Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
HansKok
Geregistreerd op: 14 Apr 2013 Berichten: 8
|
Geplaatst: Do 25 Apr 2013 23:12 Onderwerp: |
|
|
Beste Biodters,
De constructie van de ramen is mij helemaal duidelijk geworden. Jullie hebben mij hierbij geweldig geholpen. Er is ook veel te googlen, als je de juiste zoek termen maar weet. Ik vond zelfs op een Zweedse caravan webwinkel het betreffende rubber.
Zie link: http://www.husvagnsprylar.se/produkt.asp?kat=96&prodID=4067
Met pinksteren komt de BIOD weer uit de stalling en gaan we er weer mee op pad. Ik zal dan nog eens kritisch naar de ramen kijken. Nu ik weet dat er achter de kit nog een rubber zit, en er nog niets lekt, is voor mij de noodzaak voor actie wat minder geworden.
Met vriendelijke groet,
Hans _________________ BIOD 420 T uit 2000 getrokken door Ford C-Max Titanium 1.5 EcoBoost uit 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Zo 29 Jun 2014 17:04 Onderwerp: |
|
|
Afgelopen jaar bleken beide achterramen (toilet en keuken) van onze 420TLH toch een kleine lekkage te vertonen. Om verdere problemen te voorkomen de naad tussen ramen en polyester eerst grondig schoongemaakt en ontvet en daarna volgekit met butylkit.
Na enkele forse regenbuien bleek alles goed dicht. En dat bleef zo totdat we er mee zijn gaan rijden... Bij de eerste regen op ons vakantieadres was de lekkage in het toilet weer terug maar dan wel vele en vele malen erger...
De butylkit die een huidje had gevormd bleek opengescheurd te zijn. Blijkbaar te veel beweging tussen raamkader en polyesterwand bij het rijden.
Een paar maanden geleden maar de raad van MennovdH en HansKok opgevolg. De raamkaders uitgenomen waarna meteen al bleek dat de aangebrachte butylkit nauwelijks gehecht had. Ook was het celrubber wat oud geworden en op een paar plaatsen was duidelijk te zien waar het water al lange tijd naar binnen was gekropen.
Hierna de oude profielrubberafdichting verwijderd en het raamkader en de wand schoongemaakt. Polyester wand ontvet met aceton. Nieuw rubber gekocht (550E23). Die is niet van celrubber maar van gewoon rubber. Rubber profielafdichting weer op zijn plaats gedrukt (met voor de zekerheid een dunne streep butylkit ertussen). Tot slot een brede (ca 8mm) streep butylkit op het afdichtrubber aangebracht en het raamkader weer teruggeplaatst in de wand en de klemblokken weer vastgeschroefd. Een paar klemblokken bleken gebarsten te zijn dus ook die meteen maar vervangen (BG1076). Ze zijn wel iets afwijkend maar makkelijk aan te passen.
Afgelopen Pinksteren wel wat regen gehad maar geen gelukkig geen lekkage meer. _________________ BIOD 420 TLH 1999 |
|
Terug naar boven |
|
|
AndreasAuerbach
Geregistreerd op: 06 Apr 2013 Berichten: 7
|
Geplaatst: Wo 13 Aug 2014 11:32 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
jetzt habe ich auch eine Leckage an dem kleinen Fenster am Küchenblock.
Der Vorbesitzer hatte es schon mal von außen abgedichtet mit "Dekaseal" ?
Ich hab versucht, aus dem Beitrag zu übersetzen, aber nicht ganz verstanden.
Brauche ich zwischen Rahmen und Wand einen speziellen Dichtgummi ?
Eigentlich wollte ich es vorsichtig ausbauen, reinigen und mit Butyldichtband und Dekaseal wieder einsetzen.
Ich glaube, dass alle Fenster nach und nach neu eingedichtet werden müssen.
Es gibt Spalten und das Dichtmittel ist wie bei Euch nicht mehr so gut.
Wahrscheinlich brauche ich auch neue Gummidichtungen innen. Das Fenster vorn + hinten liegt nicht mehr gut auf dem Gummi auf.
Ist das dieses Profil ? http://www.husvagnsprylar.se/produkt.asp?kat=96&prodID=4068
Viele Grüße + bedankt....
Andreas |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Wo 13 Aug 2014 20:19 Onderwerp: |
|
|
Hallo Andreas,
ich habe ein neues dichtgummi gekauft. Diese dichtgummi ist in Deutschland zu bekommen bei bzw Reimo (Wanddichtung S3/Heki1 5m) oder bei Dometic/Seitz (550E023).
[img]https://onedrive.live.com/redir?resid=F345BD2676FDDBEE!112&authkey=!ALpOVMB4R8m7X6E&v=3&ithint=photo%2cJPG[/img]
Dieses dichtgummi is fast ganz gleich und wird heutzutage beim Seitz S3 fenster verwendet. Weil es echtes gummi ist und keines flexibeler moosgummi wie beim Biod/Bonocar fenster verwendet ist habe ich einige extra BG1076 'fixing brackets' montiert.
[img]https://onedrive.live.com/redir?resid=F345BD2676FDDBEE!114&authkey=!AJDb8474YMlNvdY&v=3&ithint=photo%2cjpg[/img]
Ich glaube der dichtgummi ist notwendig zur compensierung der bewegung zwischen ramen und GFK (heiz/kalt und bewegung).
In meiner fall war auf einige stellen der moosgummi ganz ausgehärtet.
[img]https://onedrive.live.com/redir?resid=F345BD2676FDDBEE!111&authkey=!AIIIkzVudqZYvsk&v=3&ithint=photo%2cJPG[/img]
Und eines bild das ausgenommen ramen:
[img]https://onedrive.live.com/redir?resid=F345BD2676FDDBEE!113&authkey=!ABITt7EXw3dOnPc&v=3&ithint=photo%2cJPG[/img] _________________ BIOD 420 TLH 1999 |
|
Terug naar boven |
|
|
AndreasAuerbach
Geregistreerd op: 06 Apr 2013 Berichten: 7
|
Geplaatst: Wo 13 Aug 2014 22:24 Onderwerp: |
|
|
Vielen Dank, Pieter !
Toll beschrieben, auch die Fotos sind sehr hilfreich. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|