"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Breekkabel
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michiel



Geregistreerd op: 05 Mei 2006
Berichten: 20
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do 04 Okt 2007 23:19    Onderwerp: Breekkabel Reageren met citaat

Het onderwerp breekkabel is nog nooit in et forum aan de orde geweest!

Twee vragen over de breekkabel:

Ik heb een misverstand met iemand hoe de breekkabel bevestigd moet worden. De ander zegt met stelligheid dat 'ie met en lus, aan de kabel zelf vastgemaakt, om de trekhaak moet. Ik heb een oogje onderaan de trekhaak en hier doe ik de bajonet van de kabel op. Dit is ook de instructie in het caravanhandboek. Gewoon even checken.

Mijn tweede probleem is dat ik enkel een veel te lange breekkabel kan krijgen, waardoor 'ie over de grond sleept. Zelfs Obelink heeft maar één lengte. Ik heb 'm nu maar ingekort met tie-wraps. Trekt bij nood vanzelf wel kappot. Zal wel niet mogen. Iemand een suggestie waar je kortere breekkabels kan krijgen?
_________________
-- Michiel de Vries (+ Liesbeth Wortman)

(BB 350TL 1983 + Suzuki Baleno Estate 1.8 )
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 04 Okt 2007 23:32    Onderwerp: Re: Breekkabel Reageren met citaat

Michiel schreef:
Ik heb een oogje onderaan de trekhaak en hier doe ik de bajonet van de kabel op. Dit is ook de instructie in het caravanhandboek. Gewoon even checken.

Welk caravanhandboek?
In http://www.caravanhandboek.nl staat:
# Lus de breekkabel om de trekhaaknek, maar borg hem zodanig dat hij er bij loskomen van de koppeling niet spontaan af kan schieten. Is er op de trekhaaknek een hulpstuk voor een hulpkoppeling gemonteerd, dan kan de lus daaraan geborgd worden. Aan een gemonteerd hulpstuk voor een TwinnyLoad kan ook geborgd worden.
Zo ben je ook een stuk lengte kwijt.
Lees ook dit document eens:
http://members.upc.nl/d.wools/Documenten/VerkeersKnooppunt106artikel.pdf
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Do 04 Okt 2007 23:40    Onderwerp: Reageren met citaat

de breekkabel mag absoluut niet om de trekhaak gedaan
worden,maar moet met een hulpstuk bevestigd worden
inkorten mag en kan altijd Wink
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 00:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Bob, heb jij die link al gelezen, die Lex in zijn bericht heeft geplaatst?
Deze dus:
http://members.upc.nl/d.wools/Documenten/VerkeersKnooppunt106artikel.pdf
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 06:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Bob schreef:
de breekkabel mag absoluut niet om de trekhaak gedaan
worden,maar moet met een hulpstuk bevestigd worden
inkorten mag en kan altijd Wink

Helaas Bob. Wat je zegt, is niet waar.

Hoe zou jij een noodremkabel inkorten?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 08:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij moet de losbreekkabel aan een vast punt van het chassis geborgd worden, de interpretatie daarvan bij wetgever en politie verschilt nogal eens, of de trekhaak daartoe behoort of niet.
In ieder geval behoort het speciale oog, dat bij de meeste trekhaken geplaatst is, daar wel toe. De bajonet aan dat oog lijkt me dan ook het simpelste, als het niet de enig toegestane is, is het in ieder geval een oplossing waar niemand van kan zeggen dat het niet is toegestaan.
Sommige trekhaken hebben geen oog, maar een systeem voor een hulpkoppeling, met twee tegenoverliggende gleuven. Met de losbreekkabel daar doorheengelust en met de bajonet aan zichzelf gekoppeld, moet ook voldoende zijn.
Als je toch over de trrekhaak wilt lussen, doe het dan, om juridisch gesteggel te voorkomen, allebei: om de kogel en daarna aan het oog geborgd.

In de hierboven genoemde link staat het ook: de wet zegt borgen aan het voertuig of aan een onderdeel van de trekhaak die hiervoor bedoeld is, fabrikanten zeggen altijd lussen en dan musketonhaak aan kabel zelf vastzetten. Combinatie lijkt me dus het meeste zekerheid en de minste discussie opleveren.

Inkorten wordt denk ik moeilijk: bij mij zit aan de ene kant de bajopnet, aan de andere kant een lus met een ring voor aan de oplooprem, die moet ervoor zorgen dat de rem wordt aangetrokken en daarna de ring wordt opengetrokken zodat de noodrembreekinrinchting doet wat hij moet doen: noodremmen en afbreken.
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 09:02    Onderwerp: Reageren met citaat

pm3 schreef:
Volgens mij moet de losbreekkabel aan een vast punt van het chassis geborgd worden, de interpretatie daarvan bij wetgever en politie verschilt nogal eens, of de trekhaak daartoe behoort of niet.
In ieder geval behoort het speciale oog, dat bij de meeste trekhaken geplaatst is, daar wel toe. De bajonet aan dat oog lijkt me dan ook het simpelste, als het niet de enig toegestane is, is het in ieder geval een oplossing waar niemand van kan zeggen dat het niet is toegestaan.

Eigenlijk heb ik helemaal geen zin over weer een discussie over dit onderwerp Wink
Maar toch:
- moderne autoos hebben geen chassis,
- de trekhaak is ook een 'vast' onderdeel van de auto,
- als er een oog is, zit dat aan de trekhaakconstructie,
- hoe die haak in werkelijkheid heet, is me niet duidelijk geworden (zie bijvoorbeeld Wikipedia), maar het is geen bajonet. Meest waarschijnlijke goede kandidaat is mi "karabijnhaak", misschien wel "bajonethaak". "Musketonhaak" lijkt niet goed, maar wordt veel gebruikt.

Ik blijf er bij dat lussen om de trekhaaknek en zekeren de beste manier is. Sinds ik caravans trek, doe ik het zo. Als een diender mij zou bekeuren hiervoor, zou ik het voor laten komen. Ik ben er van overtuigd dat ik zou winnen. Hoewel, in het Nederlandse rechtssysteem wordt soms het meest onwaarschijnlijke waar Sad

NB. Voor de goede orde. Het klikken van de ?-haak direct aan het oog, is wettelijk (zie vervoersreglement) okee.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Michiel



Geregistreerd op: 05 Mei 2006
Berichten: 20
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 09:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Oplossing lijkt duidelijk: lus om de trekhaak en dan met de bajonet aan het oog aan de trekhaak.

Ben ik, zoals Lex zei ook de extra lengte kwijt. Dat inkorten door een lus in de kabel en die vastzetten met tie wraps vond ik toch niet zo mooi.

Bedankt voor alle hulp.

PS. Het caravanhandboek dat ik gebruikte was dat van Lex.
_________________
-- Michiel de Vries (+ Liesbeth Wortman)

(BB 350TL 1983 + Suzuki Baleno Estate 1.8 )
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 22:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Michiel schreef:
Oplossing lijkt duidelijk: lus om de trekhaak en dan met de bajonet aan het oog aan de trekhaak.

Dat zou ik niet doen.
Ik zou het zo doen:


dus een extra (voldoend grote) karabijnhaak kopen, die haken aan de kabel.
Dan de extra karabijnhaak klikken aan het oog (zekeren), de hulpremkabel om de trekhaak lussen en de karabijnhaak aan het eind van de kabel klikken aan de kabel.
Als je een hulpstuk op de trekhaaknek hebt, heb je de extra haak niet nodig. Je kunt de kabel dan aan het hulpstuk zekeren.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 23:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij beschrijf je een andere foto? Wink
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 23:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Volgens mij beschrijf je een andere foto? Wink

Welke dan?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 00:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Volgens mij beschrijf je een andere foto? Wink


Volgens mij reageer jij op een andere post? Wink
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 00:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk nou eens naar de foto en volg al kijkend de bijgesloten handleiding... Rolling Eyes

Okee, ik heb zelf ook nog eens gekeken, maar het staat er, hoewel superingewikkeld, bij nader inzien toch wel goed... Wink Embarassed Wink


Laatst aangepast door Pieter op Za 06 Okt 2007 00:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 00:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Gekeken, gelezen, en het lijkt me de beste oplossing. Mijn karabijnhaak, of hoe jhe dat ding dan ook noemt, past niet door het oog aan de trekhaak, de nieuwe haak lost dat op, en de bestaande haak gebruik je om naar de kabel terug te lussen.
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 00:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Stelletje eigenwijzen... Wink
Kijk nou eens naar de foto en volg al kijkend de bijgesloten handleiding... Rolling Eyes

Nou ik kan Lex prima volgen!! Maar ja, wij zijn onderwijzers en begrijpen elkaar...

Wink
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.