"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verbinding van 2 aansluitsnoeren beschermen?
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 10:51    Onderwerp: Verbinding van 2 aansluitsnoeren beschermen? Reageren met citaat

Ik heb 2 verlengsnoeren / aansluitsnoeren bij mijn caravan, een lange van ca. 15 m en een kortere van ca. 8 m. Beide voorzien van CEE-stekkers. Als ik verder dan 15 m van de paal af sta, moeten beide snoeren aan elkaar worden verbonden. Tot dusver geen probleem. Maar de verbinding tussen de beide snoeren, gevormd door een stekker en contrastekker, geeft mij geen goed gevoel, ook al zijn het CEE-stekkers. Wat gebeurt er als ze in een plas terechtkomen? Sad
Het kan zijn dat ik er te zwaar tegenaan kijk, maar nergens lees ik hierover iets. Zijn er oplossingen voor, behalve een plasticzak met elastiek goed om de verbinding aanbrengen?
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 11:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Wat gebeurt er als ze in een plas terechtkomen? Sad

Niet te voorspellen, hopelijk gaat de zekering eruit.
Dat is de reden dat in vochtige ruimten niet zomaar met 220V looplampen gewerkt mag worden.
Citaat:
Zijn er oplossingen voor, behalve een plasticzak met elastiek goed om de verbinding aanbrengen?

Dat idee van die plasticzak, gooi dat maar weg, waardeloos.
Er zijn speciale beschermingskokertjes, maar niet om in een plas te leggen.
Wel om een regenbuitje door te komen.
Kreeg vorig jaar een haspel te leen van de campingbaas in Oostenrijk, levensgevaarlijk. M'n eigen snoer van 25 mtr. was te kort. Thuis een snoer van 50mtr. bij gekocht.
Koop iets langer snoer en je hele probleem is weg. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 11:37    Onderwerp: Re: Verbinding van 2 aansluitsnoeren beschermen? Reageren met citaat

Leen schreef:
Ik heb 2 verlengsnoeren / aansluitsnoeren bij mijn caravan, een lange van ca. 15 m en een kortere van ca. 8 m. Beide voorzien van CEE-stekkers. Als ik verder dan 15 m van de paal af sta, moeten beide snoeren aan elkaar worden verbonden. Tot dusver geen probleem. Maar de verbinding tussen de beide snoeren, gevormd door een stekker en contrastekker, geeft mij geen goed gevoel, ook al zijn het CEE-stekkers. Wat gebeurt er als ze in een plas terechtkomen? Sad
Het kan zijn dat ik er te zwaar tegenaan kijk, maar nergens lees ik hierover iets. Zijn er oplossingen voor, behalve een plasticzak met elastiek goed om de verbinding aanbrengen?

Ik heb er ook 2: een van 10 en een van 20m.
Als het even kan, 'hang' ik de koppeling in een struik of aan een hek.
Ik heb zulke verbindingen ook wel gewoon in de regen zien liggen.
In een plas lijkt me niet zo aanbevelenswaardig nee nee nee
In dat geval gebruik ik de plastic zak. Ik probeer hem wel iets boven het maaiveld te leggen.
Je zou ook een geschikte doos kunnen maken.
Of een bestaande plastic doos geschikt maken voor het doel.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 12:19    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Er zijn speciale beschermingskokertjes, maar niet om in een plas te leggen.

Ik heb die alleen maar gezien voor huis-tuin-en-keukensnoeren.
Heb jij soms een huis-tuin-en-keukensnoer? Twisted Evil
Vorig jaar: iemand met een nieuwe Ho66y-caravan.
In de regen.
En maar klooien met een aantal huis-tuin-en-keukensnoertjes. duimneer duimneer duimneer
Een paar tientjes voor een behoorlijk CEE-snoer konden er blijkbaar niet meer af.
joop brand schreef:
Thuis een snoer van 50mtr. bij gekocht.
Koop iets langer snoer en je hele probleem is weg. Smile

Toch een CEE-snoer? Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 12:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex,
Ik probeer een hel mooi site te openen.
www2.vwa.nl/CDL/files/8/1004/10348%2063_caravanverloopsnoeren.pdf.
zoiets moet het zijn Sad
En je hebt vandaag wel een hele lage dunk van me, kan er nog wel bij, met m'n verkoudheid sinds een paar dagen. Evil or Very Mad
Tik dat http:// nooit in Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Za 25 Feb 2006 12:36; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 12:27    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Lex,
Ik probeer een hel mooi site te openen.
www2.vwa.nl/CDL/files/8/1004/10348%2063_caravanverloopsnoeren.pdf.

Je bedoelt "een hele mooie stek? Wink
Deze misschien? Want bij jou zie ik niks.

http://www2.vwa.nl/CDL/files/8/1004/10348%2063_caravanverloopsnoeren.pdf
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 12:52    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
En je hebt vandaag wel een hele lage dunk van me, kan er nog wel bij, met m'n verkoudheid sinds een paar dagen. Evil or Very Mad
Tik dat http:// nooit in Sad

Ja, ik ben streng vandaag Wink.
Moet je maar beter nadenken, ondanks je ongesteldheid Wink.
Dat "http://" is een aanduiding van het protocol en is een integraal onderdeel van een webadres, aka url.
Zie bijvoorbeeld: Wikipedia.
In geval van nood: Help help!
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 14:31    Onderwerp: Re: Verbinding van 2 aansluitsnoeren beschermen? Reageren met citaat

Leen schreef:
Ik heb 2 verlengsnoeren / aansluitsnoeren bij mijn caravan, een lange van ca. 15 m en een kortere van ca. 8 m. Beide voorzien van CEE-stekkers. Als ik verder dan 15 m van de paal af sta, moeten beide snoeren aan elkaar worden verbonden. Tot dusver geen probleem. Maar de verbinding tussen de beide snoeren, gevormd door een stekker en contrastekker, geeft mij geen goed gevoel, ook al zijn het CEE-stekkers. Wat gebeurt er als ze in een plas terechtkomen? Sad
Het kan zijn dat ik er te zwaar tegenaan kijk, maar nergens lees ik hierover iets. Zijn er oplossingen voor, behalve een plasticzak met elastiek goed om de verbinding aanbrengen?


Dan zal ik maar degene zijn, die een beetje bij het onderwerp blijft.
Die twee hangouderen Wink denken dat ze zo maar ongevraagd overál kunnen babbelen! rotfl babbel rotfl

Die CEE-aansluiting is alleen maar gevaarlijk als een stekker helemaal volloopt met water, óf als de kabel niet correct is aangepeld en de afzonderlijke draden verbonden worden door een druppel water.

Neerleggen is veiliger dan ophangen, maar als je wat kit in de stekkertule spuit, is ophangen weer veiliger dan neerleggen.
Ik heb ze altijd neergelegd en zelden gekeken, of ze in een plas lagen en nooit een probleem door water gehad.
Hoewel, ik meen me toch iets te herinneren.... geen idee meer van wie die stekker was, maar in ieder geval was er iets met een hangende verloopstekker bij de paal....: iets lekkende tule en te diep (tot op het koper) aangesneden buitenmantel?
Dat is toen, dacht ik, verholpen met een plastic zak...
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 15:14    Onderwerp: Re: Verbinding van 2 aansluitsnoeren beschermen? Reageren met citaat

Peter schreef:
Neerleggen is veiliger dan ophangen,

Ondanks jouw visie, blijf ik de koppeling hangen (indien mogelijk).
Als de koppelingen in waterdichte uitvoering op de markt zouden komen, dan kijk ik er niet meer naar om Very Happy
Waar is trouwens je uitspraak "Neerleggen is veiliger dan ophangen," op gebaseerd?
Ik ben altijd heel geinteresseerd in het "waarom".
Omdat jij het beweert, is voor mij niet voldoende. Wink
Wat te denken van dit citaat: "de totale lengte van het verloopsnoer mag maximaal 40 cm zijn om te voorkomen dat de verbinding op de grond (in het water) kan komen te liggen;" uit Joops document Question Question Question
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Za 25 Feb 2006 15:43; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 15:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Dan zal ik maar degene zijn, die een beetje bij het onderwerp blijft.


Hoe voorkom ik dat er water in m'n snoertje komt?
Daar heb ik ook al antwoord op gegeven.
Maar die twee lullige snoertjes wil ik niet weggooien!
Daar heb ik een oplossing voor Idea
Haal bij de pvc boer twee eindstukken met schroefdraad, heb je vanaf 40,50,75mm. En een klein stukje pvc buis, potje lijm
Bij de electra boer twee kabeldoorvoeringen.
Klaar ben je.
Het enige wat aan de kabel blijft zitten zijn die dekseltjes met kabeldoorvoering
Lex heeft gelijk, die dingen zijn kant en klaar niet te koop. (blijkbaar)
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 16:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
"de totale lengte van het verloopsnoer mag maximaal 40 cm zijn om te voorkomen dat de verbinding op de grond (in het water) kan komen te liggen;"

Dus verlengen van de kabel door het toepassen van twee stuks wordt oogluikend toegestaan. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 17:38    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Dus verlengen van de kabel door het toepassen van twee stuks wordt oogluikend toegestaan. Sad

Dat denk ik niet, Joop.
Hier is de tekst:
caravanverloopsnoeren
informatieblad nr. 63 / 10 augustus 2004
Gevaren bij het aansluiten van caravans op de camping
Op recreatieterreinen worden caravans vaak op de elektriciteitsvoorziening aangesloten. Soms gaat dat niet zo maar en moeten verloopsnoeren worden gebruikt. Het gaat dan om een verloop van het ene naar het andere stekkersysteem met veelal een korte aansluitleiding. Zo is het begrip caravanverloopsnoeren ontstaan. Er kunnen zich gevaarlijke situaties voordoen en daarom zijn er regels opgesteld. Dit informatieblad geeft informatie over hoe u de caravan vooral veilig kunt aansluiten op de netvoeding (230 Volt).
Vaktaal
Technische onderwerpen zijn vaak moeilijk begrijpbaar door het gebruik van vakjargon. In dit informatieblad is geprobeerd om het leesbaar en begrijpelijk te houden. Omdat een deel van de doelgroep niet zonder het vakjargon kan, is in de bijlage een verklaring voor de vaktermen gegeven.
Het verloopsnoer op de camping
Installaties op recreatieterreinen en de aansluiting van caravans moeten aan bepaalde eisen voldoen. Zo moeten verlengsnoeren en stekkers vooral stevig zijn uitgevoerd. Dit betekent het gebruik van zware neopreen (verleng)aansluitleidingen en industriële stekkers.
Met name in het buitenland komt het nog voor dat de caravan moet worden aangesloten op een verouderde installatie met een contactdoos zoals ook in woonhuizen wordt gebruikt. Dan is het zaak om toch zo veilig mogelijk aan te sluiten en komt het gebruik van een caravanverloopsnoer aan de orde.
Eisen aan het verloopsnoer
Als de kampeerder met de industriële stekker bij het gewone aansluitpunt komt, is een verloopsnoer nodig. Het verloopsnoer moet aan de volgende eisen voldoen:
· het mag alleen zijn voorzien van een industriële contrastekker;
· aan de andere zijde van het snoer mag alleen een spatwaterdichte huishoudelijke stekker zijn gemonteerd;
· daartussen mag alleen een zware neopreenleiding worden gemonteerd;
· de totale lengte van het verloopsnoer mag maximaal 40 cm zijn om te voorkomen dat de verbinding op de grond (in het water) kan komen te liggen;
· tenslotte moeten bij verkoop de opschriften duurzaam zijn aangebracht.
Problemen bij het aansluiten van de caravan
Om de caravan op de elektrische installatie aan te sluiten, hoort aan de buitenkant van de caravan een doos te zitten met ingebouwde industriële geaarde stekker. Soms is echter nog een sterk verouderde en onveilige doos aanwezig met ingebouwde gewone randaarde stekker. Eigenaars van caravans met deze oude voorziening worden dringend aangeraden om deze aansluitdoos te vervangen door een industriële uitvoering. Verloopsnoeren van de verouderde caravanaansluitdoos op de caravan naar de industriële verlengleiding of kabelhaspel mogen niet worden verhandeld. Het (verkeerde) gebruik van dergelijke verloopsnoeren brengt namelijk diverse gevaren met zich mee. Het gaat te ver om daar verder op in te gaan in dit informatieblad. Het is dus ook onverstandig om zélf zo’n verloopsnoer samen te stellen.
Wetgeving
Iedereen die in Nederland caravanverloopsnoeren verhandelt heeft te maken met het Warenwetbesluit elektrotechnische producten. De fabrikant, of degene onder wiens verantwoordelijkheid het product in de handel wordt gebracht, moet zich ervan overtuigen dat het product voldoet aan de wettelijk gestelde veiligheidseisen. In de praktijk blijkt dat niet iedereen voldoende op de hoogte is van deze eisen. Om die reden zijn de meest belangrijke zaken in dit informatieblad opgesomd. Hoewel stopcontacten zelf zijn uitgezonderd van bepaalde wettelijke eisen, gelden voor samengestelde caravanverloopsnoeren de volgende eisen:
· de merkaanduiding, de CE-markering en de aansluitgegevens moeten duurzaam als opschrift op het
· samenstel zijn aangebracht (bijvoorbeeld met een niet verliesbaar label);
· een technisch dossier moet zijn aangemaakt;
· de EG-verklaring van overeenstemming moet zijn opgemaakt.
(Zie ook de informatiebladen CE-markering en Elektrotechnische producten.)
Inspecties
De controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) voeren inspecties uit bij producenten en verhandelaren van elektrotechnische producten. Wanneer tijdens een dergelijke inspectie blijkt dat niet aan de wettelijke eisen wordt voldaan, dan zal de controleur maatregelen nemen. Afhankelijk van de ernst van de overtreding zal de controleur overgaan tot waarschuwen of het opmaken van een boeterapport of proces-verbaal met eventuele inbeslagname. De verantwoordelijke persoon kan dan maatregelen treffen om de overtreding te beëindigen. Het is verboden om elektrotechnische producten te verhandelen die niet aan het Warenwetbesluit elektrotechnische producten voldoen.
Waar geldt het verbod?
Het verbod tot verhandelen geldt zowel voor Nederland als voor de landen van de Europese Unie aangevuld met de landen die samen de Europese Economische Ruimte vormen. Ook de uitvoer naar derde landen is aan bepaalde regels gebonden.
Consumenten verplicht informeren over risico’s
Er kan een situatie ontstaan dat er een dusdanig gevaar voor de volksgezondheid wordt geconstateerd dat het product uit de handel wordt genomen. De handelaar heeft de verantwoordelijkheid consumenten, die een dergelijk elektrotechnisch product in bezit hebben, van de gevaren op de hoogte te brengen. Als de handelaar zijn verantwoordelijkheid niet neemt, dan is het mogelijk dat de VWA de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport daarvan op de hoogte brengt. Het is dan niet uitgesloten dat de Minister de handelaar opdraagt om alsnog de consumenten van de gevaren op de hoogte te brengen door middel van advertenties in de media.

_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 20:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat is er nou simpeler dan een stukkie electriciteitsdraad.

Ik begrijp het al, over dat verlengen van de kabel bedoel ik de gewone kabel.

Lex, de tekst gaat over verloopsnoeren, en niet langer dan 40cm, omdat de aansluiting naar het verlengsnoer niet op de grond mag liggen.
Dus als ik met mijn suffe kop doordenk, dan mogen eigenlijk twee verlengsnoeren ook niet, want daar liggen de aansluitingen ook op de grond.
Ben het met je eens een kniesoor die daar op let. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 23:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Waar is trouwens je uitspraak "Neerleggen is veiliger dan ophangen," op gebaseerd?


Die is gebaseerd op de kans dat de tule na verloop van tijd wat uitlubbert en niet meer correct afsluit en langs de kabel afdruipend water doorlaat. Er is dan wat kans, dat het water langs slecht pelwerk komt en daar het koper verbindt.
Met een dichtgekitte tule zit je goed...

Die kans is stukken kleiner bij neerleggen: de stekker moet al bijna halfvol zijn, wil op zo'n manier kortsluiting tot stand kunnen komen. De tule of de stekker moeten echt kapot zijn, wil dit lukken.
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 00:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Wat te denken van dit citaat: "de totale lengte van het verloopsnoer mag maximaal 40 cm zijn om te voorkomen dat de verbinding op de grond (in het water) kan komen te liggen;" uit Joops document


Het geheel is een Nederlands document, gebaseerd op Nederlandse wetgeving. Geen idee, of "het buitenland", gezien de vele aansluitsystemen, deze regelgeving op enige wijze kopieëert, eerlijk gezegd lijkt het er niet op...

Verder zegt het iets over het verkopen van deze (verloop)snoeren, niet over het gebruik.
Als ik zo'n regel zou moeten opstellen, zou ik een maximale lengte van 25 cm instellen, want kennelijk bestaat voor een minimale hoogte van "de paal" geen regelgeving? Je ziet ze vaak erg laag bij de grond!

Over het gebruik van verlengsnoeren zie ik nergens iets staan.
Iets zegt me, dat er weer eens heel veel mensen hebben gewerkt (belastinggeld verstookt) aan een halve, nauwelijks controleerbare regelgeving... Maar wie ben ik.... Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.