Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Wo 09 Nov 2011 10:39 Onderwerp: nieuwe trekauto |
|
|
Na lang wikken en wegen hebben wij een nieuwe auto gekocht.
Een auto die je niet zou verwachten, maar volgens reviews doet wat
hij zou moeten doen.
Seat ibiza ST 1.2TDI E-ecomotive 75 pk
Een A-label auto ZONDER wegenbelasting.
De review van een Biod bezitter heeft ons over de streep getrokken.
De auto MAG en KAN 1000 kg trekken.
Wij rijden 40.000 km per jaar en daarvan niet meer dan 8000 met de caravan.
Elke vorm van besparen is dan mooi meegenomen.
GEEN wegenbelasting de komende 2 jaar= 3240 euro tov scenic
Verlaagd brandstofverbruik.
Verlaagde verzekeringspremie.
Hoge inruilprijs MET bonus.
Verwachte reperatiekosten de komende 2 jaar: 3750 euro
Al met al een goede tijd om het roer om te gooien.
Het zal anders rijden als de scenic, maar op vakantie ben je
niet op vlucht.
Vroeger gingen hele volksstammen met een golfje met 65 pk met de
caravan op vakantie. Dus......... _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Wo 09 Nov 2011 10:52 Onderwerp: |
|
|
Gefeliciteerd met de nieuwe auto.
Citaat: | Verwachte reperatiekosten de komende 2 jaar: 3750 euro
|
Is dat niet een beetje hoog ondanks 80.000km? _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Wo 09 Nov 2011 11:02 Onderwerp: |
|
|
Nu: distributieriem en waterpomp = 700 euro
volgend jaar koppeling = 900 euro
bij apk 4 remschijven en blokken = 700 euro
airco defect = 450 euro
twee fusee kogels = 500 euro
alles ex btw. en dan nog wat "kleine " dingen.
Dit alles bij de renault dealer. Kan elders waarschijnlijk nog wat goedkoper.
Je houd dan nog steeds een oude auto met veel kilometers. _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Wo 09 Nov 2011 11:37 Onderwerp: |
|
|
Als dat allemaal voor de deur staat dan zou ik me ook geen moment bedenken.
Opa staat nu op 311.000 km, moet in December voor de APK.
Heeft 2 maanden geleden een vóór-APK gehad, kwestie van één spoorstangetje vernieuwen. Zouden er schokkende dingen aan het licht gekomen zijn, dan was het. "Tabé oude makker, het ga je goed".
Kijken van het voorjaar wel weer verder. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 09 Nov 2011 11:58 Onderwerp: |
|
|
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Wij hebben dit jaar delen van Turkije 'gedaan'. Ik was erg blij dat de V70 wat 'over' had. Zou je zo'n reis ook met de Ibiza doen, denk je? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Wo 09 Nov 2011 16:27 Onderwerp: |
|
|
Deze review was mede bepalend voor de keuze voor een kleine diesel.
De seat ibiza en de skoda fabia waren de ruimste in de
wegenbelastingvrije auto's en daardoor eigenlijk de enigste die voor ons in aanmerking kwamen.
De skoda viel af vanwege zijn uiterlijk.
Of je vind hem mooi, of je vind hem lelijk. Een middenweg bestaat niet.
Review bron: groen op weg.
Eindelijk een nieuwe.
Na vele jaren tot volle tevredenheid in diverse 2 dehands diesels gereden te hebben, ben ik tot de aankoop over gegaan van deze Seat Ibiza ST 1.2 tdi.
Gezien het feit dat onze opgroeiende kinderen bijna het huis uit gaan en bijna niet meer met ons meegaan, heeft ons doen besluiten om deze BPM en wegenbelastingvrije auto te kopen.
Immers dieselen en dat (nu nog tot 2013)ook nog zonder wegenbelasting te betalen is natuurlijk al te mooi voor woorden, waarbij je natuurlijk weet, dat je de opgegeven verbruikscijfers nooit en te nimmer gaat halen.
Na een proefrit gemaakt te hebben in een Polo BM en een benzine Seat ST(er was er geen diesel voor handen) , zijn wij overstag gegaan.
Ik heb de laatste jaren verschillende merken diesels gereden van achtereenvolgens een Citroen Xsara HDI, een Lancia Lybra 2.4 JTD, een BMW 525 TDS en als laatste een Ford Mondeo 2.2.tdci.
Daarvan staat voor mij de Lancia nog steeds op eenzame hoogte, wat een klasse/karakterbak was dat.
Daarna staat met stip de Ford Mondeo met 400Nm koppel, die motor leek wel van elastiek, maar klonk lang niet zo mooi als de 5-cilinder van de Lancia, of de mooie loopcultuur van de BMW!
Dus dan zal de overstap naar zo'n 3 cilindertje wel een hele overgang zijn of niet dan?
Dat valt heel erg mee, je weet waar je afstand van doet, en je bent jaren verwend wat betreft koppel en PK's.
Echter wanneer spreek je al dat vermogen en koppel aan? Soms wel , soms niet, maar met veel Pk's en koppel moet je je ook vaak beheersen.
Daarom ben ik dan aangenaam verrast door dit 1.2 liter motortje, wat in menig auotblad al de grond in is geboord, wat ik niet kan onderstrepen.
Natuurlijk de versnellingen zijn lang, en de trekkracht tot pakweg 1500 rpm valt tegen, maar daarboven is dit blokje opvallend soepel en krachtig, daarbij produceert het ook nog eens weinig kabaal.(dat was in de Ford wel anders)
De test in de Autoweek wijst dit ook uit, vergelijk 68,5 db maar eens met veel duurdere auto's en je zult zien dat de Seat prima presteert.
Ook bij mij stond er vanaf begin zowel de Polo, de Fiat en de Skoda in de verlanglijst, maar de ST in toch net wat praktischer voor een gezin met twee kinderen die af en toe nog mee gaan. (mogen)
Daarbij vind ik de Skoda ronduit lelijk, alhoewel die nog ruimer is.
Hieronder de voors en tegens van de Ibiza:
Voor: Prettige zithouding,goede stoelen
Fijne stuureigenschappen (mocht wel iets direkter)
Goede geluidsinstallatie (vind ik heel belangrijk)
Goed onderstel, mix van stevig en toch voldoende comfort
Eenmaal op snelheid zeer rustig
Voelt solide aan er kraakt of rammelt niks
Grote buitenspiegels
Flinke bagageruimte,standaard koffer past erin
Goede lichtopbrengst
Prima klimaatbeheersing die het constant aangenaam houdt
Tegen:Instap is niet echt geweldig, vooral achterin
Gebruikte materialen doen soms wat goedkoop aan
Verbruik;krap 1:20
Ruimte achterin, het gaat naar houdt niet over
Trekkracht onder de 1300rpm
Hieronder mijn verslag in combinatie met mijn Biod 350tl caravan:
Onder barre winterse omstandigheden zo'n 650 km gereden en ik moet zeggen dat motortje houdt zich heel kranig.
Vanaf 1700 toeren pakt ie goed op, en wegrijden uit stilstand is geen probleem met deze combinatie .(caravan weegt leeg 650 kg en geladen max 1000kg)
Op de heenweg met een snelheid van 100 op de teller gereden (94 km volgens GPS), dit gaf een verbruik van 1: 11.7.
Op de terugweg met een snelheid van 90 gereden (85 volgens GPS)nu een verbruik van 1: 14 Dit alles in de 5 de versnelling, waarbij het lijkt of de schakeindicator weet dat er meer getrokken moet worden, want de schakelmomenten worden bij een hoger toerental aangegeven. Ook even een vrachtwagen inhalen is geen probleem, even terug naar z'n 4 en daar gaat ie.
Uiteraard merk je dat het motortje aardig moet werken, maar we zijn door de jaren zo verwend net giga-koppels dat het nu in een keer lijkt of 180Nm koppel van deze Seat ineens niet veel meer is.
Mijn vorige auto een Ford Mondeo 2.2tdci had 155 pk en 400NM koppel, dus het is vanzelfsprekend dat je hier alle situaties mee aan kan, in vergelijking dan met de Seat zou deze een stumper zijn, echter niets is minder waar. Je weet dat je minder vermogen hebt dus daar anticipeer je op, maar je bent zeker niet slecht af met dit dieseltje zolang je maar op tijd schakelt.
Ook voelt de combinatie auto en caravan solide aan, auto spoort goed en deint niet en is rustig in het stuur.
Ook het wegtrekken bij de stoplichten gaat voldoende soepel en makkelijk, je rijdt makkelijk met overige verkeer mee.
Kortom ik ben heel tevreden
_________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Zo 13 Nov 2011 00:13 Onderwerp: |
|
|
Gefeliciteerd met jullie nieuwe!
Het wordt inderdaad wel moeilijk een auto te kiezen voor caravanners.
Verwend met veel pk's en een geweldig koppel, maar inderdaad: al dat moois is maar een paar weken per jaar nodig.
De rest van het jaar betaal je dan eigenlijk te veel.
is het wachten dan op de electrische koets die een caravan kan trekken?
Gelukkig hebben wij een caravan met een lage luchtweerstand. _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 13 Nov 2011 01:10 Onderwerp: |
|
|
Misschien wachten we in dit E-tijdperk wel op de caravan met ondersteunende aandrijving? En op dubbele stopcontacten in elke wegenwachtpaal?
Roy en Bianca, gefeliciteerd met jullie nieuwe koets! |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Zo 13 Nov 2011 11:09 Onderwerp: |
|
|
Dank u!
Een antwoord op de vraag hoe hij presteert kan ik pas
volgend jaar iets zinnigs over zeggen.
En inderdaad het hoge koppel en de vele pk's heb ik maar een
paar keer per jaar nodig.
En niet belangrijk: kost een hoop.
Deze heeft wat minder en kost een hoop minder!
In deze dure tijd is de portomonee erg belangrijk.
3 jaar geleden toen wij onze renault kochten kostte een
liter diesel 98 cent. Nu is die zelfde liter 1,43 euro.
En een grote auto kost meer. deze is bpm vrij en nog twee
jaar wegenbelasting vrij. Minder uitstoot dus straks minder
wegenbelasting.
Of volgens johan cruijff: "een win-win situatie"! _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 13 Nov 2011 14:06 Onderwerp: |
|
|
Geen kritiek maar een alternatieve overweging.
Ik kocht 3 jaar geleden een auto die ik altijd boven mijn stand vond: een Volvo V70 D5 Geartronic, bj 2003, toen 5 jaar oud, een kleine 200000 km op de teller, voor 15000
' Dankzij' het gesjoemel met zogenaamde eco-automobielen betaal ik nu 142 per maand aan wegenbelasting. Ondanks de leeftijd en het aantal kilometers verwacht ik nog jaren met deze kar vooruit te kunnen (ik rijd zo'n 20000 km per jaar).
Het is een heerlijke auto, ik ben gek op de automaat, het comfort is echt beter dan dat van de kleinere autoos die ik gereden heb.
Hij trekt de BIODs probleemloos (nou, niet helemaal;-), zonder het risico in de problemen te komen.
Verbruik solo 1 op 15 a 16, met caravan 1 op 12 a 13. Ik heb een rustige, anticiperende rijstijl, waardoor ik misschien wel schoner rijd, dan alle mij voorbijscheurende hybrides.
Het is daarom een kwestie van rekenen en je eigen conclusie trekken. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Zo 13 Nov 2011 16:28 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Hij trekt de BIODs probleemloos (nou, niet helemaal;-), |
Als beide Biods erachter hangen en je gaat dan de Tourmalet op kan ik het me voorstellen.
Wil je nog meer dan 400Nm. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 13 Nov 2011 18:16 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Citaat: | Hij trekt de BIODs probleemloos (nou, niet helemaal;-), |
Als beide Biods erachter hangen en je gaat dan de Tourmalet op kan ik het me voorstellen.
Wil je nog meer dan 400Nm. |
Een tekst uit het verslag van onze reis in Noord-Amerika:
Tot zover geen probleem, maar dan gaan we de bergen in en dat blijkt een lange, steile (10%) klim. De temperatuur is boven de 30C en we moeten stijgen naar 2870 m hoogte. En dat blijkt hij moeizaam te kunnen klaren. De temperatuur van de motor wordt door de hoogte en de buitentemperatuur te hoog. Stoppen dus en af laten koelen. Als we voor de 2e keer stoppen, staat er ook een Amerikaan af te koelen. Als we vragen hoe ver het nog is, zegt hij dat we nu ongeveer op de helft zijn. Weer afkoelen dus en dan verder met airco uit, ramen open en kachel op vol vermogen. Dat gaat wat beter. Uiteindelijk bereiken we de top na nog een of twee stops, maar leuk is het niet. Valt ons toch een beetje tegen van de D5-diesel. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
bleekie
Geregistreerd op: 12 Jul 2005 Berichten: 62 Woonplaats: Vinkeveen
|
Geplaatst: Ma 14 Nov 2011 12:12 Onderwerp: |
|
|
Vermogenverlies bij het klimmen naar grootte hoogte van een turboloze motor is een normaal verschijnsel zie wikipedia. Turbomotoren hebben hier minder last van. Er is een bekend verhaal hierover. De treinmaatschappij die de Andesspoorweg beheerde wilde van de dure stoomlocomotieven af. Ze vervingen ze door een diesellocomotief. Al bij de eerste rit ondekte men dat de trein getrokken door 1 loc niet de bergen overkwam. _________________ Biod 420THL voortgetrokken door een Seat Alhambra 20VT |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Ma 14 Nov 2011 14:26 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: |
' Dankzij' het gesjoemel met zogenaamde eco-automobielen betaal ik nu 142 per maand aan wegenbelasting . |
Ik snap wat je bedoelt.
Ook ik zie ze elke dag als ik naar mijn werk rij. De priussen, bluemotion's,
en de civic hybryds rijdend of hun leven ervan afhangt. Met de manier
van rijden en de snelheden die ze rijden zijn ze echt niet meer groen.
Hun uitstoot is vele malen hoger dan wat ze zouden moeten doen.
Ik moest met m'n scenic ook 135 euro elke maand weg tikken aan
wegenbelasting. Nu gelukkig even 0 euro tot 1 -1 - 2014.
Daarna mag ik weer 900 euro per jaar afdragen aan de staatskas. _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 14 Nov 2011 23:24 Onderwerp: |
|
|
bleekie schreef: | Vermogenverlies bij het klimmen naar grootte hoogte van een turboloze motor is een normaal verschijnsel zie wikipedia. Turbomotoren hebben hier minder last van. Er is een bekend verhaal hierover. De treinmaatschappij die de Andesspoorweg beheerde wilde van de dure stoomlocomotieven af. Ze vervingen ze door een diesellocomotief. Al bij de eerste rit ondekte men dat de trein getrokken door 1 loc niet de bergen overkwam. |
Hij had geen probleem om het geheel de berg op te krijgen, dus geen vermogensprobleem. Maar de motor werd te heet. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|