"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Neuswiel en reservewiel

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maarten



Geregistreerd op: 14 Sep 2007
Berichten: 11
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Zo 07 Okt 2007 22:30    Onderwerp: Neuswiel en reservewiel Reageren met citaat

Ik had nog twee prachtige kleine wieltjes met luchtbanden van een surfkar. Zelfs met een naaldlager erin. Dat past qua diameter goed op de plaats van het neuswiel, alleen moest de beugel iets uit elkaar gebogen. De (holle) as had dezelfde dikte alleen kon niet meer geborgd met een splitpen (omdat de as nu niet meer uitstak). Nu geborgd met een 12 mm bout erdoorheen. Ziet er wel stoer uit en het duwt op nat gras vast een stuk lichter, daar gaat het om uiteindelijk Wink. Ik heb een fotootje gemaakt alleen weet ik niet hoe die te plaatsen. Maar misschien weet iedereen ook wel hoe dat eruit ziet.
Maar ik heb nog een vraag: het reservewiel zit achter onder de caravan in een beugel. Nu zit de keuken ook al achter. Voor het gewicht zou dat wiel beter voor kunnen zitten lijkt me. Heeft iemand ervaring met en wiel aan de voorkant, onder of boven op de dissel? De bak voor de gasfles moet wel open kunnen natuurlijk.... Alvast dank voor eventuele tips!
_________________
Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 00:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Maarten, bij mijn Extase heb ik indertijd ook het neuswiel vervangen door het type dat jij beschrijft en dat liep mooi. Maar,,, je moet dan wel een reserve binnen- en buitenbandje meenemen (bijv. in het grote reservewiel), want je bent doodongelukkig als zo'n neuswielluchtbandje kapotgaat.
V.w.b. de plaatsing van het reservewiel, meet eerst het kogelgewicht voor je wat gaat veranderen. Plaatsing onder de dissel lijkt mij niet mogelijk, er zal onvoldoende 'hoogte'zijn onder de remstang en demper.
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Maarten



Geregistreerd op: 14 Sep 2007
Berichten: 11
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 14:43    Onderwerp: Reageren met citaat

OK ik gooi immers nooit wat weg, het oude neuswieltje kan wel mee als reserve. Ik zal de kogeldruk meten, maar ik denk dat er toch wel wat gewicht naar voren mag. Onder de dissel zal inderdaad niet gaan, maar erbovenop (plat) denk ik wel, Dan kan de disselbak nog open scharnieren.
Wordt vervolgd...
_________________
Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 15:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Maarten schreef:
Ik zal de kogeldruk meten, maar ik denk dat er toch wel wat gewicht naar voren mag.

1 of 2 fietsen voorop en je hebt kogeldruk zat.
In het voorcompartiment kunnen ook 2 gasflessen en een tank met 15 liter water. Desnoods leg je er een stoeptegel bij Wink
Wat staat er nu in zo'n keuken? Dat is toch voornamelijk licht spul. Een krat bier kun je overal neerzetten Wink
Kortom, dat reservewiel mooi achter laten hangen jazeker jazeker jazeker
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Maarten



Geregistreerd op: 14 Sep 2007
Berichten: 11
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 16:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
1 of 2 fietsen voorop en je hebt kogeldruk zat.

Ja maar er zit nu net een heel mooi fietsenrek achterop... maar jullie hebben wel gelijk eerst maar eens vol met gas en water dan maar eens wegen. En er komt bij dat het wiel op de dissel veel toegankelijker is. Zoals het nu onder de caravan zit wil het er al lastig onderuit, als er een band lek is dan zal dat nog wel wat moeizamer zijn denk ik...
_________________
Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 17:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat wiel komt er nu makkelijk onderuit, maar terug er onder kan lastiger zijn.
Maar op de dissel is het inderdaad lekker bereikbaar.
Toch zou ik kiezen voor de fietsen, omdat je dat onmiddellijk merkt met de stabiliteit!
Kan dat mooie nieuwe rek niet aan de voorkant worden gehangen?
Ik heb zo wel eens een caravan gezien!...


Laatst aangepast door Pieter op Ma 08 Okt 2007 22:05; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 20:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Onder de dissel zal inderdaad niet gaan, maar erbovenop (plat) denk ik wel, Dan kan de disselbak nog open scharnieren.

Ik denk niet dat daar de ruimte voor is.
Dan zou ik die band rechtop zetten met aan de onderkant scharnierend.
Hoewel ik dit ook geen gezicht vind, maar dat is persoonlijk. Very Happy
Ik heb toendertijd bij de Gamma ook zo'n luchtbandje gehaald.
Kreeg er een probleem bij, het wieltje kon niet meer tussen het oprijgedeelte en de linker disselstang. Maar op de koop toe genomen, en het oude wieltje, op zich nog wel goed, richting kliko.
Sad
De fietsen op de auto?
Kan je ook nog ergens anders fietsen, of heb je ook nog een fietsendrager in de caravan. Very Happy
Nu komt een lekke band bij een caravan gelukkig niet veel voor, maar de reserve band onder de caravan vandaan halen/terug plaatsen terwijl die aangekoppeld is, lukt meestal niet.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 21:30    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Nu komt een lekke band bij een caravan gelukkig niet veel voor, maar de reserve band onder de caravan vandaan halen/terug plaatsen terwijl die aangekoppeld is, lukt meestal niet.

Inderdaad. Wij rijden al bijna 30 jaar lekloos. Smile
Ik heb dus geen ervaring, maar ik heb de indruk dat bij deze bevestiging het te voorschijn toveren van het reserve wiel wel te doen is.

@Maarten: een eindkeukenmodel is meestal wel geschikt om fietsen op de dissel te plaatsen. Misschien is het zinvol te overwegen om dat achterrek niet in gebruik te nemen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.