent nieuwsgierig?
Wat hangt er in die Dethleff aan de wand?
Maak ik geen probleem van .
Smoke detector.
Staat zo raar "Brand alarm" Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 23:01    Onderwerp: Reageren met citaat

In mijn diensttijd heb ik in de Noordoostpolder een originele suikerbietentrekker in m'n handen gehad en naar de makelij te oordelen, was dat ding dik vooroorlogs!

En ff voor de zekerheid: Hoe noemt je vrouw die rookontdekker? Embarassed Embarassed Embarassed

Wat die draad betreft: Dat komt wel weer goed, want Lex is nog niet uitgevraagd, maar ik ga hem (nog) niet uit de brand helpen..., dus ben jij nog steeds aan de beurt, lijkt me! Wink
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 23:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Hoe noemt je vrouw die rookontdekker?

Nou dat kan ik beter niet zeggen, want dat ding gaat al af als ze aan het kokkerellen is. Dan moet ik de batterij eruit halen.
Na een half uur kan de batterij er weer in, geeft die weer van die snerpende piepen.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 29 Jul 2007 23:50    Onderwerp: Reageren met citaat

In één van de laatste types van Rapido zat een schuifkeuken, waarmee je naar wens ook buiten kon koken. Als je zoiets in je cravnan maakt, kun je haar naar wens buiten zetten met haar potten en pannen, dat scheelt heel veel hoofdpijn en vreemde woorden die je toch allang kende...

Maarre: Vanonder een droge luifel hebben Lex en ik ooit een dikke nieuwe Hobby, getrokken door een hele dikke nieuwe PCHoofttrekker het drassige kampeerterrein zien oprijden.

Ik kan je melden, dat we onze ogen uit de kassen keken naar wat er vervolgens na het uitdraaien van de poten gebeurde:
Om 5 meter te overbruggen naar de stroompaal, had eigenlijk de caravan nog 4,5 meter achteruit gemoeten, maar gelukkig hadden ze nog wat tafelstopcontacten en een stukkie tweelingsnoer...

Zonder enige bescherming hebben ze daarmee de caravan aangesloten op de paal en alle zeer vochtgevoelige verbindingen in het natte gras gevlijd, waarna er wonder boven wonder niet eens sluiting kwam en niemand ooit een brandlucht rook.

Het heeft niet veel gescheeld, of we hadden een brandwacht ingeschakeld, omdat wij geen van allen een rookontdekker bij ons hadden!

Maar zo zie je maar: Zelfs zonder brandalarm kun je best veilig kamperen, al is het met drie of vier losse eindjes snoer... Laughing Laughing Laughing
Terug naar boven
MAD



Geregistreerd op: 16 Jul 2007
Berichten: 23
Woonplaats: Westervoort

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jul 2007 06:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allen,
Sorry dat ik wat onvolledig ben geweest met de specificaties van de door mij gebruikte acculader. Shocked Embarassed
Deze schakelt wel degelijk om naar "druppellading" nadat de accu geladen is.
Er zit een stukje elektronica in, die de inwendige weerstand van de accu meet en naar aanleiding daarvan zijn laadstroom bepaalt.

De inwendige weerstand van een accu neemt evenredig toe met de laadtoestand van die accu. Dus de laadstroom neemt af met de toename van de inwendige weerstand. Is de accu eenmaal geladen, dan schakelt de lader om naar een druppellading. Werkt bij mij perfect Very Happy .

Nogmaals sorry dat ik wat onvolledig was.
Michiel
_________________
"Normade TD 2003"
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jul 2007 08:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Komt het toch nog goed, Michiel Wink

Ik ga het ook zo doen.
De accu (gel, 65 Ah) is geplaatst en aangesloten op de Camptronic.
Bijladen vanuit de auto laat ik nog weg.
Het idee van een solarinstallatie heb ik ook weer overboord gezet:
zoals gezegd, ik permitteer me de luxe van 230V als voorhanden, de accu is dus echt voor nood.
Rest het acculaderprobleem.
Ik heb er 2 waarvan 1 oude simpele, ooit gekocht om de autoaccu te kunnen laden als nodig.
Toen ik de gelaccu overnam, kreeg ik er een acculader bij.
Het vervelende is dat er geen gebruiksaanwijzing bij zit en van wat er op het apparaat staat word ik ook niet echt wijs.
Daarom laat ik hem hier maar eens zien.


Je zou zeggen: er zit een tester in, dus zou hij ook automatisch kunnen af-/aanschakelen en misschien wel druppelladen Question Question Question Question Question
Kent iemand dit apparaat en z'n capaciteiten?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.