Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Vr 29 Okt 2010 18:27 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk, vetpatronen gebuik ik al jaren, geen geknoei met los vet. Evenals een vetspuit met een flex. slang + passende nippels.
Maar de 2e vraag van Lex , welk vet, zie ik nog beantwoord, en daar ben ik wel benieuwd naar. Is dat dan hetzelfde vet voor de oplooprem en de wiellagers?
groeten,
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Vr 29 Okt 2010 20:30 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Maar de 2e vraag van Lex , welk vet, zie ik nog beantwoord, en daar ben ik wel benieuwd naar. Is dat dan hetzelfde vet voor de oplooprem en de wiellagers? |
Eigenlijk niet,, duidelijk dat er tussen de wiellagers en de oplooprem een groot verschil in werking zit. Maar voor de oplooprem is het soort vet niet zo kritisch.
De as is een ander verhaal, 4000 km is natuurlijk erg kort, een schommelende beweging is ook slecht te smeren.
Neem daarom een ander soort vet dan voor de wiellagers.
Zelf zit ik dan te denken aan zoiets als.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_ind/krgr/134/industrie/kroon-oil-vetten/mos2-grease-2/
Tot nu toe heb ik altijd Shell Alvania, universeel smeervet gebruikt, eigenlijk zonder problemen, maar door de korte smeerinterval , en ik wil die spuit tijdens de vakantie niet meenemen, ga ik zelf dat Kroon vet, of iets dergelijks, gebruiken, dat waarschijnlijk nog beter voor de as geschikt is. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Za 27 Nov 2010 15:54 Onderwerp: Simpele vetspuitjes |
|
|
Ik gebruik een klein vetspuitje, ziet er uit als een flinke schroevendraaier (afb.1).
Elk jaar, dus om de 3000 à 6000km, verdeel ik een volle spuit "universeel smeervet" over de vier smeernippels op de as en de twee smeernippels op de dissel.
Na tien jaar veert en remt mijn Biod nog altijd soepel.
Een spuitje met een pistoolgreep (afb.2) lijkt me overigens handig. Bij model "schroevendraaier" is nogal wat spierkracht vereist.
afb.1 afb.2 _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV) |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Vr 22 Apr 2011 16:48 Onderwerp: |
|
|
Ik wil een schema/handleiding maken over het doorsmeren.
Eerst even de smeernippels lokaliseren:
Twee op de dissel:
En dan kan ik er nog vier (twee links, twee rechts) vinden op de as? Wiel verwijderen neem ik aan? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
arie engels
Geregistreerd op: 16 Feb 2006 Berichten: 170 Woonplaats: ridderkerk
|
Geplaatst: Vr 22 Apr 2011 17:06 Onderwerp: |
|
|
Nee Frank, wiel gewoon laten zitten !!
op de as ongeveer 15 cm van het wiel zit een nippel,
en op ongeveer 50 cm van het wiel zit nummer 2.
nummer 3 en vier zitten aan de andere kant!
Hartelijke groeten,
Arie Engels _________________ een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Vr 22 Apr 2011 18:52 Onderwerp: |
|
|
Dank je Arie,
Dan moeten het deze twee zijn:
In totaal dus zes te smeren nippels? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
arie engels
Geregistreerd op: 16 Feb 2006 Berichten: 170 Woonplaats: ridderkerk
|
Geplaatst: Vr 22 Apr 2011 23:06 Onderwerp: |
|
|
Ja Frank,
6 stuks totaal. dan loopt alles weer gesmeerd _________________ een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5 |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Za 23 Apr 2011 01:43 Onderwerp: |
|
|
sorry dat ik in deze discussie val.
maar die (6) smeerpunten moeten dus elke 4000 km. "gedaan" worden?
maar hoe weet je dan of er genoeg vet inzit?
en waar blijft dat vet dan?
ik kan begrijpen dat bepaalde onderdelen gesmeerd moeten worden en ook dat daar een bepaalde cyclus voor is.
als je vet in een as injecteert dan begrijp ik dat het vet moet smeren en op een gegeven moment uitgewerkt is.
maar is het dan verdwenen als je er nieuw vet inspuit?
of spuit je dan nieuw vet in tot het oude vet ergens naar buiten komt?
of verdwijnt het oorspronkelijke vet gewoon?
Hoort deze discussie misschien onder streep of is het nuttig hem boven de streep te voeren om nieuwe invalshoeken te krijgen? _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 23 Apr 2011 03:41 Onderwerp: |
|
|
Wat de as betreft.
Citaat: | maar hoe weet je dan of er genoeg vet inzit?
en waar blijft dat vet dan?
|
Als je vijf of zes maal een vetnippel op de as met de vetspuit bewerkt,(aantal klapjes met de spuit), dan zou ik er van uitgaan dat er genoeg vet inzit, het nieuwe vet zit dan op het te smeren gedeelte en drukt het oude vet opzij, als het tenminste nog op het te smeren gedeelte zat, soms komt het ook langs de as naar buiten zetten, geeft niet dicht mooi af.
Citaat: | of verdwijnt het oorspronkelijke vet gewoon? |
Dat het verdwijnt, dus niet meer is terug te vinden, nee.
Het verdwijnt wel van het te smeren oppervlak, en de kwaliteit gaat achteruit, het is een langzame schommelende beweging die moeilijk te smeren is. In principe kan je er niet teveel vet inpompen, in tegenstelling tot draaiende lagers. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Za 23 Apr 2011 11:41 Onderwerp: |
|
|
PeterB schreef: | sorry dat ik in deze discussie val. |
Dat is juist de bedoeling!
joop brand schreef: | In principe kan je er niet teveel vet inpompen, in tegenstelling tot draaiende lagers. |
Wiellagers hoeven niet (steeds opnieuw) gesmeerd te worden? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 23 Apr 2011 17:50 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Wiellagers hoeven niet (steeds opnieuw) gesmeerd te worden? |
Bij periodiek onderhoud (om de twee/drie/vier jaar?)is het een kleine moeite om de wiellagers van nieuw vet te voorzien.
Of je moet met oplooprem constant in werking de Alpen afzeilen, waardoor het vet op straat ligt.
Het lagerwerk op zich is niet zo duur. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Za 23 Apr 2011 21:56 Onderwerp: |
|
|
En hoe voorzie je de lagers van vet? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Zo 24 Apr 2011 03:40 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | En hoe voorzie je de lagers van vet? |
Frank,
Hierbij moet de remtrommel worden gedemonteerd, dan zijn er verschillende soorten lagers, waarbij het ene lager speling moet hebben en het andere(modernere) lager juist niet, ik zou daar als leek niet aan beginnen.
Wel leuk om eens door te nemen.
http://extranet.bovag.nl/afdeling/caravancamper/producten/Folders/werkinstructie_caravan.pdf _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 24 Apr 2011 09:57 Onderwerp: |
|
|
Joop (en Arie) bedankt voor je aanvullingen. Prachtig en volledig document. Jammer dat de afbeeldingen van matige kwaliteit zijn. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 24 Apr 2011 13:43 Onderwerp: |
|
|
Klik!
Aanvulling, opmerkingen? Graag! _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|